Kiinnostus saamen kieliä kohtaan lisääntynyt seurakunnissa

Sana havainnollistuu tutuilla termeillä

Saamenpuku on tuttu näky jumalanpalveluksissa Pohjois-Norjassa. Kuva: Marie Åshild Kemi
Saamenpuku on tuttu näky jumalanpalveluksissa Pohjois-Norjassa. Kuva: Marie Åshild Kemi

Kun etelästä tuleva autoilija saapuu Inarin Saariselälle, hän kohtaa uuden maisematyypin: laajan tunturiylängön. Matkan jatkuessa samanlaista lähes puutonta paljakkaa näkee  Utsjoki- ja Tenojokilaaksossa sekä Näätämön kautta Norjaan menevän tien varressa. Ylängölle ei tarvitse nousta kauas, kun jokilaaksojen talot näyttävät kuin tulitikkuaskeilta.

 

”Miten jonkun mieli kestää asua näin karussa ympäristössä?” matkailija hämmästelee.

 

Jotenkin se onnistuu. Ollaan saamelaisalueella, ja nyt tälle tunturien kansalle on valmistunut nykyajan kielelliset vaatimukset täyttävä raamatunkäännös.

 

Uusi pohjoissaamenkielinen Raamattu ilmestyy Suomen Pipliaseuran Raamattu.fi-palvelussa ja Piplia-sovelluksessa helmikuussa. Paperisena teos saadaan painosta myöhemmin ensi vuonna. Lähes valmiiseen tekstiin voi tutustua jo nyt Pipliaseuran sivuilla.

 

Käännösprojektin ensimmäisessä vaiheessa ilmestyi Uusi testamentti vuonna 1998. Vanhan testamentin osalta lukijan on kuitenkin tähän asti täytynyt tyytyä Norjassa vuonna 1895 julkaistuun käännökseen. Se on tähän mennessä ainoa millään saamen kielellä julkaistu koko Raamattu ja kielellisesti auttamattomasti vanhentunut.

 

Uutta käännöstä onkin jo odotettu.

 

– Tämä on ollut upea hanke, joka palvelee alueen kaikkia seurakuntia. Se helpottaa monella tavalla saamelaisalueen hengellistä työtä, Utsjoella asuva seurakuntaaktiivi Suvi Järvensivu iloitsee.

 

Norjalaiseen Kaarasjoen helluntaiseurakuntaan kuuluva Järvensivu on isänsä puolelta saamelainen, ja pohjoissaame oli hänen lapsuudenkotinsa toinen kotikieli. Tähän asti Järvensivu on lukenut Raamattua suomeksi, kuten moni muukin. Käyttökelpoisen käännöksen puuttuessa useimmat saamelaisuskovat ovat lukeneet Sanaa kotimaansa enemmistökielellä.

 

– Tähän asiaan uusi käännös varmasti tuo muutoksen, Järvensivu uskoo.

 

 

 

Kotasanastosta ilmaisuvoimaa

Pohjoissaame on yhdeksästä nykyään puhuttavasta saamen kielestä eniten käytetty. Sitä puhuu eri maissa yhteensä arviolta 20 000–30 000 ihmistä.

 

Suomen, Norjan ja Ruotsin Pipliaseurojen yhdessä toteuttaman käännöshankkeen tavoitteena oli luoda Raamattu, joka olisi yhtä helppolukuinen niin norjalaiselle, ruotsalaiselle kuin suomalaisellekin pohjoissaamen puhujalle.

 

Samalla käännöksessä on hyödynnetty saamelaiskulttuuriin ja alueen luontoon liittyvää sanastoa. Esimerkiksi juutalaiseen temppelikulttiin liittyvä termi ”kaikkein pyhin” on käännetty ilmaisulla basimus boaššu, jossa boaššu tarkoittaa kodan perällä olevaa pyhää aluetta, posiota. Sanalla kota, goahti, puolestaan kuvataan esimerkiksi Israelin  erämaavaelluksen aikana käyttämiä asumuksia.

 

Tavoitteena on ollut tekstin ymmärrettävyys, toteaa käännöksen johtavana kielitieteilijänä toiminut eläkkeellä oleva saamen kielen yliopistonlehtori Tuomas Magga.

 

– Emme tietenkään ole yrittäneet tehdä Raamatusta sisällöllisesti saamelaista, mutta silloin, kun se on ollut mahdollista, olemme käyttäneet tällaisia luontevia termejä.

 

– Tässä seurasimme vuoden 1895 käännöksen ratkaisuja: monia saamelaiskulttuurista tuttuja sanoja käytettiin myös siinä, Oulun helluntaiseurakuntaan kuuluva Magga kertoo.

 

Palautteesta päätellen Magga työtovereineen on onnistunut. Pipliaseuran tiedotteessa käännöksen arviointiryhmän jäsen Helga West sanoo liikuttuneensa uuden käännöksen äärellä.

 

– En ollut varautunut siihen tunnereaktioon, joka minut yllätti, kun aloin lukea luomiskertomuksia omalla äidinkielelläni. –– Ymmärsin monet raamatunkohdat aivan uudessa valossa, West toteaa.

 

 

Kokouskielenä eniten Norjassa

Tällä hetkellä saamelaisalueen luterilaisissa jumalanpalveluksissa Raamatun tekstikappaleet ja jotkin muut osiot luetaan tyypillisesti sekä saameksi että kyseisen maan pääkielellä. Kokonaan saameksi toimitettuja tai tulkattuja jumalanpalveluksia ei kuitenkaan normaalisti järjestetä. Sama koskee Suomen ortodoksisen kirkon Inarin kolttasaamelaisten keskuudessa tekemää työtä.

 

Useissa Pohjois-Norjan vapaakristillisissä yhteisöissä norja ja saame sen sijaan ovat tasaveroisina kokouskielinä. Näin on esimerkiksi Suvi Järvensivun kotiseurakunnassa Kaarasjoella.

 

– Näissä seurakunnissa koko tilaisuus tulkataan aina saamesta norjaksi tai norjasta saameksi. Lisäksi esimerkiksi Kautokeinossa toimii yhteiskristillinen Äidit rukouksessa -ryhmä, johon osallistuu paljon saamelaisia ja jonka kokoontumisissa voidaan puhua pelkkää saamea riippuen siitä, keitä kulloinkin osallistuu, Järvensivu kertoo.

 

Suomen puolella vapaakristillistä saamenkielistä toimintaa ei ole.

 

– Toki saamea käytetään esimerkiksi rukouskokouksissa, joissa jokainen rukoilee omalla äidinkielellään ja lauletaan lauluja eri kielillä. Täällä monet ei-saamelaisetkin ovat opiskelleet saamea ja ymmärtävät sitä, vaikka eivät sitä puhuisikaan.

 

 

Kulttuurijuuret kiinnostavat

Pohjoissaamea on käytetty kirjakielenä 1700-luvulta lähtien, mutta sillä kirjoitettua materiaalia on tarjolla yhä vähän. Vanhin pohjoissaameksi ilmestyvä aikakauslehti on kristillinen, Norjassa lähinnä luterilaisten voimin toimitettava Nuorttanaste (Kointähti), joka on ilmestynyt vuodesta 1898.

 

Vuosina 2014–15 ilmestyi pohjoissaamenkielinen Jippii-lastenlevy sekä ensimmäinen saamenkielinen ylistyslevy Friddja (Vapaa). Sitä ennen saamenkielisiä hengellisiä levyjä oli tehty lähinnä virsistä. Suvi Järvensivulla oli ylistyslevyn tekemisessä keskeinen rooli: hän laulaa levyllä, ja siinä on hänen tekemiään kappaleita. Levyn tuottajana toimi muusikko-säveltäjä Lasse Heikkilä, ja sillä esiintyy muusikoita Suomesta ja Norjasta.

 

Lähetysmotiivin lisäksi levyt heijastavat laajempaa saamelaiskulttuurin elpymisilmiötä. Yhä useampi saamelainen haluaa opetella isovanhempiensa kielen ja käyttää sitä arjessaan.

 

– Omien juurien ja kulttuurin piilottelu ja häpeäminen on väistynyt. Monet sellaiset, jotka 30–40 vuotta sitten halusivat olla ensisijaisesti norjalaisia tai suomalaisia, mieltävät nykyään itsensä ensisijaisesti saamelaisiksi, Järvensivu kertoo.

 

– Myös uskovien keskuudessa kiinnostus omaan kieleen ja siihen, miten esimerkiksi joikulaulutapaa voidaan käyttää Jumalan ylistämiseen, on lisääntynyt. Uusi raamatunkäännös tulee näissäkin asioissa tarpeeseen.

 

Järvensivun mukaan saamelaiset ovat perinteisesti aina uskoneet johonkin korkeampaan voimaan. Monet ovat kokeneet rukousvastauksia ja ihmeitä, kun he ovat rukoilleet jouduttuaan hätään esimerkiksi luonnon armoilla. Myös lestadiolaisella hengellisyydellä on  ollut alueella suuri merkitys.

 

– Koen, että Jumala on todella siunannut Saamen maata ja kääntänyt monien sukujen kohtaloita. Toivon, että tämä siunaus saisi jatkua seudun yllä.

 

 

 

Mikä

Saamelaiskielet

» uralilaisen kielikunnan suomalais-ugrilaiseen haaraan kuuluva kieliryhmä

» Suomessa saamelaiskielten varsinaista puhuma-aluetta ovat Utsjoki, Inari, Enontekiö ja Sodankylän pohjoisosa. Pohjoissaamen lisäksi maassamme puhutaan inarinsaamea ja koltansaamea.

» Suuri osa saamelaisista asuu saamelaisalueen ulkopuolella, eikä merkittävä osa etnisesti saamelaisista osaa puhua saamea. Suomessa Saamelaiskäräjien vaaliluettelossa on lähes 10 000 henkilöä, mutta saamea äidinkielenään puhuvia on paljon vähemmän.

 

 

 

Heikki Salmela



Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan