Mitä on hengellinen väkivalta? Millaista se oli helluntailiikkeessä
takavuosina, ja esiintyykö sitä yhteisöissämme edelleen? Miten hengellisen
väkivallan traumoista voi toipua?
Muun muassa näihin kysymyksiin
tartuttiin 21. huhtikuuta Turvallinen yhteisö -seminaarissa Keravan
helluntaiseurakunnassa.
Hengellisten yhteisöjen kieroutumia on
puitu viime aikoina kirjoissa ja mediassa, mutta nyt helluntailiikkeessä
harjoitettiin itsetutkistelua ensimmäistä kertaa yleisötilaisuuden muodossa
Helluntaikirkon ja Avainmedian aloitteesta.
– Tarkoitus on katsoa peiliin ihan
huolella ja samalla arvioida sitä, onko kritiikki ollut tasapainoista vai yli-
tai alimitoitettua, juontaja Niilo Närhi määritteli.
Kuin avoimuuden takeeksi päivän
paneelikeskusteluun oli kutsuttu aihetta teoksissaan käsitelleet kirjailijat Terho Miettinen ja Aila Ruoho sekä helluntailiikkeessä kasvanut ja siitä myöhemmin erkaantunut
seurakuntaneuvos Thorleif Johansson.
Päivän pääpuhujana toimi kanadalaisen
yliopiston professori ja vaativan erityistason psykoterapeutti Heidi McKendrick, joka asiantuntemuksensa lisäksi jakoi
noin sadalle kuulijalle värikkäitä kokemuksia omasta helluntaihistoriastaan
Jeesuksen toista tulemusta käsittelevine lasten värityskirjoineen ja
hameenhelman pituuden mittaamisineen.
Avoimesta epäkohtien käsittelystä huolimatta seminaari oli hoitava
ja huumorin sävyttämä.
Miksi vain osa kokee trauman?
Heidi McKendrick totesi hengellisen trauman eli sielun haavan
vievän monesti hengelliseen kriisiin, johon voivat liittyä myös uupumus ja
masennus. Traumojen synty on aina yksilöllinen, ja usein jollakin muulla
elämänalueella haavoittuneet saavat helpommin myös hengellisiä traumoja.
McKendrick kertoi, että psykoterapiassa on tutkittu, miksi samoista
tilanteista jää toiselle trauma ja toiselle ei.
– Voi olla, että esimerkiksi jonkun lapsen kohdalla on ollut eri
herkkyyskausi, kun jotkut tapahtumat ovat tapahtuneet. Asiaan voivat vaikuttaa
myös persoonallisuuden piirteet tai se, että jollakin ollut empatiaa perheen
ulkopuolella. Se voi olla ratkaisevaa siinä, miksi hän ei traumatisoitunut.
McKendrickin mukaan hengellisen väkivallan kokemus on sen uhrille
äärimmäisen traumatisoiva, sillä kun vyyhtiin sotkettu Jumalakaan ei ehkä
lohduta häntä, yksinäisyys on syvää.
Traumasta voi kuitenkin eheytyä, kun sitä saa purkaa turvallisessa
ympäristössä. Vähitellen suruprosessin tavoin kokemus saa uuden merkityksen.
– Yksi tyypillinen uusi merkitys on alkaa auttaa muita, jotka ovat
kokeneet samaa.
Helmasyntinä
suorituskeskeisyys
Mitkä sitten ovat olleet tai ovat ne Helluntaiherätyksen
toimintamallit, joilla on kenties pohjimmiltaan tarkoitettu vain hyvää mutta
saatu ihmisiä rikki ja karkotettua seurakunnista?
Moni hengellisen väkivallan piirre sopii helluntailiikettä paremmin
kulttimaisiin lahkoihin, joilla on yksi kontrolloiva johtaja. Silti osa niistä,
kuten autoritäärinen johtamistyyli, kirjoittamattomat säännöt tai
lakihenkiset synti- ja sääntölistat, joihin seminaarin vastuuhenkilötkin olivat
kasvuvuosinaan törmänneet, nousivat esiin osana liikkeen historiaa.
McKendrick kommentoi myös helluntailaisuuden taipumusta
suorituskeskeisyyteen, joka pohjimmiltaan heijastaa vääristynyttä jumalakuvaa.
– Kysytään, mitä kuuluu, ja toinen vastaa,
että Herra on hyvä. On ajateltu, että omilla tunteilla ei ole mitään
merkitystä. Haavat pyritään kätkemään. Voi olla, ettei ihminen pysty olemaan
heikko ja haavoittuva edes Jumalan edessä, kun kuva hänestä on vääristynyt,
luennoitsija totesi ja sanoi itsekin omaksuneensa lapsena ankaran
jumalakuvan, johon kytkeytyi jatkuva riittämättömyyden kokemus.
Nykyongelmat valtarakenteissa?
Päivän aikana todettiin, että liikkeen
raikuleimmat vuodet lastenleirien yörukouskokouksineen ja lakihenkisine syntilistoineen
ovat takanapäin. Helluntaikirkon toiminnanjohtaja Esko Matikainen korosti, että siitä huolimatta on tärkeää
kysyä, mikä nykypäivän helluntailaisuudessa kaihertaa ihmisiä ja miten
yhteisöistä saataisiin entistä turvallisempia.
– Jotta tavoitteeseen
päästään, on katsottava, mitä vahinkoa olemme tehneet tai mitä haasteita nyt
on.
Yleisöstä nousi
yhtenä nykyhaasteena esiin valtarakenteet. Kyseltiin muun muassa, pitäisikö
vanhimmiston elinikäinen jäsenyys muuttaa määräaikaiseksi, jotta hengellisen
väkivallan mahdollisuus vähenisi.
Riihimäkeläinen Minna Mantila kertoi seminaarin tauolla miettineensä
paljon seurakunnallista vallankäyttöä.
– Ei välttämättä ole
tarkoitus olla autoritäärinen, mutta silti ihminen voi kokea sen autoritäärisenä.
Mantila kertoi
tulleensa seminaariin oikeastaan juuri valtaan liittyvien ongelmien vuoksi.
– Eivät nämä ole pelkästään menneisyyttä. Itse haluaisin olla
siinä joukossa, joka olisi ehkäisemässä sitä, ettemme enää tee väkivallan
uhreja, vaan enemmänkin voisimme muuttua turvalliseksi yhteisöksi, joka on se
tavoite.
Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea. Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä. Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus? 1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja. Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...