Puhu kunnioittavasti itsestäsi ja lahjoistasi - Olet Jumalan tekoa
Kristityt ovat kutsuttuja olemaan maailman valo ja suola. (1) Se on myönteinen tehtävä, johon pimeyden poistamisen ja elintärkeän säilytysaineen vertauskuvat sopivat. Evankeliumi tarkoittaa ”hyvää uutista” ja ilosanomaa. Tuo ilosanoma sisältää tiedon, että syntiinlankeemuksen tuottama ero Jumalasta – kuolema – on voitettu ja ihminen voi taas lähestyä Luojaansa ilman pelkoa vajavaisuutensa tuottamasta rangaistuksesta. (2)
Jeesuksen opetuksissa pelottava tuomari saa isän kasvot, Isän, jonka rakkaita lapsia me ihmiset olemme. (3) Ilosanomassa palaset loksahtavat kohdalleen: siinä missä psalmin kirjoittaja jo kauan aiemmin tiesi olevansa Jumalan punoma suuri ihme4, voi uuden liiton kristitty ymmärtää asian syvemmin, koska itse Jumala näyttäytyy hänelle taivaallisena Isänä.
Tätä valtavaa asiaa meidät kristityt on kutsuttu edustamaan ja edesauttamaan aktiivisella elämällä ja toiminnalla. (5)
Ei omilla teoilla
Jokainen meistä on tehnyt syntiä ja on Jumalan kirkkautta vailla. Se on kristinuskon luovuttamaton perustotuus ja osoittaa, ettei kukaan voi omilla teoillaan päästä uskossaan kovinkaan pitkälle. Tämän lähtökohdan ylle laskeutuu kuitenkin Jumalan lahjoittama armo. (6) Se on hyvä uutinen, joka vapauttaa meidät elämään rakentavalla tavalla uusien luomusten vapaata elämää. Sitä vapautta haluaa aina joku rajoittaa ja tuoda elämään säädöksiä ja sidoksia, mutta niihin ei pidä suostua. (7)
Kristillinen ihmiskuva on siis erittäin myönteinen, kunhan se ponnistaa rehellisestä oman vajavaisuuden myöntämisestä ja sen mukanaan tuomasta terveestä nöyryydestä. Sen, että jokainen ihminen on Jumalan ihmeellistä tekoa, yksilöllinen ja ainutlaatuinen, ja että Jumala on itse maksanut hinnan voidakseen olla meihin yhteydessä, tulisi myös vaikuttaa siihen, miten näemme itsemme. Ymmärrämmekö, mitä tarkoittaa olla hänen luomansa ja hänen rakas lapsensa? Ja vielä, jos mahdollista, astetta vakavampi kysymys: ymmärrämmekö, että kutsumuksemme on tuosta rakkaudesta käsin ottaa aktiivinen valon ja suolan rooli? Näiden totuuksien valossa on selvää, ettei itseään tule väheksyä.
Nöyryys on tärkeä edellytys terveelle itsearvioinnille, mutta se on eri asia kuin itsensä väheksyminen. Väärä nöyryys voi itse asiassa olla petollinen ylpeyden muoto, jossa ihminen kieltäytyy hyväksymästä osaansa Jumalan kertakaikkisen armon varassa ja haluaa itse ansaita oman ”pyhyytensä”. Tämä on piilotettua itsensä korottamista.
Saattaa vaikuttaa paradoksaaliselta, että maan matosen roolin omaksuminen olisi itsensä korottamista. Sitä se kuitenkin on, koska asenne kertoo, etteivät Jumalan Sanassaan tarjoama armo ja rakkaus kelpaa. Lisäksi se sisältää ajatuksen, jonka mukaan ihminen ei ole luomakunnasta vastuullinen Jumalan kuva vaan matoon verrattava luotu olento. Roolin ottaminen siis rikkoo varsin suoraan Sanan opetuksia vastaan.
Kuinka ajattelemme ja puhumme itsestämme?
Kun nyt tiedämme edellä kirjoitetut asiat, on syytä kysyä, kuinka me ajattelemme ja puhumme itsestämme. Jostain syystä suomalaiseen kulttuuriin kuuluu joko krooninen sanallinen itsensä vähättely tai krooninen itsensä korostaminen.
Itseään voi korostaa suoraan tai epäsuorasti. Edellä kuvattu väärä nöyryys on yksi epäsuoran itsekorostuksen muoto. Näin ollen itsensä vähätteleminen saattaa joissain tilanteissa olla itsensä korostamista – mutta ei tietenkään joka tilanteessa. Jatkuva tarve sanallisesti vähätellä tai korostaa itseään johtaa elämään, jossa aktiiviseen hyvän tekemiseen tarkoitetut voimavarat ja vuodet kuluvat oman navan ympärillä pyörimiseen. Itsensä vähättely ja korostaminen myös haittaavat pahasti yhteistyötä toisten kristittyjen kanssa ja sitä dynamiikkaa, joka auttaa asioita tapahtumaan ja toimii todistuksena evankeliumin ilosta ja hyvään suuntaan muuttavasta luonteesta.
Vähättely ja korostaminen myös vaikeuttavat omien, Luojan antamien lahjojen löytämistä ja käyttämistä. Ihminen saattaa ”nöyryydessään” kieltää itseltään kokonaan ne raikkaat asiat, jotka Jumala on antanut hänelle iloksi ja maailman palvelemiseksi. Tai hän saattaa eksyä tavoittelemaan kynsin hampain jotain, joka ei tuota hänelle onnellisuutta eikä palvele toisia – ja vain siksi, että hänen on korostettava itseään nyky-yhteiskunnan suosimilla tavoilla.
Jos ihminen kiertyy tavalla tai toisella oman napansa ympärille, saattaa se toisinaan heijastua tuomiohenkenä, vaatimuksina tai ympärillä olevien ylenkatsomisena. Ihminen saattaa piiskata itseään ja samalla luulla olevansa toisia kohtaan armon ja rakkauden ilmentymä. Useimmiten kuitenkin on niin, että ihminen huomaamattaan vaatii toisilta samaa piiskaamista kuin itseltään eikä kykene olemaan armollinen, ellei salli armon koskettaa ensin aidosti omaa sisintään. Voi myös olla, että ihminen onnistuu korostamaan itseään niin hyvin, että alkaa itsekin vaivihkaa ajatella olevansa hieman korkeammalla arvoasteikossa kuin toiset.
Kristityn tulisi ajatella itsestään lähtökohtaisesti kohtuudella ja ymmärtää, että kaikki ovat erilaisia mutta oikeanlaisia. (8) On tiedostettava sekä oma että muiden asema Jumalan ainutlaatuisena ihmeenä. Kukaan ei ole toisen yläpuolella, eikä sellaista asemaa pidä edes ajatella. Kukaan ei myöskään ole toisen alapuolella eikä ”vähemmän” kuin toiset.
Kuinka tämän kristityn aseman voisi kanavoida niihin sanoihin, joilla puhumme itsestämme ja ominaisuuksistamme?
Sanoilla on väliä
Sanat luovat kokemustamme todellisuudesta, koska ne vaikuttavat siihen, kuinka ymmärrämme ympärillä olevat asiat. Se, mitä suullamme tunnustamme, voi siis muuttua todellisuudeksi. Jos puhumme itsestämme, ominaisuuksistamme, ulkomuodostamme tai iästämme alavireisesti, vaikuttaa se väistämättä ainakin omaan mielialaamme ja motivaatioomme. On turha arvuutella, miltä taivaallisen Isämme korvissa kuulostaa, jos 25-vuotias surkuttelee itseään, koska on niin vanha tai ettei näytä samalta kuin alusvaatemainosten kuvankäsittelyn avulla muokatut mallit.
Miten itsestään siis tulisi puhua? Koska olemme kaikki erilaisia, ei liene paikallaan tehdä kovin tarkkoja ehdotuksia. Jokainen etsiköön itse ne sanat, joilla kiittää Jumalaa siitä, että saa olla ihmeellisesti luotu, saa olla ainutlaatuinen niin sisäisesti kuin ulkoisesti ja saa omilla, iloa tuottavilla lahjoillaan palvella maailmaa. Tällainen puhe johtaa myös ajatusmaailmaa kohti valon ja suolan tehtävää, kohti vapautta, rakkautta ja aktiivisuutta.
On aiheellista muistuttaa, että myönteinen minäpuhe ei tarkoita itsearvioinnin puutetta. Meillä kaikilla on armahdettuinakin aina elämänalueita, joilla on tarkoitus kasvaa läpi elämän. Ne on hyvä myöntää sanallisesti. (9) Se auttaa myös pääsemään kasvunpaikkojen kanssa eteenpäin. Joskus onjopa pyydettävä ja annettava sanallisestianteeksi. (10)
Ihminen, joka ei koskaan kohtaa heikkouksiaan ääneen vaan hautaa ne positiivisten sanojen alle, voi olla raskas työtoveri muille – kuten toki myös ihminen, joka velloo vain heikkouksissaan. Raikas, myönteinen puhe omista ominaisuuksista on myös aikuista vastuun ottamista omasta elämästä. Ihminen, joka aina vain luettelee vajavaisuuksiaan ja julistaa surkeuttaan, asettaa toisille taakan ikään kuin kannatella itseään jatkuvalla empatialla, kannustamisella ja huomion keskipisteeseen laittamisella. Jokainen tietysti tarvitsee aika ajoin kannustusta sekä toisten huomiota ja tukea.
Rohkaiskaamme itseämme ja toisiamme puhumaan arvostaen ja kunnioittaen siitä, mitä Jumala on meihin luonut, kuinka hän meitä rakastaa ja miten tärkeän tehtävän hän on meille uskonut. Kuten C. S. Lewis on terävästi havainnoinut, terve itsetunto ei ole sitä, että ajattelee olevansa parempi kuin toiset vaan sitä, ettei tarvitse ajatella itseään lainkaan. Kun katse ja puheet kääntyvät pois omasta navasta, on kiitorata auki ja ihminen voi nousta siivilleen, kohti Jumalan tuulia.
Sirkku Hoikkala
Kirjoittaja on seurakunta-aktiivi ja syksystä alkaen teologian tohtorikoulutettava Åbo Akademissa.
”ÄLÄ tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon.” Lause on tuttu, humoristinen vanha ohje. Se sisältää ajatuksen, että neuvoja ei itse oikein osaa tai halua elää neuvojensa mukaan, vaikka toivookin toisen olevan asiassa itseään viisaampi. Mitä arvelisit: jos kannustat lastasi kohti myönteistä minäkuvaa mutta samalla vähättelet itseäsi päivittäin hänen kuultensa, kumman minäkuvan lapsi poimii? Oikein. Hän poimii sen, josta saa mallin.
On toki oikein kannustaa omaa lastansa, mutta yhtä oikein on kannustaa itseään lapsen kuullen. Jos ei puhu itselleen ja itsestään Jumalan armollisia sanoja vaan rypee väärässä nöyryydessä, voi olla varma, että lapsi jonain päivänä tekee samoin.
Jos vanhemmat vaikka päivittelevät jatkuvasti, kuinka vanhoja jo ovatkaan, saattaa lapsi tehdä ennätyksen aloittamalla päivittelyn heti 20:nnen ikävuotensa kynnyksellä. Mainittakoon sivumennen, että vanheneminen sinänsä on Jumalan keksintö ja siihenkin voi opetella suhtautumaan seikkailumielellä ja nälkäisellä, tulevaisuuteen suuntautuvalla asenteella.
Samoin jos vanhemmat käyttäytyvät seurakunnassa hurskaasti ja ystävällisesti mutta heti kotona naureskelevat kaikille, välittyy tällainen kaksinaamainen puhe myös lapsen elämänasenteeksi. Niin välittyy myös vaikkapa sellainen malli, jossa vuorotellen kauniisti rukoillaan seurakuntaan kuulumattomien puolesta ja vuorotellen kauhistellaan heitä ilman pienintäkään yritystä aidosti ymmärtää tai lähestyä heitä sanojen tai tekojen tasolla. Lapsi ei siis opi ainoastaan siitä, mistä me käskemme hänen oppia vaan kaikesta, mistä hän saa konkreettisen toimintamallin. Tämä koskee vahvasti myös tapaa puhua itsestään ja toisista.
Mallioppiminen ei liity ainoastaan lapsen ja vanhemman suhteeseen. Se on myös yhteisöllistä liimaa aikuisten välillä. Jokin yhteisö puhuu tietyllä tavalla ja suosii tietynlaista minäkuvaa. Puhetapa ja minäkuva siirtyvät yhteisöön tuleville – tai jos eivät siirry, uudet tulokkaat eivät voi yhteisössä hyvin ja ennen pitkää lähtevät.
Kunpa kristilliset seurakunnat tunnistettaisiin siitä, että niiden jäsenet elävät kiitollisuudesta Jumalaansa kohtaan ja ojentautuvat kohti aktiivista, vapaata ja palvelevaa asennetta iloisina siitä, keitä he ovat yksilöinä ja yhdessä.
MuutKesäkuinen muuttomme Várpalotan kaupunkiin Unkariin oli järjestyksessään kahdeskymmenesneljäs. Samalla se oli perheemme kolmas muutto ulkomaille. Voisi siis täydellä syyllä sanoa, että olemme rutinoit...
MuutKUN saa käsiinsä Päivi ja Niilo Räsäsen tuoreen Avioliitto-kirjan, hätkähtää teoksen ulkomittoja: vain 14 x 17 senttimetriä, eikä paksuuttakaan ole kuin vajaa sentti.
MuutKatu-, teetupa- ja vankilatyö sekä muu suoraviivainen ihmisten evankeliointi on olennainen osa herätyskristittyjen identiteettiä. Yleensä evankeliumi ja Jumalan apu myös kiinnostavat niitä, joilla on...
MuutEfesolaiskirjeessä ja 1. Korinttilaiskirjeessä Paavali näyttää puhuvan apostolin tehtävästä samantapaisena seurakunnallisena toimena ja kutsumuksena kuin evankelistan ja opettajan toimesta (Ef. 4:11;...
MuutTurun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala pohtii Maaseudun Tulevaisuuden kolumnissa sitä, miten kristinusko ja islam ovat samaa juurta mutta kuitenkin erilaisia. (maaseuduntulevaisuus.fi 10.7.201...
UutisetSeurakuntien ja kristillisten
järjestöjen
avioliittotapahtumiin
osallistuu runsaasti
myös sellaisia
pareja, joista vähintään toiselle
uskonasiat ovat vieraita. – Mukana on joka kerta ni...
UutisetSiuntion Pickalan kentällä heinäkuun ensimmäisenä lauantaina järjestetty Holy Golf
-kilpailu kokosi 42 kristittyä golfinharrastajaa nauttimaan yhdessäolosta, leppoisasta kisailusta
ja mitä parhaasta...
UutisetYhteiskristillinen New Wine -kesätapahtuma kokosi Jämsän Himokselle 13.–17. heinä-kuuta noin 2 400 kävijää eri puolilta Suomea. Päivisin osallistujat jakautuivat seminaareihin,joiden aikana o...
UutisetVenäjällä viime viikolla voimaan
astunut uusi ”isovelilaki”
on aiheuttanut jännittyneisyyttä
maan monissa uskonnollisissa
vähemmistöyhteisöissä, sillä
terrorismin ja ääriliikkeiden vastainen
lak...
MielipideKun uudistuin uskossani
noin seitsemän
vuotta
sitten, riensin
innoissani Juhannuskonferenssiin hakemaan
sykettä suomalaisesta
helluntailaisuudesta. Huomasin,
että musiikkianti oli muuttunut
pä...
MielipideJuhannusaattoaamuna ajelimme
mieli uteliaana kohti konferenssia.
Olihan tiedossa, että juhlakäytäntöihin
oli tehty muutoksia,
joiden piti olla parannuksia
edellisvuosiin verrattuna. Ehdimme pa...
MielipideMinulle ja monelle muullekin oli
yllätys, kun Juhannuskonferenssin
perinteinen romanikokous oli
muutettu teematilaisuudeksi. Hyvät
päättäjät ja suunnittelijat, te
ette voi muuttaa perinteistä rom...
MielipideYlistysmusiikki on liian yksipuolista
ja edellyttää jonkinasteista
hurmoksellisuuteen vajoamista,
jotta se toimisi. Jos jonkun altis
sielu antautuu Hengen vietäväksi,
nauttii siitä ja kiittää Jum...
MielipideSeurakunnan paimenena joudun
katsomaan lauman parasta myös
alkoholikysymyksessä – eli ajattelen
kokonaisuutta. Sillä ei ole väliä, miltä minusta tai muista tuntuu.
Suhde alkoholinkäyttöön ei
ole...
MuutEdellisessä numerossa (RV 28–
29) kerrottiin Tiibetissä viime
ja tämän vuoden aikana tapahtuneesta
mittavasta herätyksestä. Toisin kuin jutussa
annettiin ymmärtää, raportoidut yli
200 000 kääntyn...
Kolumni”Me seurataan täällä somessa toisten elämää, kuvia, reissuja...
mutta ei me tiedetä, mitä he käyvät parhaillaan läpi elämässään.
Ajatellaan, että kaikilla muilla on kaikki hyvin, ei suruja, murheita...
UutisetKristityt turvapaikanhakijat kohtaavat muslimien
syrjintää ja jopa tappouhkauksia vastaanottokeskuksissa,
toteavat Saksan katolisen piispainkokouksen
puheenjohtaja ja protestanttisen EKD-kirkon
pi...
UutisetTutkimustieto uskonnollisen osallistumisen ja
terveyden välisestä yhteydestä sai jälleen vahvistusta,
kun amerikkalainen tutkijaryhmä totesi aktiivisten
kirkossakävijöiden itsemurhariskin olevan
s...
UutisetEteläaasialaisessa Bangladeshissa arviolta
91 000 muslimia on kääntynyt kristityksi viimeksi
kuluneiden kuuden vuoden aikana, uutisoi Christian
Freedom International -järjestö. Samaan aikaan maa...
UutisetKristittyjen näkemykset
avioliitosta
sekä seksuaali-
ja sukupuolivähemmistöistä
ovat heinäkuussa nousseet jälleen
puheenaiheeksi. Eri tapauksia
on käsitelty mediassa hyvin eri
tavoin, Suomen...
UutisetPunaiset viirit liehuvat ja
moottorit jyrisevät, kun
motoristiletka kääntyy
torille. Kypärät riisuttuaan ja
paikallisia tervehdittyään joukko
kiiruhtaa purkamaan varusteita
huoltoautosta. Pian m...
UutisetKarkkilan helluntaiseurakunnan
Katukappeli on parhaalla
mahdollisella paikalla aivan
kaupungin pääkadun varrella.
Seurakunta perustettiin vuonna
1936, jolloin se hankki myös kokoontumistilat
kor...
UutisetPorin SuomiAreenassa puhunut
arkkipiispa Kari Mäkinen on huolissaan
siitä, että Suomessa nähdään
toiset ihmiset yhä useammin
taakkana tai uhkana. Näin on
käynyt esimerkiksi työttömille ja
turvap...
UutisetHeinäkuun aurinkoinen lauantaipäivä
9.7. oli koonnut Kihniön
osuuspankin puistoon runsaan
yleisön, ja laadukas musiikki-, lettu-
ja makkaratarjoilu loivat Gospelrekka-tapahtumaan
mukavaa
festari...
UutisetPerussuomalaiset on ollut
viime eduskuntavaaleissa suosituin
puolue luterilaiseen kirkkoon
kuulumattomien suomalaisten
keskuudessa, Kotimaa24 uutisoi
oikeusministeriön tutkimuksesta. Puo...
PuheenaiheKun Nanna Rautiainen
reilu
vuosi sitten valittiin
Suomen
Vapaakirkon lähetysjohtajaksi, hän näki tulevan
työnsä yhdeksi suurimmaksi
haasteeksi sen, kuinka saada lähetystyö jokaisen seurakunnan j...
PääkirjoitusAina uskonpuhdistuksesta lähtien kristilliset seurakunnat ovat
tuoneet erilaisia musiikkityylejä jumalanpalveluksiinsa. Musiikki
on tärkeä osa myös helluntaiseurakuntien toimintaa. Meillä on
r...
Miten onHelluntaiseurakuntien Musiikki ry:n
julkaisema kannanotto, musiikin ammattilaisten kirjoitukset Ristin Voitossa ja Paimen
Plus -lehdessä sekä Juhannuskonferenssin musiikkitarjonta ovat herättäneet...