Fifteen-leireillä kesällä 155 kastetta – Keuruun leireillä kasteita ennätysmäärä

Fifteeneillä nuorille tarjotaan Kristusta, kastetta ja kavereita. (Pohjanmaan Fifteen-leirin kuva-arkisto)
Fifteeneillä nuorille tarjotaan Kristusta, kastetta ja kavereita. (Pohjanmaan Fifteen-leirin kuva-arkisto)
Kysymysboksi täyttyy ilta toisensa jälkeen teini-ikäisten mieltä pohdituttavista aiheista Keuruun IK-opiston Fifteen-leireillä. Fifteen on helluntaiherätyksen vaihtoehto rippileirille. Sen tarkoituksena on opettaa 15-vuotiaille kristinuskon perusteita ja johdattaa heitä itsenäiseen kristillisyyteen. 

Useita vuosia leirin opetustehtävissä toimineiden Sara ja Janne Saarelan mukaan arviolta 70 prosenttia nuorten kysymyksistä koskee seksuaalisuutta ja sukupuoliasioita. Sen sijaan on yksi aihe, joka tuntuu olevan heille harvinaisen selvä. Se on kaste. 

– Monet ovat päättäneet jo etukäteen, että menevät leirin päätteeksi kasteelle. Se on nuorille iso juttu, Sara Saarela kuvaa. 


       Nuoret ottavat Jeesuksen tosissaan. 

 

Tänä vuonna se on ollut sitä erityisen monelle nuorelle, sillä kolmella kesän aikana järjestetyllä IK-opiston Fifteen-leirillä oli poikkeuksellisen paljon kasteelle menijöitä. 

– Yhteensä 84 leiriläistä ja kaksi ryhmänohjaajaa kastettiin, IK-opiston nuorisosihteeri Matias Villberg summaa – ja lisää humoristiseen tapaansa, ettei asia harmittanut, vaikka kastetodistusten kirjoittaminen venyi leirin päätösiltana puolille öin. 

Edellisvuonna kastettuja oli 39, mikä on keskivertomäärä aiempiin vuosiin verrattuna. Tänä vuonna kasteelle menijöiden määrä oli siis yli kaksinkertainen, vaikka koronarajoitusten vuoksi leirikokoja piti supistaa siten, että kullakin leirillä oli osallistujia 70–80 normaalin sadan sijaan. 

– Usein puhutaan huolestuneina, että seurakunnat ovat kuolemaisillaan, mutta ainakin nuoriso-osastolla ollaan innoissaan! 

 

Villbergin mukaan nuorten korkeat kastemäärät eivät silti tarkoita, että seurakunnat pysyisivät automaattisesti elinvoimaisina. 

– Ollaan silti hyvällä polulla, jos opetus kasteen merkityksestä on mennyt perille ja sytyttänyt halun sitoutua henkilökohtaiseen uskonratkaisuun ja seurakuntaan. Ehkä tilanne ei olekaan niin toivoton kuin maalaillaan, hän kiteyttää. 

Saman näkemyksen jakaa Sara Saarela. Hän painottaa, että Fifteen-leireillä kasteopetus sisältyy samaan oppituntiin seurakuntaopetuksen kanssa. Kaste ei ole irrallinen asia. 

– Nuoret ottavat Jeesuksen tosissaan. Kasteellemeno ei ole heille mikä tahansa riitti vaan merkityksellinen uskon julkinen tunnustaminen, jossa vahvistuu seurakuntaperheen jäsenyys. 

Kastettujen osalta on tarkoitus toteuttaa jatkossa seurantatutkimus heidän juurtumisestaan paikalliseen seurakuntaan. Näin pyritään selvittämään, jääkö joku ilman seurakuntayhteyttä ja mitkä tekijät auttavat löytämään sen.

 

 

      Kaste on osoitus, että tiimi on vaihtunut.

 

Nuorten seurakuntayhteyden kannalta IK-opistossa on huomattu uudenlainen ilmiö. 

– Nuorilla on entistä vähemmän seurakuntien välisiä raja-aitoja. Kasteen jälkeen nuori ei enää automaattisesti liity siihen seurakuntaan, johon hänen vanhempansa kuuluvat. Sen sijaan saatetaan liittyä samaan seurakuntaan kavereiden kanssa. Vanhemmat tuntuvat suhtautuvan asiaan avoimesti ja antavat nuoren itse päättää, Villberg sanoo. 

Myöskään Pohjanmaan Fifteen-leirien johtamisesta vastaavalle Raino Ojalalle ilmiö ei ole vieras. 

– Nuoret tarvitsevat ikäisiään kavereita ja vireää nuorisotyötä. Tärkeintä on, että seurakunta ottaa nuoren siipiensä suojaan, onpa hänen taustansa mistä tahansa. 

Iin helluntaiseurakunnan nuorisotyössä sekä Pohjois-Pohjanmaan koulupastorina toimiva Ojala opettaa helluntailaisesta kastekäsityksestä myös peruskouluissa ja lukioissa. 

Perusperiaatteet ovat, että ensin tulee usko, sitten vasta kaste. Kaste on jokaisen oma päätös, eikä lapsikastetta käytetä. Kasteelle menemiseen ei ole ikärajaa, mutta kasteen merkitys täytyy ymmärtää. Kaste tapahtuu upottamalla ja siitä seuraa seurakuntaan liittyminen. Kaste perustuu raamatulliseen kastekäsitykseen ja Jeesuksen esimerkkiin. 

– Kaste on julkinen osoitus siitä, että tiimi on vaihtunut, Ojala kuvaa nuorten kielellä. 

Hän kantaa huolta koronatilanteen vuoksi heikentyneestä seurakuntien nuorisotyöstä ja nuorten kasvaneesta ahdistuksesta. 

– Nyt on aika panostaa lasten ja nuorten keskellä tehtävään työhön, antaa resursseja, tukea nuorisopastoreita ja viedä kaikin tavoin toivon sanomaa nuorelle sukupolvelle. 

 

Tarvetta nuorisotyölle on. Siitä kertoo esimerkiksi Fifteen-leirien suosio. IK-opiston kesän ensimmäisen leirin osallistujamäärä täyttyi muutamassa tunnissa ilmoittautumisajan alettua. Heinäkuussa järjestetty toinen leiri puolestaan tuli täyteen noin viikossa. Lisäksi järjestettiin ylimääräinen Fifteen Plus -leiri niille, jotka eivät koronatilanteen vuoksi päässeet edelliskesänä leirille. Kesällä 2020 saatiin järjestettyä vain yksi IK-opiston Fifteen, mikä saattaa osaltaan selittää tämänvuotista kasteintoa. 

– Ensin edelliskesän toinen leiri siirrettiin vuodenvaihteeseen. Oli sekä nuorille että meille järjestäjille kuin märkä lätty naamalle, kun sekin jouduttiin pitkittyneen pandemiatilanteen vuoksi perumaan. Siksi halusimme palvella ”yli-ikäisiä” fifteenläisiä tarjoamalla heille vihdoin tänä kesänä oman leirin, Villberg sanoo. 

Varautumissuunnitelmat, majoituskartat, tarkat ryhmäjaot sekä porrastukset ruokailuun ja saunomiseen vaativat edelleen paljon ekstratyötä. 

– Välillä sai todella raapia päätä, että terveysturvallisuus ja mielekkyys saatiin leireillä säilytettyä. 

Kaikki oli Villbergin mukaan silti vaivan arvoista. 

– Mieleeni jäi erityisesti eräs perhekotitaustasta tuleva nuori, joka teki leirin aikana kirkkaan uskonratkaisun ja halusi saman tien kasteelle. Näytti siltä kuin valot olisivat syttyneet hänen silmiinsä.

 

 

Anniina Jakonen

 

 

Fifteen-leireillä kastetut 2021 

- IK-opiston Fifteen 1, Keuruu: 24 

- IK-opiston Fifteen 2, Keuruu: 34, lisäksi kaksi ryhmänohjaajaa 

- IK-opiston Fifteen Plus, Keuruu: 26 

- Pohjanmaan Fifteen, Larsmo: 7 

- Seinäjoen Fifteen, Evijärvi: 21, lisäksi kaksi nuorta kastettiin leirin jälkeen yksityistilaisuudessa 

- Turun Fifteen, Kupiluoto: 5, lisäksi yksi ryhmänohjaaja 

- Tampereen ja pääkaupunkiseudun Fifteen (Espoo, Helsingin Saalem, Malmin Saalem), kaksi leiriä: 33 

Yhteensä 155 kastettua

 

 



Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan