Saksan muslimiväestön keskuudessa on menossa merkittävä kristillinen herätys, joka koskettaa maan kirkkoja laajasti, kirjoittaa eläkkeellä oleva kristitty journalisti ja teologian ja uskontososiologian tohtori Uwe Siemon-Netto netin LinkedInpalvelussa vuodenvaihteessa julkaisemassaan artikkelissa.
Kirjoituksessaan Siemon-Netto kertoo muun muassa presbyteeripappi Sadegh Seperistä, joka arvioi kastaneensa yli 500 ex-muslimia, sekä amerikkalaisesta baptistilähetystyöntekijästä Mark A. Bachmannista, joka laskee johdattaneensa uskoon vähintään 2 000 muslimia 23-vuotisen työuransa aikana.
Lisäksi artikkelissa nostetaan esille kääntymysten vuoksi julkisuutta saanut Kolminaisuuden luterilainen seurakunta Berliinissä, jossa muslimitaustaisia jäseniä on jo noin 600, ja Leipzigiläinen luterilainen seurakunta, jonka kristinuskoon perehdyttäville kursseille ilmoittautuu 10–20 muslimitaustaista henkilöä joka viikko.
Kastaapa eräs katolinen arkkipiispakin keskimäärin noin 50 entistä muslimia kuukaudessa.
Neuköllnissä diakonissa Rosemarie Götzin muslimienemmistöiselle asuinalueelle perustama evankelinen ryhmä kasvoi muutamassa vuodessa noin 150:n pääosin muslimitaustaisen uskovan yhteisöksi, Siemon-Netto lisää.
”Hämmästyttävää on se, että nämä kääntyneet tekevät nyt hengellistä työtä seurakuntiin kuulumattomien slummilasten keskuudessa”, artikkelissa siteerattu leipzigiläispastori Hugo Grevers kertoo.
Iso kastejuhla pääsiäisenä
Muslimien kääntymykset näkyvät myös Saksan suurimman helluntaiyhteisön, BFP-kirkon, seurakunnissa, kertoo Fida Internationalin ja Suomen helluntaiseurakuntien lähettinä Saksassa työskentelevä Markku Ovaska Ristin Voitolle.
Saksassa oli jo entuudestaan monimiljoonainen muslimiväestö, ja viime vuonna maahan saapui turvapaikan toivossa yli miljoona pääosin islaminuskoista ihmistä lisää. Ovaskan tiedossa olevissa tapauksissa kääntyneiden enemmistö koostuu juuri viime aikoina tulleista.
– Eräässä BFP-seurakunnassa on kastettu noin 60 turvapaikanhakijaa, ja heistä pääosa on ymmärtääkseni entisiä muslimeja. Naapuriseurakunnassamme Speyerissä kastettiin 34 turvapaikanhakijaa pääsiäisenä, Ovaska luettelee.
– Meidän omassa seurakunnassamme Mannheimissä kasteen sai vastikään ensimmäinen muslimitaustainen kääntynyt. Turvapaikanhakijoita alkoi näkyä seurakunnassamme viime syyskesällä, kun parin kilometrin päähän avattiin iso vastaanottokeskus.
Siihen, paljonko kääntymyksiä on yhteensä, Siemon-Netto ja Ovaska eivät edes yritä ottaa kantaa.
Artikkelissaan Siemon-Netto nostaa myös esille ilmiön, joka on tuttu muualta maailmasta: monen muslimin kääntymysprosessissa keskeinen rooli on unella tai näyllä, jossa henkilöä kehotetaan etsiytymään kristittyjen luokse oppimaan Jeesuksesta.
Esimerkiksi berliiniläisessä Kolminaisuuden seurakunnassa kastettujen enemmistöllä on tällainen kokemus, pastori Gottfried Martens arvioi.
Huomiota herättävää on sekin, että unissa ja näyissä henkilöitä on kehotettu menemään milloin luterilaiseen, milloin katoliseen, ortodoksiseen tai vapaakristilliseen seurakuntaan. Yhteistä ilmestyksissä esiintyville seurakunnille on kuitenkin aina se, että niiden paimenet ovat sitoutuneet Raamattuun ja perinteiseen kristinoppiin, Siemon-Netto toteaa.
Kasteopetusta ja keskusteluja
Myös seurakunnissa ollaan aiempia valmiimpia tulijoiden kohtaamiseen, Markku Ovaska arvioi. Etenkin turvapaikanhakijoiden kohtaaminen on luontevaa, kun monet seurakunnat järjestävät heille kielenopetusta, luovuttavat tilojaan opiskeluryhmien käyttöön tai antavat monenlaista käytännön apua sekä vaatteita.
– Uskovien into ja rohkeus muslimien tavoittamiseen ja evankeliointiin on kasvanut ja kiinnostus islamin ymmärtämiseen lisääntynyt.
Saksalaismediassa joidenkin turvapaikanhakijoiden on epäilty pyrkivän kasteelle vain siksi, että se saattaisi auttaa oleskeluluvan saamisessa. Seurakunnissa kääntymysten aitouteen suhtaudutaan Ovaskan mukaan kuitenkin vakavasti. Esimerkiksi BFP:n seurakunnissa kastetta edeltää kasteopetus ja asianosaisten kanssa myös keskustellaan.
Siemon-Netton mukaan muslimien kääntymyksiä tapahtuu erityisen paljon Saksassa. Muslimeja evankelioivalle arabiankieliselle Al Hayat -satelliittikanavalle tulleissa palautteissa Saksa ei kuitenkaan poikkea esimerkiksi Ranskasta, Britanniasta tai Italiasta, kanavan johtaja, Avainmedian arabiankielisestä työstä vastaava Aaron kertoo.
Kanava saa eri puolilta Keski- ja Länsi-Eurooppaa viikoittain viestejä, joissa henkilö kertoo kääntyneensä islamista kristinuskoon.
Siemon-Neton artikkelista uutisoi Suomessa ensimmäisenä Uusi Tie.
Artikkeli löytyy netistä hakusanoilla: ”Where muslim dreams may lead”.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...