Olo on vähän kuin helluntaiepistolasta: kuulen ympärilläni puhuttavan innokkaasti vaikka mitä kieliä. On harmaa, lokakuinen päivä, ja bussillinen turvapaikanhakijoita Tornion raja-asemalta on saapunut vastaanottokeskukseen. On alkamassa alkuinfo keskuksen arjesta.
Tunnelma on kuitenkin vaisumpi kuin helluntaina: viikkokausien matkasta väsyneet miehet istuvat salin seinustoilla ja katselevat pelokkainakin ympärilleen. Matka metsien halki on tuonutkin heidät taas metsän keskelle. Pienet keskustat ovat vilahtaneet nopeasti ohi. Missä kaikki ihmiset ovat? Ja onko täällä aina näin kylmä?
Lähes jokaisella on viimeistään matkalta tarttunut mukaan joku omaa kieltä puhuva kaveri. Kuutta kieltä puhuva kurdipoika ilmoittautuu tulkikseni, kun jaan opiskelutarvikkeita ja kartoitan tulijoiden kielitaitoa. Tulkkini kertoo osaavansa sorania, farsia, arabiaa, turkkia, turkmeenia ja englantia.
Irakilaiset rynnivät jonon kärkeen ja arabiankielinen möykkä tuntuu suomalaisen korvaan vähän uhkaavalta. Se on kuitenkin enimmäkseen iloista ja innokasta, hyvän itsetunnon ja paljon huumorin höystämää sosiaalisuutta. Arvaan jo, että näitä ääniä kyläläiset varmasti iltapimeässä pelkäävät. Eihän suomalaisista lähde samanlaista ääntä kuin päihtyneinä ja pahat mielessä.
Kaikki osaavat arabiaa, osa myös englantia. Monelle on pakolaisreissun aikana kertynyt jo laajempikin kielitaito: turkkia, kreikkaa, venäjää, jopa espanjaa.
Sorania tai muita kurdikieliä puhuvat kurdit ja darin- tai pashtunkieliset afgaanit odottelevat nöyrästi vuoroaan syrjempänä. Kun heidän vuoronsa tulee, moni ilmoittaa kielitaidokseen alemmuudentuntoisesti: ”Vain sorania.” Yhä harvempi osaa yhtään englantia. Haluan rohkaista miehiä ja sanon jollekin: ”Mutta puhut varmasti hyvää sorania.” Ilo syttyy silmiin, tulkkini on heti juonessa mukana, ja niin kaikki seuraavat saavat kuulla osaavansa tosi hyvin omaa kieltään. Kukaan meistä ei ole enää kielitaidoton.
Kuukausien mittaan Baabelin tornin tragedia ei enää erota meitä toisistamme niin pahasti kuin aluksi, vaan yhteyttä alkaa löytyä. Yritteliäimmät puhuvat auttavaa suomea jo muutamassa kuukaudessa. Moni puhuu rohkeasti kaikkia kieliä mitä vähänkin osaa. Toisaalta kielivaikeudet turhauttavat ja kaipuu tulla täysin ymmärretyksi ilman tulkkeja kasvaa.
Katsoessani näitä ihmisiä mieleeni nousee Johanneksen ilmestyksestä (5:9): ”–– Sinä olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista, kielistä, kansakunnista ja kansanheimoista ––.” Kun keskuksen johtaja sanoo, että kaikkien elämässä kääntyy nyt uusi lehti, osa kuulijoista herkistyy. Joidenkin kasvoilla näkyvät vielä tuskan uurteet.
Johannes näkee edelleen (Ilm. 21:3–4): ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Hän asuu heidän keskellään, ja he ovat hänen kansojaan. Jumala itse on heidän kanssaan, heidän Jumalansa. Hän pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa enää ole, ei surua, ei parkua eikä tuskaa, sillä kaikki entinen on mennyt.”
Sitä odotellessa tunnen itseni etuoikeutetuksi saadessani olla osa Jumalan majaa, yksi Pyhän Hengen temppeli, ehkä välillä tomppelikin, näiden ihmisten keskellä. Monia kyyneliä pyyhitään jo lähiviikkoina.
Nauruakin kuuluu jo. Seuraavana iltana innokkain opiskelija kiittää tunnista, kättelee minua ja sanoo: ”Yltääy nääjä!” En parhaalla tahdollanikaan ensin ymmärrä häntä. Kolmannella toistolla minulla välähtää: Hän haluaa toivottaa minulle ”Iltaa, hunaja!” Google-kääntäjä on toiminut, ääntämisessä on vielä hiomista, mutta ymmärtämisen ilo on molemminpuolinen!
Inkeri Riihinen
Kirjoittaja työskenteli viime talven vastaanottokeskuksessa.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...