Psykologiaa ei saa sivuuttaa

”Mitä uskonelämääsi kuuluu?” Oikein hyvä kysymys, joka osoittaa kysymyksen esittäjän välittävän lähimmäisensä jumala­suhteesta. Syvemmin tarkasteltuna kysymyksenasettelun taus­talta saattaa kuitenkin löytyä dualistinen ajattelu, jossa ihmisyys lokeroidaan toisistaan irrallisiin hengelliseen ja maalliseen osa-alueeseen. Tällaisessa ajattelutavassa on vaarana lohkoa hengel­linen elämä erilliseksi saarekkeeksi, joka ei vaikuta mitenkään työntekoon, perhe-elämään eikä ihmissuhteisiin.

 

Onneksi ajattelumallia tapaa nykyään harvoin. Suomen kris­tillisessä ilmapiirissä on ollut havaittavissa kehityssuunta, jossa ihmisyys on alettu nähdä yhä kokonaisvaltaisemmin. Urheilu­harrastuksia ei enää pidetä seurakunnallisten vastuutehtävien kilpailijoina vaan tervehenkisinä vapaa-ajanviettotapoina, joiden hyvinvointia tukevat vaikutukset näkyvät kaikilla elämänalueilla. Psykologiaa ei enää nähdä hengellisyyden tukahduttajana vaan apuvälineenä, jonka kautta ihminen voi löytää avaimia niin ih­missuhteiden kuin jumalasuhteen lukkoihin.

 

Kokonaisvaltaisen ihmiskuvan omaksunut kristitty voi kuitenkin edelleen sortua yksipuolisiin näkemyk­siin, kun kyseessä on hengellinen näky. Karismaatikko saattaa sivuuttaa lähimmäisensä toiveet tai henki­set valmiudet esimerkiksi rukoillessaan psyykkisesti tai fyysisesti vammautuneen puolesta. Evankelista voi unoh­taa, kenelle hän ilosanomaa viestii ja millaista kieltä hänen kes­kustelukumppaninsa ymmärtää. Seurakunnan uudistaja saattaa sivuuttaa paimentamansa lauman psyykkiset tarpeet, kuten kuulluksi tulemisen tai osallisuuden kaipuun.

 

Pahimmillaan psykologisen todellisuuden unohtaminen joh­taa hengelliseen väkivaltaan. Vaara on erityisen suuri silloin, kun näyn kantaja kokee kaikki kriittiset äänet vihollisen lannistusyri­tyksiksi.

 

Kun Jeesus eli maan päällä, hän osoitti näkevänsä ihmisen ko­konaisvaltaisena Jumalan luomuksena. Vaikka hän pyrki ennen kaikkea sielujen pelastumiseen, hän huomioi yhtä lailla kohtaa­miensa ihmisten fyysiset ja psyykkiset tarpeet. Hän lähestyi ih­misiä heidän ehdoillaan ja puhui heille sitä kulttuurista kieltä, jota nämä ymmärsivät. Jeesus osoitti, että hänen seurassaan yh­teiskunnan hylkiökin sai kuulua joukkoon.

 

Siksi myöskään hänen seuraajiensa ei tule sivuuttaa psykologista todellisuutta. Sen huomioimalla hengelli­nen näkykin voi saada entistä kantavammat siivet al­leen.



Elina Rautio


Kirjoittaja on Aikamedian aikakauslehtien toimituspäällikkö.



Pikavisiitti
4/2018

PikavisiittiFidassa työskentelevän Katja Köykän titteli on vaikuttamistyön asiantuntija. Ystävien mielestä hän on myös idearikas ”höyrypannu”.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan