Pääsiäinen tapahtui ”kirjoitusten mukaan”

Hiljentyessämme pääsiäisen tapahtumien ja sanoman äärelle on syytä jälleen muistaa, että  kaikki tapahtui ”niin kuin oli kirjoitettu”. Pääsiäinen johtaa meidät Jumalan sanan monien lupausten äärelle, joiden näemme toteutuneen Kristuksen kärsimyksen, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille (15:3) Paavali tiivistää pelastavan evankeliumin juuri edellä mainittuihin tapahtumiin, ja sanoo niiden tapahtuneen ”kirjoitusten mukaan”.

 

Kaikki se, mistä Vanhan testamentin profeetat edeltä käsin puhuivat, kulminoitui pääsiäisen tapahtumiin. Silloin Jumalan pelastushistoriallinen suunnitelma ihmiskunnan pelastamiseksi sai täyttymyksensä. Samalla tapahtumat vahvistavat meille Raamatun luotettavuuden. Jeesus täytti elämällään, kärsimisellään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan pyhät kirjoitukset. Sanoihan Jeesus itsekin omista kärsimyksistään, että ”tämä kaikki on tapahtunut, että profeettain kirjoitukset kävisivät toteen”.

 

Kerta toisensa jälkeen Uuden testamentin kertomukset Jeesuksen kärsimystien  tapahtumista vahvistavat asioiden tapahtuneen ”niin kuin on kirjoitettu”. Näin pyhien kirjoitusten lupausten varmuus tulee vahvistetuksi niin Jeesuksen persoonassa kuin hänen kärsimystiensä eri vaiheissa. Siksi Jeesukseen uskossa turvautuva voi luottaa tänään myös siihen, mitä Raamattu ilmoittaa Kristuksen kärsimyksen merkitsevän meille.

 

Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta olemme saaneet itseltään Jumalalta  todistuksen siitä, että Jeesus Kristus oli luvattu Messias, jonka kuolemassa meidän syntimme ovat sovitetut. Jeesuksen kuolema oli sijaissovituskuolema, jossa meidän rikkomuksemme, pahat tekomme ja syntivelkamme asetettiin syyttömän päälle hänen kannettavakseen. Jeesus otti jokaisen syntisen ihmisen paikan antaessaan itsensä  lunnaaksi ja maksoi kärsimisellään meidän syntivelkamme. Kaikki tämä tapahtui ”kirjoitusten mukaan”.

 

Näitä lukiessa voimme todeta Pietarin tavoin, että niin on nyt meille profeetallinen sana entistäkin lujempi, ja teemme hyvin, jos otamme siitä vaarin niin kuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta. Golgatan keskimmäinen risti ja tyhjä hauta loistavat synnin ja kuoleman pimeyden keskellä tänäänkin loistavan lampun tavoin ja kutsuvat meitä kaikkia astumaan Kristuksen evankeliumin pelastavaan valoon.

 

Kaiken kärsittyään tämä Golgatan Jeesus nousi Isän oikealle puolelle, ja tulee sieltä takaisin oman lupauksensa mukaan. Kristuksen ristin ja tyhjän haudan kautta saamme katsella uskossa jo nyt kohti tätä seuraavan suuren lupauksen täyttymisen päivää – Jeesuksen toisen tulemuksen suuren kirkkauden ilmestymistä. Sekin tulee tapahtumaan juuri niin kuin on kirjoitettu.

 

 

Petri Mäkilä




16-17

UutisetArtisti näki Jeesuksen kärsimyselokuvan ja oli valmis tulemaan uskoon.
UutisetKiinteistöpalvelujen käyttö vapauttaa seurakunnan vastuunkantajien aikaa muihin toimintoihin.
PääkirjoitusHiljentyessämme pääsiäisen tapahtumien ja sanoman äärelle on syytä jälleen muistaa, että kaikki tapahtui ”niin kuin oli kirjoitettu”. Pääsiäinen johtaa meidät Jumalan sanan monien lup...
UutisetVaikuttavat kokemukset Skotlannista puhuttelivat Helsingissä.
UutisetFidan uudeksi apulaistoiminnanjohtajaksi on valittu Jyrki Palmi. Hakijoita oli kaikkiaan 14. Palmi toimii tällä hetkellä Jyväskylän helluntaiseurakunnan johtajana.

A...
UutisetEuroopassa kristillisyys hiipuu, mutta pitkäaikaisista lähetysmaista kuuluu iloisia uutisia.
KolumniToimittajana on seurattava koko ajan uutisia. Viime syksynä mediakentällä tapahtui jotakin. Aivan kuin iso laiva olisi kääntynyt jyrkästi, ja yhtäkkiä ilmastonmuutos oli kaikkien huulilla. En...
MuutEri kulttuureista Suomeen muuttaneet kristityt joutuvat ylittämään monia raja-aitoja
ArtikkelitSuomalaiset elävät monessa suhteessa informaatiotulvassa ja tietoa saa helposti. Tunnen nuoren miehen, joka kävi lukion, meni yliopistoon ja valmistui maisteriksi ostamatta yhtään uutta koulu...
PikavisiittiIsä meidän -rukouksella päivänsä aloittava Joonatan Rautio iloitsee siitä, kun hän saa soittaessaan improvisoida.
MielipideOlen surullisena seurannut, kuinka monet nuoret ympäri maailmaa ovat lähteneet fanaattisesti ilmastonmuutosvouhotukseen mukaan. Aivan kuin se olisi heidän evankeliuminsa, mitä he vievät eteenpäi...
MielipideMitä meidän pitää tehdä, että me Jumalan tekoja tekisimme? Tämän kysymyksen edessä seisovat niin me julistajat kuin kuuntelijatkin. Herra, missä viipyvät tekosi, jotka voivat kääntää kansan takaisin J...
MuistolleKunnioitettu Jumalan palvelija, kirjailija-pastori Juhani Kuosmanen on saanut kutsun taivaskotiin 81-vuotiaana. Hän syntyi Sodankylässä 23.6.1937 ja kuoli Lahdessa 26.3.2019.
MuutKiireenkin keskellä kannattaa huomata rakkaimpansa.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja