Muslimit etsivät Jumalaa kirkoista Saksassa

Kuva Saksan länsiosassa sijaitsevasta helluntaiseurakunnasta, jossa vuoden sisällä kastettu lähes kaksikymmentä islamilaistaustaista uskovaa. Useimmat heistä ovat viime aikoina maahan saapuneita turvapaikanhakijoita.
Kuva Saksan länsiosassa sijaitsevasta helluntaiseurakunnasta, jossa vuoden sisällä kastettu lähes kaksikymmentä islamilaistaustaista uskovaa. Useimmat heistä ovat viime aikoina maahan saapuneita turvapaikanhakijoita.
Saksan muslimiväestön keskuudessa on menossa merkittävä kristillinen herätys, joka koskettaa maan kirkkoja laajasti, kirjoittaa eläkkeellä oleva kristitty journalisti ja teologian ja uskontososiologian tohtori Uwe Siemon-Netto netin LinkedInpalvelussa vuodenvaihteessa julkaisemassaan artikkelissa.

Kirjoituksessaan Siemon-Netto kertoo muun muassa presbyteeripappi Sadegh Seperistä, joka arvioi kastaneensa yli 500 ex-muslimia, sekä amerikkalaisesta baptistilähetystyöntekijästä Mark A. Bachmannista, joka laskee johdattaneensa uskoon vähintään 2 000 muslimia 23-vuotisen työuransa aikana.

Lisäksi artikkelissa nostetaan esille kääntymysten vuoksi julkisuutta saanut Kolminaisuuden luterilainen seurakunta Berliinissä, jossa muslimitaustaisia jäseniä on jo noin 600, ja Leipzigiläinen luterilainen seurakunta, jonka kristinuskoon perehdyttäville kursseille ilmoittautuu 10–20 muslimitaustaista henkilöä joka viikko.

Kastaapa eräs katolinen arkkipiispakin keskimäärin noin 50 entistä muslimia kuukaudessa.

Neuköllnissä diakonissa Rosemarie Götzin muslimienemmistöiselle asuinalueelle perustama evankelinen ryhmä kasvoi muutamassa vuodessa noin 150:n pääosin muslimitaustaisen uskovan yhteisöksi, Siemon-Netto lisää.

”Hämmästyttävää on se, että nämä kääntyneet tekevät nyt hengellistä työtä seurakuntiin kuulumattomien slummilasten keskuudessa”, artikkelissa siteerattu leipzigiläispastori Hugo Grevers kertoo.

Iso kastejuhla pääsiäisenä

Muslimien kääntymykset näkyvät myös Saksan suurimman helluntaiyhteisön, BFP-kirkon, seurakunnissa, kertoo Fida Internationalin ja Suomen helluntaiseurakuntien lähettinä Saksassa työskentelevä Markku Ovaska Ristin Voitolle.

Saksassa oli jo entuudestaan monimiljoonainen muslimiväestö, ja viime vuonna maahan saapui turvapaikan toivossa yli miljoona pääosin islaminuskoista ihmistä lisää. Ovaskan tiedossa olevissa tapauksissa kääntyneiden enemmistö koostuu juuri viime aikoina tulleista.

– Eräässä BFP-seurakunnassa on kastettu noin 60 turvapaikanhakijaa, ja heistä pääosa on ymmärtääkseni entisiä muslimeja. Naapuriseurakunnassamme Speyerissä kastettiin 34 turvapaikanhakijaa pääsiäisenä, Ovaska luettelee.

– Meidän omassa seurakunnassamme Mannheimissä kasteen sai vastikään ensimmäinen muslimitaustainen kääntynyt. Turvapaikanhakijoita alkoi näkyä seurakunnassamme viime syyskesällä, kun parin kilometrin päähän avattiin iso vastaanottokeskus.

Siihen, paljonko kääntymyksiä on yhteensä, Siemon-Netto ja Ovaska eivät edes yritä ottaa kantaa.

Artikkelissaan Siemon-Netto nostaa myös esille ilmiön, joka on tuttu muualta maailmasta: monen muslimin kääntymysprosessissa keskeinen rooli on unella tai näyllä, jossa henkilöä kehotetaan etsiytymään kristittyjen luokse oppimaan Jeesuksesta.

Esimerkiksi berliiniläisessä Kolminaisuuden seurakunnassa kastettujen enemmistöllä on tällainen kokemus, pastori Gottfried Martens arvioi.

Huomiota herättävää on sekin, että unissa ja näyissä henkilöitä on kehotettu menemään milloin luterilaiseen, milloin katoliseen, ortodoksiseen tai vapaakristilliseen seurakuntaan. Yhteistä ilmestyksissä esiintyville seurakunnille on kuitenkin aina se, että niiden paimenet ovat sitoutuneet Raamattuun ja perinteiseen kristinoppiin, Siemon-Netto toteaa.

Kasteopetusta ja keskusteluja

Myös seurakunnissa ollaan aiempia valmiimpia tulijoiden kohtaamiseen, Markku Ovaska arvioi. Etenkin turvapaikanhakijoiden kohtaaminen on luontevaa, kun monet seurakunnat järjestävät heille kielenopetusta, luovuttavat tilojaan opiskeluryhmien käyttöön tai antavat monenlaista käytännön apua sekä vaatteita.

– Uskovien into ja rohkeus muslimien tavoittamiseen ja evankeliointiin on kasvanut ja kiinnostus islamin ymmärtämiseen lisääntynyt.

Saksalaismediassa joidenkin turvapaikanhakijoiden on epäilty pyrkivän kasteelle vain siksi, että se saattaisi auttaa oleskeluluvan saamisessa. Seurakunnissa kääntymysten aitouteen suhtaudutaan Ovaskan mukaan kuitenkin vakavasti. Esimerkiksi BFP:n seurakunnissa kastetta edeltää kasteopetus ja asianosaisten kanssa myös keskustellaan.

Siemon-Netton mukaan muslimien kääntymyksiä tapahtuu erityisen paljon Saksassa. Muslimeja evankelioivalle arabiankieliselle Al Hayat -satelliittikanavalle tulleissa palautteissa Saksa ei kuitenkaan poikkea esimerkiksi Ranskasta, Britanniasta tai Italiasta, kanavan johtaja, Avainmedian arabiankielisestä työstä vastaava Aaron kertoo.

Kanava saa eri puolilta Keski- ja Länsi-Eurooppaa viikoittain viestejä, joissa henkilö kertoo kääntyneensä islamista kristinuskoon.

Siemon-Neton artikkelista uutisoi Suomessa ensimmäisenä Uusi Tie.


Artikkeli löytyy netistä hakusanoilla: ”Where muslim dreams may lead”.


Heikki Salmela


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja