"Kokemuksen ja uusia istutuksia tukevien rakenteiden puute näkyy" - Miksi uusia seurakuntia syntyy yhä vähän?

Vaikka uuteen seurakuntaan tulee jo ennestään uskossa olevia, toivoisimme, että se ei olisi meillä pääuoma, Juha-Matti Laasonen joensuulaisesta Loft-seurakunnasta sanoo. Kuvassa seurakunnan ehtoollinen. (Jasmin Ryynänen)
Vaikka uuteen seurakuntaan tulee jo ennestään uskossa olevia, toivoisimme, että se ei olisi meillä pääuoma, Juha-Matti Laasonen joensuulaisesta Loft-seurakunnasta sanoo. Kuvassa seurakunnan ehtoollinen. (Jasmin Ryynänen)
"Me tykkäämme kyllä seurakuntaistutuksen ideasta. Mutta käytännössä sitten, kun asia tulee sille tasolle, että kuka tekee ja miten, niihin kysymyksiin meillä ei ole vastausta, M4 Europe -järjestössä työskentelevä koordinaattori Kenno Leier kuvailee tilannetta Suomen vapaakristillisellä kentällä. 

Uusien seurakuntien istuttaminen on ollut pidetty keskustelunaihe koko alkaneen vuosituhannen, mutta tulokset ovat jääneet vaatimattomiksi. 

Vuoden 2010 Helluntaiherätyksen Talvipäivillä lanseerattiin jopa Seurakunta jokaiselle -hanke, jonka puitteissa oli tarkoitus synnyttää seurakunta kaikkiin Suomen keskustaajamiin vuosikymmenen loppuun mennessä. 

Uusia seurakuntia ei syntynyt hankkeen tavoitteiden mukaisesti, mutta jotakin seurakunnanistutusrintamalla on silti lähtenyt liikkeelle. Kymmenen viime vuoden aikana uusia, helluntaiseurakuntien istuttamiksi katsottavia yhteisöjä on syntynyt ainakin Joensuuhun, Kouvolaan, Kuopioon, Poriin, Tampereelle, Tuusulaan, Vantaalle ja viimeisimpänä Hämeenlinnaan.

 

 

      "Meillä on yksi seurakunta kolmella kattauksella."

 

– Sitä olen seurakunnanistuttajana kuullut jonkin verran, että tuo on hyvä juttu teillä siellä Jokelassa, mutta ei täällä meillä, Helluntaikirkon startup-työryhmän jäsen, Fidan lähetystyön yksikön päällikkö Juha Lehtonen kuvailee kentällä kuulemiaan ajatuksia. 

Lehtonen toimii pastorina oman toimensa ohella Station-seurakunnassa Tuusulan Jokelassa. Osasyynä istutusten kannalta jumittuneeseen tilanteeseen on hänen mukaansa se, että moni istutus on käynnistynyt riitatilanteesta. 

– Sellainen leima on syntynyt, että uusi seurakunta tarkoittaa negatiivista kilpailua ja riitaa. 

 

Seurakuntaistutusten toteuttaminen niin, että istutus käynnistyisi emoseurakunnan näyn pohjalta, on alan Euroopan-pioneerin, lähetystyötekijä Riku Turusenkin mukaan kriittisen tärkeää. 

Turunen on ollut tänä vuonna mukana synnyttämässä

 

toistaiseksi nimeämätöntä seurakuntakampusta Hämeenlinnaan. 

– Meillä on ollut tuska siitä, miten saada nuoret perheet ja uusi sukupolvi kokemaan omistajuutta seurakunnasta. Vuosien varrella on yritetty monenlaista, kuten erilaisia jumalanpalveluksia, tai on siirretty pääjumalanpalveluksen alkamisajankohta iltapäivään ja niin edelleen, Turunen kertaa. 

– Mikään ei ole niin sanotusti purrut. 

 

Hämeenlinnassa seurakunnan uudistamisen rinnalle syntyi idea uudesta kampuksesta, eli saman seurakunnan sisällä kokoontuvasta itsenäisestä yhteisöstä. Kun uuden kampuksen ytimeksi löytyi kuuden pariskunnan muodostama joukko, ja yhteistyössä Hämeen Mokia -järjestön kanssa yhteisölle löydettiin omat tilat kaupungin keskustasta, istutushanke alkoi saada muotoa.

 

 

      "Somea ei pidä luoda somen vuoksi."

 

– Tätä ei aloiteta vain muutoksen tähden, vaan motiivina on hätä tämän kaupungin ihmisistä ja nousevasta sukupolvesta, hankkeessa aktiivisesti toimiva lapsi- ja nuorisotyöntekijä Jonna-Maaret Heinonen kuvailee. 

– Emme ole lähtemässä mistään. Olemme osa samaa seurakuntaa, mutta meillä on mahdollista nyt luoda kampukselle kulttuuri ja tyyli, josta voi tulla matalan kynnyksen paikka ja koti monelle, joka ei ole sellaista vielä löytänyt. 

Vanhastaan Hämeenlinnan helluntaiseurakunnan piirissä on kokoontunut myös maahanmuuttajien Kongo Fellowship, joka on myös muodostamassa oman kampuksensa. 

– Ajattelemme, että meillä on yksi seurakunta kolmella kattauksella, Riku Turunen kuvailee tunnelmia Hämeenlinnassa. 

 

Joensuussa viiden perheen tiimi helluntaiseurakunnasta synnytti Loft-seurakunnan viime vuonna. Loftin kohdalla pyrittiin alusta asti avoimuuteen ja näyn jakamiseen. 

– Seurakuntien istutukset nähdään usein rikkovina, sellaista taakkaa Suomessa on kyllä olemassa, tiimiin kuuluva Juha-Matti Laasonen huokaa. 

– Halusimme olla esimerkkejä siitä, että voidaan lähteä liikkeelle hyvässä hengessä. 

Loftissa puhutaan yksittäisten kohtaamisten merkityksestä. Ajatus kasvusta elää taustalla, mutta sen edellytykset syntyvät hitaasti. Seurakunta on panostanut sosiaaliseen mediaan, ja sen kautta on jo saatu ensimmäisiä ”voittoja”. 

– Ihmisiä pitää kohdata siellä, missä he ovat, ja ihmisethän ovat nyt erilaisilla laitteilla. On monia, jotka eivät uskalla tai halua tulla seurakuntaan. Sanoma voidaan silti löytää omalta puhelimelta. 

– Yllättävän moni, jolla ei ole mitään seurakuntataustaa, on löytänyt meille, koska on halunnut tietää, mistä on kysymys, Laasonen kertoo. 

– Somea ei kuitenkaan pidä luoda somen vuoksi. Kyllä siinäkin sisällössä on oltava tavoittava sanoma. 

 

Miksi seurakunnanistutus on lähtenyt kohtuullisen hyvin liikkeelle muualla Euroopassa mutta ei Suomessa? 

– Jos katson vaikkapa Saksan, Ruotsin ja Norjan Vapaakirkkoa, niissä on luotu tietoisesti rakenteita istutukselle, ja kirkkokunta ottaa istutuksista apostolisen vastuun, vaikka totta kai kaikki tehdään paikallisen olemassa olevan seurakunnan yhteydessä, Kenno Leier sanoo. 

Juha Lehtosen mukaan Suomessa esimerkiksi Helluntaikirkolle on hankalaa ajatella vastaavaa roolia. 

– Ehkä Suomessa suurien seurakuntien johtajilla on mahdollista ottaa tässä aktiivinen asema. 

Kenno Leier on toiveikas, mutta ei juuri nyt näe seurakunnanistutuksen olevan Suomessa kovin suuressa nosteessa. 

– Euroopassa uudet seurakunnat kantavat nykyisin sellaista hedelmää, että istutus on aidosti muutosvoima kirkkokunnissa. Tällaista ei Suomessa ole vielä koskaan tapahtunut.

 

 

Anssi Tiittanen

 

 

 

Kenno Leier ja Juha Lehtonen kertovat seurakuntaistutuksen haasteista ja uusista tuulista ensimmäisessä RV Podcastissa, joka julkaistaan 15. joulukuuta Spotifyssa, Youtubessa ja Ristin Voiton Facebook-ryhmässä.



Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan