Globaalikasvatus: tavoitteena aktiivinen maailmankansalaisuus
”Kiitos erinomaisesta tunnista, aihe oli todella kiehtova”, sanoo
pieni poika ja kättelee koulutyöntekijää.
Tämä on esimerkki Fidan globaalikasvatustunneista saadusta palautteesta,
joka innostaa jatkamaan.
Globaalikasvatuksen tavoitteena on rohkaista ihmisiä vaikuttamaan
ympäröivään maailmaan kestävällä ja positiivisella tavalla. Globaaliin
vastuuseen kasvaminen on elämän kestävä matka, jonka tavoitteena on oppia
kunnioittamaan erilaisuutta ja kehittää kykyä toimia aktiivisena ja
oikeudenmukaisena kansalaisena.
Fidan globaalikasvatuksen teemoina ovat
ihmisoikeudet, moninaisuus ja kestävä kehitys. Ensisijaisena kohderyhmänä
ovat peruskoulut ja toisen asteen oppilaitokset, sekä oppilaat että opettajat.
Toiminta toteutetaan yhteistyössä Hyvä
Sanoma ry:n Koulupalvelun kanssa. Kouluvierailijat kiertävät yhteensä
kymmenessä maakunnassa pitämässä Fidan ilmaisia globaalikasvatustunteja. Vuonna
2017 vierailtiin 138 koulussa ja tavoitettiin yli 10 000 oppilasta.
Tänä vuonna Fidan globaalikasvatus näkyy
kouluvierailuiden lisäksi erilaisissa koulutusalan tapahtumissa sekä
IK-opiston nuortenleireillä. Hankkeen kautta tarjotaan ilmaisia
tuntimateriaaleja, lautapelejä sekä uutena työkaluna Avun askeleet -mobiiliseikkailu.
Kaikki materiaalit on tuotettu Suomen ulkoministeriön tuella.
Laadukas materiaali innostaa
Avun askeleet -mobiiliseikkailu on
tarkoitettu koulujen sekä harraste- ja liikuntakerhojen käyttöön. Seikkailu
yhdistää liikunnan ja globaalit kehityskysymykset. Sovellus kannustaa
oppilaita liikkumaan ja vie oppilasryhmät samalla interaktiiviselle opintomatkalle
kolmeentoista kohteeseen Euroopasta Afrikkaan, Aasiaan ja takaisin Suomeen.
Aiheisiin kuuluvat muun muassa lapsen oikeudet, koulutuksen merkitys ja lasten
ja nuorten mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä. Visuaalinen materiaali innostaa
lapsia.
Parhaiten sovellus sopii alakoulujen
luokille 3–6 eli noin 9–12-vuotiaille lapsille.
Avun askeleet -sovellus vahvistaa uuden
opetussuunnitelman tavoitteita elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamisesta,
kestävästä kehityksestä ja kasvamisesta globaaliin vastuuseen. Koulun arjessa
sovellusta voi hyödyntää yli ainerajojen elämänkatsomustiedosta liikuntaan ja
maantiedosta ja ympäristöopista uskontoon.
Fidassa globaalikasvatuksen koordinaattorina
toimiva Ville Saarni toteaa, että se, millaisena maailma
nähdään tulevaisuudessa, on paljon kiinni nykylasten koulutuksesta ja
kasvatuksesta.
– Haluamme herättää ihmisten kiinnostuksen
globaaleihin kehityskysymyksiin ja kertoa mahdollisuuksista toimia
oikeudenmukaisen ja kestävän maailman puolesta.
–
Mielestäni syvin viesti tässä on jokaisen oikeus fyysiseen ja henkiseen
hyvinvointiin. Innostamalla lapsia ja nuoria voimme motivoida heitä kestäviin
ja järkeviin päätöksiin ja tekoihin.
Seurakunnilla
on mahdollisuus olla mukana erilaisissa teemapäivissä kouluilla. Seurakunnat
saavat myös halutessaan koulutusta aiheesta sekä ilmaisia materiaaleja oman
lapsi- ja nuorisotyönsä käyttöön.
”Haluan isona kehitysyhteistyöhön!”
Keski-Suomen helluntaiseurakuntien koulutyöntekijänä
toimiva Anniina Jakonen kertoo, että globaalikasvatus on hänen työssään
kaikkein halutuin aihe kouluilla.
– Myös seurakunnat näkevät työn merkityksen ja
rukoilevat palavasti. Onnistuminen onkin yhteisen rukouksen ja yhteistyön
tulosta, Jakonen uskoo.
Satakunnan alueen koulutyöntekijän Kirsti Männistön mukaan
globaalikasvatustuntien aiheet herättävät paljon keskustelua.
– Lapset pääsevät eläytymään esimerkiksi siihen,
miltä tuntuisi olla nepalilainen kastiton lapsi.
Anniina Jakosen mukaan koulujen uusi opetussuunnitelma
painottaa laaja-alaista oppimista ja yhteistyötä paikallisten toimijoiden
kanssa. Tähän tavoitteeseen globaalikasvatustunnit vastaavat hyvin.
– Tällainen tunti tuo nykylapselle ja -nuorelle myös
tarpeellista näkökulmaa toisenlaisiin kulttuureihin, ja toisaalta herättää
kiitollisuutta siitä, miten meillä Suomessa asiat ovat, Jakonen pohtii.
– Koulun kannalta on suuri etu siinä, että kouluun
tulee vierailija mukanaan hyvin valmisteltu, laadukas oppitunti.
”Kiitos, kun järjestätte tällaista”, kirjoittaa
alakoulun opettaja palautteessaan tunnin jälkeen. Molemmat koulutyöntekijät
kertovat, että opettajilta tulleissa viesteissä toistuu myönteinen palaute
sekä tuntien sisällöstä että materiaaleista. Tietoa on pidetty erittäin
tärkeänä ja ajatuksia herättävänä.
Myös oppilaiden into globaalikasvatuksen aiheita
kohtaan on innostavaa.
– Erään tunnin jälkeen oppilas
huudahti, että haluaa isona kehitysyhteistyöhön. Voisiko parempaa palautetta
saada, Kirsti Männistö naurahtaa.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...