”Toronton siunaus ei ole tärkeä osa historiaamme”

Christy Wimber toimii Vineyardseurakunnan johtavana pastorina liikkeen syntysijoilla Yorba Lindan kaupungissa Kaliforniassa. Kuva: Lari Launonen
Christy Wimber toimii Vineyardseurakunnan johtavana pastorina liikkeen syntysijoilla Yorba Lindan kaupungissa Kaliforniassa. Kuva: Lari Launonen
Tämänkö vuoksi luovuin huumeista? ihmetteli juuri uskoon tullut kalifornialainen hippimuusikko John Wimber. Hänen  kveekariseurakuntansa pastori oli todennut, että sunnuntaisin kirkossa laulettiin ja saarnattiin. Jotkut asiat, joista Wimber oli lukenut Uudesta testamentista, eivät sen sijaan kuuluneet jumalanpalvelukseen: ihmisten parantaminen, riivaajien ulosajaminen, muut ihmeet tai armolahjat.

Pastorin mukaan riitti, että uskoi näiden joskus kerran tapahtuneen.

Wimberistä kehittyi innokas evankelista. Seitsemän vuotta uskoontulonsa jälkeen hän pyöritti yhtätoista raamattupiiriä, jotka kokosivat viitisensataa ihmistä. Useimmat heistä olivat tulleet uskoon Wimberin kautta.

Mistään ihmekokouksista ei tosin ollut kyse. Wimber oli hyväksynyt kveekaripastorinsa vastauksen.

Muutama vuosi myöhemmin, vuonna 1974, Wimber kutsuttiin johtamaan uutta seurakuntakasvun osastoa, joka perustettiin Fullerin teologiseen seminaarin yhteyteen. Oppilaitoksessa vieraili lähetystyöntekijöitä, jotka kertoivat tarinoita ihmeistä ja merkeistä, jotka siivittivät seurakuntien kasvua maailmalla. Wimberin kollegan, raamatuntutkija George Laddin kirjoitukset johtivat hänet pohtimaan, tulisiko  armolahjojen sittenkin olla luonnollinen osa seurakunnan elämää.

Eräänä yönä Wimberin vaimo Carol näki unen, jossa hän saarnasi kielillä puhumista vastaan. Kun Carol havahtui unestaan, hän huomasi vieraan kielen pulppuavan omasta suustaan.

Toinenkin yöllinen kokemus oli mullistava. Työmatkallaan John Wimber nukkui sikeästi hotellissa, kun Jumala herätti hänet ja sanoi: ”John, olen nähnyt sinun palvelutyösi, mutta nyt aion näyttää sinulle omani.” Mies itki aamuun asti.

Pariskunnan kotona Yorba Lindan kaupungissa alkoi kokoontua joukko kveekariuskovia. He lukivat armolahjoista ja parantumisesta ja rukoilivat niiden ilmaantumista. Kun yhdeksään kuukauteen ketään ei parantunut, Wimber oli valmis antamaan periksi.

Kymmenen kuukauden jälkeen ensimmäinen henkilö parantui. Pian parantuneiden määrää ei enää laskettu.

Fullerissa Wimberiä pyydettiin opettamaan kurssia ”Ihmeet, merkit ja seurakuntakasvu”. Oppitunnilla toisensa jälkeen alettiin kokea Pyhän Hengen manifestaatioita.

John Wimber palasi täyspäiväiseksi pastoriksi 1977 ja perusti seurakunnan Calvary Chapel -liikkeen alaisuuteen. Keväällä 1980 Pyhä Henki täytti 25 nuorta seurakunnan tilaisuudessa. He kaatuivat, tärisivät ja puhuivat kielillä. Nuoret alkoivat julistaa Jeesuksesta ympäri kaupunkia. Uskoon tulleita kastettiin uima-altaissa ja poreammeissa.

Epäterveestä karismaattisuudesta aiemmin haavoittuneen Calvary Chapel -liikkeen johto pyysi Wimberiä eroamaan. Hän liittyi opetuslapsineen osaksi pientä, Vineyard-nimistä seurakuntaverkostoa, jonka johtajaksi häntä myöhemmin pyydettiin.

Ihmeet ja depressio osana seurakunnan arkea

John Wimber kuoli aivoverenvuotoon 1997. Miehen teologisen perinnön soihdunkantaja on tänä päivänä hänen miniänsä Christy Wimber.

Christy kasvoi Johnin ja Carolin perheen naapurissa. Hän osallistui Wimberien mukana ensin kveekariseurakunnan hartauksiin, sitten
kotikokouksiin. Hän nai Johnin pojan Sean Wimberin, joka vapautui huumeista Vineyard-liikkeen alkuvuosina.

Christy Wimber on Vineyardseurakunnan johtava pastori Yorba Lindassa, josta koko liike sai alkunsa. Nyt hän on saapunut Suomeen opettamaan Helsingin Vineyardin tapahtumaan ”Tulkoon valtakuntasi – Voimaantuneena elämään kuten Jeesus”.

– Minua pyydetään vain tapahtumiin, joiden nimessä on sana voima, Wimber sanoo ja nauraa.

Vineyard tunnetaan ”voimaevankelioinnista” (power evangelism). Liike näkee ihmeet ja merkit orgaanisena osana seurakunnan kasvua. Esimerkiksi yliluonnollisen parantumisen rukoileminen on osa ”juttujen tekemistä”, tai ”doing the stuff” – kuten John Wimber kutsui Pyhän Hengen voimassa toimimista.

Toisaalta ihmeet ovat merkkejä tulevasta hyvästä. Vineyard on aina korostanut, että vasta Jeesuksen toisen tulemisen myötä sairaus ja kuolema väistyvät lopullisesti.

Opillinen tasapaino on äärimmäisen vaikea säilyttää.

– ”Ei vielä” ylipainottuu hyvin herkästi esimerkiksi silloin, kun joku läheinen kuolee, Christy Wimber sanoo.

Wimberin mielestä ”jo nyt” -ulottuvuutta painottaa liikaa esimerkiksi kalifornialainen Bethel-seurakunta, jonka raamattukoulussa
on opiskellut myös monia suomalaisia. Bethelin pastori Bill Johnson on Christy Wimberin hyvä ystävä.

– Bill ja minä olemme keskustelleet tästä paljon. Toisin kuin he, me uskomme jännitteeseen nykyisen ja tulevan välillä. Tämä on olennainen ero.

Wimberin mukaan myös ”kärsimyksen teologiaa” tarvitaan.

– Ilman sitä uskoville tehdään karhunpalvelus. Pastorina kävelen jatkuvasti ihmisten rinnalla esimerkiksi ahdistuksen ja depression keskellä.

– Olen nähnyt uskomattomia ihmeitä, olen nähnyt sokeiden saavan näkönsä. Mutta Pyhä Henki on myös kärsimistä varten.

Inhimillinen logiikka ei ota selvää siitä, kuka parantuu ja miksi. Wimber on todistanut jopa jääräpäisten ei-uskovien parantuvan, mutta sekään ei ole heitä käännyttänyt.

– Samalla monet hurskaat miehet ja naiset ovat jääneet sairaiksi ja menehtyneet.

Tosi apostoli ei tarvitse käyntikortteja

Vineyard-liike on yhdistetty moniin kyseenalaisiin herätyksiin ja oppisuuntauksiin. Esimerkiksi Toronton nauruherätys alkoi paikallisesta Vineyard-liikkeen seurakunnasta.

– Herätys kantoi aluksi hyvää hedelmää. Ihmisiä pelastui ja parantui. Mutta pian manifestaatioista tuli kaiken keskipiste, Christy Wimber arvioi.

Hänen mukaansa John Wimber vaati moneen kertaan seurakunnan pastoreita paimentamaan ihmisiä vastuullisemmin ja hillitsemään epäterveitä ilmiöitä.

– Hän yritti järkeillä heidän kanssaan. Mutta pastorit halusivat jatkaa entiseen malliin. Lopputuloksena Toronton seurakunta irrottautui Vineyard-liikkeestä. Ero särki John Wimberin sydäntä.

– Toronto ei ole tärkeä osa meidän historiaamme, Christy Wimber linjaa.

Viime vuosina myös niin sanottu uusapostolinen liikehdintä on herättänyt kritiikkiä. Kyseessä on löyhä joukko herätysliikkeitä, seurakuntia
ja opettajia, joita yhdistää usko siihen, että kaikki Efesolaiskirjeessä (4:11) mainitut viisi seurakuntavirkaa ovat edelleen voimassa.

Näin opettaa myös Vineyard. Toisaalta Christy Wimberin mielestä tee-se-itse-apostoleja ja -profeettoja on liikkeellä liian paljon.

– Saan jatkuvasti käyntikortteja, joissa lukee profeetta tai apostoli, nainen sanoo ja pyörittää päätään.

– Jos todella on apostoli, sitä ei tarvitse toitottaa. Apostolilla on Christy Wimberin mukaan kyky tuoda ihmisiä yhteen ja rakentaa siltoja. John Wimberillä oli tämä lahja. Mutta hän ei koskaan antanut kutsua itseään apostoliksi.

– Joillain henkilöillä on erityinen voitelu. Ongelmaksi tulee usein se, että heistä tulee koko liikkeen fokus.

Profeetan tehtävän nainen ymmärtää ennen kaikkea rohkaisemisena ja rakentamisena. Mutta eikö tämä ole profetian käsitteen vesittämistä? Eikö profetiassa ole myös kyse sanomasta, jota henkilö ei voi luonnollisin keinoin tietää?

Christy Wimber kyllä uskoo yliluonnollisesti saataviin sanomiin, mutta toisaalta hän ei halua ohjata seurakuntalaisiaan odottamaan sellaisia.

Hänen mukaansa kaikki armolahjat ovat periaatteessa jokaisen uskovan saatavilla, mutta käytännössä kellään ei ole kaikkia. Hän ei myöskään pidä Roomalais- ja Korinttolaiskirjeen lahjalistoja kattavina ja perustelee tätä erikoisella argumentilla.

– Paavalin mukaan lahjoja on yhtä monia kuin on ruumiinjäseniäkin. Mutta tietenkin ruumiinjäseniä on enemmän kuin yhdeksän tai kaksitoista. Esimerkiksi kokkaus tai kodinhoito voivat olla hengellisiä lahjoja.

Ylistyskulttuurin edelläkävijä

Vineyardin tilillä on runsaasti ansioita. Idea seurakuntien istuttamisesta parhaana tapana evankelioida yhdistetään usein John Wimberiin. Lisäksi Vineyard Music -levy-yhtiön julkaisuilla on ollut keskeinen vaikutus ylistyskulttuurin leviämiseen.

Eläessään Wimber ei yrittänyt saattaa maailmanlaajuista Vineyard-liikettä oman auktoriteettinsa alle vaan korosti paikallisten seurakuntien itsenäisyyttä ja merkitystä. Myös Christy Wimber valittaa kiertelevien saarnaajien ja ”apostolien” suurta määrää. Moni pyrkii isojen lavojen leijonaksi ennemmin kuin yhden lauman paimeneksi. Nuoret ylistysmuusikot haluavat olla maailmanluokan tähtiä.

– Internet saa kaiken näyttämään niin suurelta. Monet upeat pastorit ja muusikot ajattelevat, että heidän työnsä kotiseurakunnassa ei ole arvokasta, Wimber harmittelee.

Epäterveitä virtauksia torjuakseen Christy Wimber haluaa vahvistaa Vineyardin juuria muistuttamalla liikkeen jäseniä sen alkuperäisistä painotuksista. John Wimberin opetuksista hän on laatinut kokoelman Kanadan Vancouverissa sijaitsevan Regent-yliopiston kirjastoon.

Olisi helppoa ajatella, että Vineyardin oppi ja käytäntö nojaa liiaksi sen apostolin varaan. Miniän mukaan John Wimber kuitenkin vältti tekemästä itsestään Vineyardin keskipistettä.

– Johnille kyse oli aina Jeesuksesta. Harvoin tapaa hengellistä johtajaa, jolla on niin paljon näkyvyyttä mutta jota raha, seksi tai valta eivät saaneet kompastumaan.

Henkilönpalvontaväitteitä hillinnee myös se, ettei John Wimberin äkillinen kuolema horjuttanut herätysliikettä. Henkilönpalvontaväitteitä hillinnee se, ettei John Wimberin äkillinen kuolema horjuttanut herätysliikettä. Vineyard-liikkeen soihdunkantaja Christy Wimber Suomessa ”Toronton siunaus ei ole tärkeä osa historiaamme”


Fakta

Association of Vineyard Churches
» alun perin 1975 Kaliforniassa perustettu evankelisten seurakuntien verkosto
» seurakuntia maailmanlaajuisesti noin 2 500
» teologinen painopiste rakentuu pastori-teologi John Wimberin opetusten ympärille
» muun muassa muusikot Bob Dylan ja Keith Green ovat tulleet uskoon Vineyard-liikkeessä
» toimii Suomessa Helsingissä, Tampereella ja Järvenpäässä


Lari Launonen

Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan