Uudistuminen tärkeämpää kuin muutos

Elämme poikkeuksellisen voimakkaasti ja nopeasti muuttuvassa ajassa. Lainsäädännön muutokset haastavat seurakuntaa, yksit­täisiä kristittyjä ja kristillistä arvomaailmaa. Uskonnonvapauslain tulkinnat, tasa-arvoinen avioliittolaki ja esitykset kolmannen su­kupuolen laillistamisesta ovat näistä ajankohtaisia esimerkkejä.

 

Muutoksia hämmästelee myös moni tavallinen, vähemmän us­koaan tunnustava suomalainen. Eikä suotta. Esimerkiksi koulu­jen kohdalla vaikuttaa, ettei kysymys ole enää vain Suvivirrestä tai kristillisten arvojen esillä pitämisestä, vaan koko kristillisen ih­miskuvan haastamisesta.

 

Yhteiskunnan muuttumisesta huolimatta seurakunta voi uu­distua ja menestyä tehtävässään. Seurakuntana ja kristittynä koh­taamme muutoksen omasta näkökulmastamme. Emme enää keskustele television, harrastusten tai meikkaamisen syn­nillisyydestä.

 

Nyt joudumme miettimään, miten suhtaudumme lainsäädännön tukemiin arvoihin ja elämäntapoihin, jotka ovat ristiriidassa omien arvojemme, opillisten lin­jaustemme ja tapojemme kanssa.

 

Seurakunnan tehtävä on toimintaympäris­tön muutoksesta huolimatta elää Jumalan sa­nan mukaan, julistaa evankeliumia sanoilla ja teoilla sekä huolehtia omasta laumas­taan. Tämä ei tarkoita, ettei seurakunnan tarvitsisi huomioida ympäristöään ja tarkis­taa linjojaan. Päinvastoin.

 

Paavali varoittaa Roomalaiskirjeessä mukautumasta maailman menoon, mutta hän rohkaisee muuttumaan ja uudistumaan sekä arvioimaan, mikä on hyvää ja Jumalan tahdon mukaista. Seura­kunnan ja yksittäisen kristityn todellinen haaste ei olekaan yhteis­kunnan muuttuminen, vaan oma uudistuminen, Jumalan sanan ja tahdon kokosydäminen etsiminen ja noudattaminen.

 

Kristittyinä meidän ei tarvitse laittaa ”päätämme pensaaseen”. Muutoksessa elävä yhteiskuntamme tarvitsee nyt avoimia ja Ju­malan sanaan sitoutuneita kristittyjä. Avoimuus luo yhteyttä ja uusia vaikutusmahdollisuuksia yhteiskuntaan, eri tavoin ajattele­viin ja eläviin sekä toisiin kristittyihin ja seurakuntiin. Yhteys on myös edellytys sille, että julistamamme evankeliumi saavuttaa tä­män ajan ihmiset.

 

Tänä syksynä eri seurakunnissa toteutetut Ei paineita, nyt rukoillaan -tapahtumat ovat tarjonneet osaltaan tukea muutoksen keskellä elävälle seurakunnalle. Erilaiset ru­koukset ja rukoukseen liitetyt opetukset ovat saaneet run­saasti hyvää palautetta. Tapahtuma ja sen teema onkin omiaan rohkaisemaan jokaista kristittyä olemaan elämässään avoin ja sitoutunut Jumalan tahdon etsimiseen ja uudistumiseen.

 

 

Janne Lahti

Kirjoittaja on helluntaiseurakuntien kotimaanjärjestö Hyvä Sanoma ry:n toiminnanjohtaja.




46/2018

UutisetAnnika Puro-Aho elää kutsumustaan todeksi kahden perustamansa firman kautta.
PääkirjoitusElämme poikkeuksellisen voimakkaasti ja nopeasti muuttuvassa ajassa. Lainsäädännön muutokset haastavat seurakuntaa, yksit­täisiä kristittyjä ja kristillistä arvomaailmaa. Uskonnonvapauslain tulkinn...
Miten onVuosikymmenten ajan suomalaiset kris­tityt ovat olleet vahvoja Israelin ystäviä yli kirkkokuntarajojen.
Israel-asiantuntija, pastori Harri Kröger, mikä on mielestäsi merki...
MuutDolar One eli Seth Vano kohtaa nuoret kuulijansa kouluissa, vankiloissa ja rannoilla.
UutisetRuokaa jakaessa tuntee olevansa lähellä ihmistä arjen tasolla.
UutisetLähes 40 ihmistä osallistui IK-opiston kaksipäiväiselle lyhytkurssille pyhäinpäiväviikonloppuna Helsingissä.
UutisetProstituoituja ja huumeriippuvaisia tavoittava kahvila remontoidaan katutyön tehostamiseksi.
KolumniJaoin hiljattain kotiseurakunnassani joitakin ajatuksia jumalasuh­teesta. Sen jälkeen ole päässyt niistä mietteistä juurikaan eteen­päin. En ole mikään onnistunut suhdeasiantuntija – päinvas...
UutisetKahdeksankymppinen seurakunta panostaa lapsi- ja solutyöhön ja juhlistaa merkkipäiväänsä konserteilla ja juhlatilaisuuksilla.
PikavisiittiErämiehen pöydässä tarjoillaan talvella itse pyydettyä riistaa.
MielipidePetri Mäkilä kirjoittaa Ristin Voi­tossa (RV 43) otsikolla ”Raama­tun arvovallasta on kysymys”. Kir­joitus pitäisi julkaista jokaisessa Ristin Voitto -lehdessä seuraavien kuukausien aikana,...
MielipideJuhani Happonen kirjoittaa Ris­tin Voiton (RV 43) Lukijalta-pals­talla otsikolla ”Tarvitsemme pää­toimista koulutyöntekijää”. Kir­joituksessaan hän ehdottaa Kari Korhosen palkkaamista heräty...
MielipideSyksyn Ristin Voitto -lehdissä on esitetty huolta Suomen hel­luntaiseurakuntien väkikadosta. Kuu­lun itse nelikymppisten sukupol­veen, jonka edustajia näkyy vain harvoin seurakuntien tilais...
MuutMusiikkimaailman sykkeestä, päihteistä ja rahasta ei löytynyt tyydytystä ja tarkoitusta elämään.
MuutBibliodraama kutsuu osallistujat astumaan Raamatun kertomukseen ja eläytymään sen ihmisten osaan.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan