Seurakunnan salaisuus - Miten yhdistää toisiinsa Raamatun kuvaus seurakunnan taivaallisesta todellisuudesta sekä omasta arkisesta seurakunnasta uskovineen

Miksi Jumalan valtakunta ei tule sellaisella voimalla, että kaikki sen vastaansanomattomasti näkisivät ja tunnistaisivat? Tätä tematiikkaa taisivat myös fariseukset pohtia, Nina Kakriainen kirjoittaa.
Miksi Jumalan valtakunta ei tule sellaisella voimalla, että kaikki sen vastaansanomattomasti näkisivät ja tunnistaisivat? Tätä tematiikkaa taisivat myös fariseukset pohtia, Nina Kakriainen kirjoittaa.

Nina Kakriainen 

 

Joskus uskoontulon yhteydessä voi olla helppoa ottaa vastaan Jeesus ja hänen anteeksiantonsa, mutta seurakunnan rooli jää ymmärtämättä. Siitäkin huolimatta, että Raamatussa vastaansanomattomasti sanotaan näin: Jumala on luonut ja tarkoittanut meidät yhteyteen toinen toisemme kanssa, ja siinä yhteydessä me muutumme ja kasvamme. 

 

Yksin vai yhdessä? 

Philip Yancey kuvaa omaa kipuiluaan seurakunnan kanssa jotenkin näin: ”Käänsin selkäni seurakunnalle joksikin aikaa, koska löysin sieltä niin vähän armoa. Palasin, koska en löytänyt sitä mistään muualta.” Yanceyn sanoissa on jotakin tunnistettavaa, sillä seurakunnan elämä tulee niin arkiselle tasolle, että se kaikkein selkeimmin paljastaa uskovien keskeneräisyyden, luonteen särmät ja rosoisuuden. 

Jos me jokainen uskova sen sijaan eläisimme uskoamme todeksi omassa kuplassamme – vailla toisia ihmisiä, vain tutkien Paavalin ja muiden hengellisten nerojen syvällisiä opetuksia – olisi helppo alkaa pian pitämään itseä hengellisesti kasvaneena ja täyden mitan saavuttaneena. Mutta kun astumme omalta saareltamme toisten uskovien keskelle, tulemme hyvin nopeasti huomaamaan oman hengellisen vajaamittaisuutemme.

 

 

      Omassa kuplassa on helppo

      pitää itseä hengellisesti kasvaneena.

 

Seurakunta on Raamatun suuri salaisuus; se on Jumalan ja Kristuksen kuningasvallan keskus maailmassa sekä kappale aikojen lopulla ilmestyvää Jumalan valtakunnan todellisuutta. Tämän salaisuuden ihastelemiseen Paavali käytti koko elämänsä, ja näyttää siltä, että mitä pidempään Paavali vaelsi, sitä syvemmälle hän salaisuuteen sukelsi ja sitä kirkkaammin hän sen myös näki. 

Paavali myös teki kaikkensa välittääkseen tuon saman näkymän muille uskoville, sillä hän puhuu toistuvasti kirjeissään seurakunnan kohdalla suuresta salaisuudesta, Jumalan kätketystä viisaudesta, suurenmoisesta toivosta sekä osaksemme määrätystä kirkkaudesta.1 

Miten voisimme nähdä kuten Paavali ja löytää aarteen lähteelle? 

 

Uni patsaasta 

Todellinen näköalapaikka Jumalan valtakuntaan meille avataan Danielin kirjassa unen kautta, jonka Baabelin kuningas Nebukadnessar näkee pohdittuaan, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Hän näkee unta hirmuisesta kuvapatsaasta, jonka ruumis koostuu eri metalleista sekä savesta ja jonka kirkkaus on suunnaton. Kuninkaan katsellessa patsasta jostakin lähtee yhtäkkiä liikkeelle kivilohkare, joka iskeytyy suoraan patsaan jalkoihin niin, että se kaatuu ja hajoaa tuhansiksi sirpaleiksi. Mitään ei jää jäljelle sen suuresta komeudesta, vaan tuuli puhaltaa pölynkin mennessään. Tästä pienestä kivestä sen sijaan kasvaa suuri vuori, joka täyttää koko maailman.2 

Selitys, jonka Daniel Jumalalta tälle unelle saa, on seuraava: patsaan kultainen pää tarkoittaa Babylonian kuningaskuntaa, jonka kukistuttua maailmannäyttämölle nousee kolme muuta valtakuntaa. Historia kertoo, että nämä olivat Persian, Kreikan ja Rooman valtakunnat, joista viimeksi mainitun aikana kivi singottiin tähän maailmaan. 

Selityksessään Daniel kertoo kuninkaalle, minkä alku tuo pieni kivilohkare on: ”Noiden kuninkaiden päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu ja jota ei ikinä luovuteta millekään muulle kansalle. Se murskaa kaikki nuo muut valtakunnat ja tekee niistä lopun, mutta itse se pysyy ikuisesti.”3 

Kun sitten siirrytään Uuden testamentin alkuun, niin sekä Johannes Kastajan että Jeesuksen itsensä julistuksen ydinsanoma on se, että ”taivasten valtakunta on tullut lähelle”. Jeesus Kristus syntyy maailmaan Rooman keisari Augustuksen hallitessa maailmaa, ja yhdessä viimeisistä vertauksistaan ennen kuolemaansa Jeesus kutsuu itseään kiveksi, jonka rakentajat hylkäsivät, mutta jonka varaan Jumala rakentaa valtakuntansa maan päälle. ”Siitä kivestä, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut huippukivi. Jokainen, joka tähän kiveen kaatuu, ruhjoutuu, ja jonka päälle se putoaa, sen se murskaa.”4 

Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus saavat aikaan sen, että maailmannäyttämölle syntyy ja tulee uusi valtakunta – taivasten valtakunta. Sen alku näyttää hyvin vähäpätöiseltä, vaikka pienessä kivessä onkin niin valtava voima, että se murskaa tuon suurenmoisen patsaan ja kaikki muut valtakunnat. 

 

Valtakunnan kasvu 

Matteuksen evankeliumin luku 13 sisältää useita vertauksia Jumalan valtakunnasta Jeesuksen itsensä kertomana. Luku alkaa kylväjävertauksella, jossa valtakunnan Sanaa kylvetään erilaisiin maaperiin, joissa sitten joko tapahtuu kasvua tai ei. Seuraavassa vertauksessa vihamies kylvää hyvän siemenen sekaan rikkaviljaa, ja sitten ovat vuorossa vertaukset sinapinsiemenestä, hapatteesta sekä aarteesta, helmestä ja nuotasta. 

Kaikki nämä Jeesuksen vertaukset Jumalan valtakunnasta tuovat esiin valtakunnan eri puolia. Nebukadnessarin unessa pienestä kivilohkareesta kasvaa suuri vuori, joka täyttää koko maan, ja jotakin samankaltaista on Jeesuksen vertauksissa, joissa Jumalan valtakunta on kuin sinapinsiemen ja hapate. 

Sinapinsiemen ymmärrettiin pienimmäksi ruokakasvin siemeneksi, eikä sitä maahan kylväessä ollut ollenkaan ilmeistä, millainen on sen lopputulos. Jeesus sanoo, että kun tämä pienen pieni siemen on kasvanut täyteen mittaansa, se on puutarhakasveista lopulta kaikkein suurin; siitä tulee puu, jonka oksille taivaan linnut tekevät pesänsä.5 

Samaa kasvun salaisuutta kuvaa Jeesuksen vertaus ”itsestään kasvavasta viljasta”, jossa mies kylvää siemenen maahan. ”Nukkuipa hän tai valvoi, öin ja päivin, siemen orastaa ja kasvaa, eikä hän tiedä, miten.”6 Maassa tapahtuu ihme riippumatta inhimillisistä voimavaroista, ja se tapahtuu kaikessa hiljaisuudessa. Vielä tänäänkään, kaikesta edistyksestä huolimatta, tiede ei ole kyennyt selvittämään kasvamisen salaisuutta. Keinotekoista siementä, joka tuottaisi elämää – jossa olisi elämä – ei ole kyetty ”luomaan”. 

Jeesuksen käyttämä vertaus hapatteesta kuvaa puolestaan sitä, miten Jumalan valtakunta salatusti tunkeutuu maailmaan ja täyttää ja kyllästää sen: ”Taivasten valtakunta on kuin hapate, jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja, ja koko taikina happani.”7 Valtakunta on koko ajan salatusti aktiivinen, vaikkakaan sen vaikutus ei ole luonnollisin silmin nähtävissä. 

 

Sisäisesti meissä 

Miksi näin on? Miksi Jumalan valtakunta ei tule sellaisella voimalla, että kaikki sen vastaansanomattomasti näkisivät ja tunnistaisivat? Tätä tematiikkaa taisivat myös fariseukset pohtia, kun he kysyivät Jeesukselta valtakunnan tulemisesta. Jeesus vastaa heille, että Jumalan valtakunta ei tule silmin nähtävällä tavalla, niin että voitaisiin osoittaa sen olevan täällä tai tuolla. Sen sijaan Jeesus sanoo Jumalan valtakunnan olevan meidän keskellämme, meidän sisällämme.8 

Jumalan valtakunnan vaikutus alkaa aina sisäisestä sydämen muutoksesta, ja siksi se on ikään kuin huomaamatonta ja sille on helppo olla sokea. Kun Jeesus Kristus muuttaa sydäntämme, meissä alkaa virrata uusi elämä, joka alkaa hiljaisella voimallaan tehdä uutta työtä. Emme tiedä, miten se tapahtuu tai millaisen muodon se saa. 

Uudestisyntymässä meihin istutetaan Jumalan valtakunnan siemen, joka on alku jollekin suurenmoiselle ja jonka päämäärä on sama kuin Jeesuksella oli: me tulemme muuttumaan hänen kaltaisekseen ja perimään saman kirkkauden, ja me myös saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on.9 

Paavali maalaa eteemme loistavan tulevaisuuden, jonka vuoksi kannattaa taistella: ”Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, sisäinen ihmisemme kuitenkin uudistuu päivä päivältä. Tämä hetken kestävä, kevyt ahdistuksemme tuottaa määrättömän, ikuisen kirkkauden meille, jotka emme kiinnitä katsettamme näkyviin vaan näkymättömiin, sillä näkyvät ovat ajallisia mutta näkymättömät iankaikkisia.”10 

 

Kädet mullassa 

Paavalin kirjeissä on yksi kenties närkästyttäväkin piirre. Kun hän ensin maalaa huikaisevat näköalat, avaa Jumalan ja Kristuksen salaisuutta ja avartaa uskovien sydäntä ottamaan sen vastaan, sitten hän ikään kuin likaa kätensä uudelleen ja palaa yläilmoista takaisin maan päälle. 

Näyttää nimittäin siltä, että kaiken kruununa Paavalin kirjeet sisältävät ohjeita, neuvoja ja kehotuksia seurakunnan arkiseen elämään ja etenkin uskovien keskinäisiin suhteisiin – perhesuhteisiin. Jumalan valtakunnan todellisuutta eletään todeksi arjen keskellä, kädet liassa, ja siksi siitä ikään kuin katoaa kaikki loiste ja vaikuttaa siltä, että nuo taivaalliset näköalat eivät voi olla totta. 

Paavali kehottaa toistuvasti uskovia palvelemaan, kunnioittamaan ja kärsimään toinen toistansa. Hän rohkaisee näkemään vaivaa yhteyden ylläpitämiseksi. Kirjeistä käy myös ilmi, että se selvästikin on äärimmäisen vaikeaa ja juuri se seurakunnan suuri kompastus, johon Jumalan vihollinen hyökkäyksensä kohdistetusti suuntaa. 

 

Kiviä Jumalan rakennuksessa 

Seurakunta on meille paikka, jossa elämme todeksi Jumalan valtakunnan todellisuutta yhteyden kautta toinen toisiimme, ja siinä yhteydessä Kristus kirkastuu. ”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus.”11 

Vaikka meillä olisi kaikki tieto ja viisaus ja hengelliset lahjat, mutta emme eläisi rakkautta todeksi arkisella tasolla suhteessa toisiin, olisimme vain kumisevia soittopelejä ilman todellista vaikutusalaa. Jumalan suunnitelma uskovan elämässä rakentuu ja toteutuu seurakunnan kautta, ja Jumala itse on siihen äärimmäisen sitoutunut. Me olemme kiviä Jumalan rakennuksessa ja osia hänen ruumiissaan, ja se vaatii ehdottomasti yhteyden tavoittelua ja elämistä jatkuvasta anteeksiannosta. 

”Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan te olette samaa kansaa pyhien kanssa ja Jumalan perheväkeä, apostolien ja profeettojen perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus. Hänessä koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa. Hänessä tekin rakennutte yhdessä muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä.”12 

 

Kirjoittaja on teologian maisteri ja pastori. 

 

 

Miksi Jeesus puhui taivaallisista vertauksin? 

Kun Jeesus puhui väkijoukolle Jumalan valtakunnasta, kerrotaan, että hän puhui ainoastaan vertauksin. Näin hän toi ”julki sen, mikä ollut salassa maailman perustamisesta asti” (Matt. 13:34–35). 

Vertauksissa maallinen kertomus ilmaisi taivaallista totuutta, sillä vertaukset sisälsivät salaisuuksia, joita ei voitu ilmaista millään muulla tavalla. Syy, miksi taivaallisia totuuksia kutsutaan salaisuuksiksi, on se, että kukaan ei voi oppia tuntemaan niitä, ellei Jumalan Henki anna siihen viisautta. 

Kun opetuslapset sitten ihmettelivät, miksi Jeesus puhui kansalle ainoastaan vertauksin, Jeesus antoi heille melko tylyltä kuulostavan vastauksen: ”Siksi, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu” (Matt. 13:11). 

Syy Jeesuksen vastaukseen löytyy siitä, että Jumalan valtakuntaan täytyy syntyä, jotta sinne voi päästä sisälle ja jotta sen voi nähdä. Näin ollen ulkopuolella olevat eivät saa, eivätkä voi, tuntea Jumalan valtakunnan salaisuuksia. He eivät ymmärrä totuutta, koska ovat itse sulkeneet siltä korvansa, ja siksi heiltä otetaan pois sekin, mikä heillä on. 

Jollei ihminen rakasta totuutta, hän ei myöskään saa elämäänsä totuuden siunausta.  

(NK) 

 

Viitteet: 1) vrt. Ef. 5:32, 1. Kor. 2:7,9, 2. Kor. 4:16–18, Fil. 3:20–21, Ef. 1:18–23. 2) Dan. 2:29–35. 3) Dan. 2:44. 4) Luuk. 20:17–18. 5) Matt. 13:31–32. 6) Mark. 4:26–27. 7) Matt. 13:33. 8) Luuk: 17:20–21. 9) 2. Kor. 3:18, Fil. 3:20–21, 1. Joh. 3:2. 10) 2. Kor. 4:16–18. 11) Joh. 13:35. 12) Ef. 2:19–22. 

 

Teema
40/201

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan