Puhuako kielillä lasten kuullen?

Haluaisin, että alakouluikäiset lapsemme saisivat tuntumaa karismaattiseen hengellisyyteen, ja olen miettinyt, että olisiko hyvä rukoilla kielillä heidän kuultensa, kun luonteva tilanne tulee. Tähän asti olen arkaillut sitä, koska olen ajatellut, ettei kielilläpuhumisen lahjaa ole tarkoitettu esiteltäväksi. Toisaalta lapset ovat joskus itse kyselleet kielilläpuhumisesta, joten aihe selvästi kiinnostaa. Mikä olisi viisas ratkaisu?

On varmasti hyvä ja suotavaa, että lapset saavat kokea elämässään aitoa ja puhdasta karismaattisuutta. Se on myös asia, joka vaatii vanhemmilta suurta viisautta. Pääpiirteisesti lapselle tulee kertoa asioista tasolla, jolla hän on kykenevä niitä ymmärtämään.

Uskovien kotien lapset osallistuvat vanhempiensa mukana seurakunnan erilaisiin tilaisuuksiin. Usein näissä yhteyksissä he saavat aivan huomaamatta juuri tuota tuntumaa joskus oudoltakin vaikuttavaan hengellisyyteen. Tuntuma syntyy heidän oman aistimaailmansa ehdoilla. Silloin syntyy aivan luonnollinen mielenkiinto, ja se tuottaa usein hyvän hedelmän.

Kun lapsi esittää kysymyksiä hengellisistä asioista, on hänelle syytä antaa vastauksia eikä sortua ohittamaan tilannetta ajatellen, ettei hän kuitenkaan ymmärrä. On siis hyvä varautua ja valmentaa itseään kertomaan lapselle asioista sellaisella kielellä ja termeillä, joita hän voi ymmärtää.

Kotona harjoitetut hartaushetket ovat lapselle toinen tilaisuus saada tuntumaa hengellisiin asioihin. Ehkä silloin on kuitenkin paras kiinnittää huomio ensisijaisesti ”selkokieliseen” uskon ja hengellisyyden vahvistamiseen. Lapsen on hyvä saada kokea omassa perhepiirissä turvallisuutta hengellisiä asioita kohtaan. Silloin hän uskaltaa myös tuoda kysymyksiään esille.

Ennen kaikkea on tärkeää rukoilla lastensa puolesta.


Jeesuksen mukaan jokainen ihminen ”tullaan suolaamaan tulella” (Mark. 9:49). Tiedetäänkö, mitä hän noilla sanoillaan tarkoitti?

Kyseinen tekstikohta on yksi Uuden testamentin vaikeimmin tulkittavista teksteistä. Vanhimmat käsikirjoitukset antavat sille kolme erilaista lukutapaa: ”kaikki tulevat tulella suolatuiksi” (Codex Vaticanus), ”jokainen uhri on suolalla suolattava” (Codex Bezae) sekä ”kaikki tulevat tulella suolatuiksi, ja jokainen uhri on suolalla suolattava” (Codex Alexandrinus). Nämä erilaiset lukutavat antavat oman lisävaikeutensa tekstin tulkinnalle. Useissa raamatunkäännöksissä jakeeseen kuuluukin vain ensimmäinen, kysymyksessä mainittu lause.

Se kuitenkin tiedetään, että suolaa käytettiin Jeesuksen aikana paitsi ruokatarvikkeiden säilyttämiseen, myös ruuan maustamiseen. Vanhan testamentin mukaan jokaiseen Herralle uhrattavaan uhriin oli laitettava suolaa. 1 Suola uhrin päälle laitettuna teki liitosta paitsi kelpaavan myös pysyvän.

Tätä taustaa vasten Jeesuksen sanat näyttäisivät merkitsevän, että ennen kuin kristillisestä elämästämme tulee Jumalalle kelpaavaa, se tulee käsitellä tulella, kuten uhrit maustettiin suolalla. Tuli on se ”suola”, joka tekee elämästämme Jumalalle kelpaavan.

Mitä ”tuli” sitten tarkoittaa? Uuden testamentin kielikuvissa tulella on kaksitahoinen merkitys:

1) Se tuhoaa. Tuli-sanaa käytetään puhuttaessa kuvaannollisesti esimerkiksi tuomiosta.
2) Se puhdistaa. Tuli puhdistaa muun muassa metallit epäpuhtauksista.

Tätä taustaa vasten Jeesuksen sanat näyttäisivät viittaavan uskovan harjoittamaan itsekuriin, joka tuottaa voiton synnistä ja puhdistaa ja vahvistaa elämää. Voitaisiin sanoa, että sellainen elämä, joka on kuuliaisuuden ja Jumalan tahdon hyväksymisen puhdistavalla tulella maustettu (”tulella suolattu”), on kelvollinen Jumalalle. Tämä itsekurin  harjoittaminen on osa jokaisen uskovan kilvoitusta Jumalan armon alaisuudessa.


Sanotaan, että rakkaus edellyttää vapautta olla myös rakastamatta, ja että tästä syystä pelastus perustuu ihmisen puolelta ainakin osittain vapaaseen tahtoon ottaa Jeesus vastaan syntiensä sovittajana. Mutta miten tämä toteutuu kohtuun kuolleiden, abortoitujen tai pienenä kuolleiden lasten tapauksessa? Vapaakristillisissä kirkoissa meillä on se lohdullinen usko, että he pääsevät Jumalan luo taivaaseen. Onko kuitenkin niin, että suuri osa taivaassa kerran olevista ihmisistä on siellä ilman perinteistä uskonratkaisua, varhaisen traagisen kuoleman kautta?

Ihmisiä on kautta aikojen askarruttanut kysymys niiden lasten iankaikkisuusosasta, jotka kuolevat ennen syntymäänsä tai ennen kun ovat osanneet ottaa Jeesusta vastaan syntiensä sovittajana. Pulma johti katolisen kirkon muodostamaan päätelmään lasten joutumisesta kadotukseen ilman kasteen sakramentin vastaanottamista. Tämä päätelmä perustui kasteen merkityksen ja sisällön harhaanjohtavaan tulkintaan.

Raamattu antaa varsin vähän viitteitä varhain kuolleiden lasten iankaikkisuusosasta. Se on kuitenkin selvää, ettei Jumala rankaise lapsia Heidän isiensä syntien tähden.2

Lapsella ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa, että hän ihmisenä on osallinen Aadamin syntiin langenneesta luonnosta. Vaikka lapsi ei ole henkilökohtaisessa vastuussa tuosta synnin alaisesta tilastaan, hänen pelastuksensa lepää Jeesuksen sovitustyön perustalla. Tästä syystä on aivan loogista ajatella, että Jumala armonsa kautta antaa lapsille pelastuksen lahjan ilman, että he ovat sitä osanneet osakseen pyytää. Ainoastaan Kristuksen rakkauden tahdonalainen hylkääminen riistäisi heiltä taivasosuuden, ja sitä he eivät ole osanneet tehdä.

Ratkaisuperusteista Jeesuksen ja anteeksiantamuksen vastaanottamista tarvitaan silloin, kun ihminen on tietoinen rikkomuksestaan Jumalaa vastaan.


Viitteet:
1) 3. Moos. 2:13; 4. Moos. 18:19; 2. Aik. 13:5; Hes. 43:24.
2) 5. Moos. 24:16; Hes. 18:20.


Kauko Uusila

Kirjoittaja on Riihimäen Kotikirkko-helluntaiseurakunnan pastori.

Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan