”Kiitos erinomaisesta tunnista, aihe oli todella kiehtova”, sanoo pieni poika ja kättelee koulutyöntekijää.
Tämä on esimerkki Fidan globaalikasvatustunneista saadusta palautteesta, joka innostaa jatkamaan.
Globaalikasvatuksen tavoitteena on rohkaista ihmisiä vaikuttamaan ympäröivään maailmaan kestävällä ja positiivisella tavalla. Globaaliin vastuuseen kasvaminen on elämän kestävä matka, jonka tavoitteena on oppia kunnioittamaan erilaisuutta ja kehittää kykyä toimia aktiivisena ja oikeudenmukaisena kansalaisena.
Fidan globaalikasvatuksen teemoina ovat ihmisoikeudet, moninaisuus ja kestävä kehitys. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat peruskoulut ja toisen asteen oppilaitokset, sekä oppilaat että opettajat.
Toiminta toteutetaan yhteistyössä Hyvä Sanoma ry:n Koulupalvelun kanssa. Kouluvierailijat kiertävät yhteensä kymmenessä maakunnassa pitämässä Fidan ilmaisia globaalikasvatustunteja. Vuonna 2017 vierailtiin 138 koulussa ja tavoitettiin yli 10 000 oppilasta.
Tänä vuonna Fidan globaalikasvatus näkyy kouluvierailuiden lisäksi erilaisissa koulutusalan tapahtumissa sekä IK-opiston nuortenleireillä. Hankkeen kautta tarjotaan ilmaisia tuntimateriaaleja, lautapelejä sekä uutena työkaluna Avun askeleet -mobiiliseikkailu. Kaikki materiaalit on tuotettu Suomen ulkoministeriön tuella.
Avun askeleet -mobiiliseikkailu on tarkoitettu koulujen sekä harraste- ja liikuntakerhojen käyttöön. Seikkailu yhdistää liikunnan ja globaalit kehityskysymykset. Sovellus kannustaa oppilaita liikkumaan ja vie oppilasryhmät samalla interaktiiviselle opintomatkalle kolmeentoista kohteeseen Euroopasta Afrikkaan, Aasiaan ja takaisin Suomeen. Aiheisiin kuuluvat muun muassa lapsen oikeudet, koulutuksen merkitys ja lasten ja nuorten mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä. Visuaalinen materiaali innostaa lapsia.
Parhaiten sovellus sopii alakoulujen luokille 3–6 eli noin 9–12-vuotiaille lapsille.
Avun askeleet -sovellus vahvistaa uuden opetussuunnitelman tavoitteita elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamisesta, kestävästä kehityksestä ja kasvamisesta globaaliin vastuuseen. Koulun arjessa sovellusta voi hyödyntää yli ainerajojen elämänkatsomustiedosta liikuntaan ja maantiedosta ja ympäristöopista uskontoon.
Fidassa globaalikasvatuksen koordinaattorina toimiva Ville Saarni toteaa, että se, millaisena maailma nähdään tulevaisuudessa, on paljon kiinni nykylasten koulutuksesta ja kasvatuksesta.
– Haluamme herättää ihmisten kiinnostuksen globaaleihin kehityskysymyksiin ja kertoa mahdollisuuksista toimia oikeudenmukaisen ja kestävän maailman puolesta.
– Mielestäni syvin viesti tässä on jokaisen oikeus fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Innostamalla lapsia ja nuoria voimme motivoida heitä kestäviin ja järkeviin päätöksiin ja tekoihin.
Seurakunnilla on mahdollisuus olla mukana erilaisissa teemapäivissä kouluilla. Seurakunnat saavat myös halutessaan koulutusta aiheesta sekä ilmaisia materiaaleja oman lapsi- ja nuorisotyönsä käyttöön.
Keski-Suomen helluntaiseurakuntien koulutyöntekijänä toimiva Anniina Jakonen kertoo, että globaalikasvatus on hänen työssään kaikkein halutuin aihe kouluilla.
– Myös seurakunnat näkevät työn merkityksen ja rukoilevat palavasti. Onnistuminen onkin yhteisen rukouksen ja yhteistyön tulosta, Jakonen uskoo.
Satakunnan alueen koulutyöntekijän Kirsti Männistön mukaan globaalikasvatustuntien aiheet herättävät paljon keskustelua.
– Lapset pääsevät eläytymään esimerkiksi siihen, miltä tuntuisi olla nepalilainen kastiton lapsi.
Anniina Jakosen mukaan koulujen uusi opetussuunnitelma painottaa laaja-alaista oppimista ja yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Tähän tavoitteeseen globaalikasvatustunnit vastaavat hyvin.
– Tällainen tunti tuo nykylapselle ja -nuorelle myös tarpeellista näkökulmaa toisenlaisiin kulttuureihin, ja toisaalta herättää kiitollisuutta siitä, miten meillä Suomessa asiat ovat, Jakonen pohtii.
– Koulun kannalta on suuri etu siinä, että kouluun tulee vierailija mukanaan hyvin valmisteltu, laadukas oppitunti.
”Kiitos, kun järjestätte tällaista”, kirjoittaa alakoulun opettaja palautteessaan tunnin jälkeen. Molemmat koulutyöntekijät kertovat, että opettajilta tulleissa viesteissä toistuu myönteinen palaute sekä tuntien sisällöstä että materiaaleista. Tietoa on pidetty erittäin tärkeänä ja ajatuksia herättävänä.
Myös oppilaiden into globaalikasvatuksen aiheita kohtaan on innostavaa.
– Erään tunnin jälkeen oppilas huudahti, että haluaa isona kehitysyhteistyöhön. Voisiko parempaa palautetta saada, Kirsti Männistö naurahtaa.
Katja Köykkä