Profeetatko vain saavat arvostella profetioita?

Seurakuntamme pastori opetti, että profetoimista saa arvostella vain sellainen henkilö, jolla itselläänkin on profetoimisen lahja. Entä jos minulle henkilökohtaisesti joku profetoisi ”puuta heinää”, niin enkö saisi käyttää omaa järkeäni ja arvostella?

Kysyjän ihmetys on oikeutettua.

Alkuseurakunnassa profetiat olivat alisteisia seurakunnan vakiintuneelle, Jeesuksen opetuksille perustuvalle varsinaiselle opetukselle. Edes Paavali, joka oli monipuolinen karismaatikko ja profeetta, ei asettanut omia profetioitaan samalle tasolle ”Herran sanan” kanssa.1 Päinvastoin profetioita saattoi kuka tahansa verrata annettuun opetukseen, ja ristiriitatilanteessa seurakunnan opetus oli aina ensisijaista.

Se, että arviointi oli koko yhteisön asia, käy ilmi muun muassa ensimmäisen Tessalonikalaiskirjeen kohdasta, jossa Paavali kieltää halveksimasta profetointia mutta kehottaa koettelemaan kaikkea ja pitämään sen, mikä on hyvää.2 Käsky oli suunnattu kaikille kirjeen kuulijoille eli koko seurakunnalle.

Lisäksi on hyvä huomata, että Paavali kehottaa lukijoitaan usein ”päättelemään itse” eli käyttämään omaa harkintaa.3 Hän ei siis vain runno omia näkemyksiään läpi ehdottomina totuuksina. Varhaisessa kristinuskossa ei ollut kulteille ominaista autoritääristä henkeä.

Tällaisessa ilmapiirissä profetiat pysyvät paremmin siinä tehtävässä, johon Jumala on ne tarkoittanut: seurakunnan ja yksilöuskovien rakentamisena, kehottamisena ja lohduttamisena.

Arvioinnin puolesta puhuu sekin, että osa profetoivista tietää huijaavansa eli pyrkivänsä Jumalan nimissä manipuloimaan toista ihmistä tai järjestämään karismaattista viihdettä. Vaikka enemmistö profetoijista epäilemättä on vilpittömiä, myös he saattavat hoksaamattaan tuoda esille omia ajatuksiaan, tunteitaan tai toiveitaan profetian muodossa.


Esterin kirjassa kerrotaan, kuinka Persian kuningatar Vasti menetti asemansa kieltäydyttyään tulemasta esittäytymään vieraille päiväkausia juhlineen kuninkaan pyynnöstä (1:10–12). Kuulin, että alkutekstin mukaan kuningas vaati kuningatarta esiintymään alastomana vain kruunu päässään, mihin tämä ei suostunut. Onko tämä tulkinta totta: pitäisikö kunniallinen Vasti nostaa Esterin rinnalle toiseksi Esterin kirjan sankariksi?

Alkutekstissä ei varsinaisesti puhuta mitään alastomuudesta: siinä käytetty ilmaus ”näyttämään kauneuttaan” tarkoittaa suurin piirtein samaa mitä suomennoskin. Alkutekstissä ei myöskään ole sanaa ”vain”, mikä olisi ollut odotettavaa, jos kirjoittaja olisi tarkoittanut, että kruunun lisäksi ei olisi saanut pukea mitään muuta. Kysymyksessä oli pikemminkin kuningattaren uhmakas kieltäytyminen ehkä nöyryyttäväksi kokemastaan kauneuden esittelemisestä. Tässä mielessä Vasti ei ehkä ansaitse erityistä siveyssankarin paikkaa.

Koko sankaritematiikkaan liittyy Esterin kirjassa myös hieman hämmentäviä seikkoja. Ensinnäkin avioituminen vierasuskoisten kanssa oli Mooseksen lain mukaan kiellettyä, ja näin Mordokai rikkoi lakia antaessaan adoptiotyttärensä vaimoksi kuninkaalle (vastuussa oli ensi sijassa Mordokai, koska patriarkaalisessa kulttuurissa Esterillä itsellään ei juuri ollut valinnan mahdollisuutta). Siinä missä Danielin kirjassa sankaruus on valmiutta astua  kuolemaan Mooseksen lain noudattamisen tähden, Esterin kirjassa rikotaan lakia juutalaisen kansan pelastamiseksi.

Periaate ”hätä ei lue lakia” näyttää siis olleen vallalla myös Vanhassa testamentissa.

Toiseksi kertomuksessa hyväksytään seksuaalisen viehätysvoiman käyttö poliittisiin tarkoituksiin: Ester käyttää nimenomaan kauneuttaan pelastaakseen juutalaisen kansan tuholta. Raamatussa ei ratkaista kaikkia eettisiä haasteita tuijottamalla jäykästi ”lain kirjainta”. Joskus yhtä pykälää rikotaan, jotta lain kuvaama laajempi periaate ei tuhoutuisi.

Esterin ja Mordokain ajattelutavassa on ehkä hieman samaa kuin Jeesuksella, kun hän korosti sapatin olevan ihmistä varten eikä toisinpäin.4 Ehkä tämä viittaa siihen, että myös seksuaalimoraalisissa kysymyksissä on joskus käytettävä tapauskohtaisuuden periaatetta Jumalan mielen mukaista toimintatapaa etsittäessä. Uhrautumista toisten ja Jumalan kansan edestä pidetään Esterin kirjassa tärkeämpänä hyveenä kuin seksuaalisuutta säätelevää koodistoa.

Vaikka tästä ei pidä rakentaa oppia Uuden liiton seurakunnassa, on hyvä tiedostaa Raamatun sisältävän kuvauksia tilanteista, joissa Jumalan valtakunnan paras edellyttää erikoisjärjestelyjä ja normaalien eettisten rajojen venyttämistä.

 
Miten helluntailiikkeessä suhtaudutaan niin sanottuun Nikean uskontunnustukseen? Erään luterilaisen opetuskirjan mukaan helluntailaiset ja muut baptistisen kasteen harjoittajat eivät voi hyväksyä sitä, koska siihen sisältyy kohta ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi”.

Ensiksikin on todettava, että sekä helluntai- että baptistiseurakunnat muodostavat laajan erilaisia opillisia käsityksiä vaalivien yhteisöjen joukon. Osa helluntailaisista ja baptisteista ajattelee kasteen ja uudestisyntymisen suhteesta tavalla, joka on lähellä sakramentalistisia kirkkoja. Toisessa ääripäässä kasteen ei ajatella muuttavan mitään, ja kasteesta ja anteeksiantamuksesta puhutaan mieluiten erillisinä asioina.

Tästä huolimatta Suomen helluntailiikkeessä klassisiin uskontunnustuksiin (Apostolinen, Nikean ja Athanasioksen tunnustus) on perinteisesti voitu yhtyä, mutta niitä ei ole haluttu nostaa varsinaisen uskontunnustuksen asemaan. Liikkeessä on painotettu Raamatun roolia riittävänä uskon ja opin auktoriteettina.

Tällä suhtautumistavalla on myös hyvät perusteet, sillä kristinusko muuttui monella tapaa ensimmäisen vuosisadan jälkeen: hellenistiset vaikutteet lisääntyivät, ja teologiaan tuli vahva filosofinen tulokulma. Tästä syystä kaikki Vanhan kirkon näkemykset eivät ole sopusoinnussa Jeesuksen opetuslasten uskonnäkemysten kanssa.

Viitteet:
1) 1. Kor. 7:12, 25.
2) 1. Tess. 5:19–21.
3) esim. 1. Kor. 10:15; 11:13.
4) Mark. 2:27.


Matti Kankaanniemi

Kirjoittaja on teologian tohtori ja Iso Kirja -opiston opettaja.




Onko sinulla noussut Raamatun äärellä mieleen jokin kysymys, joka on jäänyt  askarruttamaan? Lähetä kysymyksesi sähköpostitse osoitteella tai kirjeessä osoitteella Aikamedia Oy / Ristin Voitto -lehti (Kysy Raamatusta), Kumitehtaankatu  5, 04260 Kerava. Kysy Raamatusta -palsta julkaistaan noin kerran kuukaudessa. Toimitus pidättää oikeuden valita lähetetyistä kysymyksistä vastattavat. Vastaajina toimivat tunnetut helluntailiikkeen raamatunopettajat.


Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan