Pyhän Hengen johtama
seurakunta on Jeesus-keskeinen
uskovien
yhteisö.
Aika ajoin helluntailaisten
ja muiden
karismaatikkojen
on hyvä
muistuttaa itseään siitä, että Pyhän Hengen toiminta
ei ilmene vain kokemuksina
hengellisissä tilaisuuksissa
tai yksityisissä rukoushetkissä.
Hengen vaikutus näkyy jatkuvasti
seurakunnassa, joka ymmärtää
roolinsa oikein.
Pyhän Hengen johtama seurakunta
näkee itsensä osana
Raamatun välittämää Jumalan
suurta pelastuskertomusta. Se
myös ymmärtää lähetystehtävän tärkeyden ja toteuttaa tehtävää
uskollisesti omassa ympäristössään. Tämän mahdollistaa
kristittyjen välinen keskinäinen
yhteys.
Nämä periaatteet tekevät seurakunnasta
elinvoimaisen ja
mahdollistavat osaltaan sen kasvun.
Osana pelastushistorian
jatkumoa
Kristillinen seurakunta ei voi
erottaa itseään Jumalan pelastuskertomuksesta
eli siitä, miten
Jumala on toiminut historiassa
ja toimii nykyaikana. Raamatun
lehdiltä avautuva kertomus voidaan
jakaa viiteen näytökseen,
jotka ovat luominen, lankeemus,
Israelin kansan vaiheet, Jeesus
sekä seurakunta, jolle on annettu
lähetystehtävä.
Vanha testamentti muodostaa
kiinteän osan kertomusta.
Sitä ilman ei voi ymmärtää Uutta
testamenttia, joka kertoo Jeesuksen
tarinan ja kuvaa seurakunnan
syntyä ja alkuvaiheita.
Jumalan pelastuskertomuksen
neljä ensimmäistä näytöstä asettavat
Pyhän Hengen johtamana
elävän seurakunnan osaksi käsikirjoitusta, jota ei ole vielä kirjoitettu
valmiiksi. Seurakunnalla
on oma osansa ja vastuunsa
käsikirjoituksen loppuun saattamisesta.
Jeesuksen seuraajat on
kutsuttu elämään todeksi suurta
pelastuskertomusta.
Kaikki alkoi luomisesta
Seurakunta voi oppia pelastuskertomuksen
eri vaiheista. Ensimmäinen
Mooseksen kirja kuvaa
Jumalaa kaiken alullepanijana
ja luojana. Jumala teki ihmisen
omaksi kuvakseen ja antoi hänelle
erityisen arvon. (1) Ihminen edustaa
Jumalaa maan päällä, ja hänen tehtävänään on pitää huolta
luomakunnasta. Jokainen ihminen
on Jumalan luoma ja kantaa
hänen kuvaansa. Kyse ei ole
vain ihmisen sielusta vaan koko
olemuksesta. Hengen johtamassa
seurakunnassa jokainen yksilö
kohdataan samanarvoisena, Jumalan
kuvana.
Ihminen ei kuitenkaan kyennyt
elämään Jumalan tahdossa. (2) Lankeemuksen seurauksia on jokainen
kokenut elämässään. Ihminen
toimii usein itsekkäästi ja
tuhoisasti. Ahneus ja moraalittomuus
eivät ole kenestäkään kaukana.
Lankeemuksen vuoksi Jeesuksen
seuraajien tulee olla valppaita
ja kehittää arviointikykyään,
jotta synnin seurauksia voidaan
tehdä tyhjäksi.
Lankeemus muistuttaa siitä,
että jokainen on tehnyt syntiä ja
tarvitsee Jumalan armoa. Hengen
johtama seurakunta mahdollistaa
sen, että syntinen ihminen kohtaa
armollisen Jumalan.
Israel valmisti tien
Jeesukselle
Israelin kansan vaiheet kuvaavat
Jumalan ja hänen kansansa
liittoa. Kansa kapinoi toistuvasti,
mutta matkan varrelle mahtuu
myös hyviä aikoja ja monia uskollisia
ihmisiä. Jumala oli uskollinen
kansalleen sen tottelemattomuudesta
huolimatta. Profeetat
toivat esiin Jumalan tahtoa eri
vaiheissa. He puuttuivat muun
muassa johtajien moraalittomuuteen,
tekopyhyyteen, ahneuteen
ja sortoon.
Israel ei kuitenkaan ollut Jumalan
suunnitelman päätepiste,
sillä Jumala halusi laajentaa kansansa
kaikkiin maailman ihmisryhmiin.
Seurakuntaa tämä Hengen
työ muistuttaa lähetystehtävän laajuudesta; evankeliumia
ei ole suunnattu vain niille, jotka
elävät lähellä ja ovat helposti tavoitettavissa.
Jeesuksen tulo maailmaan on
pelastuskertomuksen keskeinen
tapahtuma. Jeesus osoitti, minkälainen
Jumala on. Hän valitsi
itselleen seuraajia ja opetti heitä
elämään tietyllä tavalla. Hän julisti
Jumalan valtakuntaa, joka on
läsnä jo nyt – vaikka ei vielä täysin.
Jeesus kuoli ristillä sovituskuoleman,
johon liittyy sekä yksilön
että koko maailmankaikkeuden
sovitus. Jumala herätti hänet kuolleista, mikä sinetöi hänen
palvelutehtävänsä ja kuolemansa
merkityksen. Jeesus on ihmiseksi
tullut Jumala, jonka kautta ihmiset
voivat pelastua.
Pyhän Hengen johtama seurakunta
on aina Jeesus-keskeinen.
Jeesus Kristus on uskon kovaa ja
luovuttamatonta ydintä. Useimmat
asiat ovat hänen rinnallaan
kehällisiä ja toisarvoisia.
Jerusalemista eteenpäin
Pelastuskertomuksen viimeisen
vaiheen alkutahdit lyötiin, kun
seurakunta muodostui Jerusalemiin
Jeesuksen ylösnousemuksen
jälkeen. Apostolien teot kertovat
alkuvaiheen tapahtumista,
ja Uuden testamentin kirjeet antavat
opetusta tähän vaiheeseen.
Jeesuksen seuraajat ovat kulkeneet
tätä matkaa jo parin vuosituhannen
ajan eläen yhteisöissään
vaihtelevalla menestyksellä
todeksi niitä periaatteita, joita
Kirjoituksissa on annettu. Uuden
testamentin lopussa Ilmestyskirja
avaa toivon näköalan, joka
peittää myös monet ihmisten tekemät
virheet: Kristus seisoo lopussa
voittajana.
Hengen johtamassa seurakunnassa
painotetaan kertomuksen
viimeistä vaihetta eli seurakunnan
tehtävää, Jumalan valtakunnan
eteenpäin viemistä.
Seurakunta elää Pyhän Hengen
johtamana silloin, kun se ottaa
sille annetun tehtävän tosissaan.
Matteuksen evankeliumin
lopussa Jeesus antaa opetuslapsilleen
käskyn tehdä opetuslapsia. (3) Lähetyskäskyn olennainen
osa kuuluu: ”Tehkää kaikista kansoista
minun opetuslapsiani.”
Seurakunnan toiminnan tulee
tähdätä siihen, että ihmiset kiinnittyvät
terveellä tavalla Jeesukseen,
eivät esimerkiksi nimekkäisiin
puhujiin tai hengellisen kentän
ilmiöihin.
Jeesuksen opetuslapsiksi voidaan
kasvaa vain muiden kanssa,
osana yhteisöä. Jokainen tarvitsee
terveitä esikuvia, koska jokainen
ottaa mallia jostakin. Kristitty
voikin kysyä itseltään säännöllisesti:
Minkälainen esikuva olen
toisille? Opetanko toisia esimerkilläni
pitämään Jeesuksen opetuksia?
Henki toimii tänäänkin
Helluntailaisille rakas Apostolien
tekojen toinen luku kuvaa Hengen
vuodatusta ihmisiin. Tekstistä
tulee esille tärkeä periaate, joka
liittyy seurakunnan tehtävään ja
elämään Pyhän Hengen johtamana. (4) Kuvaus tulisista kielistä puhuu
ensinnäkin armolahjasta, johon
myös monet helluntailähetit
vuosisata sitten uskoivat: Henki
antaa puhuttavaksi paikallisia
kieliä, jotta evankeliumia voidaan
julistaa ihmisille. Luukkaan
kirjoittama kertomus voi edelleen
herätellä kristittyjä etsimään
Hengen lahjoja ja käyttämään niitä
yhteisissä kokoontumisissa.
Jumalan Henki toimii nykypäivänä, ei vain muinaisuudessa.
Apostolien tekojen kohtaan liittyy
myös laajempi teologinen periaate.
Pietarin puhe, jossa hän
viittaa Joelin profetiaan Jumalan
Hengen vuodatuksesta ”kaiken
lihan päälle” (5) kuvastaa Hengen
työn laajuutta. Hengen vuodatus
ja työ eivät ole riippuvaisia ihmisten
sukupuolesta, iästä tai yhteiskunnallisesta
asemasta. Tämä on
myös helluntailaisuutta aidoimmillaan.
Pyhän Hengen johtamassa
seurakunnassa kaikki palvelevat
yhdessä: miehet, naiset,
nuoret, vanhat ja erilaisissa elä-
mäntilanteissa ja asemissa olevat.
Tuliset kielet symboloivat sitä,
että kaikki ihmiset voivat ymmärtää
evankeliumin. Pyhä Henki ottaa
huomioon paikalliset tarpeet.
Hengen johtama seurakunta osaa
aina ”tulkata” sanomansa eri ihmisryhmille
ymmärrettävällä tavalla
– ei vain kielellisesti vaan
myös kulttuurisesti.
Helluntailaisuus on historiallisesti
ollut vahva tässä. Liikkeessä
on haluttu mennä sinne, missä
ihmiset ovat, ja tehty evankeliumi
ymmärrettäväksi käytettävissä
olevilla menetelmillä. On helppoa
jämähtää paikoilleen, mutta
seurakuntaa kutsutaan Hengen
inspiroimana arvioimaan omaa
toimintaansa sekä lähiympäristön
tarpeita. Miten evankeliumi
voidaan tehdä ymmärrettäväksi
vuonna 2016? Jeesuksen seuraajia
kutsutaan ajattelemaan luovasti.
Yhteyden arvo
Pyhä Henki voi johdattaa seurakuntaa,
joka elää keskinäisessä
yhteydessä. On turha puhua Jumalan
suuresta pelastuskertomuksesta
tai seurakunnalle annetusta
lähetystehtävästä, jos
seurakuntalaiset eivät tule toimeen
keskenään eikä heidän välillään ole yhteyttä. Johanneksen
evankeliumin loppupuolella Jeesus
viittaa rukouksessaan uskovien
yhteyteen: ”...että he kaikki
olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä,
olet minussa ja minä sinussa”. (6) Raamatunkohdassa yhteys liittyy
kiinteästi seurakunnan tehtävään:
”Rukoilen, että hekin olisivat
yhtä meissä, jotta maailma
uskoisi sinun lähettäneen minut.”
Myös Paavali painotti yhteyttä
kirjeissään seurakunnille. Korintissa
seurakunnan tilanne oli
monella tapaa karannut käsistä.
Armolahjojen käyttö oli villiintynyttä,
seurakunnassa oli moraalittomuutta
sekä keskinäisiä riitoja
ja jakautuneisuutta. Uskovat
käyttäytyivät yhteisillä aterioilla
sopimattomasti: yhdet olivat humalassa,
toiset nälissään. Heidän
välillään ei liene ollut kummoistakaan
yhteyttä. (7)
Paavali uskoi kuitenkin seurakuntaan
ja yhteyden mahdollisuuteen
kaikesta huolimatta.
Hän katsoi, että Korintin seurakunta
oli Jumalan seurakunta,
jolle Henki oli antanut paljon lahjoja. (8) Paavali näki seurakunnassa
paljon hyvää sen ongelmista huolimatta.
Yhteys ei ollut hänelle vähäarvoinen asia, jonka saattoi rikkoa
pienten tai edes isompien erimielisyyksien
vuoksi. Yhteyden
puolesta kannatti taistella.
Pyhän Hengen johtamana elävä seurakunta tunnistaa paikkansa
Jumalan pelastuskertomuksessa,
toteuttaa tehtäväänsä uskollisesti
ja elää keskinäisessä
yhteydessä. Pyhän Hengen johdatuksessa
elävä yhteisö innostaa
siihen kuuluvia ja tavoittaa myös
paljon uusia ihmisiä.
Viitteet:
1) 1. Moos. 1:27. 2) 1. Moos. 3. 3)
Matt. 28:18–20. 4) Ap. t. 2:3–7.
5) Ap. t. 2:17–18; Joel 2:28–32. 6)
Joh. 17:21. 7) Esim. 1. Kor. 1:10–17;
5–6; 11:17–34. 8) 1. Kor. 1:4–9.
Tuomas Havukainen
Kirjoittaja valmistelee väitöskirjaa
Uuden testamentin eksegetiikan
alalta.
Yhteys on vakava asia
Kysymys seurakuntalaisten välisestä yhteydestä on elintärkeä.
Riitely oppiin, Raamatun tulkintaan ja jumalanpalveluskäytäntöihin
liittyvistä asioista on valitettavan usein johtanut yhteyden
katoamiseen ja ihmissuhteiden hajoamiseen. On surullista, jos
kristitty ei esimerkiksi suostu osallistumaan ehtoolliselle jostakin
asiasta eri tavoin ajattelevien seurakuntalaisten kanssa.
Paavalin esimerkki osoittaa, että yhteys ei ole kevyt asia, joka
voidaan rikkoa mielipide-erojen vuoksi. Yhteyttä tulee edistää
opettelemalla keskustelemaan avoimesti, asiallisesti ja toista
kunnioittaen erimielisyyttä aiheuttavista asioista. Eri mieltä olevat
voivat harjoitella yhteyttä palvelemalla seurakuntaa yhdessä.
Seurakunta on Jeesus-keskeinen yhteisö, jossa Jeesus Kristus
mahdollistaa yhteyden. Kehällisten asioiden ei tule antaa rikkoa
tätä yhteyttä. Pyhän Hengen johtama seurakunta vaalii yhteyttä
yli kaiken. Yhdessä palveleminen vahvistaa seurakunnan identiteettiä
ja vie sen tehtävää eteenpäin Pyhän Hengen johtamana.
Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea. Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä. Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus? 1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja. Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...