"Olen esirukousten lapsi"

Jippu iloitsee siitä, että hänen aviopuolisonsa Sami on tullut uskoon. - Lähdemme yhdessä evankeliointityöhön.
Jippu iloitsee siitä, että hänen aviopuolisonsa Sami on tullut uskoon. - Lähdemme yhdessä evankeliointityöhön.

Rukous on ollut osa Jipun eli Meri-Tuuli Elorinteen elämää lapsuudesta saakka. Joka ilta äiti istui tyttärensä sängyn vieressä ja he rukoilivat yhdessä iltarukouksen.

 

– Minulle opetettiin lapsena, että minä olen aina taivaan Isälle rakas sellaisena kuin olen, Jippu sanoo.

 

Esirukousten lapseksi itsensä mieltävä Jippu myöntää lähipiirinsä rukousten kantaneen häntä myös aikuisuudessa.

 

– Me olemme aina olleet rukoilijaperhe, sillä perheessämme on ollut paljon särkyneisyyttä. Perheemme rukoukset ovat olleet isoja, mutta vastauksetkin ovat olleet yhtä isoja.

 

– Viime vuosien rukousvastauksia ovat raitistumiseni, rakastavan aviopuolison löytyminen ja äidiksi tulemiseni. Olen kiitollinen myös siitä, kuinka äitini ja isäni välit ovat avioeron jälkeen korjaantuneet niin, että heistä on tullut ys täviä. Vaikka he ovat uusissa naimisissa, olemme yhdessä kaikissa perhejuhlissa.

 

Suurien rukousvastausten lisäksi Jippu on saanut kokea Jumalan vaikuttamia ihmeitä omassa arjessaan. Kun hän syksyllä keräsi voimia tiiviin evankeliointikiertueen jälkeen, hän sai ystävältään yllätyspostia.

 

– Saamassani paketissa oli hyvin kalliita kosmetiikkatuotteita. Olen haaveillut sellaisista, mutta minulla ei ole niihin varaa. Tämä upea lahja oli konkreettinen osoitus Jumalan rakkaudesta minua kohtaan. Hän tuntee minut pikkutarkasti ja tietää, mikä ilostuttaa minua.

 

 

Golgatalla Jeesus ottaa syliin

Turun Mikaelinseurakunnan musiikkievankelistana syksystä 2015 lähtien toiminut Jippu kiertää eri puolilla Suomea laulamassa ja puhumassa. Omien sävellysten lisäksi ohjelmistoon kuuluu vanhoja hengellisiä lauluja, kuten Golgatan veressä voima on ja Sinä kaipaatko täyteyttä Hengen sen.

 

– Monet vanhat hengelliset laulut ovat koskettaneet minua. Ne ovat hienoimpia lauluja, joita olen koskaan laulanut, Jippu myöntää.

 

Hilja Aaltosen sanoittama Meren tiedän on minulle hyvin rakas kappale, sillä isäni lauloi sitä, kun olin lapsi. Ensi syksynä eräs unelmani toteutuu, kun minulta ilmestyy levyllinen näitä kauneimpia hengellisiä lauluja.

 

Hengellisen musiikin klassikot ovat evankelistalle erityisen rakkaita niiden syvällisen ja vahvan sanoman vuoksi. Omien sanojensa mukaan hän haluaa laulaa lauluja, jotka ”murskaavat pahuuden kahleet”.

 

– Tiedän, mitä synti on ja mitä se aiheuttaa. Samanaikaisesti tiedän, mitä Jumalan armo on ja mitä se saa aikaan. Tiedän, millaista on olla Jeesuksen veren puhdistama ihminen. Haluan myös muiden kokevan sen.

 

– Ihminen ei voi tulla puhdistetuksi ennen kuin hän käsittää oman syntisyytensä. Se on tämän ajan ongelma, sillä ihmiset haluavat kokea olevansa hyviä. Niin kauan kuin he kokevat olevansa hyviä, he ovat kaukana Kristuksesta.

 

Jipun mielestä mikään ei ole ihanampaa kuin se, kun syntisenä saa mennä Golgatalle ja tietää, että Jeesus ottaa syliin.

 

– Se on hienointa, mitä olen koskaan elämässäni saanut kokea.

 

 

Evankelista ei ole työssään yksin

Toteuttaessaan kutsumustaan musiikkievankelistana Jippu ei ole välttynyt inhimillisiltä haasteilta.

 

– Alan helposti auttaa ihmisiä omavoimaisesti, mutta se on väärä tapa. On joskus haastavaa antaa Jumalan toimia ja luottaa hänen aikatauluihinsa. Eniten pelkään ylpeyttä – sitä, että kovetun sisäisesti enkä enää kuule Jumalaa.

 

– Sen takia pitää olla aikaa henkilökohtaiselle rukoukselle ja levolle, jotta pysyn oikealla tiellä ja Jumalan sanassa. Haluan myös pysyä omassa identiteetissäni, etten ala miellyttää muita ihmisiä.

 

Jipun taustatukena on vahva esirukousrinki. Hän kuuluu artistien rukouspiiriin, jota koordinoi laulaja-lauluntekijä Jukka Leppilampi.

 

– Rukouspiiriin kuuluu satakunta taiteilijaa, jotka rukoilevat säännöllisesti toistensa puolesta. Myös perheeni rukoilee puolestani. Esirukoilijoiden ohella pidän tärkeinä myös luotettavia ystäviä, joita minulla on muutama. Voin puhua heidän kanssaan kaikesta.

 

Palkitsevinta musiikkievankelistan työssä on nähdä, kun joku henkilö antaa elämänsä Jeesukselle.

 

– Se on se syy, miksi minä tätä työtä teen, Jippu kiteyttää.

 

 

Rukoukset kantavat koko perhettä

Turussa perheensä kanssa asuva Jippu kantaa rukouksissaan erityisesti kolmevuotiasta Romeo-poikaansa.

 

– Haluan opettaa Romeolle sen, minkä itsekin opin lapsena: ristin luokse tie on aina auki. Sinne saa tulla millaisena tahansa ja ilman omia ansioita. Tänä syksynä Jippu on saanut suuren rukousvastauksen, kun hänen aviopuolisonsa Sami on tullut uskoon.

 

– Aviopuolisoni kaipuu Jeesuksen yhteyteen heräsi siskoni hautajaisissa, mikä on hyvin ihmeellistä. Hautajaisissa oli vahva ylösnousemuksen voima. Samin sydämestä nousi tarve ruveta lukemaan Raamattua, minkä seurauksena hän tuli herätykseen. Myöhemmin hän antoi elämänsä Jeesukselle.

 

Jipun puoliso oli ennen uskoontuloaan ollut kiinnostunut buddhalaisuudesta, josta hän oli etsinyt ratkaisuja elämäänsä. Myöhemmin hän ymmärsi, että buddhalaisuus on rakkaudeton uskonto. Samin uskoontulo merkitsee Jipulle suurta ihmettä.

 

– Mieheni on aiemminkin tukenut työtäni ja pitänyt huolta pojastamme, kun olen itse ollut matkoilla. On kuitenkin ihanaa, että meillä on nykyään yhteinen näky. Samilla on kuuntelijan ja sielunhoitajan kutsumus, ja minulla on julistajan kutsumus, Jippu kertoo.

 

 

Kristittyjen yhteys rikastuttaa

Joulukuun 2. päivänä Turussa järjestetään Kristuspäivä, joka kutsuu kristittyjä rukoilemaan Suomen puolesta. Jippu on siellä laulamassa kotiseurakunnassaan toimivan Aboa Gospel -kuoron kanssa.

 

– Aboa Gospel on noin 60 laulajan muodostama kuoro, jota johtaa kanttori Silvia Koski. On upeaa tehdä isoja keikkoja heidän kanssaan, laulaja iloitsee.

 

Kristittyjen välinen yhteys on Jipulle tuttua hänen lapsuudestaan lähtien. Hänen vanhempansa ovat luterilaisia, ja murrosikäisen Jipun hoiviinsa ottanut kasvattiäiti on helluntailainen.

 

– Helluntailaisuudessa minä rakastan musiikkia, Pyhän Hengen voimaa, vahvaa uskoa ihmeisiin ja rukouksen elävyyttä. Luterilaisuudessa minä rakastan armollisuutta, arkikeskeisyyttä, turvallisuutta, helposti lähestyttävyyttä sekä punaisen laulukirjan leirinuotiotuoksua.

 

– Rukoilen sitä, että yhteys erilaisten kirkkokuntien välillä voisi entisestäänkin syventyä. Suomen puolesta rukoilen sitä, että Jeesuksen tahto saa tapahtua kaikessa, Jippu toteaa lopuksi.

 

 

Heli Markkunen

 




51���52/2019

Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja
Tutkimus: Kutsumustyössä myös haittoja