Arvio: Luovia tapoja rukoilla

Elina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. 

Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. 

Keskeneräisestä elämästä kirjoittavalta runoilija Elina Salmiselta ilmestyi pääsiäisen aikoihin pieni rukouskirja, Suurempiin käsiin. Ennen kirjasen ilmestymistä Salminen oli haastanut seuraajiaan muun muassa sosiaalisessa mediassa paastonajan rukoukseen erityisesti Ukrainan puolesta. Kaksitoista keskeneräisen elämän rukousta sisältävä vihko ilmestyi Salmisen rukoushaasteen päätteeksi, ja sen sai tilata kampanjan aikana postikulujen hinnalla. 

Salmiselta on ilmestynyt aiemmin kahdeksan teosta, ja yhdeksäs runokirja ilmestyy syyskuussa. Suurempiin käsiin eroaa aikaisemmista julkaisuista paitsi kokonsa myös sisältönsä puolesta. Elämänläheisten ja hoitavien runojen lisäksi kirjasessa haastetaan kokeilemaan luovia rukouksen muotoja.

 

 

      Käpyrukouksessa jätetään murheita Jumalalle.

 

Käpyrukouksessa jätetään murheita Jumalalle käpyjen avulla, kahvikuppirukouksessa Jumalan läsnäoloa konkretisoidaan kattamalla pöytään kuppi myös Jumalalle. Neljän ilmansuunnan rukouksessa muistutetaan Jumalan neljästä eri nimestä ja rukoillaan niihin liittyvien asioiden puolesta eri ilmansuuntiin kääntyneenä. 

Rukoukset keskittyvät Jumalan ominaisuuksiin ja omien huolien kääntämiseen rukoukseksi. Aamen-rukouksessa Salminen vertaa Aamen-sanaa pisteeseen, jolla rukous päätetään ja ilmaistaan uskoa ja luottamusta Jumalan huolenpitoon. Samalla hän laskee rukoilemisen riman mahdollisimman alas: ”Joskus, kun en jaksa rukoilla, huokaisen vain syvään ja piirrän ilmaan pisteen etusormellani. Se on kaikista lyhin rukous, mutta olen ihan varma, ettei sekään jää taivaan Isältä huomaamatta.” 

Salmisen sosiaalisen median kautta laajalle levinneessä runotuotannossa on aiemminkin käsitelty jumalasuhdetta, mutta useimmiten vertauskuvallisesti. Edellisessä kirjassaan, omaelämäkerrallisessa Kirjoita se kauniiksi, Salminen puhuu avoimesti uskostaan. Kesken-podcasteissaan hän jakaa myös löytöjään Raamatusta. Suurempiin käsiin onkin jatkumoa runoilijan pastoraaliselle otteelle. 

Salminen on sanonut muun muassa Aikamedian tuottaman Kutsumushautomo-podcastin haastattelussa, ettei maailma menettäisi hänen kuollessaan suurta runoilijaa vaan suuren rukoilijan. Kirjasen kekseliäät rukoustavat ovat osoitus tästä: rukoukset ovat selvästi runoilijan itsensä kokeilemia ja käyttämiä, ei teosta varten keksittyjä. 

Tuhtia runopakettia odottava joutuu tämän kirjan kohdalla pettymään, mutta sen sijaan lukija löytää uusia keinoja keskittyä rukoukseen, syventää jumalasuhdettaan ja lisätä luottamustaan Jumalan lupauksiin. Kirjanen sopii sekä oman hartauselämän vahvistamiseen että lahjaksi vaikkapa tilanteessa, jossa tarvitaan jotakin kortin ja lahjakirjan välimuotoa. 

 

Tänään taivas 

koskettaa maata 

kaukainen laskeutuu lähelle 

korkein ihmisten ilmoille 

 

eikä kenenkään tarvitse 

pitää meteliä, ei nostaa ääntä 

 

sillä huokaukset ovat jo 

tiivistyneet pisaroiksi 

hänen maljaansa 

 

Elina Rautio




51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja