Kirkko pride-värien varjossa

Moni suomalainen kristitty hieraisi äskettäin silmiään havaitessaan, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko on Helsingissä kesäkuun viimeisellä viikolla järjestettävän Pride-viikon

virallinen yhteistyökumppani.

 

Kansanedustaja Päivi Räsänen (kd) lähestyi arkkipiispa Tapio Luomaa avoimella kirjeellään, jossa hän arvosteli kirkon yhteistyötä sukupuolivähemmistöjä tukevan Pride-tapahtuman kanssa. Vastauksessaan arkkipiispa totesi muun muassa, että ”kirkko on kaikkia varten ja että samaa sukupuolta olevat parit ovat tervetulleita kaikkeen kirkon toimintaan. Tätä periaatetta päätöksellä on haluttu toteuttaa”.

 

Arkkipiispan vastausta on vaikea ymmärtää. Kirkon toimituksethan ovat kaikille avoimia ja niihin kutsutaan ihmisiä mukaan ilman mitään rajoitteita tai ehtoja. Kaikki saavat tulla. Kutsumisen sijaan kirkko menee nyt mukaan poliittis-ideologisen kansalaisjärjestön

eli Helsinki Pride -yhteisön talutusnuorassa järjestämään tapahtumaa, joka julistaa suurin kirjaimin nettisivuillaan, että ”ylpeys muuttaa maailmaa”. Todellako?

 

Arkkipiispa Luoma on oikeassa todetessaan, että viime kädessä asiassa on kyse raamattunäkemyksestä. Kysymys kuuluukin, onko Raamattu edelleen uskon ja elämän ylin auktoriteetti?

 

Raamatun avioliittokäsitys on hyvin yksiselitteinen. Niinpä kun sukupuolineutraali avioliittolaki astui voimaan 1.3.2017, Suomen Helluntaikirkko julkaisi nettisivuillaan kannanoton, jossa todettiin muun muassa, että Helluntaikirkko ”sitoutuu opetuksessaan ja toiminnassaan Raamatun avioliittokäsitykseen ja seksuaalietiikkaan. Sen mukaan avioliitto on Jumalan säätämä, luomisessa asetettu ja Jeesuksen Kristuksen opetuksessaan vahvistama yhden miehen ja yhden naisen välinen yhdyselämän muoto”.

 

Kysymys avioliitosta ei ole pieni. Euroopan johtavana luterilaisena teologina pidetty, nyt jo edesmennyt teologian tohtori Wolfhart Pannenberg kiteytti asian vakavuuden kirkon näkökulmasta: ”Kysymys homoseksuaalisuudesta koskettaa välittömästi kristillisen ihmiskäsityksen perustaa ja Raamatun arvovaltaa kirkossa. Jos homosuhteet hyväksytään kirkossa, se olisi uskonpuhdistusta seuraavan luterilaisen kirkon loppu.” Hän toteaa myös, että kirkko, joka ryhtyy siunaamaan homoliittoja ”lakkaa olemasta pyhä, yhteinen ja apostolinen kirkko”.

 

Asia herättää syviä tunteita, mikä näkyy sosiaalisessa mediassa. Lopuksi onkin syytä muistuttaa jokaista kristillisestä käytöksestä eri mieltä olevia kohtaan.

 

On ollut suorastaan häpeällistä lukea monien kristityiksi itseään kutsuvien sometekstejä. Kristityn tehtävänä ei ole kaataa halveksuntaansa ja suuttumustaan Pridemarssijoille. Sen sijaan kannattaa pystyttää rukousalttari ja pyytää maallemme Jumalan armoa, laittaa oma avioliitto ja ihmissuhteet kuntoon sekä panostaa elämää muuttavan evankeliumin levittämiseen kaikin keinoin.

 

 

Petri Mäkilä




26/2019

UutisetSaara Heimonen ei ehkä olisi jäänyt seurakuntaansa, ellei hänelle olisi annettu siellä vastuuta.
PääkirjoitusMoni suomalainen kristitty hieraisi äskettäin silmiään havaitessaan, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko on Helsingissä kesäkuun viimeisellä viikolla järjestettävän Pride-viikon
virallin...
UutisetSeinäjoen helluntaiseurakunnan järjestämillä Fifteen-leireillä Espanjan Fuengirolassa kastettiin 44 leiriläistä ja yksi paikallinen uskova.
UutisetBalkanin niemimaa on jäänyt paitsioon lähetystyössä. Euroopan helluntaiyhteisöt haluavat muuttaa tilanteen.
UutisetMoni kiinalaisuskova salakuljettaa vankilaan Raamatun tekstiä paperilapuilla ja opettelee sitä siellä ulkoa.

– Vaikka he voivat ottaa paperin pois, he eivät voi ottaa sitä...
KolumniIstuin teininä kesäyössä nuotion äärellä ja katsoin kekäleiden hehkua. Viileyden tuoksussa ja mäntyjen varjoissa pohdin, miten voisin muuttua sellaiseksi, että tarvitsisin vain Jumalaa. En m...
UutisetBaltian maat ovat Koskenmäen pariskunnalle rakkaita lähetyskohteita, joiden eteen he työskentelevät voimiaan säästelemättä.
PakinaLänsimaiset uskovat rakastavat entistä enemmän itsekeskeistä kristillisyyttä. Siksi monia kiinnostaa tietää, miten uskoa voisi elää todeksi mahdollisimman helposti, mukavasti ja ennen kaikkea...
ArtikkelitKristinusko on vainotuin uskonto maailmassa. Viime aikojen terrori-iskut Sri Lankassa ja Burkina Fasossa ovat osoittaneet, että väkivaltaa oman uskontonsa levittämisessä käyttävät kokevat myös...
PikavisiittiJuoksevasta pastorista on tullut kauhavalaisille tuttu näky.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan