”Toronton siunaus ei ole tärkeä osa historiaamme”

Christy Wimber toimii Vineyardseurakunnan johtavana pastorina liikkeen syntysijoilla Yorba Lindan kaupungissa Kaliforniassa. Kuva: Lari Launonen
Christy Wimber toimii Vineyardseurakunnan johtavana pastorina liikkeen syntysijoilla Yorba Lindan kaupungissa Kaliforniassa. Kuva: Lari Launonen
Tämänkö vuoksi luovuin huumeista? ihmetteli juuri uskoon tullut kalifornialainen hippimuusikko John Wimber. Hänen  kveekariseurakuntansa pastori oli todennut, että sunnuntaisin kirkossa laulettiin ja saarnattiin. Jotkut asiat, joista Wimber oli lukenut Uudesta testamentista, eivät sen sijaan kuuluneet jumalanpalvelukseen: ihmisten parantaminen, riivaajien ulosajaminen, muut ihmeet tai armolahjat.

Pastorin mukaan riitti, että uskoi näiden joskus kerran tapahtuneen.

Wimberistä kehittyi innokas evankelista. Seitsemän vuotta uskoontulonsa jälkeen hän pyöritti yhtätoista raamattupiiriä, jotka kokosivat viitisensataa ihmistä. Useimmat heistä olivat tulleet uskoon Wimberin kautta.

Mistään ihmekokouksista ei tosin ollut kyse. Wimber oli hyväksynyt kveekaripastorinsa vastauksen.

Muutama vuosi myöhemmin, vuonna 1974, Wimber kutsuttiin johtamaan uutta seurakuntakasvun osastoa, joka perustettiin Fullerin teologiseen seminaarin yhteyteen. Oppilaitoksessa vieraili lähetystyöntekijöitä, jotka kertoivat tarinoita ihmeistä ja merkeistä, jotka siivittivät seurakuntien kasvua maailmalla. Wimberin kollegan, raamatuntutkija George Laddin kirjoitukset johtivat hänet pohtimaan, tulisiko  armolahjojen sittenkin olla luonnollinen osa seurakunnan elämää.

Eräänä yönä Wimberin vaimo Carol näki unen, jossa hän saarnasi kielillä puhumista vastaan. Kun Carol havahtui unestaan, hän huomasi vieraan kielen pulppuavan omasta suustaan.

Toinenkin yöllinen kokemus oli mullistava. Työmatkallaan John Wimber nukkui sikeästi hotellissa, kun Jumala herätti hänet ja sanoi: ”John, olen nähnyt sinun palvelutyösi, mutta nyt aion näyttää sinulle omani.” Mies itki aamuun asti.

Pariskunnan kotona Yorba Lindan kaupungissa alkoi kokoontua joukko kveekariuskovia. He lukivat armolahjoista ja parantumisesta ja rukoilivat niiden ilmaantumista. Kun yhdeksään kuukauteen ketään ei parantunut, Wimber oli valmis antamaan periksi.

Kymmenen kuukauden jälkeen ensimmäinen henkilö parantui. Pian parantuneiden määrää ei enää laskettu.

Fullerissa Wimberiä pyydettiin opettamaan kurssia ”Ihmeet, merkit ja seurakuntakasvu”. Oppitunnilla toisensa jälkeen alettiin kokea Pyhän Hengen manifestaatioita.

John Wimber palasi täyspäiväiseksi pastoriksi 1977 ja perusti seurakunnan Calvary Chapel -liikkeen alaisuuteen. Keväällä 1980 Pyhä Henki täytti 25 nuorta seurakunnan tilaisuudessa. He kaatuivat, tärisivät ja puhuivat kielillä. Nuoret alkoivat julistaa Jeesuksesta ympäri kaupunkia. Uskoon tulleita kastettiin uima-altaissa ja poreammeissa.

Epäterveestä karismaattisuudesta aiemmin haavoittuneen Calvary Chapel -liikkeen johto pyysi Wimberiä eroamaan. Hän liittyi opetuslapsineen osaksi pientä, Vineyard-nimistä seurakuntaverkostoa, jonka johtajaksi häntä myöhemmin pyydettiin.

Ihmeet ja depressio osana seurakunnan arkea

John Wimber kuoli aivoverenvuotoon 1997. Miehen teologisen perinnön soihdunkantaja on tänä päivänä hänen miniänsä Christy Wimber.

Christy kasvoi Johnin ja Carolin perheen naapurissa. Hän osallistui Wimberien mukana ensin kveekariseurakunnan hartauksiin, sitten
kotikokouksiin. Hän nai Johnin pojan Sean Wimberin, joka vapautui huumeista Vineyard-liikkeen alkuvuosina.

Christy Wimber on Vineyardseurakunnan johtava pastori Yorba Lindassa, josta koko liike sai alkunsa. Nyt hän on saapunut Suomeen opettamaan Helsingin Vineyardin tapahtumaan ”Tulkoon valtakuntasi – Voimaantuneena elämään kuten Jeesus”.

– Minua pyydetään vain tapahtumiin, joiden nimessä on sana voima, Wimber sanoo ja nauraa.

Vineyard tunnetaan ”voimaevankelioinnista” (power evangelism). Liike näkee ihmeet ja merkit orgaanisena osana seurakunnan kasvua. Esimerkiksi yliluonnollisen parantumisen rukoileminen on osa ”juttujen tekemistä”, tai ”doing the stuff” – kuten John Wimber kutsui Pyhän Hengen voimassa toimimista.

Toisaalta ihmeet ovat merkkejä tulevasta hyvästä. Vineyard on aina korostanut, että vasta Jeesuksen toisen tulemisen myötä sairaus ja kuolema väistyvät lopullisesti.

Opillinen tasapaino on äärimmäisen vaikea säilyttää.

– ”Ei vielä” ylipainottuu hyvin herkästi esimerkiksi silloin, kun joku läheinen kuolee, Christy Wimber sanoo.

Wimberin mielestä ”jo nyt” -ulottuvuutta painottaa liikaa esimerkiksi kalifornialainen Bethel-seurakunta, jonka raamattukoulussa
on opiskellut myös monia suomalaisia. Bethelin pastori Bill Johnson on Christy Wimberin hyvä ystävä.

– Bill ja minä olemme keskustelleet tästä paljon. Toisin kuin he, me uskomme jännitteeseen nykyisen ja tulevan välillä. Tämä on olennainen ero.

Wimberin mukaan myös ”kärsimyksen teologiaa” tarvitaan.

– Ilman sitä uskoville tehdään karhunpalvelus. Pastorina kävelen jatkuvasti ihmisten rinnalla esimerkiksi ahdistuksen ja depression keskellä.

– Olen nähnyt uskomattomia ihmeitä, olen nähnyt sokeiden saavan näkönsä. Mutta Pyhä Henki on myös kärsimistä varten.

Inhimillinen logiikka ei ota selvää siitä, kuka parantuu ja miksi. Wimber on todistanut jopa jääräpäisten ei-uskovien parantuvan, mutta sekään ei ole heitä käännyttänyt.

– Samalla monet hurskaat miehet ja naiset ovat jääneet sairaiksi ja menehtyneet.

Tosi apostoli ei tarvitse käyntikortteja

Vineyard-liike on yhdistetty moniin kyseenalaisiin herätyksiin ja oppisuuntauksiin. Esimerkiksi Toronton nauruherätys alkoi paikallisesta Vineyard-liikkeen seurakunnasta.

– Herätys kantoi aluksi hyvää hedelmää. Ihmisiä pelastui ja parantui. Mutta pian manifestaatioista tuli kaiken keskipiste, Christy Wimber arvioi.

Hänen mukaansa John Wimber vaati moneen kertaan seurakunnan pastoreita paimentamaan ihmisiä vastuullisemmin ja hillitsemään epäterveitä ilmiöitä.

– Hän yritti järkeillä heidän kanssaan. Mutta pastorit halusivat jatkaa entiseen malliin. Lopputuloksena Toronton seurakunta irrottautui Vineyard-liikkeestä. Ero särki John Wimberin sydäntä.

– Toronto ei ole tärkeä osa meidän historiaamme, Christy Wimber linjaa.

Viime vuosina myös niin sanottu uusapostolinen liikehdintä on herättänyt kritiikkiä. Kyseessä on löyhä joukko herätysliikkeitä, seurakuntia
ja opettajia, joita yhdistää usko siihen, että kaikki Efesolaiskirjeessä (4:11) mainitut viisi seurakuntavirkaa ovat edelleen voimassa.

Näin opettaa myös Vineyard. Toisaalta Christy Wimberin mielestä tee-se-itse-apostoleja ja -profeettoja on liikkeellä liian paljon.

– Saan jatkuvasti käyntikortteja, joissa lukee profeetta tai apostoli, nainen sanoo ja pyörittää päätään.

– Jos todella on apostoli, sitä ei tarvitse toitottaa. Apostolilla on Christy Wimberin mukaan kyky tuoda ihmisiä yhteen ja rakentaa siltoja. John Wimberillä oli tämä lahja. Mutta hän ei koskaan antanut kutsua itseään apostoliksi.

– Joillain henkilöillä on erityinen voitelu. Ongelmaksi tulee usein se, että heistä tulee koko liikkeen fokus.

Profeetan tehtävän nainen ymmärtää ennen kaikkea rohkaisemisena ja rakentamisena. Mutta eikö tämä ole profetian käsitteen vesittämistä? Eikö profetiassa ole myös kyse sanomasta, jota henkilö ei voi luonnollisin keinoin tietää?

Christy Wimber kyllä uskoo yliluonnollisesti saataviin sanomiin, mutta toisaalta hän ei halua ohjata seurakuntalaisiaan odottamaan sellaisia.

Hänen mukaansa kaikki armolahjat ovat periaatteessa jokaisen uskovan saatavilla, mutta käytännössä kellään ei ole kaikkia. Hän ei myöskään pidä Roomalais- ja Korinttolaiskirjeen lahjalistoja kattavina ja perustelee tätä erikoisella argumentilla.

– Paavalin mukaan lahjoja on yhtä monia kuin on ruumiinjäseniäkin. Mutta tietenkin ruumiinjäseniä on enemmän kuin yhdeksän tai kaksitoista. Esimerkiksi kokkaus tai kodinhoito voivat olla hengellisiä lahjoja.

Ylistyskulttuurin edelläkävijä

Vineyardin tilillä on runsaasti ansioita. Idea seurakuntien istuttamisesta parhaana tapana evankelioida yhdistetään usein John Wimberiin. Lisäksi Vineyard Music -levy-yhtiön julkaisuilla on ollut keskeinen vaikutus ylistyskulttuurin leviämiseen.

Eläessään Wimber ei yrittänyt saattaa maailmanlaajuista Vineyard-liikettä oman auktoriteettinsa alle vaan korosti paikallisten seurakuntien itsenäisyyttä ja merkitystä. Myös Christy Wimber valittaa kiertelevien saarnaajien ja ”apostolien” suurta määrää. Moni pyrkii isojen lavojen leijonaksi ennemmin kuin yhden lauman paimeneksi. Nuoret ylistysmuusikot haluavat olla maailmanluokan tähtiä.

– Internet saa kaiken näyttämään niin suurelta. Monet upeat pastorit ja muusikot ajattelevat, että heidän työnsä kotiseurakunnassa ei ole arvokasta, Wimber harmittelee.

Epäterveitä virtauksia torjuakseen Christy Wimber haluaa vahvistaa Vineyardin juuria muistuttamalla liikkeen jäseniä sen alkuperäisistä painotuksista. John Wimberin opetuksista hän on laatinut kokoelman Kanadan Vancouverissa sijaitsevan Regent-yliopiston kirjastoon.

Olisi helppoa ajatella, että Vineyardin oppi ja käytäntö nojaa liiaksi sen apostolin varaan. Miniän mukaan John Wimber kuitenkin vältti tekemästä itsestään Vineyardin keskipistettä.

– Johnille kyse oli aina Jeesuksesta. Harvoin tapaa hengellistä johtajaa, jolla on niin paljon näkyvyyttä mutta jota raha, seksi tai valta eivät saaneet kompastumaan.

Henkilönpalvontaväitteitä hillinnee myös se, ettei John Wimberin äkillinen kuolema horjuttanut herätysliikettä. Henkilönpalvontaväitteitä hillinnee se, ettei John Wimberin äkillinen kuolema horjuttanut herätysliikettä. Vineyard-liikkeen soihdunkantaja Christy Wimber Suomessa ”Toronton siunaus ei ole tärkeä osa historiaamme”


Fakta

Association of Vineyard Churches
» alun perin 1975 Kaliforniassa perustettu evankelisten seurakuntien verkosto
» seurakuntia maailmanlaajuisesti noin 2 500
» teologinen painopiste rakentuu pastori-teologi John Wimberin opetusten ympärille
» muun muassa muusikot Bob Dylan ja Keith Green ovat tulleet uskoon Vineyard-liikkeessä
» toimii Suomessa Helsingissä, Tampereella ja Järvenpäässä


Lari Launonen

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan