Markku Luoma: Lainsäädäntö, uskonyhteisön arvot, omat
säännöt ja käytänteet
Uskonnonvapaus toteutuu Suomessa erittäin vahvana eikä julkinen
valta ole katsonut asiakseen ryhtyä ohjaamaan tai rajoittamaan uskonyhteisöjen
toiminnan sisältöä. Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna tämä on poikkeuksellista.
Meillä uskonyhteisöjen ristiriidat viranomaisten kanssa, silloin harvoin kun
niitä ilmenee, pohjautuvat uskonnonvapauden harjoittamiseen tavalla, joka
loukkaa muita oikeuksia ja vapauksia (Suomen perustuslaki, 2. luku). Tässä
esityksessä käsitellään uskonyhteisöjen toimintaa suomalaisen lainsäädännön
näkökulmasta ja lähinnä vapaakristillisten yhteisöjen, erityisesti
helluntaiherätyksen kannalta.
Uskonnonvapauslaki mahdollistajana
Uskonnonvapauslain säätäminen on jo pian Suomen itsenäistyttyä
avannut uskonyhteisöille mahdollisuuden järjestäytyä omaksi kirkkokunnaksi, ja
samanaikaisesti yhdistymisvapautta koskeva lainsäädäntö on turvannut vapauden
toimia muussakin yhteisömuodossa. Helluntaiherätyksen alkuaikoina keskusteltiin
järjestäytymisen tarpeesta ylipäänsä, ja osa liikkeen toimijoista katsoi, että
Hengen toiminnan tulee olla vapaata kaikista virallisista muodoista, niin
kirkkokunnista kuin yhdistyksistäkin. Vapaan herätysliikkeen ihanteeksi nähtiin
vapaa toiminta ilman yhteiskunnan määrittelemiä rakenteita. Juridisen
järjestäytymisen vaihtoehtoja ei lainkaan systemaattisesti suunniteltu vaan
järjestäytymiskysymyksiin törmättiin sen johdosta, että taloudellinen
todellisuus vaati reagoimaan tilanteeseen. Syntyi tarve hankkia kiinteistöjä,
palkata työntekijöitä, kerätä varoja, käynnistää lähetystyötä ja julkaista
lehtiä ja kirjoja. Uskonyhteisön ulkoinen toiminta oli sovitettava yhteiskunnan
juridisiin muotoihin (Ahonen 1994; Kangasoja ym. 2014; Ruohomäki 2014).
Juridisten muotojen hakeminen oli yhteydessä liikkeen
opetukseen. Yhteistä ymmärrystä on kautta aikojen ohjattu julistuksen ja
opetuksen kautta. Jakolinjoina ovat olleet kysymys paikallisseurakunnista ja
seurakuntien järjestäytyminen uskonnolliseksi yhdyskunnaksi.
Helluntaiherätyksen opin kulmakiviä ovat olleet seurakuntien itsenäisyys,
vanhimmistojohtoisuus ja kielteinen suhtautuminen yliseurakunnalliseen
järjestäytymiseen ja ohjaukseen.
Uskonnonvapauslaki loi vapaan mahdollisuuden uskonnon harjoittamiseen
valtakirkon ulkopuolella (Uskonnonvapauslaki 1922). Lain tarjoama uskonnollisen
yhdyskunnan järjestämistapa näytti kuitenkin olevan ristiriidassa
herätysliikkeen omien periaatteiden kanssa, minkä vuoksi käytettiin hyväksi
uskonnonvapauslain sijasta yhdistymisvapautta turvaavaa yhdistyslainsäädäntöä.
Yhdistyslain mukainen järjestäytyminen mahdollisti toiminnan harjoittamisen,
taloudenpidon järjestämisen ja juridisen päätöksenteon muodot. Tässäkin
järjestelmässä jouduttiin opillisia näkemyksiä venyttämään siten, että
vanhimmistojohtoisuus ei sopinut suoraan yhdistysrakenteeseen vaan syntyi
tuntemamme kaksoishallintorakenne vanhimmisto/hallitus -jaon pohjalle.
Vaikka seurakuntien itsenäisyyden periaatteesta ja
kirkkokuntarakenteen vastustamisesta pidettiin tiukasti kiinni, liike tarvitsi
kuitenkin käytännössä valtakunnallisia rakenteita (Ahonen 1994; Ruohomäki
2014). Tähän tarpeeseen vastattiin perustamalla valtakunnallisesti toimivia
yhdistyksiä eri toimialoille siten, että sellaisiksi luettavia yhteisöjä oli
parhaimmillaan liki parikymmentä. Herätysliike tarvitsi myös
yliseurakunnallista koordinaatiota, jota varten syntyi maakunnallisten
veljespäivien ja valtakunnallisten Talvipäivien järjestelmä. Vaikka nämä olivat
kokoonpanoltaan epävirallisia ja ilman juridista järjestysmuotoa, varsinkin Talvipäivät
käytti tosiasiallisesti merkittävää päätösvaltaa.
Ulkoiset käytännöt lujittuvat osaksi arvopohjaa
Historiallisen kehityksen muokkaamaa järjestäytymistapaa
perusteltiin ja legitimoitiin jäsenkunnalle julistuksessa, opetuksessa ja
käytäntöjä toistamalla. Uskonnolliselle liikkeelle on tunnusomaista, että suuri
osa johtamista ja johtamisviestintää tapahtuu hengellisen julistamisen kautta.
Varsinainen muodollinen päätöksenteko hoidetaan seurakunnassa mahdollisimman
vähin ponnistuksin, ”välttämättömänä pahana”. Vallitseva käytäntö kiinnittyy
julistuksen ja opetuksen kautta osaksi oppirakennelmaa ja lujittuu jäsenkunnan
arvopohjaan. Voi sanoa, että käytännöt pyhittyvät ja ovat lopulta osa
uskomusten ja arvojen perusrakennetta.
Uskomukset ja arvot kuuluvat ihmisen kognitiivisten rakenteiden
syvimpään kerrokseen, johon vaikuttaminen on vaikeampaa ja hitaampaa kuin
tiedon jakaminen tai mielipiteiden ja asenteiden muuttaminen. Tähän törmättiin,
kun muutosta yhdistysrakenteesta uskonnolliseksi yhdyskunnaksi ryhdyttiin
toteuttamaan 2000-luvun alussa. Tietopohja ja vertailu tarkoituksenmukaisesta
rakenteesta ei vakuuttanut koko yhteisöä, vaan muutossuunnitelman koettiin
uhkaavan uskonelämän perusteita ja syvimpiä arvoja. Keskustelun käyminen asia-argumenteilla
osoittautui yllättävän vaikeaksi. Vasta kahden vuosikymmenen keskustelu näyttää
vähitellen johtavan tuloksiin. Yllättävästi viime vaiheessa euro on ollut tässä
kova konsultti, kun kolehdinkannon laillisuutta koskeva kysymys on
merkittävästi vauhdittanut järjestäytymisprosessia.
Suomalainen yhteiskunta on ollut huomattavan avara
suhtautumisessaan uskonyhteisön arvojen toteuttamiseen. Erilaiset
järjestäytymisen tavat ovat olleet mahdollisia, ja uskonnon harjoittaminen ja
kokoontuminen on mahdollista myös kokonaan ilman juridisen järjestäytymisen
muotoja, ellei omaisuuden ja talouden järjestäminen vaadi virallisia muotoja.
Järjestäytymismuodon valitseminen jää yhteisön itse valittavaksi ja riippuu
omien ”maallisten” toimintojen tarpeesta.
Negatiivinen uskonnonvapaus ja yhdenvertaisuuskysymykset
etusijalla?
Uskonnonvapauden kehityksessä ovat viime aikoina olleet esillä
ns. negatiivinen uskonnonvapaus ja yhdenvertaisuuskysymykset. Keskustelun
painopiste on siirtynyt uskomisen vapaudesta vapauteen uskonnosta eli oikeuteen
olla uskomatta. Kun uskomisen vapaus alkaa olla jo itsestäänselvyys, korostuu
eri uskomusryhmiin kuuluvien yhdenvertaisuus eri elämänalueilla ja
uskonnollisten ryhmien yhdenvertainen asema.
Yhdenvertaisuuslain ja sukupuolineutraalin avioliittolain
säätäminen ovat aiheuttaneet jännitteitä uskonyhteisöjen arvomaailman ja
lainsäädännön linjan välille. Useimpien kirkkokuntien avioliittokäsitys
poikkeaa lainsäätäjän näkemyksestä, eikä sukupuolten ja seksuaalivähemmistöjen
kohtelussa kaikissa yhteisöissä seurata yhdenvertaisuuslain periaatteita.
Lainsäätäjä on tässäkin suhteessa noudattanut uskonnonvapauden periaatetta ja
jättänyt uskonnollisen toiminnan yhdenvertaisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle.
Suhtautuminen avioliittoon ja vihkimiseen on jätetty uskonyhteisöjen itse
päätettäväksi.
Vihkimiskysymys on vaikeasti ratkaistava ongelma luterilaisen
kirkon sisällä. Muut uskonyhteisöt eivät näytä joutuvan juridisiin vaikeuksiin
pitäessään kiinni perinteisestä näkemyksestä, vaikka saattavatkin kohdata
vastatuulta yleisessä mielipideilmastossa. Uhkakuvat julistajien joutumisesta
rikosprosessin kohteeksi homofobisena pidettyjen saarnojensa vuoksi eivät ole
Suomessa ainakaan vielä toteutuneet. Sananvapaus mahdollistaa edelleen
vakaumuksesta kiinni pitämisen ja omien periaatteiden mukaisen puheen ja
kirjoittamisen. Se ei vaadi rikoslakia rikkovaa loukkaamista, solvaamista tai
yleensäkään vihapuhetta. Normaalien hyvien tapojen välttäväkin noudattaminen riittää
laillisuuden puolella pysymiseen, eikä vakaumuksesta tarvitse tinkiä.
Muita rajankäyntejä laillisuuden kanssa joudutaan käymään myös
suhtautumisessa uskonyhteisöjen omaan ”lainkäyttöön” jäsenten käyttäytymisen
valvonnassa. Niin ikään suhtautuminen ympärileikkauskäytäntöihin on ollut
keskustelun alaisena ja sharia-lain käyttöönottoa pelätään. Uusia kysymyksiä
saattaa nousta esille varsinkin uusien uskontojen rantautumisen myötä, ja
hyväksyttävyyden rajoja joudutaan jatkossakin selvittelemään.
Alamaisuus esivallalle vai uskollisuus Jumalan sanalle?
Helluntailiikkeen arvomaailmassa on tärkeää alamaisuus
esivallalle. Lakia ja oikeudenmukaisuutta halutaan noudattaa tinkimättömästi ja
olla tässä myös ympäristölle esimerkkinä. Tästä huolimatta vielä tärkeämpänä
arvona näyttäytyy uskollisuus Raamatun sanalle ja raamatulliselle
toimintatavalle. Nämä periaatteet eivät yleensä ole joutuneet keskenään
ristiriitaan, vaikka liikkeen alkuajoilta periytyvä tunne sijoittumisesta
yhteiskunnassa marginaaliin ja ”ulkopuolelle leirin” näkyy ajoittain
kriittisenä suhtautumisena valtavirtaan ja yhteiskunnan organisaatioihin.
Esimerkkinä tästä ovat olleet suhtautuminen poliittiseen toimintaan
osallistumiseen, äänestämiseen ja asepalvelukseen.
Pitkän aikavälin kehityslinjana näyttää olevan vähittäinen
integroituminen yhteiskuntaan. Poliittiseen toimintaan osallistuminen on
yleistynyt ja seurakuntalaisten ja pastorien ehdokkuuteen vaaleissa
suhtaudutaan pääsääntöisesti myönteisesti ja kannustavasti. Äänestämiseen
vaaleissa voidaan saarnoissa ongelmattomasti kehottaa. Merkittävänä ilmiönä on
myös osallistuminen kolmannen sektorin toimijana erilaisiin sosiaalisen
auttamistyön muotoihin ja kehitysapuun kiinteässä yhteistyössä
viranomaistahojen kanssa.
Yhteenvetona voidaan todeta seuraavat ydinkohdat:
Lainsäätäjällä tai viranomaisilla ei Suomessa ole mitään
agendaa tai pyrkimyksiä ohjata uskonyhteisöjen toiminnan sisältöjä. He pyrkivät
takaamaan mahdollisimman laajan toimintavapauden kaikille uskonyhteisöille.
Uskonnonvapautta rajoittavat muut perusoikeudet, kuten sananvapaus,
yhdenvertaisuus, henkilökohtainen vapaus ja koskemattomuus, yksityiselämän
suoja sekä rikoslain suojaamat oikeudet.
Uskonyhteisöt voivat valintansa mukaan käyttää erilaisia
järjestäytymisen tapoja ja organisaatiomuotoja. Yhteisön arvoperusta vaikuttaa
siihen, millaisia ulkonaisia muotoja toiminnassa käytetään.
Vallitsevat ja toistetut käytännöt omaksutaan osaksi
sisäistettyjä arvoja ja periaatteita. Käytäntöjä voidaan vahvistaa
julistussisältöjen avulla. Käytäntöjen ”pyhittyminen” vahvistaa pysyvyyttä ja
vaikeuttaa rationaalista muutossuunnittelua.
Helluntailiikkeen juridiseen organisoitumiseen on vaikuttanut
pitäytyminen Raamatun sanaan ja alkuseurakunnan toimintatapaan.
Helluntaiherätys on kehittynyt yhteiskunnallisiin rakenteisiin
kriittisesti suhtautuvasta marginaaliryhmästä yhteiskuntaan integroituneeksi
vaikuttajaksi. Kehitys näkyy aikaisempaa myönteisempänä suhtautumisena muihin
instituutioihin ja osallistumisena yhteiskunnalliseen toimintaan.
Markku Luoma
Kirjoittaja
on varatuomari, filosofian tohtori ja eläkkeellä oleva poliisipäällikkö.
Lähteet:
Ahonen, L. K. 1994. Suomen
helluntaiherätyksen historia. Päivä.
Kangasoja, M., Luoma, M. &
Mantsinen, M. 2014. Kohti hyvää seurakuntahallintoa. Aikamedia.
Ruohomäki, J. 2014. Suomen
helluntailiikkeen synty, leviäminen ja yhteisönmuodostus 1907–1922. Aikamedia.
PakinaEräässä seurakunnan tilaisuudessa katselin vanhaa naista, joka oli noussut muiden mukana seisomaan, kun ylistystuokion johtaja oli niin kehottanut. Nainen pysytteli sinnikkäästi tolpillaan, vaikka...
PakinaYksi, kaksi, kolme. Hyppy, hyppy, hyppy ja hyppy! Yhdellä jalalla ylös alas kuistin poikki, sitten hyppy 15 senttimetriä alemmalle tasanteelle seinästä tukea ottaen. Kurotus kaidetta kohti, re...
PakinaFaktojen maailma
on hämmästyttävä ja samalla myös hauska tietokirja. Sen kirjoittaja on
edesmennyt terveydenhuollon professori ja kansainvälisten huippuseminaarien
suosittu luennoitsija Han...
PakinaEräänä syysiltana olin mieheni ja koirani kanssa lenkillä kodin lähellä. Kun koira etsi pissapaikkaa, katselin aikani kuluksi naapuritaloja. Katseeni pysähtyi erään talon yläkerroksen ikkunaan; ih...
PakinaHyvät kuulijat, tänään aiheenamme on yksilönvapaus liikenteessä. Missä menevät sananvapauden rajat, kun kyseessä on liikennekäyttäytyminen? Kuuluvatko liikennesäännöt julkisen puheen piiriin? On...
PakinaAikuisiällä ystävystyin naisen kanssa, joka oli käynyt samaa koulua kuin minä. Emme vielä tuolloin olleet varsinaisesti tunteneet toisiamme, eikä minulla ollut erityisiä muistikuvia hänestä ko...
– Hei! Mukavaa, että tulit juttusille. Saanko esitellä itseni? Olen äitipalvelun chat-robotti. Minulta voit kysyä mitä vain, mistä tahansa, milloin tahansa. Sääs...
PakinaHyvät kuulijat, tervetuloa seuraamaan luentoamme. Tällä luennolla paljastamme teille, mikä on kristittyjen salainen ase, mitkä ovat sen toimintaperiaatteet ja keskeiset ominaisuudet ja millainen o...
PakinaLuin juuri, että partioliike on muuttanut muun muassa erästä toimintansa ydinkohtaa partiolupauksen antamisessa. Partion peruskirjauudistuksessa partiolainen ei enää "lupaa parhaansa mukaan rakast...
PakinaOlen kesätöinäni suomentanut Peter ja Joel Halldorfin kirjaa Trons vittnen, joka kertoo merkittävistä ihmisistä kirkkohistorian varrelta. Pidän kirjassa etenkin siitä, että se osoittaa, miten...
PakinaAurinko porottaa, ilman täyttää puheensorina. Missioteltassa kiemurtelee parinkymmenen ihmisen jono, joka yhä pitenee. Väki jonottaa Daniel Kolendan tilaisuuteen – ei siihen, joka alkaa...
PakinaKuin prinssi Ruusunen näin unta, että heräsin satavuotiaasta unesta ja lähdin ulos maailmaan auvoisen tietämättömänä kaikesta tapahtuneesta kuin kananpoika. Koplottelin puukengissäni pitkin katuja,...
Pakina”Sä
nyt et varmaan paljon liikuntaa harrasta”, kaveri naurahti.
Tilanteesta on reilusti yli vuosikymmen. En ollut suoranaisesti
lihava, mutten hoikkakaan, mistä kaveri ilmeisesti teki...
PakinaLänsimaiset uskovat rakastavat entistä enemmän itsekeskeistä kristillisyyttä. Siksi monia kiinnostaa tietää, miten uskoa voisi elää todeksi mahdollisimman helposti, mukavasti ja ennen kaikkea...
PakinaJuhannuskonferenssissa Ison Kirjan leirintäaluetta piristi vuosikausien ajan iloinen näky: asuntovaunu, jonka ulkoseiniä peitti muumiaiheinen taideteos. Valkoisten ja harmaitten, toinen toista...
PakinaOlemme kaikki joskus tavanneet ei-uskovia tai ainakin nähneet heitä kuvista. Vaikka jotkut kelpo uskonveljet ja -sisaret näissä tilanteissa pakenevat tai menevät hysteerisiksi, olen vakuuttunu...
PakinaErään
hyväntekeväisyysjärjestön feissari pysäytti minut Helsingin Kalliossa ja
aloitti keskustelun naisten oikeuksista. Kyseisen järjestön taktiikka on
keskustelun aikana alkaa muina miehin...
PakinaMonilla paikkakunnilla järjestettiin vappuna kristittyjen yhteinen Jeesus-marssi. Eri kirkkokuntien väki tuli näyttävästi ulos kirkoistaan ja marssi yhtenä joukkona kaduilla laulaen ja plakaat...
PakinaJuu elikkästä
ihan tämmöisellä iloisella asialla lähdin soittelemaan! Onko siellä puhelimessa uudestisyntynyt kristitty? Hyvä, no nyt olisi juuri sinulle erikoistarjous: saat hylätä uskosi ja ottaa t...
PakinaNyt, hyvät
Seurakunnankaatajien salaseuraan vihityt, opetan teille seurakuntien muumioinnin alkeet. Monet seurakunnat ovat huolissaan kuolemisesta. Kuitenkin niiden olisi syytä olla paljon enemmä...
PakinaRaamattu on
ikiaikaisena bestsellerinä asettanut vuosisatojen aikana normit myös nykyajan draamalle, näytelmille, kirjallisuudelle ja elokuville. Jo itsessään mukaansatempaava teos on täynnä...
PakinaKun pääsin
syksyllä opiskelemaan, tiesin suuntaavani uudelle alalle ja irtisanouduin. Jälkeenpäin minulle valkeni, että olisin työhistoriani perusteella ollut oikeutettu aikuiskoulutustukeen – jo...
PakinaNyt ei
kuulkaa riitä, että Suomessa on lapsiasiavaltuutetun virka. Maahan täytyy saada myös vanhusasiavaltuutettu. Sen on tämä alkukevään mediakeskustelu osoittanut.
PakinaVilho piti
joulukuun alussa Jeesuksen kanssa palaverin. Hän ilmoitti, että oli päättänyt
tulla pyhimykseksi vuoden loppuun mennessä. Jeesus katsoi häntä hetken.
PakinaTänäkin
vuonna useimpien ihmisten uudenvuodenlupaukset unohtuvat jo ennen kesää.
Suklaan syöminen alkaa viimeistään maaliskuussa, ja kuntosalilla käyminen
lopahtaa heti lumien sulettu...
PakinaEräänä
päivänä luen Näkövammaisten Airut -lehdestämme purjehdusretkestä lomakotiimme Villingin saareen, Helsingin sisävesille. Niinpä juolahtaa mieleeni, että haastan ystäväni mukaan purjehtimaan...
PakinaTyyni valtameri kimalteli huhtikuun ilta-auringossa, vuoret piirtyivät siluettina taivaanrantaa vasten ja kaukana kulkivat rahtilaivat. Hiekkarannan penkeillä istui kymmenittäin ihmisiä villapaidoissa...
PakinaMinulla on kirjahyllyssäni lehtinen nimeltä Tanssin hurma ja mihin se vie. Vuonna 1943 julkaistu opas varoittaa tanssin vaaroista suorasanaisesti: ”Harvat henkilöt tietävät niin hyvin kuin tanssikoulu...
PakinaVaikka Ilmari
oli jo vanha helluntailainen, hän ei ollut koskaan ennen käynyt tässä suuressa
helluntaiseurakunnassa, jonka hienon kirkon ovella hän juuri seisoi. Ja
kaupungissa kun sattui...
PakinaKirjoitan
tätä juttua Espanjan Fuengirolassa, Manos Abiertas-lähetyskeskuksen pihassa. Vieressä pauhaa moottoritie. Olemme seitsemän hengen porukalla nauttimassa etelän lämmöstä, edullisista pitsoist...
PakinaKiitos,
Uolevi, reippaasta puheesta! Kyllä elähdyttää mieltä, kun saa kuulla noin
elämänmakuisen kertomuksen metsäretkestäsi ja oravien käpyjenkeräystavoista!
PakinaSeurattuani viime
vuodet Facebookia minusta on alkanut näyttää siltä, että palvelun käyttö
tekee ihmisistä kuin huomaamattaan lapsellisia. Usein terve harkintakyky
pettää, psykologiset...
Pakina"Tässä Pirinen, päivää! Piti ihan soittaa päätoimittajalle ja kiittää siitä, että lehti on tullut 2000-luvulle. Siinä on nykyisin isompia kuvia ja enemmän visuaalisuutta. Ja lehden voi nyt antaa luett...
PakinaLapsena sain
Gideoneilta pienen punaisen Uuden testamentin ja luin innokkaasti
evankeliumeja. Kiinnostuin myös kirjan alussa olleista listoista, etenkin
siitä, jossa lueteltiin kasvaneen...
PakinaLomakausi on
aluillaan ja suomalaiset valmistautuvat kukin tahoillaan ottamaan irti
mahdollisimman paljon niistä harvoista hellepäivistä, joita Luoja meille lyhyen
kesämme aikana suo (...
PakinaMinulle soitti
hiljattain sähkömyyjä. Kävin
hänen kanssaan saman tahtojen
taistelun kuin muidenkin puhelinmyyjien
kanssa: minä
yritin vakuuttaa hänet siitä, etten
aio ostaa mitään, ja hä...
PakinaHelluntailainen, luterilainen ja baptisti ajoivat kerran
autoillaan samalle parkkipaikalle. Aurinko paistoi ja autojen stereot huudattivat
Hillsongia, Lutherin virsiä ja mieskuorolauluj...
PakinaLuulin pitkälle aikuisikään, että olen
järjestelmällinen ihminen. Vasta elämänkokemuksen karttuessa tajusin, että
kyse on harhasta, jonka taustalla on yritys sovittaa itsensä jo lapsuudess...
PakinaOli huhtikuun ensimmäinen sunnuntai, kun
Jeesus kuuli Ala-Kattilamäen helluntaiseurakunnan veisun taivaastaan. Laulu
kutsui: ”Sua odotan, jo saavu, Herra!” Jeesus nousi ja sanoi, että he...
PakinaUimaseuramme syntyi Jyväskylässä vuonna
1985. Aluksi muutamat meistä seurakunnan veljistä kokoonnuimme paikalliseen
uimahalliin vain satunnaisesti. Sitten perjantai-illoista muodostui joka...
PakinaJuttelin junassa vierustoverin kanssa
eläimistä, joita emme haluaisi lemmikiksi. Minä en halunnut hämähäkkiä, koska
en uskaltaisi käsitellä sitä, eikä hän halunnut karvatonta kissaa....
PakinaEräs
tuttavani osti karkkipussin, jossa piti olla muutamaa erilaista karkkilaatua.
Kun hän aikoi nauttia ostoksensa, kävi ilmi, että yksi laatu puuttui kokonaan,
vaikka se oli esitelty pu...
PakinaPitkällisen pohdinnan jälkeen minä ja mieheni
päätimme luopua ajatuksesta, että kotonamme kuuluisi pienten jalkojen
tepsutusta, toisin sanoen leikkauttaa narttukoiramme. Alma ei tulevast...
PakinaRauhaa, rakkaat kanssapuhdistajat, ja sydämellisesti tervetuloa
rikkaviljan kitkijöiden seminaariin! Ottakaa esiin Raamattunne – olihan
kaikilla oikea käännös? Tällä kertaa harjoittelem...
PakinaUseimmat ihmiset nauttivat nukkumisesta. Joillakin tosin on
nukahtamisvaikeuksia. Toiset taas eivät ehdi aina edes avata iltalukemistaan
ennen kuin jo kuukahtavat höyhensaarille. Minä k...
PakinaPakinan kirjoittaminen kuuluu lempipuuhiini, ja aiheet syntyvät melko
helposti. Kun tiedän, että kirjoitusvuoro lähestyy, jokin teema alkaa
puhutella tai mieleen nousee muisto, josta huom...
PakinaUskonto, toisin kuin ennen, on
nykyisin arka ja hienotunteisuutta
vaativa keskustelunaihe.
Kansanperintönä vaikuttanut
vakaumuksen siirtäminen
uudelle sukupolvelle ei
enää onnistu, tai a...
PakinaEn itse muista tätä tilannetta, mutta
äitini muistaa.
Olin alle
kouluikäisenä kaupassa
hänen kanssaan.
Mieleni teki nakkeja, ja
sanoin sen ääneen. Äiti oli sitä mieltä,
että nakkeja ei...
PakinaKun
vaimoni Tarja täytti
30 vuotta,
meidän tuolloin nelivuotias Johannes-poikamme
kauhisteli asiaa
tokaisten spontaanisti äidille:
”Kolmekymmentä vuotta!
Äiti, voi olla, ettet enää kaua...
PakinaTein tuon viereisellä sivulla olevan
reformaattoritestin, ja
lopputulos puhui
lahjomatonta kieltään: kaksi
vastausta lähensi minua E. Rotterdamilaisen
suuntaan, neljä näkemystäni
Lutheri...
PakinaOlen kerännyt kirjahyllyyni vanhoja avioliittoon ja perhe-elämään liittyviä oppaita, joiden lukeminen on nykyaikaiselle naiselle sekä hyödyllistä että viihdyttävää. Kokoelmani tähti on Veronica Dengel...
PakinaMeillä oli tapana käydä yhdessä
kahvilla. Saatoimme usein
istua pitkän
tovin hiljaa. Pyörittelimme höyryäviä
kuppeja hiljaa käsissämme ja
kuuntelimme kadulta tulevaa
puheensorinaa ja lii...
PakinaOnnellinen parisuhde vaikuttaa kaikkeen
hyvinvointiin. Se
näyttäisi vaikuttavan myönteisesti
jopa ihmisen terveydentilaan.
Ollakseen onnellinen
parisuhteessa ihmisen tulisi
olla tasapain...
PakinaViime kerralla (RV 34/2017)
kirjoitin pieleen menneistä
lomaodotuksista, kun
kaivattu Suomi-lomani meni
penkin alle. Tai paremminkin penkin
päälle, jolle kaaduin liukkaassa
kylpyhuoneess...
PakinaTilivelvollisuuden määritelmä on
joko vapaaehtoisesti tai
pakosta tehty
sopimus raportoida tekemisistään jollekin
taholle. Tilivelvollisuudesta on
hyötyä niin työyhteisöissä kuin
yksityi...
PakinaAmerikkalainen aikakauslehti pyysi
lukijoitaan kertomaan,
mitkä sanat lohduttivat
ja rohkaisivat heitä eniten ja
mitä he ennen muuta kaipasivat saada
kuulla. Vastauksia kyselyyn tuli
tuh...
PakinaMilloin ihminen oikeasti kehitti
kiireen? Olemmeko aina juosseet
kellon perässä ja suunnitelleet päivän
menot minuuttien tarkkuudella?
En oikein usko.
PakinaMinulla on kirjahyllyssäni Käytöksen kultainen kirja. Viimeksi käytin sitä rinkantestausretkellä lisäpainona yhdessä teoksen Anatomiaopas taiteilijalle kanssa. Ne kuuluvat kirjastoni painavimpiin opuk...
Pakina"Ottakaa huomenna vaihtovaatteet mukaan. Harjoittelemme pelastautumista, ohjaaja sanoi. Melontakurssille ilmoittautuessa ei jostain syystä ollut tullut mieleen, että siellä joutuisi uppeluksiin. Jo...
PakinaSana masentunut merkitsee
lamautunutta, apeaa,
alakuloista, tukahtunutta, alistuvaa, hiljaista
ja nöyrää. Se tulee sanajuuresta, joka
tarkoittaa väsymistä, uupumista,
pulaan tai hätään jo...
PakinaKylväjä lähti kylvämään. Kun
hän kylvi,
siemenet putosivat
varsinaissuomalaiseen savimaahan,
joka on kuivana kovaa
kuin kivi ja märkänä kelpaisi
ruukkujen muovailuun. Syövätkö
linnut jy...
PakinaMuutama
vuosi sitten olin aamiaisella helsinkiläisessä
kahvilassa. Nuori miestarjoilija oli
parhaillaan keräämässä astioita pöydistä,
kun hän yhtäkkiä pysähtyi kohdallani.
PakinaKevät on luovuuden aikaa, jolloin aloitan uuden kirjan kirjoittamisen. Niin tänäkin vuonna pistin kuudennentoista teoksen tulille. Tunne on juhlava, kun saan kirjoitettua ensimmäiset rivit. Se on neit...
PakinaMinusta tuli viime syksynä ensimmäistä kertaa kummitäti. Kummin tehtäviin kuuluu paitsi olla turvallinen aikuinen ja lapsen kaveri myös tukea tämän kristillistä kasvatusta. Aloinkin heti katsella last...
PakinaSeurakuntakentässä näkemykset tuppaavat liian usein ajautumaan vastakkainasetteluksi. Hengellisen ympäristön strateginen ajattelu onkin jakanut yllättävän paljon mielipiteitä johtoportaissa. Joidenkin...
PakinaMies se tulee räkänokastakin muttei tyhjän naurajasta. Tämän perusteettoman perisuomalaisen aasinsillan kautta siirrymme juoheasti tyhjännaurajiin.
PakinaMoni ikätoverini on traumatisoitunut lapsena elokuvasta Kuin varas yöllä. Itselläni ei ollut tilaisuutta nauttia kristillisestä kasvatuksesta tältä osin, mutta aikuisiällä jouduin tekemisiin ihan oike...
PakinaAlakouluikäisenä kiinnostuin rukoilemisesta. Olin oppinut äidiltä Isä meidän -rukouksen, mutta halusin viedä homman seuraavalle tasolle. Kokosin jakkaralle kotialttarin ja asettelin sille kaikki aihep...
PakinaNuorena kävin ystävieni kanssa tutustumassa tukholmalaisen seurakunnan sunnuntaikokoukseen. Tila sijaitsi syvällä ison rakennuksen uumenissa, jonne kuljettiin pitkien käytävien kautta. Seurakunta oli...
PakinaMinulla ei ole hallussani kovin monia perinteisiä aikuisuuden merkkejä. Olen naimisissa, mutta lapsia ei ole. On vakityö muttei asuntolainaa, autoa tai edes ajokorttia. Koira on sentään puoliksi kulta...
PakinaOlo on vähän kuin helluntaiepistolasta: kuulen ympärilläni puhuttavan innokkaasti vaikka mitä kieliä. On harmaa, lokakuinen päivä, ja bussillinen turvapaikanhakijoita Tornion raja-asemalta on saapunut...
PakinaRaamattu puhuu asenteesta yllättävän paljon. Ei suoranaisesti sillä nimellä, mutta selvästi siihen viitaten. Pelkästään Hengen hedelmästä ja lihan teoista kertovassa osuudessa voidaan sanoa, että asen...
PakinaSeuraavan 50 vuoden aikana ennustetaan Suomen ilmaston muuttuvan Unkarin ilmaston kaltaiseksi. MTV3:n uutisissa asiaa pidettiin hälyttävänä, luonnonkatastrofin kaltaisena peikkona:
PakinaHavahduin tänä
kesänä siihen,
etten ole pitkään
aikaan ollut
häissä. Suomalainen
avioituu keskimäärin
kolmikymppisenä, mutta tuttavapiiriini
kuuluu paljon perinteisesti
ajattelevia kristittyjä...
PakinaJoku joskus ja jossakin varmaan kiukutteli, kun hänen kaverinsa ei ollut samaa mieltä jostakin. Silloin hän keksi hienon fraasin, jota voi käyttää aina, kun tuntee olevansa alakynnessä eikä tiedä mite...
PakinaTapasin Andrén, kun vaelsin Espanjassa camino-reitillä. Olin tullut Mansilla de las Mulasin kaupunkiin ja ajatellut jäädä yöksi, mutta majatalo oli täynnä. Sanoin voivani nukkua lattialla, mihin majat...
PakinaJeesuksen vertauksessa isä järjestää juhlat kotiin palanneelle lapselleen, joka on menettänyt omaisuutensa ja maineensa. Tuhlaajapoika saa uudet vaatteet, sormuksen sormeensa ja vasikanpaistia pitopöy...
PakinaElämä yllättää! Jouduin jäämään täydestä työvauhdista sairauslomalle 24. helmikuuta viime vuonna. Syynä oli herra Parkinsonin muutto huusholliimme. Hänen vaikutuksestaan en kyennyt enää toimimaan amma...
PakinaAikanaan kudoin mattoja. Ostin kerran kuteita tehtaan myymälästä ja sain ison säkin halvalla, melkein ilmaiseksi. Kuteet olivat sekaisin, ihan yhdessä mykkyrässä, ja ne oli kerittävä säie säikeeltä. S...
PakinaTodennäköisesti tietyt kirkolliset juhlapyhät ovat helluntailaisille yhtä vieraita kuin niin sanotuille tavallisille tallaajillekin. Syynä voi olla se, että kirkkopyhät eivät kiinnosta ja ne koetaan l...
PakinaHuomasin olevani hauska vuonna 2009 helatorstain tienoilla. Se tapahtui Ranskassa yhteiskristillisessä Taizé-yhteisössä, jonka päiväohjelmaan kuului pienryhmäkeskusteluita. Havahduin siihen, että aika...
PakinaKun olin kuusivuotias, naapuriini muutti kaksi hiukan minua vanhempaa sisarusta. Suhteemme alku ei ollut lupaava. En ole varma, oliko syynä lällättely kadun toiselta puolelta vai mikä, mutta joka tapa...
PakinaOlen pulassa. Tapanani on ollut jo vuosia lukea joka päivä Raamattua ja mielenkiintoista raamatunlukuopasta iltaisin nukkumaan mennessäni. Tapa on niin piintynyt, että esimerkiksi ennen ulkomaan matka...