Minun helluntaikotini – Sukupolvien tarina peilaa herätysliikkeen muutosta

- Olen kiitollinen siitä, että avoimuus helluntailiikkeessä on nykyisin yleisesti lisääntynyt. Anteeksikin on pyydetty, ja toivottavasti myös annettu, sanoo Ismo Valkoniemi. Kuva: Ismo Valkoniemen arkisto
- Olen kiitollinen siitä, että avoimuus helluntailiikkeessä on nykyisin yleisesti lisääntynyt. Anteeksikin on pyydetty, ja toivottavasti myös annettu, sanoo Ismo Valkoniemi. Kuva: Ismo Valkoniemen arkisto

Olen syntynyt vuonna 1963 Hattulan Parolassa, samalla kadulla, jossa sijaitsi helluntaiseurakunnan rukoushuone. Siinä kokoontui äitini kotiseurakunta. Olen siten jo äidinmaidossa saanut aimo annoksen helluntailaisuutta.


Tässä artikkelissa kuvaan omaa matkaani ja suhdettani helluntailaisuuteen.

 

1940-luku: Äitini ja hänen veljensä tekivät uskonratkaisun Äänekoskella heti sodan jälkeen 1946. He molemmat olivat kokeneet kovia, nähneet sodan kurjuuden ja menettäneet isänsä, joka teki itsemurhan. 

 

Vaikka myöhemmin monet muutkin lapsuusperheeni jäsenet tulivat uskoon, isäni valitsi toisin. Hän teki nuorena henkirikoksen ja istui vankilassa seuraavat yhdeksän vuotta. 

 

 

1950-luku: Vankilassa ollessaan myös isä tuli uskoon. Vapauduttuaan hän kävi armeijan aseettoman palveluksen, meni kasteelle ja liittyi vapaaseurakuntaan.

 

Isä ja äiti avioituivat vuosikymmenen puolivälissä, ja sisareni syntyi 1958. Sen jälkeen perheemme muutti asumaan Hattulan Parolaan, samalle kadulle, jossa myös helluntaiseurakunnan rukoushuone sijaitsi. 

 

 

1960-luku: Äitini oli aktiivinen helluntaiseurakunnan jäsen. Hän vei myös minua seurakuntaan jo sylivauvasta alkaen. 

 

Isäni kuoli vuonna 1968 aivan yllättäen sydänperäiseen sairauteen vain 38-vuotiaana, ja äiti jäi kahden pienen lapsen yksinhuoltajaksi.

 

Isän kuolema oli jo itsessään dramaattinen tapahtuma, mutta kun vielä hautajaisiin osallistunut neljän hengen seurue jäi autoineen junan alle ja kaikki menehtyivät, se muuttui jo käsityskyvyn ylittäväksi tragediaksi. Nämä kuolleet hautajaisvieraatkin haudattiin myöhemmin isän viereen.


Isän nuoruuden kokemuksilla on varmasti ollut yhteyttä hänen kuolemaansa. Hän murehti lakkaamatta traagista tekoaan, vaikka olikin kokenut saaneensa sen Jumalalta anteeksi. Toisille aiheutettu inhimillinen kärsimys kuitenkin raastoi isän herkkää sielua, eivätkä nuoruudessa tehty henkirikos ja sen seuraukset unohtuneet hänen mielestään. Ehkä juuri jatkuva murehtiminen kuluttikin isän sydämen loppuun ennen aikojaan. 

 

Äitini psyyke puolestaan vaurioitui sokista, jonka hän sai hautajaispäivän katastrofaalisista tapahtumista. Hän pakeni seurakuntaelämään suorittamalla siellä vuosikymmeniä jatkuvaa palvelutyötä ja vaatimalla meiltä lapsilta ehdotonta kuuliaisuutta. 

 

Minäkin olin pakotettuna mukana jokaisessa tilaisuudessa ja pyhäkoulussa sekä kaikilla leireillä, jonne vain minut voitiin viedä. Jumalan olisi suojeltava, kun kaikki tarvittava tehdään tinkimättömän kuuliaisesti ja mukisematta, näin äiti ajatteli. 

 

Isän kuoleman jälkeen meidän oli myytävä omakotitalo, ja vuonna 1969 muutimme Hämeenlinnaan, Ojoisten lähiöön, uuteen aravarahoitteiseen kaksioon. Minusta tuli lähiölapsi, jonka kaulassa roikkui kodin abloy-avain.

 

 

1970-luku: Nautin paljon ystävistäni ja helluntaiseurakunnan piirissä koetusta yhteydestä. Myös leirit olivat mukavia. Kun vuonna 1974 aloitin kitaransoiton, löysin hyvän harrastuksen ja sain bänditoiminnan parissa uusia kavereita. 

 

Nuorisopastori Ilkka Salminen kastoi minut 1976 ja liityin Hämeenlinnan helluntaiseurakuntaan. 


1980-luku: Kotona koettu pakko muuttui jossakin vaiheessa kapinaksi. Sisareni oli alkanut seurustella jo hyvin nuorena ja muuttanut epävirallisesti pois kotoa johtuen kodin lakihenkisyydestä ja ahdistavasta ilmapiiristä. 

Minä kokeilin rajojani lähinnä toisten helluntainuorten kanssa. 

 

Parhaimmillaan lähes 50 nuoren joukko kutistui nopeasti, kun osa erotettiin seurakunnasta ja toiset erosivat itse. Lisäksi jotkut lähtivät paikkakunnalta siirtotodistus mukanaan, mutta eivät liittyneet enää uudella paikkakunnalla seurakuntaan. Monet kylmenivät uskossaan pysyvästi. 

 

Irtioton syyt olivat erilaisia, mutta yhteistä niille varmaankin oli juuri se hengellinen pakko, jota monet olivat kokeneet omassa kodissaan. Seurakunnasta erottamiset ”kuivina oksina” eivät myöskään parantaneet tilannetta. 

 

Olen usein myöhemmin pohtinut, että jos tähän kapinavaiheeseen olisi suhtauduttu pehmeämmin ja ymmärtävämmin, monien tilanne olisi tänään parempi.


Avioiduin Päivin kanssa. Saimme kolme lasta, Joonaksen, Idan ja Leevin.

Armeijasta päästyäni menin liike-elämään ja menestyin siellä hyvin.

 


1990-luku: Suomen talouteen iski voimakas lama vuonna 1990, minkä seurauksena ajauduin myös omissa liiketoimissani taloudellisiin vaikeuksiin. 

 

Näiden tuskien keskellä aloin pohtia uudelleen suhdettani Jumalaan. Olin aina uskonut häneen, mutta olin pysytellyt jo kymmenkunta vuotta pois seurakuntayhteydestä. En myöskään halunnut kohdata uskovia ystäviäni, joita ei tosin ollut enää monta jäljelläkään. 

 

Tuossa tilanteessa asuin jo hetken aikaa toimistollani, sillä olimme ajautumassa talouskriisin lisäksi umpikujaan myös avioliitossamme. Käytin viikonloppuisin päihteitä ja yritin tukahduttaa niillä tunteitani. Sydämessäni kuitenkin tunsin koko ajan Jumalan vaikutuksen ja kutsun. 

 

Syksyllä 1990 päätimme lopulta vaimoni kanssa, että lähdemme Heinolan Heinäsaareen nuorisotapahtumaan. Se olisi riittävän kaukana Hämeenlinnasta, ja sinne kehtaisi mennä. Olinhan jo nuorempana viettänyt siellä monta syksyä. 

 

Heinolan Heinäsaaren suuressa kokousteltassa koin käänteentekevän hetken. Sain luovuttaa elämäni, velkani, epäonnistumiseni, turhautumiseni, vihan ja tuskan tunteeni sekä perheeni Jumalalle. Vaimoni Päivi teki samoin. Tapahtuneella oli myönteinen vaikutus myös avioliittomme jatkumiseen.


Vuonna 1992 aloitin työskentelyn Uuden Kasvun yhdistys ry:ssä Vihdin Selkissä, jossa toimin Pauli ja Lea Rantasen ”oikeana kätenä”. Tätä ennen olin luvannut Jumalalle, että teen mitä vain, myyn vaikka perunoita torilla, jos se on hänen tahtonsa. Tuon lupauksen kanssa elän edelleen, ja katkeamaton polkuni kristillisten järjestöjen toiminnassa jatkuu.


2000-luku: Kun Kan ry:n puheenjohtaja Raimo Leppälä kutsui minut vuonna 2006 yhdistyksen toiminnanjohtajaksi, ajattelin ensin, että en pysty ottamaan tehtävää vastaan. Olin Suomen Vapaakirkon jäsen, opiskelin yliopistossa teologiaa ja olimme toimineet tiiviisti myös luterilaisessa kirkossa. 

 

Tunsin edelleen helluntailaisuuteen liittyvää kipua, ja näin sen vuoksi liikkeen kielteisessä valossa. Koin, että helluntailiike oli ollut minua kohtaan liian kova ja armoton. Se oli haavoittanut minua ylihengellisyydellään ja lopunajan julistuksellaan. 

 

Samalla kuitenkin tunsin, että liike on yksi hengellisistä kasvuyhteisöistäni ja osa minua.


Asiaa pohdittuani sain sisäisen varmuuden siitä, että voin ottaa tehtävän vastaan. Sain kolmen eri henkilön kautta päätöstä koskevan Jumalan Hengen ilmoituksen. Nämä ilmoitukset tulivat toisistaan riippumatta ja tietämättä. Niissä kerrottiin, että en olisi nyt avautuvassa tehtävässä kovin pitkää aikaa ja että sen jälkeen tulisi toinen vapaakristillisen toimintakentän tehtävä, joka olisi pitkäaikainen. 


Kun aloitin Kan ry:n toiminnanjohtajana 2006, liityin Vapaakirkon kaksoisjäsenenä myös Janakkalan helluntailähetys ry:n jäseneksi. Seuraavana vuonna minut valittiin helluntaiseurakuntien rekisteröityjen yhdistysten yhteistyöelimen, Hyryn puheenjohtajaksi. Tapana oli, että järjestöjen toiminnanjohtajat vastasivat kukin vuorollaan Hyryn kiertävästä puheenjohtajuudesta. Olin siis taustoineni ja kipuineni keskellä helluntailiikkeen ydintä, eräällä tavalla sen johdossa. 

 

Juuri tuohon aikaan käytiin kiivasta taistelua siitä, tulisiko seurakuntien liittyä vasta perustettuun Helluntaikirkkoon vai ei. Omalla kohdallani kirkkokysymys oli jo ratkaistu, mutta järjestökentässä siitä käytiin poleemista keskustelua.  


Joka tapauksessa tuo aika Kan ry:n toiminnassa paransi vanhat helluntailiikkeeseen liittyneet haavani. Huomasin, että liike ei ollut enää sama kuin se oli ollut vielä lapsuudessani. Myös vastuunkantajat ovat vaihtuneet, ja Ristin Voitto -lehti antoi tilaa myös kriittiselle keskustelulle lehden palstoilla. Koin, että se tervehdytti koko liikettä. Aloin tuntea oloni verraten kodikkaaksi helluntaiyhteisössä.


Viimeisin helluntailiikettä koskeva kipuni syntyi, kun saimme vuonna 2008 vaimoni kanssa kutsun Samaria ry:n johtoon. Siinä yhteydessä saimme tietää, ettei Samaria-yhdistys voinut osallistua helluntailiikkeen Juhannuskonferenssiin virallisesti omalla osastolla. Se sama Hyry, jonka puhetta olin itsekin hetken aikaa johtanut, rajasi monia Hyryn ulkopuolisia yhdistyksiä konferenssista ulos riippumatta siitä, mitä ne olivat helluntailiikkeen hyväksi tehneet. 

 

Samariassa tunnelmat olivat harmistuneet, minkä vuoksi järjestön asiakkaiden kanssa tehdyt Keuruun matkat ovat jääneet toteuttamatta.

 

 

2010-luku: Kun muutimme Porvooseen vuonna 2010, minua pyydettiin toimimaan pastorina ruotsinkielisessä Voolahden helluntaiseurakunnassa oman päätyöni ohessa. Otin kutsun vastaan ja irrottauduin Vapaakirkon jäsenyydestä. 

 

Nyt olen toiminut helluntaipastorina kymmenen vuotta. Seurakuntamme on tehnyt päätöksen myös liittyä Suomen Helluntaikirkon jäseneksi. Ympyrä on siis sulkeutumassa. 

 

Pari vuotta sitten hautasin äitini Hattulan Kotikirkossa pidetyn muistotilaisuuden jälkeen samaan hautaan, johon isäni oli haudattu 50 vuotta aikaisemmin.

 

 

 

Kohti ymmärrystä, eheyttä ja yhteyttä

Kaikki ihmisten yhteisöt voivat haavoittaa. Moni on haavoittunut jo lapsuudenkodissaan, toiset työyhteisöissä, erilaisissa järjestöissä tai seurakunnissa. 

 

Kipumme keskellä voimme helposti julistaa, että jokin on huono ja vaarallinen yhteisö.

 

Pohjimmaltaan kyse on kuitenkin omista kivuistamme sekä kyvystämme ymmärtää ja antaa anteeksi. Sen sijaan, että katsoisimme ”pahuuden” olevan osa jotakin yhteisöä, meidän tulisi nähdä, että yhteisön haavoittavin osa on haavoittunut ihminen, joka toimii väärin. 

 

Olen kiitollinen siitä, että avoimuus helluntailiikkeessä on nykyisin yleisesti lisääntynyt. Salaisuuksien verhoa on siirretty syrjään. Anteeksikin on pyydetty – ja toivottavasti myös annettu. 


Edelliset sukupolvet, jotka helluntailiikkeen rakensivat, olivat sodan ja monien traumojen haavoittamia. Heille helluntailaisuus toi toivoa ja Jumalan läsnäolon todellisuutta. He olivat sotien ja nälän lapsia, jotka elivät erilaisessa yhteisössä ja saivat erilaisen kasvatuksen. Annetaan heidän puutteensa heille anteeksi. 

 

Ja pyydetään anteeksi myös niitä sanoja ja tekoja, joilla itse olemme haavoittaneet toisia ihmisiä.

 

Ismo Valkoniemi

 

 

Kirjoitus on julkaistu 1970- ja 1980-luvuilla helluntailiikkeessä nuoruuttaan eläneiden keskustelussa, jota käydään Facebookiin perustetussa Retro-ryhmässä.  

 



Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan