Helluntailainen oppi on oikeassa

Sanna Urvaksen näkynä on pastoreiden koulutus. Itse hän ei kuitenkaan ole koskaan kokenut kutsua pastoriksi. %u2013 En olisi hyvä paimen, mutta olen ihan ok mentori. Kuva: Lari Launonen
Sanna Urvaksen näkynä on pastoreiden koulutus. Itse hän ei kuitenkaan ole koskaan kokenut kutsua pastoriksi. %u2013 En olisi hyvä paimen, mutta olen ihan ok mentori. Kuva: Lari Launonen
Viisitoistavuotiaana Sanna Urvas luki kreikkalaisia filosofeja. Samoihin aikoihin hän tutustui armolahjoihin, sai profetioita, näki unia ja näkyjä. Akateemisuus ja karismaattisuus ovat kulkeneet mukana teini-iästä saakka. Ensin mainitulle tosin löytyi aikaa vasta muutama vuosi sitten kotiäidin arjen hellittäessä.

Pääasiassa tanssin ja taiteen parissa työskennellyt Urvas tekee nykyään teologian tohtoriopintoja Helsingin yliopistossa. Siellä hänet tunnetaan helluntaikristittynä isolla H:lla.

Urvas kuitenkin toimi 2000-luvun alkuun asti aktiivisesti luterilaisessa kirkossa. Naisen konservatiivinen ja vapaakristillinen aatemaailma poiki toisinaan nuhteita. Kerran papit moittivat sitä, että hän opetti rippileirillä seksin kuuluvan avioliittoon. Porttikielto erääseen luterilaiseen seurakuntaan napsahti sen jälkeen, kun Urvas kertoi viettäneensä pyhää ehtoollista ystäviensä kanssa ruotsinlaivalla.

Seurakunta-aktiivisuudestaan huolimatta Urvas oli tosin virallisesti eronnut luterilaisesta kirkosta jo vuonna 1994.

– Perheemme asuessa Englannissa olin tullut ratkaisuun, että minun piti ottaa uskovien kaste. Halusin kuitenkin kunnioittaa luterilaista kirkkolakia, joka ei sallinut uudelleen kastamista. Siksi erosin kirkosta.

Kokemus ohjaa helluntaiteologiaa

Sanna Urvaksesta tuli virallisesti helluntailainen vuonna 2011. Päätös oli syvästi teologinen: hän uskoo, että helluntailainen hengellisyys ja oppi tavoittaa kristinuskosta jotain oleellista.

– Teologiamme on myös täysin kilpailukykyistä esimerkiksi katolisen tai luterilaisen opin kanssa, nainen toteaa painokkaasti.

Urvaksen mielestä helluntailaisuudessa on kyse ”teologian tekemisen vallankumouksesta”. Hän on tutkinut gradussaan sitä, miten helluntailaista oppia rakennetaan. Teologian lähteitä on perinteisen jaon mukaan neljä: Raamattu, järki, kirkon traditio ja kokemus. Helluntailaiset ovat kavahtaneet traditiota, mutta korostaneet kokemusta.

Helluntaiteologian tekeminen muistuttaakin varhaisen kristikunnan opinmuodostusprosesseja.

– Alkukirkolla oli Vanha testamentti, mutta heillä oli myös kokemukset ja kertomukset elävästä Sanasta, Jeesuksesta. Helluntain jälkeen tähän lisättiin kokemus Pyhästä Hengestä.

– Ensimmäiset kristityt yrittivät epätoivoisesti ymmärtää, miten nämä kaikki lyödään yhteen.

Samankaltainen prosessi seurasi Azusa-kadun tapahtumia 1900-luvun alussa. Kokemus Pyhästä Hengestä herätti uskovat lukemaan Uutta testamenttia uusin silmin ja arvioimaan kriittisesti kristillistä valtavirtanäkemystä esimerkiksi armolahjoista ja kasteesta.

– Raamatulle oltiin uskollisia, mutta kokemus toimi sen tulkinta-avaimena.

– Vaikka sitä ei sanota ääneen ainakaan Suomessa, tämä on se tapa, millä helluntaiteologiaa kirjoitetaan yhä edelleen.

Ukkovalta on myös Jumalan tahto

Kokemus vaikuttaa oleellisesti myös Suomen helluntailiikkeen keskusteluun naisen asemasta seurakunnassa. Naisten kokemukselle, että Jumala on kutsunut heidät hengelliseen työhön, on annettu tietty teologinen arvovalta. Raamatun tekstejä on pohdittu tämän kokemuksen valossa.

Urvaksen mielestä naiskeskustelun haaste on usein se, että kokemukseen liittyvä argumentointi ja raamattuperustelut eivät kohtaa. Hän alkaa piirtää kahdella kädellä ilmaan Excel-taulukkoa. Taulukkoon kuuluu raamatuntulkinnan lisäksi psykologinen, yhteiskunnallinen ja kirkkohistoriallinen sektori.

– Ilman kaikkien näiden huomioimista järkevä keskustelu naisen asemasta ei onnistu, hän väittää. Erityisen tärkeänä Urvas kuitenkin pitää sitä, miten yksittäisen seurakuntayhteisön vanhimmisto ja pastorit ymmärtävät asian Raamatun valossa. Hänen perheensä kuuluu Espoon helluntaiseurakuntaan, josta naispastoreita kyllä löytyy, mutta nainen ei voi olla vanhimmiston jäsen tai seurakunnan johtaja.

– Kunnioitan sitä hierarkiaa, jonka Jumala on seurakuntaamme antanut. Haluan alistua  pastoreiden ja vanhimmiston auktoriteetin alle. Ymmärrän niin, että tämä on seurakuntalaisen tehtävä.

Ei Urvas toki seurakunnassa vaikene. Hän opettaa aktiivisesti esimerkiksi soluissa. Hänen teologisilta analyyseiltään eivät säästy edes lapset tai nuoret, joiden kanssa hän paljon toimii.

Naisella on myös vahva lähetysnäky. Hän on juuri palannut opetusmatkalta Intiasta.

– Siellä naisenakin voin aivan hyvin opettaa, ja kotiseurakuntamme on siunannut ja valtuuttanut minut tähän tehtävään. Tosin Intiassa opetan aina pää peitettynä. Paikallisille tämä on tärkeää.

Urvas uskoo Jumalan tahdoksi sen, että seurakuntien johtajuus on pääasiassa miesten käsissä. Ukkovalta kirkossa ei ole pelkkä historiallinen sattuma.

– Paimenuudessa on kyse myös isyydestä. Tämä on äärimmäisen tärkeä raamatullinen käsite. Jumala on isä, ja auktoriteettirakenteissa isyys on keskeistä. Siksi hierarkiaan liittyvät kysymykset ovat myös sukupuolikysymyksiä.

Kuulostaa siltä, että Urvas kannattaa jonkin sortin patriarkaalisuutta.

– Tämä kuuluu minulle sarjaan ikuisia totuuksia, joita ei ole fiksua lähteä murtamaan, hän linjaa.

Opin tulee johtaa transformaatioon

Sanna Urvaksen konservatiiviset näkemykset saavat korvat punaisiksi niiltä opiskelijatovereilta, jotka ajavat aggressiivisesti naisten ja seksuaalivähemmistöjen asemaa luterilaisessa kirkossa. Hänen tutkimustyönsä on kuitenkin saanut tunnustusta ja kannustusta yliopistossa.

Jotkut jopa toivovat, että Urvas edustaisi helluntailaisia oppikeskusteluissa luterilaisten kanssa. Onhan hän ekumeniikan asiantuntija ja tuntee läpikotaisin molempien kirkkokuntien opin.

Työn alla olevassa väitöskirjassaan Urvas tutkii helluntailaista oppia synnistä. Sen näkökulmiin mahtuu esimerkiksi demonologiaa (oppi riivaajista), menestysteologiaa ja uskolla parantamista. Hän tarkastelee muun muassa Valtter Luodon, yhdysvaltalaisen  Amos Yongin sekä nigerialaisen David Oyedebon tekstejä.

Vaikka helluntailaiset maallikot eivät perinteisesti ole olleet intohimoisia teologian suhteen, Urvaksen mielestä opin määrittelyä ei saisi jättää vain hänen kaltaistensa ammattiteologien käsiin.

– Opin tulkinta on ollut suomalaisessa helluntailiikkeessä alun perin maallikoiden johtama, kollektiivinen prosessi. Jatkossakin seurakuntien rivijäsenillä tulee olla aidosti valtaa osallistua teologiseen pohdintaan.

Helluntailaisen opin tulee aina myös johtaa henkilökohtaiseen transformaatioon. Helluntaiteologia korostaa Pyhää Henkeä, joka muuttaa ihmisen ja joka myös herätti Kristuksen kuolleista. Pääsiäisaamu kertoo siitä, mikä uskovia odottaa.

– Jeesuksen näyttäytyminen kirkastetussa ylösnousemusruumiissa paljasti tulevan todellisuuden reaaliarvon kaikille, jotka haluavat sen nähdä.


Lari Launonen




Kuka

Sanna Urvas
» työura pääasiassa tanssitaiteen ammattilaisena
» nykyisin teologian jatko-opiskelija Helsingin yliopistossa
» valmistelee väitöskirjaa helluntailaisesta syntiopista
» Espoon helluntaiseurakunnan nuoriso- ja lapsityöaktiivi
» perheeseen kuuluvat aviomies Antti, viisi lasta ja novascotiannoutaja

Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan