Game over?

Pelimaailmasta tuttu sanapari (suomeksi ”peli on ohi”) on välkkynyt monien pelaajien näytöissä epäonnistuneen pelin päätteeksi. Samanlainen viesti tuntuu välkkyvän myös monien mielissä, kun puhutaan kristinuskon tulevaisuudesta länsimaissa. Vastaan tulevat niin aggressiivinen sekularismi kuin radikaali islam – puhumattakaan kristillisten seurakuntien sisäisestä hajaannuksesta, vastakkainasetteluista ja Raamatun arvovaltaa murentavista harhaopeista. Tämänkaltaisten antikristillisten voimien vallatessa alaa palataan pakanalliseen filosofiaan, etiikkaan ja elämäntapaan, jotka Jerusalemista 2 000 vuotta sitten alkanut evankeliumin voittokulku aikanaan syrjäytti.

Tällaisen haasteen edessä olemme Suomessakin. ”Edistyksellisiltä” tahoilta kuulee ajatuksia, joiden mukaan kristinusko taistelee jo hävittyä sotaa. Kristinusko on eilisen uskonto ja kristityt ovat väärällä puolella historiaa. Järjen ja tieteen edistyksellisyys tulee  korjaamaan keisari Konstantinuksen virheen ja ajamaan taikauskon pois.

Seurakunnissakin aktiivinen uskonelämä tuntuu vaihtuneen hiljaiseloon ja pessimismiin: rahat loppuvat, väki ikääntyy, nuoret katoavat ja monien ajatuksissa tulevaisuudessa on odotettavissa vain luopumusta ja vääriä profeettoja.

Onko siis peli jo menetetty? Lukeeko näytöllä ”game over”?

Kun tällaiset ajatukset valtaavat sydämiä, on jotakin aivan olennaista unohdettu. Kyllä, luopumus on todellista. Länsimainen seurakunta kärsii vakavasta hengellisestä puutostaudista ja alavireisyydestä. Olisi mieletöntä kieltää tosiasioita. Mutta on myös toisenlaisia, taivaallisia tosiasioita, joita emme saa koskaan unohtaa.

Jeesuksen mukaan evankeliumi tullaan julistamaan kaikille kansoille todistukseksi ja vasta sitten tulee loppu. Tämä työ on vielä kesken. Seurakunnalle on annettu voima korkeudesta, Pyhä Henki, eivätkä tuonelan portitkaan voita Kristuksen seurakuntaa. Sana rististä on edelleen Jumalan voima pelastukseksi. Siksi pessimismi ja pelko eivät kuulu Jumalan kansan elämään edes synkkinä aikoina. Sen sijaan meitä kutsutaan parannusta tehden uskomaan ja elämään evankeliumi todeksi, olemaan valona maailmalle ja vaeltamaan uskollisina seurakunnan Herralle.

Luottakaamme siis Jumalaan ja hänen Sanaansa. Eläkäämme kutsumme arvon mukaisesti, Kristuksen ristiä rohkeasti kantaen. Silloin meillä on ilo ja etuoikeus jälleen kokoontua eri  puolilla Suomea lukuisille kesäjuhlille ja julistaa, että Jumalan kansalla on tulevaisuus ja toivo Kristuksessa.

Vain vihollisen näytöllä lukee ”game over”. On lukenut jo lähes 2 000 vuotta.


Petri Mäkilä

Kirjoittaja on pastori ja uusi Aikamedian lehtien vastaava päätoimittaja 18.6.2018 alkaen.


22/2018

UutisetSeurakunta voi muuttaa asioiden kulkua, mutta se tarvitsee kyvyn kohdata nuori sukupolvi asianmukaisella tavalla.
PääkirjoitusPelimaailmasta tuttu sanapari (suomeksi ”peli on ohi”) on välkkynyt monien pelaajien näytöissä epäonnistuneen pelin päätteeksi. Samanlainen viesti tuntuu välkkyvän myös monien mielissä, kun puhutaan k...
Miten onRistin Voitto uutisoi viime viikon numerossa Tampereen helluntaiseurakunnassa maahanmuuttajille annetusta kristinuskon opetuksesta ja heidän kokemastaan Pyhän Hengen kasteesta (RV 21). ...
UutisetVastuita viikoittain kantava joukko on ilmeisesti seurakunnissa pienentynyt. Tekijöitä saattaisi olla tehtäville, joita sattuu omalle kohdalle hieman harvemmin.
UutisetNuorisotyö tarvitsee seurakunnan johdon ja vanhemman väen täyden tuen. Ei riitä, että vain siedetään nuoria, sanovat nuorisotyöntekijät.

Helatorstaina juuri Suomenlinna...
UutisetMaailma on pieni ja Jumalan valtakunta suuri, Kolumbian Bogotassa huomattiin.
UutisetMonien herätyskristittyjen tervetulleena ja luonnollisena pitämä Israelin-suurlähetystöjen siirto Tel Avivista Jerusalemiin aiheuttaa ongelmia evankelisille palestiinalaiskristityille, sano...
KolumniHiljattain eräs toimittaja kysyi minulta haastattelussa, mikä minua nykyisin todella inspiroi. Hieman yllättäen mieleeni piirtyi kuva omenapuusta.

Kiinnostukseni omenap...
MuutPyysimme helluntailaista, baptistia ja vapaakirkkolaista kiikaroimaan tulevaa.
MuutNina G. Nahkala sai lapsena Gruusiassa lahjaksi öljyvärit. Taiteesta tuli sittemmin hänelle ammatti. Vimpelin ateljeessa syntyviin maalauksiin tarttuu taiteilijan sydämen sykkeitä.
PikavisiittiBrasilialaislähtöinen Roberto Brandao haluaa tuoda toivoa suomalaisille ja rohkaista heitä luottamaan Jumalan hyvään suunnitelmaan.
MuutTuore ylioppilas Sofia luottaa tulevaisuutensa Jumalan varaan. (Sana 20/2018).
Maailmassa on paljon mölyä, jonka alta Jumalan ääntä voi olla vaikea kuulla. Sofia Jaakkolan korvissa mölise...
MielipideMonet kulttuurikristityt petaavat maapallon tulevaisuutta tieteen antamien uhkakuvien huolestuttamina pelkästään inhimillisin keinoin. Siitä ei heitä tietenkään voi moittia, sillä heidän vas...
MielipideRistin Voitto -lehden pääkirjoituksen (RV 9/2018) innoittamana ja rohkaisemana haluan tuoda esiin asioita, jotka ovat jo pitkään vaivanneet mieltäni. Ensiksi kuitenkin suuret kiitokset Esko...
MuutMikäli maapallon ulkopuolelta joskus löytyy elämää, kristitylle se ei ole yllätys.
UutisetPyöreitä täyttänyt seurakuntavanhus korvaa tänä kesänä telttajuhlat Puistogospelilla.
MuutAfroamerikkalainen hengellinen musiikki koetaan usein kotoista helpommin lähestyttävänä
MuutVille Kalaniemi on itsekin ollut vailla vertaistukea. Niinpä kun häneltä viidennen kerran kysyttiin, voitko auttaa, mies ymmärsi Jumalan puhuvan.
”Tul ny sääki kirkkoo!” – Porin helluntaiseurakunnassa tavataan kuukausittain uusia ihmisiä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja