Kunniaa ja kunnioitusta

Ensimmäisessä joulussa oli kunnia läsnä. Enkelit julisti­vat kunniaa Jumalalle koko taivaallisen sotajoukon voimin. Itä­mailta saapui tietäjiä, jotka tekivät pitkän matkan päämääränään kumartua Jeesus-lapsen eteen kunnioittamaan häntä. Myös ylösnousemuksen hetkellä opetuslapset polvistuivat kunnioitta­maan Jeesusta, jonka persoonalle kuului kunnia.

 

Tänäkin jouluna kirkot täyttyvät maassamme. Hoosianna-hymni kaikui jo ensimmäisenä adventtina ja erilaisissa konser­teissa koetaan joulumieltä. Näissä kokoontumisissa yhdymme Jeesus-lapsen muisteluun. Kansallamme on kuitenkin valitetta­van pitkä matka tunnelmallisesta joulukonsertista todelliseen, oman elämän kautta tapahtuvaan kunnian osoittamiseen joulun Herralle.

 

Kristuspäivä kokosi joulukuun alussa Turkuun tuhansia kris­tittyjä rukoilemaan 100-vuotiaan Suomen puolesta. Tällainen yhteiskristillinen suurtapahtuma on osoitus kunnioituksesta. Kunnioitamme Jumalaa ja tunnustamme hänen valtasuuruuten­sa. Kunnioitamme myös toisia kristittyjä ja kirkkokuntia, hei­dän uskoaan ja rukouksiaan. Vaikka tulemme erilaisista uskonnollisista yhteisöistä, ajattelemme teologiasta eri tavoin ja elämme seurakuntaelämää eri tavoin, kunnioi­tamme toisiamme Jumalan lapsina. Vain toimimalla eri kristillisinä seurakuntina yhdessä voimme jälleen nähdä Juma­lan kunnian palaavan kansamme keskelle.

 

Toinen toisemme kunnioittaminen myös haastaa meitä us­kovina. Esimerkiksi keskustelu tasa-arvosta, sukupuolirooleista, presidenttiehdokkaiden arvopohjasta ja jumalanpalvelustemme sovittamisesta eri sukupolville sopivaksi koettelevat kunnioituk­semme syvyyttä. Eri ihmisille kunnioitus voi myös merkitä täysin eri asioita. Joillekin kaiken suvaitseminen on kunnioitusta, toisil­le taas perinteen ylläpitäminen johtaa kunnioitukseen.

 

Kunnioitus ei merkitse kaiken hyväksymistä, eikä ystävällisen käytöksen tarvitse merkitä

 

samaa mieltä olemista. Erimielisyys ei automaattisesti myöskään tarkoita kunnioituksen puutetta. Mi­käli pystymme erottamaan ihmiset ja asiat toisistaan, kunnioitta­minenkin on helpompaa.

 

Kaikkia asioita emme pysty kunnioittamaan, mutta ihmis­tä Jumalan kuvana tulee aina kunnioittaa. Meidän ei tule myydä omia arvojamme kunnioitusta hakiessamme vaan kertoa ne elä­mällämme ja sanoillamme selkeästi ja rakkaudellisesti.

 

Kunnioitus oli Jeesuksen tapa kohdella ihmistä. Hän ei ollut aina samaa mieltä jokaisen ihmisen kanssa, mut­ta ohjatessaan häntä oikealle tielle hän puhui ja toimi kunnioittavasti.



Waltteri Haapala


Kirjoittaja on Siilinjärven helluntaiseurakunnan pastori ja

Aikamedian hallituksen puheenjohtaja.



Teema
50/2017

TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan