Varainhoitajana Jumalan palveluksessa – Raha on ”maallinen” väline, joka tulee valjastaa Jumalan tahdon mukaiseen käyttöön

Talenttivertaus puhuu lahjojemme ja varojemme tuottavasta sijoittamisesta ja kasvun tavoittelusta. Se puhuu myös siitä, että kasvua voi tapahtua vain vaihdannan kautta, Ari-Pekka Niemelä kuvailee.
Talenttivertaus puhuu lahjojemme ja varojemme tuottavasta sijoittamisesta ja kasvun tavoittelusta. Se puhuu myös siitä, että kasvua voi tapahtua vain vaihdannan kautta, Ari-Pekka Niemelä kuvailee.

Ari-Pekka Niemelä 

Kuten olemme huomanneet, raha on välttämätön osa luomisjärjestykseen kuuluvan tehtävämme toteuttamista. Rahan avulla voimme luoda kasvua, järjestystä ja hyvinvointia. Raha voi myös vetää kohti itsekkyyttä ja ahneutta. 

Modernista ihmisestä voi tuntua hurjalta, että Raamatun mukaan ahneus kytkeytyy pohjimmiltaan epäjumalanpalvontaan. Siksi rahaa koskeva päätöksentekomme on aina hengellinen kysymys (sama toki koskee muitakin elämämme osa-alueita). Hengellinen kasvumme näkyy ensin asenteissa, sanoissa ja lopulta teoissamme. 

 

Jumala omistaa kaiken 

Kun meillä on tasapainoinen suhde rahaan vain välineenä, voimme edistää varoillamme Jumalan valtakuntaa. Sen tärkein ja yksinkertaisin tapa on antaminen. Vastuullinen antaminen edellyttää talouden suunnittelua. Antaminen on budjetoitava osaksi talouttamme. Samalla on pohdittava omaa kulutuskäyttäytymistä ja kysyttävä itseltään: mistä olen valmis luopumaan voidakseni antaa?

 

 

      Meidät on asetettu olemaan tuottavassa käytössä.

 

Kaiken kaikkiaan meidät on asetettu olemaan tuottavassa käytössä Jumalan kunniaksi ja lähimmäistemme parhaaksi. Raamatun vahva sanoma halki Vanhan ja Uuden testamentin on se, että Jumala pohjimmiltaan omistaa kaiken. Hän on kuitenkin asettanut ihmisen edustajakseen. Siksi ihmisen tulee viljellä ja varjella luomakuntaa ja luoda kasvua. Samalla syntyy hyvinvointia ja vaurautta. 

Näiden keskellä ei kuitenkaan tulisi ylpistyä ja kuvitella rikkaan miehen tavoin omistavansa kaiken.1 Jumala on se, joka hallitsee ja omistaa maan ja koko luomakunnan. Jumala on luonut ihmisen ja asettanut hänet edustajakseen – ja myös varainhoitajakseen. 

  

Lopunaikojen varainhoitaja  

Raamatun talenttivertaus tuo oivallisesti esiin asemamme Jumalan varainhoitajina.2 Vertauksessa isäntä antaa palvelijoilleen hoidettavaksi huomattavan kokoisen omaisuuden. He saavat tehtäväänsä ”vapaat kädet”, siis hyvin laajat valtuudet. Isäntä on poissa pitkään mutta palaa lopulta takaisin. Sitten koittaa tilinteon hetki. 

Kaksi palvelijaa oli hankkinut omaisuudelle sadan prosentin tuoton, ja he saivat isännältä suuren kiitoksen. Yksi palvelija oli kätkenyt omaisuuden maahan ja pystyi palauttamaan takaisin vain alkuperäisen pääoman, mutta ilman kasvua ja tuottoa. Hän sai isännältään mitä ankarimman rangaistuksen. 

Talenttivertaus löytyy Matteuksen evankeliumin lopun aikoja koskevista opetuksista. Monissa samankaltaisissa lopunajallisissa vertauksissa tuodaan esiin, kuinka Jeesuksen takaisintulo viipyy pitkään. Pääkysymykseksi nouseekin se, kuinka ihmiset toimivat odottaessaan Jeesuksen saapumista, joka arjen pyörteissä tuntuu etäiseltä ja suorastaan vieraalta ajatukselta.3 Olemmeko valmiina? Elämmekö oikein, käytämmekö varojamme ja lahjojamme Jumalan mielen mukaisesti? 

Monesti talenttivertausta tulkitaan siten, että meidän tulee käyttää kaikkia lahjojamme ja kykyjämme elääksemme Jumalan tahdon mukaisesti, lähimmäistä palvellen ja Jeesuksesta todistaen. Ja tulkinta on aivan oikea. Samalla ei kuitenkaan saa hämärtyä sekään tosiasia, että talenttivertaus puhuu suoraan rahasta. Palvelijoiden tuli ansaita kasvua ja voittoa isäntänsä omaisuudelle. Niinpä hyvät palvelijat tarttuivat heti toimeen ja ryhtyivät käymään omaisuudellaan kauppaa. Näin he hankkivat voittoa kaikkiaan sata prosenttia. 

Hyvät palvelijat siis tuplasivat isäntänsä omaisuuden, mutta oliko kyseessä yltiöpäinen kasvutavoite? Vertauksessa isäntä oli poissa pitkän aikaa. Jos pitkä aika olisi esimerkiksi 15–35 vuotta, palvelijoiden keskimääräinen vuosituotto olisi 2–5 prosentin luokkaa. Tämä viitteellinen laskuharjoitus osoittaa, että Jeesuksen vertaukseen sisäänrakennettu tuottovaatimus ei ole sellainen, joka johtaisi kohtuuttomaan riskikäyttäytymiseen. Esimerkillisen varainhoitajan työ on siis pitkäjänteistä ja tasapainoista, harkitun riskin työtä, joka maltillisella vuosikasvulla johtaa kuitenkin ajan myötä merkittävään kasvuun. 

Talenttivertaus puhuu lahjojemme ja varojemme tuottavasta sijoittamisesta ja kasvun tavoittelusta. Se puhuu myös siitä, että kasvua voi tapahtua vain vaihdannan kautta. Siksi hyvät palvelijat eivät eläneet erakkoina, vaan he olivat yhteiskunnassa aktiivisessa ja arvoa tuottavassa roolissa. 

 

Lankeemuksen pelko esteenä  

Talenttivertauksen toimeksianto tuottavana varainhoitajana on luettava myös luomiskertomuksen valossa. Luoja oli antanut ihmiselle aktiivisen tehtävänannon: viljellä, varjella, lisääntyä ja rakentaa. Tehtävää tuli toteuttaa läheisessä yhteydessä rakastavaan Jumalaan. 

Raamatun alkulehdiltä ilmenee, kuinka ihmisen jumalasuhde särkyi syntiinlankeemuksen seurauksena. Synnin turmelemana ihminen sanoi Jumalalle: ”Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.”4 Näin syntiinlankeemus johti pelkäämään Jumalaa ja piiloutumaan. 

Samaa synnin ehdollistamaa toimintamallia noudatti myös talenttivertauksen huono palvelija. Hänellä oli ankara, vaativa ja armoton käsitys Jumalasta. Siksi palvelija pelkäsi ja kätki omaisuutensa maahan kaivamaansa kuoppaan. Isäntä moitti tätä todeten, että viemällä omaisuuden edes pankkiin hän olisi saanut varat takaisin korkoineen, mikä olisi varmistanut omaisuuden reaaliarvon säilymisen. 

Oikeanlainen Herran pelko on jotain aivan toisenlaista kuin syntiinlankeemuksen jälkeinen pelko. Se on Jumalan kunnioittamista ja näkyy Jumalan antaman aseman vastuullisena toteuttamisena: Herraa pelkäävä viljelee ja varjelee luomakuntaa, luo kasvua ja hyvinvointia yhteiskuntaan. Tätä tehtävää hän toteuttaa kuuliaisesti Jumalan läheisyydessä, hänen Sanaansa tutkien ja tahtoaan etsien. 

Talenttivertauksessa hyvillä palvelijoilla oli aito Herran pelko, koska he toteuttivat kuuliaisesti isännältä saatua tehtävää. He elivät aktiivista elämää osana yhteiskuntaa ja käyttivät saamaansa omaisuutta tuottavasti. Kun isäntä palasi ja koitti tilinteon hetki, hyvät palvelijat olivat valmiina kertomaan teoistaan. Kukin oli saanut hallittavaksi yksilöllisen määrän omaisuutta. Heitä myös arvioitiin yksilöllisesti, lähtötasostaan nähden. Yhteistä kuitenkin oli se, että hyvät palvelijat saivat omaisuudelleen tuottoa. 

Vertauksessa pelkoon vetoava huono palvelija pelkäsi lopulta omaksi tuhokseen. Hänen vääränlainen pelkonsa ei heijastanut Jumalan kunnioitusta vaan johti kätkeytymiseen ja passiivisuuteen. Samalla palvelija menetti mahdollisuutensa olla tuottavassa käytössä. 

 

Lähimmäistä ja yhteisöä palveleva vauraus  

Raamatusta ilmenee selvästi, että Jumala suo hyvinvointia ja vaurautta, jotta käyttäisimme varojamme yhteiseksi hyväksi. Meidän tulee jakaa omastamme tarvitseville lähimmäisille. 

Raamatussa sana ”lähimmäinen” viittaa muihin ihmisiin koko yhteisössä. Heidänkin tulee voida elää olosuhteissa, joissa vallitsee rauha, turva ja aineellinen hyvinvointi. Raamatussa hyvinvoinnin mittarina ei ole ainoastaan yksilö vaan yhteisön kaikkien jäsenten hyvinvointi. Siksi yhteiskunnan syrjäytyneitä ei saisi koskaan unohtaa. 

Jesajan kirjan sanat kiteyttävät Raamatun yhteiskunnallisen kehotuksen: ”Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, irrotat ikeen hihnat ja vapautat sorretut, että murskaat kaikki ikeet, murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, kun hänet näet, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi.”5 

Kuka on apua tarvitseva veljeni? Sukulaisuussuhteen sijaan alkutekstin sanamuoto viittaa samankaltaisuuteen, siis ihmisyyteen. Tekstin tarkoituksena onkin peräänkuuluttaa solidaarisuutta kaikkien ihmisen välillä – ja erityisesti niiden, joilla on ja joilla ei ole taloudellisia varoja ja resursseja. Rikkaiden ja valtaapitävien tulisi siis kokea yhteenkuuluvuutta ja myötämielisyyttä köyhien ja heikkojen kanssa, ja sen tulisi näkyä konkreettisina tekoina, auttamisena ja antamisena. 

 

Tee niin kuin Jeesukselle 

Jesajan profeetalliset sanat kaikuvat myös Matteuksen evankeliumin luvussa 25, jossa Jeesus puhuu viimeisestä tuomiosta. Silloin Jeesus erottelee ihmiset ikuisen valtakunnan periviin ja ikuiseen rangaistukseen joutuviin ihmisiin. 

Mikä on näin radikaalin ja lopulliselta tuntuvan jaon kriteerinä? Jeesus vastaa: ”Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.”6

 

 

      Meidän tulee jakaa omastamme tarvitsevalle.

 

Jeesuksen opetuksessa ihmiset olivat joko tehneet tai laiminlyöneet mainitut asiat. He luonnollisesti ihmettelivät sitä, milloin he olisivat Jeesusta tällä tavalla kohdelleet. Jeesus vastaa sanoin, joita ei voi unohtaa: 

”Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.”7 ”Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.”8 

Nämä Matteuksen evankeliumin sanat ovat monille meistä tuttuja. Mutta maltammeko silti pysähtyä niiden äärelle? Lähempi tutkiminen osoittaa, kuinka Jesajan kiteyttämä profeetallinen yhteiskunnallinen vaatimus saa merkittävän vahvistuksen Jeesuksen opetuksesta. Kyse ei olekaan mistä tahansa “hyvän mielen” kampanjasta. 

Jeesus liittää lähimmäisenrakkauden lopunajalliseen yhteyteen ja Jumalan valtakunnan perintöosaan. Siksi Jeesus sanoo hyväntekijöille: ”Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.”9 

 

Apua kaikille 

Keihin Jeesus viittaa puhuessaan vähäisimmistä veljistään? Todennäköisesti hän viittasi alun perin seuraajiinsa. Varhaiset kristityt uskoivat, että Pyhän Hengen johtamat uskovat ovat Jumalan lapsia ja Jeesuksen veljiä. Mutta tekstin tulkintamme ei saa rajoittua vain vähäosaisten uskovien tukemiseen. Sen tulisi ulottua koskemaan koko yhteiskuntaa ja kaikkia sen jäseniä. Ja näinhän varhaiset kristityt toimivatkin. Uskovien uusi elämäntyyli herätti jopa keisarissa hämmästystä, koska he eivät ainoastaan auttaneet oman yhteisönsä vähäosaisia. Kristityt tukivat myös seurakunnan ulkopuolisia, yhteiskunnan apua tarvitsevia. 

 

Teksti on toimitettu ja löytyy kokonaisuudessaan kirjoittajan ja Nina Nordlundin kirjasta Raamattu ja raha (Aikamedia 2021). 

 

Viitteet: 1) Luuk. 12. 2) Matt. 25:14–30. 3) Matt. 25:1–13; Luuk. 12:35–48. 4) 1. Moos. 3:10. 5) Jes. 58:6–7. 6) Matt. 25:35–36. 7) Matt. 25:40. 8) Matt. 25:45. 9) Matt. 25:34. 10) Esim. 1. Piet. 1:18–19. 11) Kol. 2:13–14. 12) Ilm. 21:1–3. 13) Room. 5:17. 

 

 

 

Jumala on ylitsevuotavaisen antelias  

Meidän on muistettava, että Jumala on valtavan antelias. Ensinnäkin Jumala vapauttaa meidät synnin kahleista kuin Israelin kansan Egyptin orjuudesta. Tästä hän maksoi valtavan hinnan: Jumala lunasti meidät vapaiksi Kristuksen kalliilla sovintoverellä.10 Kristuksen ristinkuoleman kautta Jumala antoi anteeksi kaikki velkamme: hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin.11 

Jumala ei Kristuksessa vain vapauta meitä ja nollaa valtavaa velkatiliämme, vaan hän lahjoittaa meille jotakin paljon enemmän. Kun vastaanotamme Jeesuksen, Jumala ottaa meidät omiksi lapsikseen. Samalla saamme Jumalan poikien ja tyttärien perintöosan. Perimme yhdessä Jeesuksen kanssa Jumalan valtakunnan. 

Kuten moderni raamatuntutkimus muistuttaa, aineettoman ja ajattoman ”taivaan” sijaan Jumalan valtakunta tulee ymmärtää myös fyysisenä todellisuutena. Me saamme perinnöksemme koko maailman. Uusi Jerusalem – siis uusi taivas ja maa – laskeutuu eräänä päivänä taivaasta maan päälle.12 Näin luomiskertomuksesta alkanut ympyrä sulkeutuu: Jumala luo uuden fyysisen todellisuuden, jossa saamme hallita uutta luomakuntaa ja elää täydellisesti Jumalan läsnäolossa.13 

Vaikka uuden luomakunnan täydellinen todellisuus on vielä tulossa, Kristuksen seuraajat saavat elää Jumalan valtakuntaa todeksi jo nyt. Uskovien ei tule elää maailman itsekkäiden periaatteiden mukaan vaan noudattaa nöyryyden, anteliaisuuden, lähimmäisenrakkauden, armon ja totuuden ihanteita. 

Tätä uutta elämäntyyliä ei voi toteuttaa ilman Pyhää Henkeä. Pyhä Henki antaa voiman ja kyvyn elää Jeesuksen edustajina ja todistajina uuden luomakunnan periaatteiden mukaisesti. Tämä koskee rahaakin, joka on yksi varsin konkreettinen väline Jumalan valtakunnan työssä. 

(AN) 

 



Teema
40/201

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan