Jouko Ruohomäki: ”Teologia oli sana, jota haluttiin välttää”

"Helluntaiteologia oli tietyiltä osin selkeä, mutta se ei kuitenkaan tyydyttänyt minua", Jouko Ruohomäki toteaa viitaten 1990-luvun alkupuoliskoon, jolloin hän aloitti työnsä Isossa Kirjassa. Hänen panoksensa helluntailaisen raamatunopetuksen kehittämiseksi Suomessa on merkittävä. (Antti Hirviniemi)
"Helluntaiteologia oli tietyiltä osin selkeä, mutta se ei kuitenkaan tyydyttänyt minua", Jouko Ruohomäki toteaa viitaten 1990-luvun alkupuoliskoon, jolloin hän aloitti työnsä Isossa Kirjassa. Hänen panoksensa helluntailaisen raamatunopetuksen kehittämiseksi Suomessa on merkittävä. (Antti Hirviniemi)

Systemaattisen Raamatun opetuksen kehittäminen Suomen helluntailiikkeessä on Jouko Ruohomäelle kutsumustehtävä.

 

1960-luvun puolenvälin paikkeilla Ruohomäki muutti perheineen noin neljäksi vuodeksi siirtolaistyöhön suomenkielisten pariin Ruotsiin. Yhteisön erääseen tilaisuuteen oli kutsuttu puhujavieraaksi lähetyssaarnaajaveteraani Verner Raassina Thaimaasta.

 

– Noina vuosina minulla ja vaimollani Marja-Tertulla oli sellainen tunne, että Jumalalla on meille tehtävää muuallakin maailmassa, ja siksi hakeuduimme englannin kielen kurssille Lontooseen, Ruohomäki muistelee.

 

– Lähetystyön siemenen meihin olivat kylväneet Turun helluntaiseurakunnan silloiset Thaimaan lähetit Eelis ja Aune Pehkonen mutta varsinainen koukku meille oli kuitenkin Raassinan tapaaminen.

 

 

Thaimaahan Ruohomäet muuttivat vuonna 1971. Viisitoista vuotta kestänyt työjakso vieraassa kulttuurissa kummallisen kielen keskellä haastoi ja opetti samaan aikaan. Maassa Jouko Ruohomäki kertoo oppineensa erään tärkeän periaatteen hengellisestä työstä.

 

– Bangkokin raamattukoululle, jonka johtajana toimin, tuli vieraaksi eräs englantilainen raamattukoulun johtaja. Hän kysyi, miten ihmeessä pystyin opettamaan thaiuskovista koostuvaa sekalaista opiskelijajoukkoa. Samassa ryhmässä oli mukana lähes luku- ja kirjoitustaidottomia. Oli koulutettuja, oli nuoria ja vanhoja sekä miehiä ja naisia. Jouduin hetken miettimään, minkälaisen vastauksen antaisin hänelle, opetusneuvos kertoo.

 

Suomalainen helluntailainen osoitti brittiläiselle baptistille raamattukoulun edessä olevaa kylttiä, jossa luki thaiksi ”täyden evankeliumin keskus” todeten, että täysi evankeliumi tarkoitti hänelle Pyhän Hengen läsnäoloa myös opetustilanteessa.

 

– Sanoin, että Pyhä Henki on pääopettaja, ja hän on kanssani opetustilanteessa välittäen opetukseni sille tasolle, jolla kukin oppilas on. Tällöin jokainen saa samasta Raamatun kohdasta juuri sen annoksen, joka sopii hänelle. Vastaukseni vaikutti tyydyttävän vierasta, Ruohomäki myhäilee.

 

Pitkän Thaimaa-jakson jälkeen Jouko Ruohomäki toimi Suomessa luokanopettajana ja Turun helluntaiseurakunnan pastorina. Vuonna 1994 tuli kuitenkin yllättävä tarjous ottaa vastaan juuri perustettu vakituinen raamatunopettajan virka Iso Kirja -opistossa Keuruulla. Opiston opettajana ja myöhemmin myös sen rehtorina Ruohomäki toimi yksitoista ja puoli vuotta. Eläkkeelle siirtyessään tasavallan presidentti myönsi hänelle opetusneuvoksen arvon.

 

 

Eläkepäivillään Jouko Ruohomäki ei ole kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereilleen. Hän on ansioitunut kirkkohistorian tutkijana ja väitteli teologian tohtoriksi Itä-Suomen yliopistosta aiheenaan Suomen helluntailiikkeen ensimmäinen vuosikymmen. Hän on kirjoittanut muun muassa kirjoja sekä opettaa edelleen Raamattua Turun helluntaiseurakunnassa.

 

Aikamedian äskettäin julkaisema Ruohomäen uusin kirja, Yhden kirjan koulu – raamattukoulutuksen kehitys Suomen helluntailiikkeessä 1912–2019, käsittelee kiinnostavalla tavalla Suomen Helluntaiherätyksen raamattukoulutuksen yli satavuotisen historian vaiheita.

 

– Suomessa Helluntaiherätyksen alussa haluttiin välttää teologisointia. Sitä pidettiin jopa vaarallisena, sillä sen ajateltiin vievän hengen herätykseltä. ”Me emme harjoita teologiaa. Emme tarvitse sellaista”, Jouko Ruohomäki sanoo viitaten vallinneeseen asenneilmastoon.

 

– Paikallisseurakuntaoppi selkiytyi vasta vuonna 1915, kun Helsinkiin perustettiin paikallinen helluntaiseurakunta. Sitä ennen oltiin vain helluntaiystäviä, eli vapaamuotoinen yhteisö, jossa ei haluttu systematisoida liikaa opillisia asioita. Tämä oli puute.

 

 

Ruohomäen mukaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa tietyillä henkilöillä oli tahtotila perustaa Suomeen helluntailaisten oma raamattukoulu. Hanke kuitenkin kaatui vallalla olevaan käsitykseen, että ainoastaan paikallisseurakunnan sisällä tuli tapahtua kaikki opetuksellinen toiminta. Niinpä vasta vuonna 1952 Paimiossa, entisen luontaisparantolan rakennuksessa, aloitti Suomen Helluntaiherätyksen ensimmäinen raamattukoulu.

 

– Kyseinen hanke kohtasi hyvin paljon vastustusta. Yleinen mielipide oli, ettei sellaista paikkaa tarvita, koska seurakunnalliset, vain joitakin viikkoja kestävät, raamatunopetuskurssit kyllä riittävät, Ruohomäki kertoo.

 

– Vähitellen kylmäkiskoisuus muuttui kuitenkin rakkaudeksi, ja helluntailiike alkoi rakastaa raamattuopistoa. ”Opisto on meidän. Se on meidän paikka.” Siitä tuli oma.

 

 

Seitsemän vuotta raamattukoulu toimi Paimiossa. Luontaisparantolan tilat kävivät kuitenkin pian ahtaiksi. Tällöin päätettiin etsiä raamattukoululle uudet tilat keskeisemmältä paikalta Suomea, ja sopivat tilat löytyivät Katinalan kylästä Hattulan kunnasta.

 

Helluntaiseurakuntien saarnaajat kävivät vuoroviikkoina Katinalassa opettamassa, koska vakinaisia opettajan virkoja ei vielä ollut. Opetusten teemoina olivat Ruohomäen mukaan muun muassa oppi seurakunnasta, kasteesta, vanhurskauttamisesta sekä Pyhästä Hengestä, mutta systemaattisen Raamatun opetuksen aika oli vielä edessäpäin. Vasta vuonna 1978 tapahtui tärkeä käänne.

 

– Tuolloin Katinalan raamattuopiston hallitus johtaja Heikki Lahden johdolla teki yhteistyösopimuksen kansainvälisen kirjeopiston ICI:n kanssa, joka oli amerikkalaisen Assemblies of God -kirkkokunnan etäopetusyksikkö. Näkisin, että kyseisen teologisesti ja pedagogisesti onnistuneen oppimateriaalin myötä systemaattinen raamatunopetus ilmestyi Suomen Helluntaiherätyksen kartalle.


Sen lisäksi että Ruohomäki on saanut työssään yhdessä mestariopettaja Pyhän Hengen kanssa jakaa Jumalan sanaa innokkaille opiskelijoille Isossa Kirjassa, hän iloitsee päästyään kehittämään opiston etäopintojärjestelmää.

 

Ruohomäen aikana raamattuopiston etäopiskelijoiden määrä nousi huimasti. ICI:n (myöhemmin Global University) materiaalista muodostui tekstikirjojen varasto, jota käytettiin myös lähiopetuksessa Keuruulla. Yhteydenpito faksin kautta Yhdysvaltoihin ja materiaalien suomentaminen jatkui usein työpäivän jälkeen yön pikkutunneille saakka Ruohomäen työhuoneessa.

 

– Aikaisemmin ei ollut juurikaan sellaisia kirjoja, jotka pitivät sisällään systemaattisen opetuksen tietystä aiheesta. Oli vain Raamattu, Ruohomäki toteaa.

 

Myös Iso Kirja -opiston laadukkaasta kirjastosta puhuminen tuo hymyn Jouko Ruohomäen huulille: hän sai olla myös sitä kehittämässä ja kasvattamassa.

 

– Tällä hetkellä siellä on noin 26 000 nidettä. Kun raamattuopisto siirtyi Katinalasta Keuruulle vuonna 1991, niin pieni kirjasto mahtui erään rakennuksen eteiseen muutaman neliön tilaan. Kirjat ja kirjasto ovat koko koulutuksen a ja o, opetusneuvos sanoo.

 

 

Markus Majabacka



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan