Globaalikasvatus: tavoitteena aktiivinen maailmankansalaisuus
”Kiitos erinomaisesta tunnista, aihe oli todella kiehtova”, sanoo
pieni poika ja kättelee koulutyöntekijää.
Tämä on esimerkki Fidan globaalikasvatustunneista saadusta palautteesta,
joka innostaa jatkamaan.
Globaalikasvatuksen tavoitteena on rohkaista ihmisiä vaikuttamaan
ympäröivään maailmaan kestävällä ja positiivisella tavalla. Globaaliin
vastuuseen kasvaminen on elämän kestävä matka, jonka tavoitteena on oppia
kunnioittamaan erilaisuutta ja kehittää kykyä toimia aktiivisena ja
oikeudenmukaisena kansalaisena.
Fidan globaalikasvatuksen teemoina ovat
ihmisoikeudet, moninaisuus ja kestävä kehitys. Ensisijaisena kohderyhmänä
ovat peruskoulut ja toisen asteen oppilaitokset, sekä oppilaat että opettajat.
Toiminta toteutetaan yhteistyössä Hyvä
Sanoma ry:n Koulupalvelun kanssa. Kouluvierailijat kiertävät yhteensä
kymmenessä maakunnassa pitämässä Fidan ilmaisia globaalikasvatustunteja. Vuonna
2017 vierailtiin 138 koulussa ja tavoitettiin yli 10 000 oppilasta.
Tänä vuonna Fidan globaalikasvatus näkyy
kouluvierailuiden lisäksi erilaisissa koulutusalan tapahtumissa sekä
IK-opiston nuortenleireillä. Hankkeen kautta tarjotaan ilmaisia
tuntimateriaaleja, lautapelejä sekä uutena työkaluna Avun askeleet -mobiiliseikkailu.
Kaikki materiaalit on tuotettu Suomen ulkoministeriön tuella.
Laadukas materiaali innostaa
Avun askeleet -mobiiliseikkailu on
tarkoitettu koulujen sekä harraste- ja liikuntakerhojen käyttöön. Seikkailu
yhdistää liikunnan ja globaalit kehityskysymykset. Sovellus kannustaa
oppilaita liikkumaan ja vie oppilasryhmät samalla interaktiiviselle opintomatkalle
kolmeentoista kohteeseen Euroopasta Afrikkaan, Aasiaan ja takaisin Suomeen.
Aiheisiin kuuluvat muun muassa lapsen oikeudet, koulutuksen merkitys ja lasten
ja nuorten mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä. Visuaalinen materiaali innostaa
lapsia.
Parhaiten sovellus sopii alakoulujen
luokille 3–6 eli noin 9–12-vuotiaille lapsille.
Avun askeleet -sovellus vahvistaa uuden
opetussuunnitelman tavoitteita elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamisesta,
kestävästä kehityksestä ja kasvamisesta globaaliin vastuuseen. Koulun arjessa
sovellusta voi hyödyntää yli ainerajojen elämänkatsomustiedosta liikuntaan ja
maantiedosta ja ympäristöopista uskontoon.
Fidassa globaalikasvatuksen koordinaattorina
toimiva Ville Saarni toteaa, että se, millaisena maailma
nähdään tulevaisuudessa, on paljon kiinni nykylasten koulutuksesta ja
kasvatuksesta.
– Haluamme herättää ihmisten kiinnostuksen
globaaleihin kehityskysymyksiin ja kertoa mahdollisuuksista toimia
oikeudenmukaisen ja kestävän maailman puolesta.
–
Mielestäni syvin viesti tässä on jokaisen oikeus fyysiseen ja henkiseen
hyvinvointiin. Innostamalla lapsia ja nuoria voimme motivoida heitä kestäviin
ja järkeviin päätöksiin ja tekoihin.
Seurakunnilla
on mahdollisuus olla mukana erilaisissa teemapäivissä kouluilla. Seurakunnat
saavat myös halutessaan koulutusta aiheesta sekä ilmaisia materiaaleja oman
lapsi- ja nuorisotyönsä käyttöön.
”Haluan isona kehitysyhteistyöhön!”
Keski-Suomen helluntaiseurakuntien koulutyöntekijänä
toimiva Anniina Jakonen kertoo, että globaalikasvatus on hänen työssään
kaikkein halutuin aihe kouluilla.
– Myös seurakunnat näkevät työn merkityksen ja
rukoilevat palavasti. Onnistuminen onkin yhteisen rukouksen ja yhteistyön
tulosta, Jakonen uskoo.
Satakunnan alueen koulutyöntekijän Kirsti Männistön mukaan
globaalikasvatustuntien aiheet herättävät paljon keskustelua.
– Lapset pääsevät eläytymään esimerkiksi siihen,
miltä tuntuisi olla nepalilainen kastiton lapsi.
Anniina Jakosen mukaan koulujen uusi opetussuunnitelma
painottaa laaja-alaista oppimista ja yhteistyötä paikallisten toimijoiden
kanssa. Tähän tavoitteeseen globaalikasvatustunnit vastaavat hyvin.
– Tällainen tunti tuo nykylapselle ja -nuorelle myös
tarpeellista näkökulmaa toisenlaisiin kulttuureihin, ja toisaalta herättää
kiitollisuutta siitä, miten meillä Suomessa asiat ovat, Jakonen pohtii.
– Koulun kannalta on suuri etu siinä, että kouluun
tulee vierailija mukanaan hyvin valmisteltu, laadukas oppitunti.
”Kiitos, kun järjestätte tällaista”, kirjoittaa
alakoulun opettaja palautteessaan tunnin jälkeen. Molemmat koulutyöntekijät
kertovat, että opettajilta tulleissa viesteissä toistuu myönteinen palaute
sekä tuntien sisällöstä että materiaaleista. Tietoa on pidetty erittäin
tärkeänä ja ajatuksia herättävänä.
Myös oppilaiden into globaalikasvatuksen aiheita
kohtaan on innostavaa.
– Erään tunnin jälkeen oppilas
huudahti, että haluaa isona kehitysyhteistyöhön. Voisiko parempaa palautetta
saada, Kirsti Männistö naurahtaa.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...