Hengen johdatus ei ole vain kokemuksia

Yhteys mahdollistaa lähetystehtävän toteuttamisen. (Kuva: Shutterstock)
Yhteys mahdollistaa lähetystehtävän toteuttamisen. (Kuva: Shutterstock)
Pyhän Hengen johtama seurakunta on Jeesus-keskeinen uskovien yhteisö. 

Aika ajoin helluntailaisten ja muiden karismaatikkojen on hyvä muistuttaa itseään siitä, että Pyhän Hengen toiminta ei ilmene vain kokemuksina hengellisissä tilaisuuksissa tai yksityisissä rukoushetkissä. Hengen vaikutus näkyy jatkuvasti seurakunnassa, joka ymmärtää roolinsa oikein. 

Pyhän Hengen johtama seurakunta näkee itsensä osana Raamatun välittämää Jumalan suurta pelastuskertomusta. Se myös ymmärtää lähetystehtävän tärkeyden ja toteuttaa tehtävää uskollisesti omassa ympäristössään. Tämän mahdollistaa kristittyjen välinen keskinäinen yhteys. 

Nämä periaatteet tekevät seurakunnasta elinvoimaisen ja mahdollistavat osaltaan sen kasvun. 


Osana pelastushistorian jatkumoa

Kristillinen seurakunta ei voi erottaa itseään Jumalan pelastuskertomuksesta eli siitä, miten Jumala on toiminut historiassa ja toimii nykyaikana. Raamatun lehdiltä avautuva kertomus voidaan jakaa viiteen näytökseen, jotka ovat luominen, lankeemus, Israelin kansan vaiheet, Jeesus sekä seurakunta, jolle on annettu lähetystehtävä. 

Vanha testamentti muodostaa kiinteän osan kertomusta. Sitä ilman ei voi ymmärtää Uutta testamenttia, joka kertoo Jeesuksen tarinan ja kuvaa seurakunnan syntyä ja alkuvaiheita. Jumalan pelastuskertomuksen neljä ensimmäistä näytöstä asettavat Pyhän Hengen johtamana elävän seurakunnan osaksi käsikirjoitusta, jota ei ole vielä kirjoitettu valmiiksi. Seurakunnalla on oma osansa ja vastuunsa käsikirjoituksen loppuun saattamisesta. Jeesuksen seuraajat on kutsuttu elämään todeksi suurta pelastuskertomusta.


Kaikki alkoi luomisesta 

Seurakunta voi oppia pelastuskertomuksen eri vaiheista. Ensimmäinen Mooseksen kirja kuvaa Jumalaa kaiken alullepanijana ja luojana. Jumala teki ihmisen omaksi kuvakseen ja antoi hänelle erityisen arvon. (1)  Ihminen edustaa Jumalaa maan päällä, ja hänen tehtävänään on pitää huolta luomakunnasta. Jokainen ihminen on Jumalan luoma ja kantaa hänen kuvaansa. Kyse ei ole vain ihmisen sielusta vaan koko olemuksesta. Hengen johtamassa seurakunnassa jokainen yksilö kohdataan samanarvoisena, Jumalan kuvana.

Ihminen ei kuitenkaan kyennyt elämään Jumalan tahdossa. (2) Lankeemuksen seurauksia on jokainen kokenut elämässään. Ihminen toimii usein itsekkäästi ja tuhoisasti. Ahneus ja moraalittomuus eivät ole kenestäkään kaukana. Lankeemuksen vuoksi Jeesuksen seuraajien tulee olla valppaita ja kehittää arviointikykyään, jotta synnin seurauksia voidaan tehdä tyhjäksi. 

Lankeemus muistuttaa siitä, että jokainen on tehnyt syntiä ja tarvitsee Jumalan armoa. Hengen johtama seurakunta mahdollistaa sen, että syntinen ihminen kohtaa armollisen Jumalan.


Israel valmisti tien Jeesukselle

Israelin kansan vaiheet kuvaavat Jumalan ja hänen kansansa liittoa. Kansa kapinoi toistuvasti, mutta matkan varrelle mahtuu myös hyviä aikoja ja monia uskollisia ihmisiä. Jumala oli uskollinen kansalleen sen tottelemattomuudesta huolimatta. Profeetat toivat esiin Jumalan tahtoa eri vaiheissa. He puuttuivat muun muassa johtajien moraalittomuuteen, tekopyhyyteen, ahneuteen ja sortoon. 

Israel ei kuitenkaan ollut Jumalan suunnitelman päätepiste, sillä Jumala halusi laajentaa kansansa kaikkiin maailman ihmisryhmiin. Seurakuntaa tämä Hengen työ muistuttaa lähetystehtävän laajuudesta; evankeliumia ei ole suunnattu vain niille, jotka elävät lähellä ja ovat helposti tavoitettavissa. 

Jeesuksen tulo maailmaan on pelastuskertomuksen keskeinen tapahtuma. Jeesus osoitti, minkälainen Jumala on. Hän valitsi itselleen seuraajia ja opetti heitä elämään tietyllä tavalla. Hän julisti Jumalan valtakuntaa, joka on läsnä jo nyt – vaikka ei vielä täysin. 

Jeesus kuoli ristillä sovituskuoleman, johon liittyy sekä yksilön että koko maailmankaikkeuden sovitus. Jumala herätti hänet kuolleista, mikä sinetöi hänen palvelutehtävänsä ja kuolemansa merkityksen. Jeesus on ihmiseksi tullut Jumala, jonka kautta ihmiset voivat pelastua. 

Pyhän Hengen johtama seurakunta on aina Jeesus-keskeinen. Jeesus Kristus on uskon kovaa ja luovuttamatonta ydintä. Useimmat asiat ovat hänen rinnallaan kehällisiä ja toisarvoisia.


Jerusalemista eteenpäin 

Pelastuskertomuksen viimeisen vaiheen alkutahdit lyötiin, kun seurakunta muodostui Jerusalemiin Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen. Apostolien teot kertovat alkuvaiheen tapahtumista, ja Uuden testamentin kirjeet antavat opetusta tähän vaiheeseen. 

Jeesuksen seuraajat ovat kulkeneet tätä matkaa jo parin vuosituhannen ajan eläen yhteisöissään vaihtelevalla menestyksellä todeksi niitä periaatteita, joita Kirjoituksissa on annettu. Uuden testamentin lopussa Ilmestyskirja avaa toivon näköalan, joka peittää myös monet ihmisten tekemät virheet: Kristus seisoo lopussa voittajana. 

Hengen johtamassa seurakunnassa painotetaan kertomuksen viimeistä vaihetta eli seurakunnan tehtävää, Jumalan valtakunnan eteenpäin viemistä. 

Seurakunta elää Pyhän Hengen johtamana silloin, kun se ottaa sille annetun tehtävän tosissaan. Matteuksen evankeliumin lopussa Jeesus antaa opetuslapsilleen käskyn tehdä opetuslapsia. (3)  Lähetyskäskyn olennainen osa kuuluu: ”Tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani.” Seurakunnan toiminnan tulee tähdätä siihen, että ihmiset kiinnittyvät terveellä tavalla Jeesukseen, eivät esimerkiksi nimekkäisiin puhujiin tai hengellisen kentän ilmiöihin. 

Jeesuksen opetuslapsiksi voidaan kasvaa vain muiden kanssa, osana yhteisöä. Jokainen tarvitsee terveitä esikuvia, koska jokainen ottaa mallia jostakin. Kristitty voikin kysyä itseltään säännöllisesti: Minkälainen esikuva olen toisille? Opetanko toisia esimerkilläni pitämään Jeesuksen opetuksia?


Henki toimii tänäänkin 

Helluntailaisille rakas Apostolien tekojen toinen luku kuvaa Hengen vuodatusta ihmisiin. Tekstistä tulee esille tärkeä periaate, joka liittyy seurakunnan tehtävään ja elämään Pyhän Hengen johtamana. (4)  Kuvaus tulisista kielistä puhuu ensinnäkin armolahjasta, johon myös monet helluntailähetit vuosisata sitten uskoivat: Henki antaa puhuttavaksi paikallisia kieliä, jotta evankeliumia voidaan julistaa ihmisille. Luukkaan kirjoittama kertomus voi edelleen herätellä kristittyjä etsimään Hengen lahjoja ja käyttämään niitä yhteisissä kokoontumisissa. Jumalan Henki toimii nykypäivänä, ei vain muinaisuudessa. 

Apostolien tekojen kohtaan liittyy myös laajempi teologinen periaate. Pietarin puhe, jossa hän viittaa Joelin profetiaan Jumalan Hengen vuodatuksesta ”kaiken lihan päälle” (5) kuvastaa Hengen työn laajuutta. Hengen vuodatus ja työ eivät ole riippuvaisia ihmisten sukupuolesta, iästä tai yhteiskunnallisesta asemasta. Tämä on myös helluntailaisuutta aidoimmillaan. Pyhän Hengen johtamassa seurakunnassa kaikki palvelevat yhdessä: miehet, naiset, nuoret, vanhat ja erilaisissa elä- mäntilanteissa ja asemissa olevat. 

Tuliset kielet symboloivat sitä, että kaikki ihmiset voivat ymmärtää evankeliumin. Pyhä Henki ottaa huomioon paikalliset tarpeet. Hengen johtama seurakunta osaa aina ”tulkata” sanomansa eri ihmisryhmille ymmärrettävällä tavalla – ei vain kielellisesti vaan myös kulttuurisesti.

Helluntailaisuus on historiallisesti ollut vahva tässä. Liikkeessä on haluttu mennä sinne, missä ihmiset ovat, ja tehty evankeliumi ymmärrettäväksi käytettävissä olevilla menetelmillä. On helppoa jämähtää paikoilleen, mutta seurakuntaa kutsutaan Hengen inspiroimana arvioimaan omaa toimintaansa sekä lähiympäristön tarpeita. Miten evankeliumi voidaan tehdä ymmärrettäväksi vuonna 2016? Jeesuksen seuraajia kutsutaan ajattelemaan luovasti. 


Yhteyden arvo 

Pyhä Henki voi johdattaa seurakuntaa, joka elää keskinäisessä yhteydessä. On turha puhua Jumalan suuresta pelastuskertomuksesta tai seurakunnalle annetusta lähetystehtävästä, jos seurakuntalaiset eivät tule toimeen keskenään eikä heidän välillään ole yhteyttä. Johanneksen evankeliumin loppupuolella Jeesus viittaa rukouksessaan uskovien yhteyteen: ”...että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa”. (6) Raamatunkohdassa yhteys liittyy kiinteästi seurakunnan tehtävään: ”Rukoilen, että hekin olisivat yhtä meissä, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.” 

Myös Paavali painotti yhteyttä kirjeissään seurakunnille. Korintissa seurakunnan tilanne oli monella tapaa karannut käsistä. Armolahjojen käyttö oli villiintynyttä, seurakunnassa oli moraalittomuutta sekä keskinäisiä riitoja ja jakautuneisuutta. Uskovat käyttäytyivät yhteisillä aterioilla sopimattomasti: yhdet olivat humalassa, toiset nälissään. Heidän välillään ei liene ollut kummoistakaan yhteyttä. (7) 

Paavali uskoi kuitenkin seurakuntaan ja yhteyden mahdollisuuteen kaikesta huolimatta. Hän katsoi, että Korintin seurakunta oli Jumalan seurakunta, jolle Henki oli antanut paljon lahjoja. (8)  Paavali näki seurakunnassa paljon hyvää sen ongelmista huolimatta. Yhteys ei ollut hänelle vähäarvoinen asia, jonka saattoi rikkoa pienten tai edes isompien erimielisyyksien vuoksi. Yhteyden puolesta kannatti taistella. 

Pyhän Hengen johtamana elävä seurakunta tunnistaa paikkansa Jumalan pelastuskertomuksessa, toteuttaa tehtäväänsä uskollisesti ja elää keskinäisessä yhteydessä. Pyhän Hengen johdatuksessa elävä yhteisö innostaa siihen kuuluvia ja tavoittaa myös paljon uusia ihmisiä.


Viitteet: 1) 1. Moos. 1:27. 2) 1. Moos. 3. 3) Matt. 28:18–20. 4) Ap. t. 2:3–7. 5) Ap. t. 2:17–18; Joel 2:28–32. 6) Joh. 17:21. 7) Esim. 1. Kor. 1:10–17; 5–6; 11:17–34. 8) 1. Kor. 1:4–9.


Tuomas Havukainen
Kirjoittaja valmistelee väitöskirjaa Uuden testamentin eksegetiikan alalta.


Yhteys on vakava asia 

Kysymys seurakuntalaisten välisestä yhteydestä on elintärkeä. Riitely oppiin, Raamatun tulkintaan ja jumalanpalveluskäytäntöihin liittyvistä asioista on valitettavan usein johtanut yhteyden katoamiseen ja ihmissuhteiden hajoamiseen. On surullista, jos kristitty ei esimerkiksi suostu osallistumaan ehtoolliselle jostakin asiasta eri tavoin ajattelevien seurakuntalaisten kanssa. 

Paavalin esimerkki osoittaa, että yhteys ei ole kevyt asia, joka voidaan rikkoa mielipide-erojen vuoksi. Yhteyttä tulee edistää opettelemalla keskustelemaan avoimesti, asiallisesti ja toista kunnioittaen erimielisyyttä aiheuttavista asioista. Eri mieltä olevat voivat harjoitella yhteyttä palvelemalla seurakuntaa yhdessä. 

Seurakunta on Jeesus-keskeinen yhteisö, jossa Jeesus Kristus mahdollistaa yhteyden. Kehällisten asioiden ei tule antaa rikkoa tätä yhteyttä. Pyhän Hengen johtama seurakunta vaalii yhteyttä yli kaiken. Yhdessä palveleminen vahvistaa seurakunnan identiteettiä ja vie sen tehtävää eteenpäin Pyhän Hengen johtamana. 

TH


Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan