Sinut on valittu - Kristityn identiteetti pohjautuu siihen, että Jumala on rakastanut meitä ensin

Jumalan kutsu ja valinta ovat Raamatussa asioita, joita ihmisen ei kuulu kyseenalaistaa, Elina Rautio kirjoittaa.
Jumalan kutsu ja valinta ovat Raamatussa asioita, joita ihmisen ei kuulu kyseenalaistaa, Elina Rautio kirjoittaa.

Elina Rautio 

Kirjailija ja kirjallisuuden tutkija C.S. Lewis kertoo teoksessaan Ilon yllättämä (Kirjapaja 2013) uskoontulostaan. Hän kuvaa prosessia Jumalan väsytystaisteluksi, jossa ”Suuri Kalastaja” etsi häntä, heitti sitkeästi uusia syöttejä ja lopulta sai hänet koukkuunsa. Ateismistaan ylpeä Lewis ei etsinyt Jumalaa eikä edes halunnut tulla löydetyksi. Jumalan sitkeä rakkaus ei vain antanut periksi. 

Jonkun kristityn tie Jumalan yhteyteen on ollut hyvin toisenlainen. Kenties matka on sisältänyt paljonkin Jumalan kaipuuta ja etsintää, tai sitten Jumala on kutsunut lapsekseen niin varhain tai vähitellen, ettei hänen yhteyteen tulemisestaan ole suurempia muistikuvia. 

Kokemuksistamme riippumatta Raamattu osoittaa jokaisen ihmisen tulleen taivaallisen Isän yhteyteen Jumalan tahdosta ja kaipauksesta. Jeesus kiteyttää viestin Johanneksen evankeliumiin tallennetussa keskustelussa näin: ”Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä.”1 

 

Aloitteellinen Luoja 

Kristinuskon Jumala on aktiivinen. Raamatun alkulehdillä hän luo ihmisen yhteyteensä, lapsekseen ja työtoverikseen. Sitten syntiinlankeemus rikkoo yhteyden ja alkaa Jumalan ankara ja monivaiheinen taistelu palauttaa yhteys ennalleen. Raamattu kertoo Luojasta, joka lähestyy ihmistä, puhuu, kutsuu ja tekee suunnitelmia ihmisen elämän varalle – ja ilmaisee ne silloin, kun ihmisen itsensäkin on ne tiedettävä. 

Kun luemme kertomuksia Raamatun henkilöistä ja heidän kutsumuksestaan, mikään niistä ei ala ihmisen aloitteesta tai kaipauksesta palvella Jumalaa. Aloitteentekijänä on aina Jumala. 

Yksi hyvä esimerkki on Vanhan testamentin päähenkilö Mooses, jonka kutsumustarina kerrotaan Toisen Mooseksen kirjan alkuluvuissa.2 Heprealaista alkuperää oleva Egyptin hovin kasvatti tekee aikuiseksi kasvettuaan niin suuren virheen, että pakenee sen seurauksena parrasvaloista maan alle. Mooses lähtee erämaahan ja alistuu työskentelemään sen ajan mittapuulla alimman yhteiskuntaluokan ammatissa, paimenena. Mooses pakenee ihmisiä ja Jumalaa, eikä halua tulla löydetyksi. 

Kun sitten Jumala tekee aloitteen ja ilmestyy Moosekselle palavassa pensaassa, Mooses jatkaa Jumalan torjumista. ”Mikä minä olen menemään?” ”Minulla on hidas puhe ja kankea kieli.” ”Etkö voisi lähettää jonkun muun?” hän sanoo Luojalleen.3 Silti Jumala ei luovuta. Hän on valinnut Mooseksen yhteyteensä ja työtoveruuteensa ja siksi hän tekee kaikkensa, jotta yhteys syntyisi. 

 

Yllättävä kutsu 

Mooseksen lisäksi Jumala lähestyy Vanhassa testamentissa muun muassa Abrahamia, Joosuaa ja profeetta Samuelia.4 Joissakin tarinoissa Jumalan kohtaamisesta ei kerrota, mutta tapahtumat, kuten Joosefin päätyminen Egyptiin ensin orjaksi ja sitten faraon neuvonantajaksi, todistavat Jumalan suvereenista valinnasta.5 Joitakuita Jumala kutsuu edustajansa välityksellä, kuten paimenpoika Daavidia.6 

Myös Uuden testamentin puolella Jeesus toimii aloitteentekijänä. Hän lähestyy ulkopuolisin silmin täysin ventovieraita ihmisiä kesken näiden työpäivän ja kutsuu heitä yhteyteensä ja työtoveruuteensa.7 Jeesus ei kysele kohtaamiensa ihmisten ansioluetteloa eikä edes motivaatiota tarjottuun tehtävään. Hän ottaa riskin naurunalaiseksi joutumisesta tai torjutuksi tulemisesta, koska hän näkee jo sen, mihin nämä vaatimattomat ihmiset kykenevät hänen kanssaan. 

Raamattu ei kerro, millaisia mietteitä tai suunnitelmia esimerkiksi Pietarilla, Andreaksella, Jaakobilla ja Johanneksella on ollut ennen Jeesuksen aloitetta, mutta jokin Jeesuksen olemuksessa ja hänen tarjoamassaan tehtävässä saa heidät jättämään jopa elinkeinonsa. Myöhemmin Jeesus muistuttaa opetuslapsiaan: ”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää, joka pysyy.”8 

 

Suvereeni valinta 

Puhuttelevin esimerkki Jumalan aloitteesta lienee kuitenkin Paavalin tarina, joka kerrotaan Apostolien tekojen yhdeksännessä luvussa.9 Kristittyjä vihaava mies pysäytetään niin kuvainnollisesti kuin konkreettisestikin tämän vainoretkellä. Paavali ei ole tehnyt elettäkään lähestyäkseen Jeesusta – päinvastoin: hän ”uhkuu vihaa ja murhanhimoa” opetuslapsia kohtaan ja pyrkii kaikin keinoin tuhoamaan Jeesuksen aloittaman ”uskonlahkon”. 

Suvereenissa kaikkivaltiudessaan Jeesus kuitenkin päättää kutsua Paavalin lapsekseen ja työtoverikseen. Paavalia uskon alkutaipaleella auttaneelle Ananiakselle Jeesus ilmaisee asian näin: ”–– minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä.”10 

Paavalin elämässä kutsutun ja valitun identiteetti juurtui niin syvään, että tehtäväänsä astuttuaan hän aloitti useimmat kirjeistään esittelemällä itsensä Jumalan valitsemana ja kutsumana apostolina.11 

 

Kummallisia ratkaisuja 

Jumalan kutsu ja valinta ovat Raamatussa asioita, joita ihmisen ei kuulu kyseenalaistaa. Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala valitsi Israelin kansan valtakuntansa edustajaksi maan päälle, vaikka tiesi heidän epäonnistuvan tehtävässään. Kansansa joukosta hän valitsi myös papit, joiden tehtävänä oli toimia siltana Jumalan ja syntiin langenneen maailman välillä.12 Jumala valitsi yhden kansan, mutta alusta asti hänen tavoitteenaan oli saattaa koko ihmiskunta takaisin yhteyteensä.13 

Jumalan valinta voi näyttää inhimillisesti kummalliselta tai väärältä. Joskus ulkopuoliset kritisoivat tai suhtautuvat epäuskoisesti Jumalan suunnitelmiin. Kun kristittyjen vainoajana tunnettu Paavali kääntyi, häneen ei luottanut kukaan.14 Kun Jumala valitsi Daavidin Israelin kuninkaaksi, profeetta Samuel epäröi. 

Ensimmäisessä Samuelin kirjassa kerrotaan profeetan tuntemuksista sen jälkeen, kun Jumala on siirtänyt siunauksensa kuningas Saulin yltä. Vastusteltuaan ensin kutsua lähteä betlehemiläisen Iisain luo Samuel viimein tottelee Jumalaa ja lähestyy Iisain perhettä. 

Kohtaamisesta kerrotaan seuraavaa: ”Kun he tulivat ja Samuel näki Eliabin, hän ajatteli: ’Hän se on! Nyt on Herran edessä hänen voideltunsa.’ Mutta Herra sanoi Samuelille: ’Älä katso hänen kokoaan ja komeuttaan, sillä minä en hänestä välitä. Herra ei katso kuten ihminen. Ihminen katsoo ulkokuorta, mutta Herra näkee sydämeen.’”15 

Myös kuuden muun veljeksen kohdalla Jumala sanoo ei. Jumalan valinta osuu sen ajan arvoasteikossa vähäisimpään, veljistä nuorimpaan.16 

 

Papin tehtävä 

Edellä luetellut raamatunkertomukset keskittyvät henkilöihin, joilla on ollut pelastushistoriassa poikkeuksellinen rooli. Kuitenkaan Jumala ei lähesty vain poikkeuksellisia tai erityiseen tehtävään kutsuttuja henkilöitä. Evankeliumi Jeesuksesta sisältää nimittäin merkittävän viestin: hänessä Jumalan siunaus ja valinta on tullut jokaisen osaksi – etniseen taustaan, sukupuoleen tai asemaan katsomatta.17 

Ensimmäiset ihmiset ja Jumalan valitsema kansa pappeineen epäonnistuivat tehtävässään Jumalan edustajina ja välikäsinä. Jeesus ei epäonnistunut, joten hänen sovitustyönsä vuoksi tehtävä on nyt uskottu jokaiselle Jeesuksen seuraajalle. 

Pietari sanoo asian näin: ”Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.”18 

Yhteys Jeesukseen luo jokaiselle ihmiselle identiteetin Jumalan valittuna ja rakkaana lapsena. Jokainen Jeesuksen seuraaja on kutsuttu toimimaan ”pappina” eli siltana Jumalan ja langenneen ihmiskunnan välillä. Jokainen on kutsuttu kantamaan hedelmää, jota myös ”isäntäpuumme” Jeesus tuottaa: levittämään rakkautta, joka tekee aloitteen silloinkin, kun rakkauden kohde ei sitä ansaitsisi.19 

 

Kirjoittaja Aikamedian toimittaja ja kasvatustieteen tohtori, joka harrastaa käytännöllistä teologiaa.

 

 

Viitteet: 

1) Joh. 6:44. 2) 2. Moos. 2–4. 3) 2. Moos. 3:11, 4:10, 13. 4) 1. Moos. 12:1–3; 1. Sam. 3:1–21. 5) 1. Moos. 45:5–8. 6) 1. Sam. 16: 1–13. 7) mm. Matt. 4:18–22. 8) Joh. 15:16. 9) Ap. t. 9: 1–19. 10) Ap. t. 9:15. 11) Room. 1:1; 1. Kor. 1:1; 2. Kor. 1:1; Gal. 1:1; Ef. 1:1; Kol. 1:1; 1. Tim. 1:1; 2. Tim. 1:1. 12) 2. Moos. 28:1. 13) 1. Moos. 12:3; Gal. 3:8. 14) Ap. t. 9:13–14, 26. 15) 1. Sam. 16:6–7. 16) 1. Sam. 16:11–12. 17) Joh. 3:16; Kol. 3:11; Gal. 3:28. 18) 1. Piet. 2:9. 19) Joh. 15:1–17. 

 

 


Elämää lahjatodellisuudessa 

Me länsimaiset, romanttisten tarinoiden kyllästämät ihmiset olemme tottuneet näkemään rakkauden tunteena, jota jotkut ihmiset meissä synnyttävät ja toiset eivät. Myönsimme sitä tai emme, rakkautemme täytyy ansaita. Erityisesti romanttisesta rakkaudesta puhuttaessa tuskin kukaan kertoo valinneensa puolisoaan ilman syytä. Valitsemme henkilön, joka vetää meitä puoleensa ja on mielestämme rakastettava. 

Jumalan valtakunta on tässäkin asiassa oman valtakuntamme vastakohta. Hänen valtakunnassaan rakkaus on ansaitsematon lahja. Se ei ole pelkästään tunne vaan ennen kaikkea tekoja, joista äärimmäisin on syyttömänä kuoleminen syyllisten sijasta (1. Joh. 4:10). 

Raamatun Jumala rakastaa ihmistä ensin – ennen kuin tämä on etsinyt häntä, tai edes syntynyt. ”Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä”, Paavali kirjoittaa (Room. 5:8). Johannes taas sanoo näin: ”Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä (1. Joh. 4:19).” 

Luojansa ”kalastamaksi” joutunut C. S. Lewis huomauttaa Jumalan asenteen kertovan valtavasta nöyryydestä. Jumala ottaa vastaan jopa sellaisen ihmisen, joka ei vielä armon koettuaankaan osoita minkäänlaista vastarakkautta. 

Kirjassaan Ilon yllättämä Lewis kertoo olleensa todennäköisesti ”koko Englannin masentunein ja haluttomin uskoontulija”. Sitten hän jatkaa: ”Tuhlaajapoika käveli sentään kotiin omilla jaloillaan. Mutta kuka voi kyllin palvoa Rakkautta, joka avaa ylhäiset portit tuhlaajalle, joka tuodaan sisään potkivana, rimpuilevana, vihamielisenä, silmät tähyillen pakotietä? –– kavahdamme sanoja ’pakota heitä tulemaan sisään’, mutta oikein ymmärrettyinä ne luotaavat Jumalan armon syvyyttä. Jumalan kovuus on lempeämpää kuin ihmisen pehmeys, ja hänen vaatimuksensa on meidän vapautuksemme.” (ER) 

 

Kainalojuttu 2: 

Varustettu palvelemaan 

Pintaraapaisulla Raamatun kertomuksista saattaa saada sellaisen vaikutelman, että Jumala kutsuu ihmisiä täysin sattumanvaraisesti. Esimerkiksi Mooses valittaa kankeaa kieltään niin näyttävästi, että lukija saattaa erehtyä luulemaan häntä luontaisesti sopimattomaksi johtajan tehtävään. 

Kuitenkin Jumalan valintaan liittyy aina myös varustaminen, jonka Jumala aloittaa omissaan jo ennen näiden syntymää (Ps. 139). Esimerkiksi Mooseksen varustus tulee esille Stefanoksen puheessa, joka on tallennettu Apostolien tekoihin (Ap. t. 7:22): ”Mooses sai parhaan egyptiläisen kasvatuksen ja osoitti kykynsä sekä sanoissa että teoissa.” 

Tarkemmin Mooseksen tarinaa tarkasteltaessa näkyykin, ettei valittamisessa ollut kyse sopimattomuudesta vaan huonosta itsetunnosta. Mooses oli mokannut räikeästi ja tippunut yhteiskunnan ylimmältä portaalta alimmalle. Neljäkymmentä vuotta erämaassa olivat tehneet tehtävänsä, eikä mies enää muistanut todellista identiteettiään. 

 



Teema
51���52/2019

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan