Jeesus-marssi 25 vuotta

”Meidän täytyy näyttää, että olemme elossa”

Helsingin King's Kids -klubilaiset osallistuivat 1990-luvun puolessavälissä marssille itse suunnittelemansa banderollin kanssa.
Helsingin King's Kids -klubilaiset osallistuivat 1990-luvun puolessavälissä marssille itse suunnittelemansa banderollin kanssa.

1918 – Emme unohda, emme anna anteeksi.”

 

Näin luki Helsingin työväen, vasemmiston ja SAK:n järjestämän tämänvuotisen vappukulkueen eräässä banderollissa. Kulkuee­seen olivat liittyneet myös anar­kistit, joiden rumpuryhmä pau­kutti sanomaansa julki itsepäisen tehokkaasti.

 

Vappu on jo melkein 25 vuoden ajan ollut myös kristittyjen esiin­marssin suosikkipäivä Helsingis­sä. Viime tiistai oli pääkaupunki­seudulla harvinaisen kylmä ja ih­misiä oli kaduilla huomattavasti vähemmän kuin yleensä vappu­päivänä. Marssikonkareiden Ulla ja Eero Koskisen osallistumis­ta sää ei kuitenkaan haitannut. 1990-luvun lopusta asti Jeesuk­sen puolesta marssinut pariskun­ta pitää kristittyjen yhteistä ulos­tuloa tärkeänä.

 

– Meidän täytyy näyttää, että olemme elossa.

 


Ulos rukoilemaan ja ylistämään

Suomalainen Jeesus-marssi syn­tyi 1990-luvun alussa, kun kol­misenkymmentä uskovaa, muun muassa silloisen Chrisma-seura­kunnan (nyk. Silmu) jäseniä, teki Helsingissä pienimuotoisen ru­kouskävelyn.

 

Rukouskävelyn hengellinen idea oli poimittu kansainvälisestä 1980-luvulla alkaneesta March for Jesus -liikkeestä. Liikkeen tarkoi­tuksena oli tuoda kristityt eri kirk­kokunnista ulos kaupunkien ka­duille rukoilemaan ja ylistämään.

 

Helsingissä osallistujamäärä moninkertaistui lopulta niin, että vuonna 1995 marssille osallistui noin 8 500 henkilöä. Tapahtuma uutisoitiin laajalti eri medioissa. Muun muassa Helsingin Sanomat kysyi seuraavan päivän pääuu­tisotsikossaan ”Varastaako Jee­sus-marssi vapun?”

 

Vuosien aikana marssijoiden määrä on tapahtuman pääkoordi­naattorin Jorma Lahikaisen mu­kaan vaihdellut kahdesta tuhan­nesta kuuteen tuhanteen riippu­en muun muassa säätilasta.

 

 

Rukoustapahtumasta vappujuhlaksi

Helsingin Jeesus-marssissa ovat vuosien saatossa olleet taval­la tai toisella mukana kymme­net eri pääkaupunkiseudun seu­rakunnat. Sen luonne muuttui pikku hiljaa puhtaasti rukous- ja ylistystapahtumasta kristilliseksi koko perheen vappujuhlaksi, kun Kristityt Yhdessä ry ja Radio Dei ottivat tapahtumasta järjestely­vastuun.

 

– Muutaman viime vuoden ai­kana olemme palanneet juuril­le ja keskittyneet enemmän rukoukseen. Tänä vuonna kolme­toista pastoria eri kirkkokunnista ja herätysliikkeistä rukoili tapah­tumassa Suomen puolesta, Lahi­kainen kertoo.

 

 

Mediat ristiriitaisia

Vaikka Helsingin Jeesus-marssi on vakiinnuttanut asemansa yh­tenä pääkaupungin ja jopa koko Suomen suurimpana vappumars­sina, se on suosioonsa nähden harvoin ylittänyt valtakunnallis­ten medioiden uutiskynnystä.

 

Jeesus-marssin yksi perustaja­jäsenistä, kansanedustaja Ante­ro Laukkanen, muistelee, kuinka huippuvuoden 1995 jälkeen mars­sin osallistujamäärä laski viiteen tuhanteen.

 

– Se oli yhä valtakunnan suurin marssi, mutta Helsingin Sanomat uutisoi, että ”Jeesus-marssi hii­puu”. Pari vuotta sen jälkeen uuti­sointi tyrehtyi melkein kokonaan.

 

Laukkanen arvelee, että media ei tiedä, miten käsitellä ilmiötä, jossa kristittyjen tapahtuma tun­kee itsensä työväen juhlaan.

 

Toista on kuitenkin muual­la Suomessa. Esimerkiksi Keski­suomalainen julkaisi viime viikol­la heti vapun jälkeisenä päivänä uutisen otsikolla ”Työväki jäi taas toiseksi: Jeesus-marssi sai liik­keelle valtavan joukon ihmisiä Jy­väskylässä”. Valtava joukko koos­tui vajaasta viidestäsadasta hen­kilöstä.

 

 

Marsseja yli kymmenellä paikkakunnalla

Arvioiden mukaan Jeesus-mars­seja on järjestetty vuosien aika­na yli kymmenellä eri paikkakun­nalla eri puolilla Suomea. Muun muassa Heinolassa juhlittiin tänä vuonna kymmenvuotista histo­riaa.

 

Tampereella tapahtuma on vain yhden vuoden nuorem­pi kuin Helsingissä. Alusta asti marssia järjestänyt Mika Piirto kertoo, että tänä vuonna marssit­tiin sisällissodan muistovuoden vuoksi sovintoteeman alla.

 

Vuonna 2000 Tampereella jär­jestettiin valtakunnallinen Jee­sus-marssi, joka oli osa kansain­välistä aikavyöhykkeittäin etene­vää vuorokautta, jota kutsuttiin Jeesus-päiväksi. Marssille osallis­tui arviolta 13 000 ihmistä ja maa­ilmanlaajuisesti yli 20 miljoonaa.

 

 

Vappu hyvä ajankohta

Vuosittain kymmenet tuhannet ihmiset näkevät Jeesus-marssin. Tapahtuman ajankohdan sijoitta­mista juuri vapuksi on välillä kri­tisoitu tahallisena työväen juhlan häirintänä.

 

Sekä Piirto että Lahikainen ovat kuitenkin vahvasti sitä miel­tä, että Jeesus kannattaa tuoda esille juuri sinä yhtenä päivänä vuodesta, jolloin kaduilla on kaik­kein eniten ihmisiä liikkeellä.

 

Miehet uskovat, että tulevai­suudessa yksi Jeesus-marssipe­rinteen haasteista on siirtää näky uudelle sukupolvelle.

 

– Tämä on valtava projekti, joka vaatii paljon vapaaehtoistyö­tä. Vuosien varrella on kuitenkin ollut yhä vaikeampaa saada ihmi­siä mukaan talkoisiin, Lahikainen harmittelee.

 

He toteavat, että Jeesus-mars­siperinteen hedelmät, kuten evan­keliumin esilläolo, rukous ja kris­tittyjen yhteyden selkeä lisäänty­minen, ovat vaivannäön arvoisia.

 

 

Niina Tuovinen

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentti:

Marssi – merkityksellinen osa rukouselämää?


Muistan ne vuodet, kun teini-ikäisenä osallis­tuin ensimmäisille Jeesus-marsseille Helsingis­sä. Olin muun muassa Kings Kids -ryhmän kans­sa tanssimassa valtavan marssijoukon etunenäs­sä. Aurinko paistoi ja vappukansaa oli tien vierillä paljon. Tuntui hienolta näyttää värinsä koko kau­pungille. Sen jälkeen osallistumisinto hiipui ja Jeesus-marssin pystyssä pitäminen jäi muiden innon varaan.

 

25 vuotta on pitkä aika tapahtumalle, ja jossain vaiheessa on luonnollista, että innostus hiipuu. Rukous maamme puolesta on kuitenkin nostanut viime vuosina päätään kristikansan keskuudessa. Jospa Jeesus-marssikin kokisi samanlaisen vir­voittavan uudistuksen, jossa yhdessä marssimi­sesta tulisi jälleen merkityksellinen osa omaa ru­kouselämää. Ainakin itseni kohdalla.



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan