”Ylistys ja palvonta ymmärretään usein väärin”

Jouko Ruohomäen mukaan jumalanpalveluksen voi parhaimmillaan kokea kaikilla aisteilla. - Me kuulemme ja näemme, ja ehtoollisessame myös kosketamme ja maistamme. Ehtoollinen jaetaan usein helluntaiseurakunnissa penkkeihin, mutta jos tila sallii, sen jakamistaedestä kannattaa kokeilla. Yhteisöllisyys korostuu, kun lähdetään yhdessä liikkeelle. Voi ajatella, että tuossa menee sisareni, tuossa veljeni. Kuva: Säde Loponen
Jouko Ruohomäen mukaan jumalanpalveluksen voi parhaimmillaan kokea kaikilla aisteilla. - Me kuulemme ja näemme, ja ehtoollisessame myös kosketamme ja maistamme. Ehtoollinen jaetaan usein helluntaiseurakunnissa penkkeihin, mutta jos tila sallii, sen jakamistaedestä kannattaa kokeilla. Yhteisöllisyys korostuu, kun lähdetään yhdessä liikkeelle. Voi ajatella, että tuossa menee sisareni, tuossa veljeni. Kuva: Säde Loponen
Kun Jouko Ruohomäki opetti aikoinaan Iso Kirja -opistossa, hän pani merkille, että erityisesti yksi aihe innosti opiskelijoita: jumalanpalvelus.

– Olen opettanut useista eri aiheista, mutta tämä näytti tempaavan kaikki mukaan. Jokaisella oli siihen kosketuspintaa.

Hän aikoi paneutua vapaakristilliseen jumalanpalvelukseen jatko-opinnoissaan, mutta tutkimuspolku johtikin kirkkohistorian puolelle. Eläkkeellä hän palasi vanhan kiinnostuksenkohteensa pariin, minkä tuloksena syntyi syksyllä julkaistu teos, Kutsu ylistämään ja palvomaan (Aikamedia). Ruohomäen tausta kirkkohistorian tutkijana näkyy teoksessa. Tekstistä avautuu jatkumo Vanhan testamentin ajoista alkuseurakunnan kautta reformaatioon ja lopulta nykyaikaan asti.

– Jumalanpalvelus on Jumalan antama malli, joka nousee Raamatusta ja sen historiasta. Ihmisen ei tarvitse keksiä sitä itse, hän tähdentää.

Nimi velvoittaa

Ylistys ja palvonta ovat termejä, jotka Ruohom1äen mukaan ymmärretään helposti väärin tai vähintäänkin suppeasti. Edellinen mielletään usein tietynlaiseksi musiikkityyliksi, ja jälkimmäinen tuo monille mieleen epäjumalien palvonnan.

Palvonta on kuitenkin käsite, joka eri muodoissaan läpäisee koko Raamatun. Alussa on Jumalalle uhraava Israelin kansa, lopussa Ilmestyskirjan enkelit ja vanhimmat, jotka heittäytyvät valtaistuimen eteen.

Tilaisuuksien nimittäminen jumalanpalveluksiksi on tullut helluntaiseurakuntiin 1990-luvulta alkaen.

– Kokouksista puhuminen on perua niiltä ajoilta, jolloin haluttiin välttää kaikkea, mikä vie ajatukset kirkollisiin tapoihin. Nykyään asiaa katsotaan vähän toisella tavalla. Kirjani tarkoitus on tehdä uutta termistöä ymmärrettävämmäksi.

Ruohomäen mielestä uusi nimi edellyttää, että tilaisuuteen paneudutaan uudella tavalla. Olennaisinta on seurakunnan ymmärrys siitä, mistä jumalanpalveluksessa on pohjimmiltaan kysymys: Jumalasta.

– En kiistä määritelmää, jonka mukaan jumalanpalvelus on kaksisuuntainen, eli me palvelemme Jumalaa ja hän meitä. Jos kuitenkin ajatellaan, että Jumala palvelee meitä jatkuvasti ja me häntä 90 minuuttia sunnuntaisin, niin tuossa tilaisuudessa kaiken pitäisi lähteä siitä, että Jumala on keskipisteessä. Hän on meidän yleisömme.

Tilaa yllätyksille

Helluntailiikkeessä on karsastettu kaavoja, ja Ruohomäki puhuukin mieluummin jumalanpalveluksen rakenteesta. Sisääntulo, rukous, laulu, saarna, uhrinkanto ja lähettäminen ovat kaikissa kristillisissä kirkoissa tunnettuja jumalanpalveluksen elementtejä, joskaan vapaakristillisissä perinteissä niiden paikka ei ole yhtä sidottu kuin vanhoissa kirkoissa.

Protestanteilla saarna on tärkeä osa jumalanpalvelusta. Ruohomäen mukaan se voi korostua liikaakin.

– Menneiden vuosien helluntaikokouksissa saarna oli keskus ja kaikki muu täytettä siinä ympärillä. Kokonaisuutta ei aina otettu huomioon; kokouksen johtaja saattoi kysyä, onko jollakin mielessä laulu, ja sitten laulettiin jotain, mikä ei yhtään sopinut tilaisuuden henkeen.

Historian kannalta ajateltuna kaikki helluntailaisessa jumalanpalveluskulttuurissa on lainattua. Suomalaiseen helluntailaisuuteen vahvasti vaikuttanut T. B. Barratt toi siihen vaikutteita metodismista ja Lewi Pethrus baptisteilta.

Ominta on spontaanius, joka saattaa osallistujasta riippuen tuntua vapauttavalta tai pelottavalta.

– Kun olin Turussa pastorina 1990-luvun alussa, jotkut pitivät johtamistani rukouskokouksista juuri tästä syystä, mutta jotkut sanoivat, etteivät halua tulla, koska Ruohomäki laittaa heidät rukoilemaan ääneen. Kyllähän sen niin pitäisi olla, että ennen jumalanpalvelusta pastori kysyy luvan ihmisiltä, joiden toivoo tulevan esiin.

Pyhän Hengen johdossa toimiminen ei tarkoita mielijohteiden seuraamista vaan tilanteiden aistimista ja kykyä joustaa.

– Helluntaihistoriasta löytyy tilanteita, joissa saarnaaja on saattanut jättää saarnaamatta, kun Pyhä Henki on tehnyt jotain odottamatonta. Suunnitelmien muuttamisella saatetaan jopa kerskailla, koska se nähdään merkkinä Pyhän Hengen johdosta. Pastorin ei kuitenkaan tarvitse korostaa kuulijoille sitä, jos hän on saanut saarnaansa uuden idean edellisenä yönä.

Ruohomäki toivoo, että jumalanpalveluksissa kuultaisiin enemmän henkilökohtaisia todistuspuheenvuoroja, muitakin kuin perinteisiä uskoontulokertomuksia.

– Seurakuntalaisia voi kannustaa kertomaan vaikka siitä, miten Jumala on auttanut menneellä viikolla. Saarnaajan kannattaa kysyä etukäteen, haluaako joku valmistella muutaman minuutin puheenvuoron aiheesta, josta on tulossa saarna. Meillä on seurakunnissamme valtava kertomusarsenaali, jota emme osaa hyödyntää.

Vaikka suunnittelu on tärkeää, on hyvä jättää tilaa sille, jos joku saa profetian tai ilmestyksen ja haluaa kertoa sen muille.

– Kyllä joskus tuntuu, että saisi olla myös ihan spontaania rukousta, ei nyt kesken saarnan mutta ennen tai jälkeen. Että löytyisi uskallusta, kun Pyhä Henki niin vaikuttaa.

Lapsetkin ehtoolliselle?

Nykyään mietitään paljon sitä, millaisessa jumalanpalveluksessa ihmiset viihtyvät. Onko viihtymisellä väliä, jos kyse on Jumalan palvomisesta?

Ruohomäen vastaus on myöntävä.

– Jumalanpalvelusta ei tehdä ihmisille, mutta ihminen viihtyy luonnostaan, kun hän pääsee osalliseksi tapahtumista ja ymmärtää, mitä tekee. Tämän vuoksi kritisoin niin sanottuja ylistyslauluja: en aina osaa tai pysty laulamaan niitä. Haluan laajentaa ymmärrystä siitä, että ylistys on kokonaisvaltainen jumalanpalvelusta ohjaava ja kantava teema, ei erillinen osionsa.

Ruohomäki puhuu mieluummin tilaisuuden johtajasta kuin juontajasta.

– Jumalanpalveluksen johtajan tehtävä on äärimmäisen tärkeä. Toivon että johtajat miettisivät tarkkaan, miten saadaan kaikki mukanaolijat todellisesti mukaan. Jumalanpalvelukseen ei mennä katsomaan esitystä vaan osallistumaan.

Kun tilaisuuden rakenne on riittävän tuttu, seurakuntalaiset pääsevät mukaan ja pysyvät mukana loppuun asti. Tuttuus ei tarkoita kaiken toistumista samanlaisena. Luovuutta voisi Ruohomäen mukaan käyttää enemmänkin esimerkiksi draaman ja runojen muodossa. Myös uusia lauluja voi tuoda mukaan, kunhan ne esitellään osallistujille eikä niitä ole liikaa yhdellä kertaa.

Alkuseurakunnan jumalanpalveluksessa ehtoollinen oli keskeinen osa kokoontumista, ja Ruohomäki soisi niin olevan edelleen.

– Alkuseurakunnan kokoontuminen rakentui ehtoollisen ympärille, kun taas meillä ehtoollinen on vain kerran kuussa ja sille varataan lyhyt aika tilaisuuden lopusta. Seurakunnallisten toimitusten sisältöä tulisi syventää. Nyt ei ole ihan varmaa, ymmärtävätkö kaikki ehtoollisen tai kasteen merkitystä.

Lasten vieminen pyhäkouluun ehtoollisen ajaksi ei Ruohomäen mielestä ole viisasta.

– On toinen kysymys, pitäisikö lapsille antaa ehtoollista vai ei, mutta ainakin heidän pitäisi saada olla läsnä.


Kuka

Jouko Ruohomäki
» opetusneuvos, kirjailija
» ollut lähetystyössä Thaimaassa
» jäi eläkkeelle Iso Kirja -opiston apulaisrehtorin toimesta vuonna 2006
» väitteli teologian tohtoriksi Suomen helluntailiikkeen historiasta vuonna 2014


Säde Loponen

Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan