Arvio: Armollisessa kirjassa kuuluu paimenen ääni

Valtter Luoto: Sen Jumala teki. Aikamedia 2020. Nid. 164 s.

 

”On armo suuri, ihmeinen”, me tunnelmoimme maailmankuululla Amazing Gracen melodialla. Mutta ymmärrämmekö todella, mitä laulamme?

 

Eräs johdatus armoon on Valtter Luodon tämän syksyn uutuus Sen Jumala teki. Valtter Luodolla on takanaan elämänmittainen tehtävä julistajana, päätoimittajana, kirjailijana – ja myös sielunhoitajana. Viimeksi mainitussa tehtävässä hän on kohdannut ihmisiä, joille armo ei ole avautunut koko suuruudessaan.

 

Valtter Luoto kertoo tavanneensa aivan liian paljon ahdistuneita uskovia, jotka jopa pelonsekaisin tuntein miettivät, pääsevätkö he koskaan perille iankaikkiseen elämään. Nämä henkilöt kokevat oman uskonsa ja oman elämänsä olevan riittämättömiä Jumalan sanasta nousevien vaatimusten edessä.

 

Usein myös evankelistahenkiset julistajat painottavat – ehkä huomaamattaan – liian yksipuolisesti sitä, miten meidän tulee uskovina elää. Kilvoitus ja armo menevät sekaisin. Ja niin mielen valtaa riittämättömyys ja ahdistus. Rauhan sijaan sydämeen astuu pelko.

Tällaisille ihmisille, meille kilvoituksessamme ahdistuneille, Valtter Luoto on nyt kirjoittanut kirjan Sen Jumala teki.

 

Teoksessaan hän kirjoittaa: ”Älä pelkää, Jumala teki sen. Kyse ei ole sinun onnistumisestasi, sinun teoistasi, sinun kilvoituksestasi, vaan kyse on Jumalan teosta Kristuksessa. Jumala vie oman tahtonsa mukaan sinut varmasti perille iankaikkiseen elämään.”

 

Harvan kirjan äärellä kokee niin vahvaa ravistelua kuin tämän. Kun omasta vajavaisuudesta kumpuava masennus täyttää mielen, niin samalla jostakin syvältä pulppuaa pintaan ilo siitä, että portti iankaikkiseen elämään onkin jo auki. Kirja muistuttaa, että kysymys kuuluu: haluanko astua tuosta avoimesta ovesta sisälle?

 

Valtter Luodon teos Sen Jumala teki on elämän mittaan kootun kokemuksen ja viisauden yhteenveto. Se on kuin testamentti. Siinä kuuluu paimenen ääni.

 

Elämme tällä hetkellä maailmanhistoriassa aikaa, jolloin olemme perimmäisten kysymysten äärellä. Kohtaamme elämän rajallisuuden jokaisessa uutislähetyksessä. Siitä seuraa välttämättä kysymys: mikä on minun henkilökohtainen tulevaisuuteni? Tällaiseen sisäiseen pohdintaan Luodon kirja tuo levollisuutta.

 

Viettäessään eläkepäiviä syrjässä päivittäisistä vastuista, ja vakavien sairauksien leimatessa elämää, Valtter Luoto kirjoittaa: ”Haluaisin vielä kerran vakuuttaa sydämessään ahdistuneille ja niille, joiden mielestä heidän uskonsa on liian heikko: ’Älä pelkää, Jumala sen teki!’.”

 

Tämän kirjan rohkaisemina ja tulevaa odottaessamme uskallamme laulaa alussa mainitusta laulusta myös nämä säkeet: ”On siellä juhla voittajain ja päivä kestää ain.”

 

 

Thorleif Johansson




51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja