Sovinto-musiikkinäytelmä tuo esiin kansalaissodan arvet

Punaisten sukua edustava Lasse Heikkilä (vas.) ja valkoisiin sukunsa puolesta kuulunut Pekka Simojoki haluavat antaa uudella Sovinto-teoksellaan suomalaisille esimerkin siitä, miten kipeisiin kokemuksiin voidaan suhtautua. Kuva: Niina Tuovinen
Punaisten sukua edustava Lasse Heikkilä (vas.) ja valkoisiin sukunsa puolesta kuulunut Pekka Simojoki haluavat antaa uudella Sovinto-teoksellaan suomalaisille esimerkin siitä, miten kipeisiin kokemuksiin voidaan suhtautua. Kuva: Niina Tuovinen
Kymmenen vuotta sitten Suomessa muisteltiin kan­salaissodan vai­heita erilaisilla tapahtumilla. Päivänvalon silloin sai muun muassa näytelmä Vihan päivät. Muusikko Lasse Heikkilä kertoo harmitelleensa silloin, että hienoista esityksistä huolimatta todellista anteeksi pyytämistä ja virheiden myöntämistä tapahtui todella vähän.

 

– Koin silloin, että meillä olisi tarvetta jonkinlaisen symbolisen sovinnon tekemiselle, jos vain löy­tyisi molempia osapuolia edusta­via ihmisiä sellaista tekemään.

 

Pian sen jälkeen Heikkilä löy­si yllättäen omasta sukuhistorias­taan suoraan suomalaisen työvä­enliikkeen synnyttäneisiin hen­kilöihin ulottuvat juuret, mikä haastoi hänen identiteettinsä.

 

– Vasemmistolaisuus oli ai­kaisemmin näyttäytynyt minulle ateismina, mutta pohjalla kantava ajatus heikompiosaisten elämän helpottamisesta synnytti nyt jon­kinlaista veljeyden tunnetta työ­väenliikettä kohtaan.

 

Suvun historiaan liittyvistä tra­gedioista tietoiseksi tuleminen auttoi ymmärtämään oman elä­mänkaaren kipupisteitä.

 

– Lapsena en ymmärtänyt, mik­si perheeni näytti monin tavoin ikään kuin rämpivän sivuraiteilla, sekä taloudellisesti että henkises­ti. Nyt ymmärrän.



Simojoki mukaan

Viime syksynä Heikkilä osui sa­malle keikalle toisen Pirkanmaalla asuvan muusikon kanssa. Pekka Simojoki kuuluu tunnettuun poh­jalaiseen talonpoikais- ja pappis­sukuun. Ei siis ole ihme, että hä­nen sukunsa aatemaailma on puo­lestaan ollut hyvinkin valkoinen.

 

– Ymmärsin, että puna- ja val­kotaustaisia henkilöitä sovintoa edustamaan ei tarvitse etsiä tä­män kauempaa, Heikkilä kertoo.

 

Yhteys löytyi ja Simojokikin pääsi prosessoimaan sadan vuo­den takaista historiaa.

 

– Minulle kansalaissota on aina ollut vapaussota, jossa venäläiset ajettiin pois maasta, jotta saatiin itsenäisyys. Mistään muusta en kuullut edes puhuttavan. Vasta joskus aikuisuuden kynnyksellä tajusin, että sillä puolella oli myös suomalaisia.



Käsikirjoitus valmisteilla

Heikkilä on tällä hetkellä kirjoit­tamassa Sovinto-nimiseen näyttä­möteokseen käsikirjoitusta, joka perustuu kahden 1900-luvun al­kupuolella eläneen vaikuttajan elämään ja kirjalliseen tuotantoon. Heikkilän ja Simojoen sukujen aa­temaailmat edustavat jyrkkää vas­takkainasettelua. Suvuista löyty­vät merkittävät, eri puolilla aktii­visesti toimineet aatemiehet niin valkoisen kuin punaisenkin Suo­men puolelta.

 

– Laitoimme pari henkilöä te­kemään haastattelututkimusta suvuistamme. Näihin muistoihin liittyy paljon aatteen paloa mutta myös häpeää. Haastattelijat ovat kertoneet, että keskustelut asi­anosaisten kanssa ovat olleet te­rapeuttisia. Ihmiset ovat saaneet purkaa tuntojaan, Heikkilä kertoo.

 

Simojoki pitää rakenteilla ole­vaa Sovinto-teosta historiallisena.

 

– Satavuotismerkkivuosi, minä ja Lasse eri taustoista, elämme yhtä aikaa, olemme kollegoita ja kummatkin asumme Pirkanmaal­la. Tällainen tilanne tulee histori­assa vain kerran.



Laaja teos

Heikkilä ja Simojoki kirjoittavat yhdessä myös originaalisävellyk­sen, jonka tamperelaiset työväen puhallinorkesteri, valkoisia edus­tava Valkia-ryhmä ja Pirkanpojat-kuoro tulevat esittämään osana produktiota. Sovinto-teos liikkuu yli genrerajojen yhdistäen musiikkiteatteria, konserttielämystä ja reality showmaisia aineksia yh­deksi suurteokseksi.

 

– Teos käsittelee sodan ja an­teeksiannon teemoja rakentavas­sa hengessä ja pyrkii antamaan yleisölle mallin, miten esille nou­seviin kipeisiin asioihin voi suh­tautua: suomalaisten ei tarvitse sukuihinsa kohdistuneista vää­ryyksistä huolimatta pitää yllä itsenäisyytemme alkutaipaletta leimannutta kahtiajakautumista, muusikot toteavat.



Sovinto-teoksen kantaesitys Tam­pere-talossa 7. lokakuuta.

 


Niina Tuovinen

 

 

 

 













Apua kipeille muistoille

Suomen sisällissota käytiin Suomen senaatin eli halli­tuksen ja sitä vastaan kapinoineen Suomen kansanval­tuuskunnan johtamien joukkojen välillä 27. tammikuuta – 15. toukokuuta 1918. Senaatin asevoimina olivat valkoi­set joukot ja kansanvaltuuskunnan joukkoina Suomen punainen kaarti, punaiset. Ulkovalloista Neuvosto-Venä­jä tuki punaisia ja Saksan keisarikunta valkoisia.



Osa eurooppalaista murrosvaihetta

Sisällissota oli osa ensimmäisen maailmansodan aiheuttamaa valtiollista ja yhteiskunnallista murrosvaihet­ta Euroopassa. Venäjän romahduksen seurauksena kei­sarikunnan osa, Suomen suuriruhtinaskunta, julistautui itsenäiseksi Suomeksi 6. joulukuuta 1917, mutta suoma­laisen yhteiskunnan sisäisten jännitteiden korostumi­nen ja purkautuminen johti vuoden 1917 kuluessa val­tapoliittiseen ja sotilaalliseen kriisiin. Sen seurauksena maahan muodostui kaksi aseistetuilla joukoilla varus­tautunutta valtakeskusta. Kriisi huipentui tammikuun lopussa vuonna 1918 alkaneeseen sisällissotaan punais­ten ja valkoisten välillä. Sisällissota päättyi valkoisen Suomen ja Saksan armeijan voittoon.



Noin 38 000 uhria

Sisällissota on Suomen historian ristiriitaisin tapahtuma, jonka vaikutukset suomalaisiin ja suomalaiseen yhteis­kuntaan ovat olleet poikkeuksellisen pitkäkestoiset. So­dan kuluessa punaisten käsissä kuoli 1 424 valkoista te­loitettuna, ja neljä kuoli vankileirillä. Valkoisten käsissä kuoli 7 370 punaista teloitettuna, ja 11 652 kuoli vankilei­rillä. Kaikkiaan sisällissota vaati noin 38 000 uhria.

 

Sisällissota syvensi Suomen kansan kahtiajakoa. Voit­tanut osapuoli katsoi yhteiskunnan huonoimman ainek­sen nousseen Venäjän tuella kapinaan laillista hallitusta vastaan, joten hävinneisiin suhtauduttiin pitkälti rikolli­sina. Ensimmäisen maailmansodan lopputulos vahvisti kuitenkin maltillisten ja laaja-alaiseen kansalliseen ajat­teluun suuntautuneiden väestöryhmien asemaa yhteis­kunnassa. Tämä mahdollisti hitaan eheytymisen väes­töryhmien kesken.

 

fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sisällissota

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suomen historian ristiriitaisin tapahtuma

Sisällissodasta on ku­lunut jo vuosisata, eikä so­taan osallistuneita ole enää keskuudessamme. Sodasta on jäänyt kuitenkin monien mieleen asioita, joiden läpikäymiseen ei aiemmin ole tarjoutunut tilaisuutta. Sota kulkee usein mukana suku­jen tarinoissa, joiden äärellä monilla voi olla avoimia ky­symyksiä.

 

Suomen evankelis-luteri­laisessa kirkossa toivotaan, että maahan syntyisi kät­kettyjä sodan traumoja kos­kevaa keskustelukulttuu­ria ja muisteluryhmiä. Ai­hetta voitaisiin tuoda esiin esimerkiksi erilaisten yh­distysten ja ryhmien ko­koontumisissa, teematilai­suuksissa ja arkisissa koh­taamisissa.

 

Tarkoituksena on myös tukea hoitohenkilökuntaa vanhustyössä, jossa sodan aiheuttamien traumojen purkamiselle on tarvetta. ”Kätketyt kivut” -hankkeen pohjalta on työstetty ai­neistoa, joka tukee tällaisia muisteluryhmiä.

 

Vuoden 1918 kansalais­sota on vaikuttanut paljon myös Suomen helluntailiik­keeseen, joka otti samaan aikaan ensiaskeleitaan. Us­koontulleiden joukossa oli sekä punaisia että valkoisia, eikä herätysliikkeen johto halunnut tehdä poliittisis­ta mielipide-eroista seurakuntaa jakavaa tekijää. Aina 1970-luvulle saakka kestä­nyt torjuva asenne puolue­politiikkaan onkin hellun­tailiikkeessä nähty suurelta osin kansalaissodan vaiku­tuksena.



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan