Markku Luoma: Lainsäädäntö, uskonyhteisön arvot, omat
säännöt ja käytänteet
Uskonnonvapaus toteutuu Suomessa erittäin vahvana eikä julkinen
valta ole katsonut asiakseen ryhtyä ohjaamaan tai rajoittamaan uskonyhteisöjen
toiminnan sisältöä. Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna tämä on poikkeuksellista.
Meillä uskonyhteisöjen ristiriidat viranomaisten kanssa, silloin harvoin kun
niitä ilmenee, pohjautuvat uskonnonvapauden harjoittamiseen tavalla, joka
loukkaa muita oikeuksia ja vapauksia (Suomen perustuslaki, 2. luku). Tässä
esityksessä käsitellään uskonyhteisöjen toimintaa suomalaisen lainsäädännön
näkökulmasta ja lähinnä vapaakristillisten yhteisöjen, erityisesti
helluntaiherätyksen kannalta.
Uskonnonvapauslaki mahdollistajana
Uskonnonvapauslain säätäminen on jo pian Suomen itsenäistyttyä
avannut uskonyhteisöille mahdollisuuden järjestäytyä omaksi kirkkokunnaksi, ja
samanaikaisesti yhdistymisvapautta koskeva lainsäädäntö on turvannut vapauden
toimia muussakin yhteisömuodossa. Helluntaiherätyksen alkuaikoina keskusteltiin
järjestäytymisen tarpeesta ylipäänsä, ja osa liikkeen toimijoista katsoi, että
Hengen toiminnan tulee olla vapaata kaikista virallisista muodoista, niin
kirkkokunnista kuin yhdistyksistäkin. Vapaan herätysliikkeen ihanteeksi nähtiin
vapaa toiminta ilman yhteiskunnan määrittelemiä rakenteita. Juridisen
järjestäytymisen vaihtoehtoja ei lainkaan systemaattisesti suunniteltu vaan
järjestäytymiskysymyksiin törmättiin sen johdosta, että taloudellinen
todellisuus vaati reagoimaan tilanteeseen. Syntyi tarve hankkia kiinteistöjä,
palkata työntekijöitä, kerätä varoja, käynnistää lähetystyötä ja julkaista
lehtiä ja kirjoja. Uskonyhteisön ulkoinen toiminta oli sovitettava yhteiskunnan
juridisiin muotoihin (Ahonen 1994; Kangasoja ym. 2014; Ruohomäki 2014).
Juridisten muotojen hakeminen oli yhteydessä liikkeen
opetukseen. Yhteistä ymmärrystä on kautta aikojen ohjattu julistuksen ja
opetuksen kautta. Jakolinjoina ovat olleet kysymys paikallisseurakunnista ja
seurakuntien järjestäytyminen uskonnolliseksi yhdyskunnaksi.
Helluntaiherätyksen opin kulmakiviä ovat olleet seurakuntien itsenäisyys,
vanhimmistojohtoisuus ja kielteinen suhtautuminen yliseurakunnalliseen
järjestäytymiseen ja ohjaukseen.
Uskonnonvapauslaki loi vapaan mahdollisuuden uskonnon harjoittamiseen
valtakirkon ulkopuolella (Uskonnonvapauslaki 1922). Lain tarjoama uskonnollisen
yhdyskunnan järjestämistapa näytti kuitenkin olevan ristiriidassa
herätysliikkeen omien periaatteiden kanssa, minkä vuoksi käytettiin hyväksi
uskonnonvapauslain sijasta yhdistymisvapautta turvaavaa yhdistyslainsäädäntöä.
Yhdistyslain mukainen järjestäytyminen mahdollisti toiminnan harjoittamisen,
taloudenpidon järjestämisen ja juridisen päätöksenteon muodot. Tässäkin
järjestelmässä jouduttiin opillisia näkemyksiä venyttämään siten, että
vanhimmistojohtoisuus ei sopinut suoraan yhdistysrakenteeseen vaan syntyi
tuntemamme kaksoishallintorakenne vanhimmisto/hallitus -jaon pohjalle.
Vaikka seurakuntien itsenäisyyden periaatteesta ja
kirkkokuntarakenteen vastustamisesta pidettiin tiukasti kiinni, liike tarvitsi
kuitenkin käytännössä valtakunnallisia rakenteita (Ahonen 1994; Ruohomäki
2014). Tähän tarpeeseen vastattiin perustamalla valtakunnallisesti toimivia
yhdistyksiä eri toimialoille siten, että sellaisiksi luettavia yhteisöjä oli
parhaimmillaan liki parikymmentä. Herätysliike tarvitsi myös
yliseurakunnallista koordinaatiota, jota varten syntyi maakunnallisten
veljespäivien ja valtakunnallisten Talvipäivien järjestelmä. Vaikka nämä olivat
kokoonpanoltaan epävirallisia ja ilman juridista järjestysmuotoa, varsinkin Talvipäivät
käytti tosiasiallisesti merkittävää päätösvaltaa.
Ulkoiset käytännöt lujittuvat osaksi arvopohjaa
Historiallisen kehityksen muokkaamaa järjestäytymistapaa
perusteltiin ja legitimoitiin jäsenkunnalle julistuksessa, opetuksessa ja
käytäntöjä toistamalla. Uskonnolliselle liikkeelle on tunnusomaista, että suuri
osa johtamista ja johtamisviestintää tapahtuu hengellisen julistamisen kautta.
Varsinainen muodollinen päätöksenteko hoidetaan seurakunnassa mahdollisimman
vähin ponnistuksin, ”välttämättömänä pahana”. Vallitseva käytäntö kiinnittyy
julistuksen ja opetuksen kautta osaksi oppirakennelmaa ja lujittuu jäsenkunnan
arvopohjaan. Voi sanoa, että käytännöt pyhittyvät ja ovat lopulta osa
uskomusten ja arvojen perusrakennetta.
Uskomukset ja arvot kuuluvat ihmisen kognitiivisten rakenteiden
syvimpään kerrokseen, johon vaikuttaminen on vaikeampaa ja hitaampaa kuin
tiedon jakaminen tai mielipiteiden ja asenteiden muuttaminen. Tähän törmättiin,
kun muutosta yhdistysrakenteesta uskonnolliseksi yhdyskunnaksi ryhdyttiin
toteuttamaan 2000-luvun alussa. Tietopohja ja vertailu tarkoituksenmukaisesta
rakenteesta ei vakuuttanut koko yhteisöä, vaan muutossuunnitelman koettiin
uhkaavan uskonelämän perusteita ja syvimpiä arvoja. Keskustelun käyminen asia-argumenteilla
osoittautui yllättävän vaikeaksi. Vasta kahden vuosikymmenen keskustelu näyttää
vähitellen johtavan tuloksiin. Yllättävästi viime vaiheessa euro on ollut tässä
kova konsultti, kun kolehdinkannon laillisuutta koskeva kysymys on
merkittävästi vauhdittanut järjestäytymisprosessia.
Suomalainen yhteiskunta on ollut huomattavan avara
suhtautumisessaan uskonyhteisön arvojen toteuttamiseen. Erilaiset
järjestäytymisen tavat ovat olleet mahdollisia, ja uskonnon harjoittaminen ja
kokoontuminen on mahdollista myös kokonaan ilman juridisen järjestäytymisen
muotoja, ellei omaisuuden ja talouden järjestäminen vaadi virallisia muotoja.
Järjestäytymismuodon valitseminen jää yhteisön itse valittavaksi ja riippuu
omien ”maallisten” toimintojen tarpeesta.
Negatiivinen uskonnonvapaus ja yhdenvertaisuuskysymykset
etusijalla?
Uskonnonvapauden kehityksessä ovat viime aikoina olleet esillä
ns. negatiivinen uskonnonvapaus ja yhdenvertaisuuskysymykset. Keskustelun
painopiste on siirtynyt uskomisen vapaudesta vapauteen uskonnosta eli oikeuteen
olla uskomatta. Kun uskomisen vapaus alkaa olla jo itsestäänselvyys, korostuu
eri uskomusryhmiin kuuluvien yhdenvertaisuus eri elämänalueilla ja
uskonnollisten ryhmien yhdenvertainen asema.
Yhdenvertaisuuslain ja sukupuolineutraalin avioliittolain
säätäminen ovat aiheuttaneet jännitteitä uskonyhteisöjen arvomaailman ja
lainsäädännön linjan välille. Useimpien kirkkokuntien avioliittokäsitys
poikkeaa lainsäätäjän näkemyksestä, eikä sukupuolten ja seksuaalivähemmistöjen
kohtelussa kaikissa yhteisöissä seurata yhdenvertaisuuslain periaatteita.
Lainsäätäjä on tässäkin suhteessa noudattanut uskonnonvapauden periaatetta ja
jättänyt uskonnollisen toiminnan yhdenvertaisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle.
Suhtautuminen avioliittoon ja vihkimiseen on jätetty uskonyhteisöjen itse
päätettäväksi.
Vihkimiskysymys on vaikeasti ratkaistava ongelma luterilaisen
kirkon sisällä. Muut uskonyhteisöt eivät näytä joutuvan juridisiin vaikeuksiin
pitäessään kiinni perinteisestä näkemyksestä, vaikka saattavatkin kohdata
vastatuulta yleisessä mielipideilmastossa. Uhkakuvat julistajien joutumisesta
rikosprosessin kohteeksi homofobisena pidettyjen saarnojensa vuoksi eivät ole
Suomessa ainakaan vielä toteutuneet. Sananvapaus mahdollistaa edelleen
vakaumuksesta kiinni pitämisen ja omien periaatteiden mukaisen puheen ja
kirjoittamisen. Se ei vaadi rikoslakia rikkovaa loukkaamista, solvaamista tai
yleensäkään vihapuhetta. Normaalien hyvien tapojen välttäväkin noudattaminen riittää
laillisuuden puolella pysymiseen, eikä vakaumuksesta tarvitse tinkiä.
Muita rajankäyntejä laillisuuden kanssa joudutaan käymään myös
suhtautumisessa uskonyhteisöjen omaan ”lainkäyttöön” jäsenten käyttäytymisen
valvonnassa. Niin ikään suhtautuminen ympärileikkauskäytäntöihin on ollut
keskustelun alaisena ja sharia-lain käyttöönottoa pelätään. Uusia kysymyksiä
saattaa nousta esille varsinkin uusien uskontojen rantautumisen myötä, ja
hyväksyttävyyden rajoja joudutaan jatkossakin selvittelemään.
Alamaisuus esivallalle vai uskollisuus Jumalan sanalle?
Helluntailiikkeen arvomaailmassa on tärkeää alamaisuus
esivallalle. Lakia ja oikeudenmukaisuutta halutaan noudattaa tinkimättömästi ja
olla tässä myös ympäristölle esimerkkinä. Tästä huolimatta vielä tärkeämpänä
arvona näyttäytyy uskollisuus Raamatun sanalle ja raamatulliselle
toimintatavalle. Nämä periaatteet eivät yleensä ole joutuneet keskenään
ristiriitaan, vaikka liikkeen alkuajoilta periytyvä tunne sijoittumisesta
yhteiskunnassa marginaaliin ja ”ulkopuolelle leirin” näkyy ajoittain
kriittisenä suhtautumisena valtavirtaan ja yhteiskunnan organisaatioihin.
Esimerkkinä tästä ovat olleet suhtautuminen poliittiseen toimintaan
osallistumiseen, äänestämiseen ja asepalvelukseen.
Pitkän aikavälin kehityslinjana näyttää olevan vähittäinen
integroituminen yhteiskuntaan. Poliittiseen toimintaan osallistuminen on
yleistynyt ja seurakuntalaisten ja pastorien ehdokkuuteen vaaleissa
suhtaudutaan pääsääntöisesti myönteisesti ja kannustavasti. Äänestämiseen
vaaleissa voidaan saarnoissa ongelmattomasti kehottaa. Merkittävänä ilmiönä on
myös osallistuminen kolmannen sektorin toimijana erilaisiin sosiaalisen
auttamistyön muotoihin ja kehitysapuun kiinteässä yhteistyössä
viranomaistahojen kanssa.
Yhteenvetona voidaan todeta seuraavat ydinkohdat:
Lainsäätäjällä tai viranomaisilla ei Suomessa ole mitään
agendaa tai pyrkimyksiä ohjata uskonyhteisöjen toiminnan sisältöjä. He pyrkivät
takaamaan mahdollisimman laajan toimintavapauden kaikille uskonyhteisöille.
Uskonnonvapautta rajoittavat muut perusoikeudet, kuten sananvapaus,
yhdenvertaisuus, henkilökohtainen vapaus ja koskemattomuus, yksityiselämän
suoja sekä rikoslain suojaamat oikeudet.
Uskonyhteisöt voivat valintansa mukaan käyttää erilaisia
järjestäytymisen tapoja ja organisaatiomuotoja. Yhteisön arvoperusta vaikuttaa
siihen, millaisia ulkonaisia muotoja toiminnassa käytetään.
Vallitsevat ja toistetut käytännöt omaksutaan osaksi
sisäistettyjä arvoja ja periaatteita. Käytäntöjä voidaan vahvistaa
julistussisältöjen avulla. Käytäntöjen ”pyhittyminen” vahvistaa pysyvyyttä ja
vaikeuttaa rationaalista muutossuunnittelua.
Helluntailiikkeen juridiseen organisoitumiseen on vaikuttanut
pitäytyminen Raamatun sanaan ja alkuseurakunnan toimintatapaan.
Helluntaiherätys on kehittynyt yhteiskunnallisiin rakenteisiin
kriittisesti suhtautuvasta marginaaliryhmästä yhteiskuntaan integroituneeksi
vaikuttajaksi. Kehitys näkyy aikaisempaa myönteisempänä suhtautumisena muihin
instituutioihin ja osallistumisena yhteiskunnalliseen toimintaan.
Markku Luoma
Kirjoittaja
on varatuomari, filosofian tohtori ja eläkkeellä oleva poliisipäällikkö.
Lähteet:
Ahonen, L. K. 1994. Suomen
helluntaiherätyksen historia. Päivä.
Kangasoja, M., Luoma, M. &
Mantsinen, M. 2014. Kohti hyvää seurakuntahallintoa. Aikamedia.
Ruohomäki, J. 2014. Suomen
helluntailiikkeen synty, leviäminen ja yhteisönmuodostus 1907–1922. Aikamedia.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...