Täysraittiuden opettaminen voi olla haaste seurakunnissa

Pastorit Ari Vehosmaa ja Kari Korhonen antoivat omat vastauksensa pastoreille suunnattuun alkoholikyselyyn (uutinen sivulla 4). He pitävät tarkoituksenmukaisena, että seurakunnissa opetetaan pidättyväistä linjaa suhteessa väkijuomiin, vaikka molempien oma suhde alkoholiin poikkeaa toisistaan.

– Ei pastori voi puhua täysraittiudesta, jos ei ole itse täysraitis. Jos puhuu, pitää myös elää puheiden mukaisesti, Kari Korhonen linjaa.

Korhonen ei itse sanomansa mukaan ”ole koskaan niin hienossa pöytäseurassa, että viiniä olisi pakko ottaa, eikä niin miehekkäässä saunaporukassa, että saunakalja täytyisi juoda”.

– Olen absolutisti. Haluan varjella itseni mahdolliselta retkahtamiselta. Ehtoollisella tosin otan aina viiniä, vaikka tarjolla on alkoholiton vaihtoehto. Ehtoollisviini ei synnytä kiusausta lankeamiseen.

Ari Vehosmaa myöntää, että satunnaiset lasilliset saattavat olla jopa vanhan kapinallisen uhmaa vallitsevaa kulttuuria kohtaan.

– Olen aika lailla perinteinen helluntailainen suhteessa alkoholiin. Omatuntoni on kohtalaisen sidottu raittiusperiaatteeseen, jota myöskin pastorin ja vanhimman virassa pyrin noudattamaan. Juon lasillisen viiniä merkittävällä juhla-aterialla ja kohotan maljan pyöreillä synttäreillä.

– Juon kuitenkin ihan vain periaatteesta, näkyvästi ja ”mullitellakseni” lasillisen viiniä, kun matkustan laivalla minua vanhempien ja tiukkapipoisempien pastorien kanssa, Vehosmaa lataa.

– Olen siis viittä vaille absolutisti, mutta helluntaikulttuurillisista – en raamatullisista – syistä.


Kohtaamiset haastavat pyhitysvaatimukset

Molemmille pastoreilla on selvää, ettei Raamattu ole absolutistinen kirja.

– Seurakuntanuorena imin itseeni ehdottoman paheksuvan asenteen alkoholia kohtaan, jota kylläkin jouduin pian haastamaan, kun luin Raamattua, Ari Vehosmaa kertoo.

– Siellä oli käytössä hyvin erilainen linjaus alkoholiin, eli sallivampi. Alkoholi oli läsnä sikäläisessä kulttuurissa jotenkin terveemmällä tavalla kuin Suomessa.

Kari Korhonen on huomannut, että pastorit arastelevat joskus opettaa alkoholista, koska suhde siihen saattaa olla jollain tavalla hankala.

– Olen pitänyt hiljattain opetuksen alkoholista sunnuntain kokouksessa. Opetin sen mukaan, mitä Raamattu sanoo. Aiheena ei siis ollut mitä Kari sanoo, vaan se, mitä Raamattu sanoo.

– Minun on nähtävä, että Raamatussa on viiniä, jota nautitaan. Kuitenkin tulee selkeästi esiin, että päihtymiseen suhtaudutaan kielteisesti.

Ari Vehosmaa pyörittelee opetuslinjan ja oman sielunelämän välistä konfliktia.

– En ulkokultaisesti kauhistele alkoholin läsnäoloa ihmisten elämässä. Monesti joudun keskusteluissa vastustamaan yksisilmäistä helluntaikulttuurillista – ja sanoisin epäraamatullista – kielteistä suhtautumista alkoholiin ja sen käyttämiseen, vaikka oma yliminäni siihen päivittelyyn tunnetasolla yhtyisikin.

– Kyllä minussa asuu pieni moralisti, joka ylemmyyden tunteessaan tuomitsee muita eri tavalla eläviä. Jollakin tasolla siis jaan pyhityslinjan, jossa ollaan hyvillä vesillä, kun ei polteta tupakkaa, juoda ikinä alkoholia ja tanssita. Mutta kun kohtaan ihmisiä, valitsen tietoisesti ei-tuomitsevamman asenteen.

Kari Korhonenkin kertoo, että etenkin uskonelämän alkuvuosina hän oli hyvin ehdoton suhteessa alkoholiin – itsensä ja muiden osalta.

– Nykyään en voi mitenkään tuomita ketään, joka juo ruokaviinin tai saunakaljan. Mutta useampi viinilasillinen tai olutpullo aiheuttaa päihtymyksen, ja se on Raamatun mukaan väärin.

”Aikuisuuteen kuuluu vastuu lapsista”

Seurakunnissa toteutetaan yleensä niin sanottua heikomman veljen periaatetta, jossa uskovan alkoholisuhteen oletetaan olevan hyvin pidättyvä. Useimmiten pastorit ja vanhimmat eivät kerro omasta mahdollisesta alkoholinkäytöstään, saatikka julkisesti juo esimerkiksi viiniä tai olutta, jotta mahdollisista alkoholiongelmista kärsivät eivät saisi sytykettä juomiseen.

Onko tämä periaate aikansa elänyt? Eihän aikuista ihmistä voi estää juomasta, jos hän haluaa juoda. Toipuvat alkoholistit joutuvat jatkuvasti näkemään alkoholinkäyttöä vaikkapa kesäterasseilla tai asioimaan kaupoissa, joissa myydään alkoholijuomia. Miksi seurakuntien pitäisi tekeytyä absolutistien joukoksi, etenkin, jos vallitseva asiantila ei ole tällainen?

– Näkisin näin, että jokainen, myös entinen alkoholisti, on tietysti itse vastuussa omasta vaelluksestaan, Kari Korhonen sanoo.

– Toisaalta taas jos ollaan hengellisesti aikuisia, niin aikuisuuteen kuuluu myös vastuu lapsista. Usein se, joka ratkeaa ryyppäämään nähdessään jonkun toisen ottavan viiniä, on jäänyt hengellisesti lapsen tasolle. Taustalla voi olla jokin sielunvamma.

Korhonen uskoo, että seurakunnissa voidaan auttaa toipuvia alkoholisteja pysymään raittiina.

– Itsekään en käynyt oman uskoontuloni ja raitistumiseni jälkeen kahteen vuoteen yksin kämpissä, joissa käytettiin aineita tai juotiin viinaa. Mukana oli aina joku uskovainen kaveri. Me huolehdimme toisistamme.

Korhonen uskoo, että seurakunnassa voidaan raittiutta korostamalla luoda ilmapiiri, jolla tuetaan toipuvaa päihteiden väärinkäyttäjää.

– Tietenkään ei kaikkien kanssa voida koko ajan kulkea. Ja se henkilökohtainen vastuu on jokaisella olemassa.

Myös Ari Vehosmaa vahvistaa, että toipuvien alkoholistien kanssa toimiminen on elimellinen
osa seurakuntaelämää.

– Monilla Uusipesula-seurakunnan toiminnassa mukana olevilla ihmisillä on ollut tai on ongelmia suhteessa alkoholiin. Tämä tilanne ei aina muutu edes henkilön tullessa uskoon.

– Eli riveissämme voi olla myös Jeesukseen uskovia alkoholisteja, jotka myös hetkittäin sortuvat aikamoisiin putkiin. Ei siinä paheksumisemme auta, vaan on tultava rinnalle, Vehosmaa sanoo.

Vehosmaan mielestä seurakunnissa ei voida opettaa täysraittiutta ainoana linjana suhteessa alkoholiin.

– Emme ole raittiusseura. Ja alkoholikulttuuri on Suomessa muuttunut. Ei vaadita ihmisiltä elämäntapaa, jota Raamattu ei vaadi.

– Täysraittiuden vaatimusta en ymmärrä oikeastaan lainkaan. Ei kai yleistä linjaa voida vetää muutaman ongelmaisen kautta.

Hyllyjen taakse piiloutuva pastori

Alkoholista puhuminen kuohuttaa seurakuntaelämässä. Monilla uskovilla on aiheesta voimakkaita näkemyksiä, alkoholinkäytön puolesta ja vastaan.

– Järkyttävän usein helluntaikulttuurinen tiukka suhde synnyttää niin tuomitsevan ilmapiirin, että alkoholistiuskovaisen on mahdotonta olla rehellinen ja saada apua, Ari Vehosmaa sanoo.

– Joustamattomuus ja oman kulttuurisen alkoholinäkemyksen jumalallistaminen tuo hankaluuksia. Siinä ei paljon järkipuheet, teologia tai Raamattu auta.

Uusipesulassa on kohdattu toisenlainenkin ongelma: seurakunnan yksittäisten jäsenten näkemykset on mielletty seurakunnan linjaksi.

– Avaramman linjan edustajan Facebook-keskustelussa esittämät alkoholinäkemykset liitettiin suoraan seurakuntaamme. Uskovien keskelle lähti liikkeelle ilkeä huhu, jossa kerrottiin, että seurakuntamme jakaa Varissuolla ilmaista viinaa ja siksi saa väen liikkeelle. Aluksi nauratti, mutta sitten vaan harmitti.

Vehosmaa on asioinut Alkossa muutamia kertoja elämänsä aikana.

– Silloin olen erittäin tietoinen olevani pastori ja väärässä paikassa. Olen joskus jopa lymynnyt kyyryssä hyllyn takana odottamassa, että vanhemman ikäluokan seurakuntalaiset menevät ulos. Jostain syystä siis toivon, ettei kukaan tuttu näe minua Alkossa.

Riskit tiedostettava

Keskustelu voi kärjistyä myös siksi, että joku seurakuntalainen yltyy markkinoimaan omaa sallivampaa linjaansa kriittisempien seurassa.

– Tilanne on kärjistynyt silloin, kun jotkut ryhtyvät fanaattisesti puolustelemaan vaikkapa viinikulttuuria, Kari Korhonen sanoo.

– Minä tiedän monia seurakuntien nuoria aikuisia, jotka ovat lähteneet pikkuisen ottamaan. Reissuporukoissa on tullut alkoholi mukaan. Seuraukset on valitettavasti nähty: juominen on aiheuttanut kriisejä ihmissuhteissa, jopa avioeroja.

– En ymmärrä alkoholin käytön puolustelua. Alkoholista ei ole meille mitään hyötyä.


Anssi Tiittanen

Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan