Isomamman perintö

Raamattu kertoo meille esimerkin voimasta ja sukupolvien ketjusta. Jumala ohjeisti israelilaisia painamaan hänen sanansa sydämiinsä ja mieliinsä sekä opettamaan ne lapsillensa. Van­hempien esimerkki välittyy lapsille asenteista, ajatuksista ja te­oista. Näin siunaus siirtyy sukupolvelta toiselle.

 

Usko oli läsnä aamuisin, päivisin ja iltaisin. Siitä kerrottiin ko­tona ja matkalla. Pääsiäisen vietto ja Jordanin muistokivet muis­tuttivat Jumalan avusta. Jumala antoi israelilaisille näitä silmin nähtäviä, käsin kosketeltavia, maistettavia ja korvin kuultavia asi­oita, jotta myös lapset kyselisivät ja oppisivat tuntemaan Juma­lan. Sukupolvi kertoi sukupolvelle Jumalan suurista teoista.

 

Paavali kiitti Jumalaa siitä vilpittömästä uskosta, joka Timote­uksen isoäidillä Looiksella sekä äidillä Eunikella oli. Hän muistut­ti Timoteusta, että tämä jo lapsena oli oppinut tuntemaan pyhät kirjoitukset. Äidin ja isoäidin vilpitön usko oli välittynyt myös Ti­moteukselle. Samassa kirjeessään Paavali tunnustaa omien esi­vanhempiensa esimerkin vaikutuksen.

 

Muistan, kun isäni kertoi iltaisin pikkusiskoilleni prin­sessasta, joka pelasti kansakunnan. Prinsessan nimi oli Ester. Myös muistot Jumalan avusta sukuamme koh­taan välittyivät noissa hetkissä. Siinä usko ja itsetunto saivat tärkeitä rakennuspalikoita.

 

Isäni piti meille lapsille raamattupiiriä. Kuuntelin ja istuin mu­kana vielä lukutaidottomana, kun vanhemmat sisarukseni ottivat uskon askeleita Raamattua lukien. Isä luki minulle kuvaraamat­tua olohuoneen sohvalla. Siinä poikana sain kysellä ja jutella isän kanssa. Myös uskonratkaisu tuli siinä oma-aloitteisesti ja isä ru­koili kanssani.

 

Kun nyt muistelen vanhempieni kristillistä kasvatustyötä, tah­don jakaa samaa omillekin lapsilleni. Vanhempi poikani sanoikin joku ilta: ”Isä, kerro lisää! Miten osaat aina lopettaa kertomuksen jännimpään kohtaan!” Nuoremman poikani kanssa rukoilimme il­tarukouksessa parantumista. Seuraavana päivänä saimme jo kiit­tää Jeesusta terveyden lahjasta.

 

Mistä kaikki alkoi? En tarkalleen tiedä, mutta isäni isomamman sanat kaikuvat vieläkin: ”Vaikka koko maailma hylkäisi Jumalan, älkää te, lapset, hyljätkö.”

 

Herätysliikkeenä elämme neljännen ja viidennen sukupolven vaihetta. Millaisen perinnön me jätämme? Saakoon sinunkin elämäsi esimerkki kannustaa ja kaikua tuleville polville. Olkaamme isiä ja äitejä niille monille, jotka muuten kas­vavat ilman vanhempia tässä rikkinäisessä ajassamme.

 

 

Matti Niemelä


Kirjoittaja on Joensuun helluntaiseurakunnan johtava pastori.




34/2018

UutisetTilanne Helsingin kristillisellä koululla vuoden 2017 pääsiäisenä: sali on täynnä ja ulkona kiemurtelee jono. Kaikki eivät tule mahtumaan sisään.
PääkirjoitusRaamattu kertoo meille esimerkin voimasta ja sukupolvien ketjusta. Jumala ohjeisti israelilaisia painamaan hänen sanansa sydämiinsä ja mieliinsä sekä opettamaan ne lapsillensa. Van­hempien...
Miten onJyväskylän yliopiston kasvatuksen teo­rian ja tradition professori Tapio Puoli­matka kirjoitti Oikea Media -julkaisun vie­raskynäpalstalla 27.7. artikkelin otsikol­la ”Kampanja pedofilian l...
UutisetTyö on laajentunut yhä enemmän myös eri puolille Venäjää.
UutisetRistin Voittoa julkaisevan kus­tannusyhtiö Aikamedian vuoden tapaus on Sana elämään -kom­mentaariraamatun saapuminen varastolle. Teos painettiin Kiinas­sa yhdessä maailman suurimmis­ta raama...
UutisetKasvava puristus kertoo lähetystyön etenemisestä, sanoo Suomen Open Doorsin toiminnanjohtaja.
KolumniSukat kannattaa vaihtaa säännöllisesti, mutta nykymaailmassa vaihtamisesta on jo tehty ratkaisu joka tilanteeseen. Kaikkea pitäisi koko ajan vaihtaa: sisustusta, autoa, työpaikkaa, puolisoa,...
Raamatun äärelläMiksi kirkoilla on niin monenlaisia näkemyksiä kasteesta?
MuutMeidän tulee kohdata Jumala ja saada häneltä viisautta siihen, miten tavoitamme tämän päivän ihmiset, romupappi uskoo.
MuutParantumattoman sairauden ei tarvitse merkitä vain tuskaa, rajoituksia ja kärsimystä.
PikavisiittiKatupaimenena tunnettu Jani Liukkonen kertoo mielellään Jeesuksesta.
UutisetYökerhon voi saada vuokrattua sunnuntaisin kohtuuhintaan.
MielipideRistin Voiton Mi­ten on -palsta tie­dotti iloisen uu­tisen, että Sana elämään -Raama­tun painos on vihdoin tulossa en­nakkotilaajilleen ja sitten tietys­ti kaikille muille, jotka haluavat se...
MielipideVanhana ”Romuna” olen jäävi ja vähän arkakin työntymään aiheeseen, joka käsittelee tämän ajan nuorten mahdol­lisuuksia hengelliseen elä­määnsä liittyvissä asiois­sa – tässä tapauksessa itsen...
MielipideAluksi tietosanakirjoista poimit­tua tietoa kybernetiikasta. Se on koneiden, ihmisten ja näiden muo­dostamien yhteisö­jen säätö- ja viestintäta­pahtumia tutkiva ma­temaattinen tiede, joka tu...
UutisetSuomen suurimmilla vuosittain pidettävillä yhteiskristillisillä päivillä rohkaistiin kertomaan Jeesuksesta.
UutisetSeppo Rajamäki on kiertänyt vuoden aikana yli sata seurakuntaa. Ihmiset ovat syttyneet tekstiä käytäntöön soveltavasta Sana elämään -suurteoksesta.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan