Helluntaikirkko julkaisi avioliittokannanoton

Perinteista avioliittonäkemystä on mahdollista puolustaa ilman, että samalla ollaan muunlaisissa suhteissa eläviä ihmisiä vastaan, Suomen Helluntaikirkossa uskotaan. Kuva: Shutterstock
Perinteista avioliittonäkemystä on mahdollista puolustaa ilman, että samalla ollaan muunlaisissa suhteissa eläviä ihmisiä vastaan, Suomen Helluntaikirkossa uskotaan. Kuva: Shutterstock

Maalliset lait muuttuvat, Jumalan periaatteet eivät. Näin voisi kiteyttää Suomen  Helluntaikirkon tuoreen avioliittokannanoton.

 

Julkilausuma on Helluntaikirkon kommentti paitsi viime maaliskuussa voimaan astuneeseen sukupuolineutraaliin avioliittolakiin myös luterilaisen kirkon ympärillä parhaillaan käytävään keskusteluun.

 

Kannanotossa Helluntaikirkko toteaa, ettei se lakimuutoksesta huolimatta ole muuttanut näkemystään avioliitosta ja että se sitoutuu opetuksessaan ja toiminnassaan Raamatun seksuaalietiikkaan ja avioliittokäsitykseen, jota se pitää yksiselitteisenä.

 

Kannanoton mukaan yhden miehen ja yhden naisen solmima avioliitto on ”Jumalan säätämä, luomisessa asetettu ja Jeesuksen Kristuksen opetuksessaan vahvistama” yhdyselämän muoto, jonka tarkoituksena on mahdollistaa vakaa ja turvallinen kasvuyhteisö myös lapsille sekä antaa lapselle oikeus eri sukupuolta oleviin vanhempiin.

 

– Tänä vuonna avioliittolakiin tuli iso muutos, ja luterilaisessa kirkossa käydään tästä asiasta keskustelua. Halusimme tuoda esille sen, että meille linja on selkeä ja sama kuin tähänkin asti, Suomen Helluntaikirkon johtaja Mika Yrjölä toteaa.

 

 

Yhdenvertaisuutta

Kannanoton mukaan Suomen Helluntaikirkko hyväksyy sen, että moniarvoisessa yhteiskunnassa lainsäädännön tulee pyrkiä kansalaisten yhdenvertaisuuteen riippumatta esimerkiksi siitä, noudattavatko he kristillisen avioliitto- ja seksuaalietiikan mukaisia periaatteita.

 

Tästä huolimatta Helluntailiike ei edelleenkään hyväksy sukupuolineutraalia avioliittolakia ajaneiden tasavertaisuusargumenttia.

 

”Näkemyksemme mukaan yhdenvertaisuutta ei –– edistetä rinnastamalla miehen ja naisen väliseen avioliittoon muunlaisia yhteiselämän muotoja”, kannanotossa todetaan.

 

– Me uskomme, että olisi parempi, jos myös Suomen laki määrittelisi avioliiton edelleen naisen ja miehen väliseksi. Valtio on kuitenkin tehnyt omat ratkaisunsa, Mika Yrjölä sanoo.

 

– Läntisessä maailmassa me elämme uudessa ajassa, jossa kristilliset arvot rapautuvat. Haluamme noudattaa tämän maan lakeja niin pitkälle kuin mahdollista, kunhan se ei sodi meidän omaatuntoamme vastaan. Se on myös Raamatun ohje.

 

Tähän liittyen kannanotossa esitetään huoli uskonnollisista syistä perinteiseen avioliittonäkemykseen sitoutuneiden yksilöiden ja yhteisöjen uskonnonvapaudesta.

 

Helluntaikirkon mukaan uskonnollisten yhdyskuntien ja yhteisöjen yhdenvertaisuus ja toimintamahdollisuudet tulee varmistaa myös sellaisissa tilanteissa, joissa lainsäädännön sallimat käytännöt ja Raamatusta nousevat eettiset periaatteet ovat keskenään ristiriidassa.

 

 

Hoitava yhteisö?

Kahdeksasta virkkeestä muodostuva kannanotto on selvästi suppeampi kuin Helluntaikirkon vuoden 2009 Talvipäivillä antama julkilausuma samasta aiheesta.

 

Kristillisen avioliittoteologian perusperiaatteiden ja yhteiskunnallisten merkitysten lisäksi vuoden 2009 julkilausuma kiinnitti huomiota myös tapaan, jolla seurakuntien tulisi pitää asiaa esillä.

 

Sen lisäksi, että seurakunnat opettavat ja pitävät yllä raamatullisia periaatteita, niiden tulee olla hoitavia yhteisöjä, jotka pystyvät auttamaan ja tukemaan elämässään vaikeuksiin joutuneita.

 

”Tehtävämme ei ole tuomita ja moralisoida, vaan osoittaa kristillistä rakkautta kaikissa elämän kriiseissä eläviä lähimmäisiämme kohtaan”, Helluntaikirkko totesi tuolloin.

 

Uudessa kannanotossa tämäntyyppistä sielunhoidollisuutta voi nähdä viimeisessä lauseessa, jonka mukaan Suomen Helluntaikirkko pyrkii edistämään ”jokaisen ihmisen hyvinvointia kaikkien ihmisarvoa kunnioittaen”.

 

Mitä tällä tarkoitetaan, Mika Yrjölä?

 

– Tämä kannanotto on tarkoituksella suppea ja keskittyy lakimuutokseen. Silti halusimme sanoa, että emme vastusta homoseksuaalisesti suuntautuneita ihmisinä ja että haluamme kunnioittaa jokaisen itsemääräämisoikeutta; että ihmisillä on oikeus toimia tavoilla, jotka Suomen laki mahdollistaa.

 

Avioliittoinstituutiota linjaavia herätyskristittyjen lausuntoja on kritisoitu usein siitä, että ne puhuvat niiden ihmisten ohi ja yli, jotka itse kokevat homoseksuaalisia tunteita. Miten toivoisit näiden ihmisten lukevan tätä kannanottoa?

 

– Helluntailiikkeenä haluamme, että jokainen ihminen pystyisi kokemaan, että häntä rakastetaan ja hän on hyväksytty. Meillä kaikilla on erilaista rikkinäisyyttä, ja jokaisella on syntiä, ja me kaikki olemme itsessämme Jumalan kirkkautta vailla.

 

– Toivon, että yhteisönä me pystymme olemaan suolana ja valona sopivalla tavalla.

 

 

Osa kansainvälistä trendiä

Suomen vapaakristillisistä yhteisöistä uutta avioliittolakia on kommentoinut julkisuudessa myös ainakin Suomen Vapaakirkko, joka keväällä ilmoitti, ettei se ole muuttamassa näkemystään avioliitosta miehen ja naisen välisenä liittona.

 

Ulkomailla länsimaiseen avioliittoinstituution rapautumiskehitykseen on ottanut kantaa muun muassa kansainvälinen World Assemblies of God Fellowship -verkosto. Keväällä julkaistussa A Position Paper on the Redefinition of Marriage and Human Sexuality -asiakirjassa tarkastellaan seikkaperäisesti perinteistä raamatullista avioliittokäsitystä ja sitä, kuinka se edelleen velvoittaa seurakuntia. Suomen Helluntaikirkko on osa WAGF-verkostoa.

 

 

Helluntaikirkon julkilausumat ovat luettavissa kirkon verkkosivuilla osoitteessa

 

 

Heikki Salmela

 



Lukijalta
51���52/2019

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan