Muutos nähdään välttämättömänä mutta vaativana tienä
Jos haluaa aistia hitusen kansainvälistä seurakuntatunnelmaa Suomen rajojen sisällä, kannattaa suunnata Helsingin Albertinkadulla sijaitsevaan Fila Helsinki -seurakuntaan.
1900-luvun alun pylvässaliarkkitehtuuria edustava talo koki perusteellisen muodonmuutoksen 2010-luvulle tultaessa. Vanha parvi on eristetty omaksi tilakseen lasiseinillä. Kokoussalin kaiku on minimaalinen, ja lavalta puhuminen keskusteluvoimakkuudella on hämmästyttävän helppoa.
Seurakunnassa kuulee paljon suomenruotsia, mutta osana uudistusprosessia Filan tilaisuuksien pääkieli muuttui vuoden alussa ruotsista suomeksi.
– Kielen vaihto oli luonnollinen jatkumo, johtava pastori Johan Forsbäck kertoo.
Fila on juurruttanut kulttuuriinsa missionäärisyyttä. Seurakunta on kuin lähetysasema jälkikristillisen kulttuurin keskellä.
– Kun joku seurakuntalaisista tuo ystävänsä tilaisuuteen, hän on todennäköisesti suomenkielinen.
Vastuunsiirtoa valmisteltiin
Fila Helsinkiä, aiempaa Helsingfors Filadelfiaförsamlingenia, pidetään malliesimerkkinä onnistuneesta sukupolvenvaihdoksesta.
Sen tarpeeseen havahtui aikanaan vanhempi väki.
– Kymmenisen vuotta sitten sunnuntain tilaisuuksien keskiikä oli noin 70 vuotta, kuvailee senioripastori Kenneth Grönroos.
Vastuunkantajia alettiin kutsua koolle säännöllisesti. Johtajuutta nostettiin uudelle tasolle, tiimejä perustettiin. Viestintää ja seurakunnan ulkoasua kehitettiin. Vastuunsiirtoa uudelle pastorille pedattiin pitkään.
Ennen muuta haluttiin luoda tahtotila sille, että seurakunta olisi olemassa 2010-luvulla kaupunkia, ei itseään varten.
– Monet seurakunnat ovat kuin turisteja omassa kaupungissaan. Ollaan ulkopuolisia ja ihmetellään, mitä tapahtuu, Grönroos kuvailee.
Nyt Filassa on uusi joukko ihmisiä, monet nuoria ja perheellisiä. Vanhat seurakuntalaiset eivät ole kadonneet – he ovat vain luovuttaneet johtajuuden eteenpäin.
Pöydissä syntyy keskustelua
Päijät-Hämeessä Nastolassa helluntaiseurakunnan sali näyttää nyt erilaiselta kuin vielä pari vuotta sitten.
– Kun ihmiset istuvat pöytien ääressä, syntyy keskustelua. Tunnelma on luonnostaan rennompi, johtava pastori Antero Hämäläinen kuvailee.
Kerran kuukaudessa sunnuntain kokouksen järjestelyvastuussa on nuorista ja nuorehkoista aikuisista koostuva Rest-tiimi. Kokous alkaa kahveilla, musiikki on nuorisopainotteista ja lopuksikin vielä syödään yhdessä.
Sunnuntain tilaisuus kokoaa tavallisesti noin 70 ihmistä. Muutos on otettu vastaan seurakunnassa hyvin, tosin osa vanhemmasta väestä tulee mukaan vain perinteisempiin tilaisuuksiin.
– Toisaalta uudenlaisissa kokouksissa on nyt käynyt niitä ihmisiä, joita ei seurakunnassa muuten näy.
Nastolassa edetään uudistumisen kanssa rauhallisesti. Vanhimmisto on nykymuodossaan suhteellisen nuori. Työtä pyritään tekemään laajalla rintamalla, ja kokonaisuuden suunnittelussa vanhimmiston lisäksi on eri työmuotojen vetäjiä.
Mikä on sopiva aika tilaisuuksille?
Lappilaisessa Rovaniemen helluntaiseurakunnassa vanhimmistoa on pyritty uudistamaan niin, että mukaan on haastettu muutamia nuorempia miehiä tutustumisjaksolle.
– On sovittu, että tutustumisjakson saa jättää kesken ilman selittelyjä, mutta jos vanhimmisto haluaa lopettaa kokeilun, perustelujen on oltava hyviä, pastori Esa Pikkumäki kertoo.
Kokeilu käynnistettiin, kun vanhimmat halusivat tutustua paremmin seurakunnan nuorempaan väkeen.
– Totesimme, ettei kukaan ollut mielestämme riittävän hyvä henkilö vanhimmistoon. Ymmärsimme myös, että tämä johtui siitä, ettemme tunteneet nuorempia kunnolla.
Tällä hetkellä seurakunnan sunnuntain kokous alkaa neljältä iltapäivällä. Järjestely on saanut kiitosta lapsiperheiltä.
– Toisaalta mikään ajankohta ei ole täydellinen. Kun järjestimme kyselyn sopivasta kokouksen alkamisajasta, niin saimme ehdotuksina noin kymmenen eri alkamisaikaa. Valitse siitä sitten! Rovaniemellä on kokeiltu monenlaisia uudistamisen elementtejä. Pysyviksi ovat osoittautuneet vain harvat. Eräs haaste on ennallaan: nuorten perheiden kiire.
– Lasten, työn, kodin ja harrastusten parissa muodostuu kiireinen elämäntilanne. Siitä on työlästä lohkaista aikaa seurakunnalle.
UutisetJuutalaisten tilanne on muuttunut, ja antisemitismi on jälleen voimakkaassa kasvussa. Samalla yhä useampi kristitty kääntää sydämensä Israelin kansan puoleen.
MuutArto Hintsanen syntyi Tampereella 5.3.1956. Hänen ollessaan nelivuotias perhe muutti Vammalaan ja parin vuoden kuluttua Kuopioon, jossa Arto asui ensimmäiset kouluvuotensa.
MuutKuopion Eelim-seurakunnassa on ehtinyt vaihtua lukuisa joukko toinen toistaan lahjakkaampia saarnamiehiä muistini mittaisen ajanjakson kuluessa. Onpa heidän joukossaan ollut minulle kaikkein läheisink...
PikavisiittiHanna Pasanen on Iso Kirja -opiston pääemäntä. Hän asuu Keuruulla, ja perheeseen kuuluvat puolison lisäksi 8- ja 6-vuotiaat pojat, 3-vuotias tyttö sekä seitsenkuinen koiranpentu.
MuutKeuruulainen Yrjö Riekko oli sairaudestaan huolimatta erityinen Jumalan profeetta, jonka 1970-luvulla välittämä viesti Ison Kirjan sijainnista toteutui yllättävän tarkasti.
MuutSunnuntaina 7. helmikuuta 2016 vietettiin Sastamalan Hopunkallion vanhainkodilla merkittävää juhlatapahtumaa, kaupungin toiseksi vanhimman asukkaan syntymäpäiväjuhlaa.
ArtikkelitKristillinen elämäntapa saa aina muotonsa käsillä olevassa kulttuurissa.Siksi tavoiteltava uskonelämä ei takerru muinaisiin hartauden muotoihin vaan näkyy ennen muuta siinä, miten suhtaudumme aikamme...
KolumniKun olin teininä Ankkarock-aktiossa, meitä opastettiin kertomaan oma todistuksemme ihmisille. ”Se on teidän oma kokemuksenne, siihen kukaan ei voi sanoa mitään vastaan!”
MielipideJärviradion hengellisessä illassa tammikuussa helluntaiseurakuntien edustajien aiheena oli anteeksiantamus. Ohjelmantekijät lukivat Raamattua, alustivat aiheesta ja keskustelivat siitä studioon soitta...
MielipideToissa viikon Ristin Voitto (RV 8) kertoi, että Tampereen Hervannan Katukappeli oli väliaikaisesti poistanut seinältään Israelin lipun, jottei se loukkaisi seurakunnassa vierailevia maahanmuuttajia....
MielipideRistin Voiton takasivulla oli esittely Eliisa Selkomaan uusimmasta kirjasta Vapauteen (Aikamedia, 2015). Kysyin kirjaa lainaksi kirjastosta, mutta sitä ei siellä ollut. Pyysin, että voisiko kirjan til...
Mielipide"Credo ut intelligam.” Tämä oli Iso Kirjan raamattulinjalla ensimmäinen tajuntaani iskeytynyt lause. Se räjäytti maailmani siinä määrin, että raapustin sen myös oman Raamattuni sisälehdelle.
UutisetBrittiläisen Christian Instituten johtaja Colin Hart varoittaa maan kristittyjä, että Britannian EU-keskustelu saattaa viedä yleisen huomion, kun ”suuresti kiistanalaista lainsäädäntöä” pusketaan läpi...
UutisetEnglanninkieliset kristilliset lehdet uutisoivat viime vuoden lopulla ”Nepalin Justin Bieberin” uskoontuloa. Christiansinpakistan.com kertoo, että suosittu folklaulaja Raju Pariyar kuuli Jeesuksesta v...
UutisetEvankelisen tutkimuskeskus Barna Groupin tuore tutkimus kertoo, että amerikkalaisessa yhteiskunnassa on menossa ajattelutavan muutos, jossa halutaan poistaa uskonto ja uskovat julkisesta elämäst...
UutisetNoin neljänneksen Suomen pinta-alasta käsittävän Lapin ortodoksinen seurakunta käynnistää koulutushankkeen verkossa. Pitkien etäisyyksien maakunnassa ortodoksisia jumalanpalveluksia järjestetään paiko...
UutisetJyväskylän helluntaiseurakunnan kolmipäiväinen talvileiri pidettiin Toivakassa viime viikolla. Mukana oli 8–12-vuotiaita lapsia reilut parikymmentä ja aikuisia lähes saman verran.
UutisetKirkon Ulkomaanapu käynnistää valtakunnallisen hankkeen turvapaikanhakijanuorten tukemiseksi. Tavoitteena on antaa ”turvapaikanhakijoille ääni Suomessa”.
Miten onAIkamedia perusti pari viikkoa sitten suljetun Facebook-ryhmän keskustelemaan ajatuksista, joita uusi kirja Koetelkaa kaikki – suuntaviittoja aikamme hengellisten ilmiöiden arviointiin (Aikamedia, 201...
PääkirjoitusSuomalainen kristillisyys elää haasteellista aikaa. Yhteiskunta muuttuu ympärillä yhä enemmän suuntaan, jossa ei enää tunneta kristinuskon perusteita, arvoja ja moraalia.