Pekka Iivonen: Uskonyhteisön merkitys katsomuskasvatuksessa

Suomalainen kouluyhteisö on viime vuosikymmenten aikana 1980-luvulta lähtien muuttunut ja monimuotoistunut hyvin voimakkaasti. Merkittävänä muutoksena koulun toimintakulttuurin ja oppimiskäsityksen muutoksen ohella on ollut oppilaiden ja opiskelijoiden kulttuurierojen suuri muutos. Tällä hetkellä tuo kulttuuriero koulutuksen piirissä olevilla lapsilla ja nuorilla on suurempi kuin koskaan ennen maamme historiassa. Samalla toinen eli väestön tuloerojen kasvu on johtanut tilanteeseen, jossa tasavertaisen koulutuksen takaaminen kaikille on entistä vaikeampaa ja ajoittain tai paikoitellen mahdotonta jo nyt.

 

Nämä muutokset ovat johtaneet myös siihen, että kouluissa ja oppilaitoksissa tarvitaan entistä enemmän kulttuureihin, katsomuksiin ja hyvinvointiin liittyvää toimintaa. Ja tätä erityisesti varhaiskasvatus eikä myöskään koulutoimi pysty yksin tekemään, vaan ne tarvitsevat entistä enemmän koulun ulkopuolisten toimijoiden läsnäoloa yhteisössä.

 

Euroopan Kirkkojen Neuvoston pääsihteeri isä Heikki Huttunen (2018) toteaa kirjoituksessaan Ortodoksinen Opettaja -lehdessä, että ”uskonto on palannut Euroopan politiikan asialistalle. Hänen mukaansa useissa Euroopan maissa, mukaan lukien Ranska, pohditaan uskonnon asemaa koulussa sekä opetuksen että kasvatuksen kysymyksenä”. Hänen mukaansa ”Euroopassa vähitellen myönnetään, että kouluopetuksen tulisi antaa myös teologisia ja hengellisiä eväitä, jotta uskonnollista identiteettiä ei voitaisi käyttää väärin.” Tätä samaa Suomessa on useissa yhteyksissä korostanut muun muassa sisäministeriö eri kannanotoissaan yhteiskunnan turvallisuudesta puhuttaessa.

 

Uskonnollisen yhdyskunnan ja koulun välinen yhteistyö on muuttunut merkittävästi tultaessa 1970- ja 1980-luvulta tähän päivään. Vielä 1980-luvulla uskonnollinen toiminta kouluissa oli lähes yksinomaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työtä, koulupastori-työ, ja sisällöltään hyvin hartaudellista ja jopa julistavaa tai evankelioivaa. Vähitellen yhteiskunnan monimuotoistuessa mm. maahanmuuttajien ja uskonnottomien määrän kasvaessa 1990-luvulla ja erityisesti 2000-luvun alussa myös uskonnollisten yhdyskuntien rooli muuttui kouluyhteistyössä. Julistamisen ja hartaudenharjoittamisen sijaan yhä keskeisemmäksi nousi uskontoihin tutustuminen, arvo- ja eettinen kasvatus ja osallistuminen koulun arkiseen elämään asiantuntijana ja tukijana. Tämä kehityssuunta on korostunut tultaessa 2010-luvulle.

 

Toiminnan muutoksesta huolimatta Opetushallituksen (2011) tekemän selvityksen mukaan paikallisseurakunnat ovat koulun tärkeimpiä yhteistyökumppaneita. Ylivoimaisesti eniten peruskoulut ja lukiot ilmoittivat tekevänsä yhteistyötä eri seurakuntien kanssa. Selvityksessä ei eritelty eri kirkkojen ja uskonnollisten yhdyskuntien tekemää työtä toisistaan, joten voidaan arvella, että näissä vastauksissa oli mukana myös yhteistyö muidenkin kirkkojen ja seurakuntien kanssa tehty työ.

 

Uskonnollisen yhdyskunnan merkitys tällä hetkellä ja käsittääkseni myös tulevina vuosina on olla entistä vahvemmin arvojen ja eettisten kysymysten esiin nostaja lapsille ja nuorille. Eri uskonnollisten ja katsomuksellisten toimijoiden tulee siis olla tukemassa omalla toiminnallaan kouluyhteisössä sitä tavoitetta, jonka muun muassa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2016) kiteyttää muotoon: ”Koulutyössä tutustutaan läheiseen kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen.” Entistä keskeisempään rooliin on noussut niin oppilaiden kuin henkilökunnan tuki kriiseissä ja erilaisissa elämää järkyttäneissä tilanteissa. Perinteisen hartauden, kirkon tai päivänavauksen sijaan tarvitaan tukea, läsnäoloa ja asiantuntijuutta.

 

Koulun ja uskonnollisen yhdyskunnan yhteistyötä koulutoimessa ohjaavat tällä hetkellä seuraavat säädöksen, joiden perusteella yhteistyö voidaan ja pitää toteuttaa: Suomen perustuslaki (11.6.1999/731; 11 §), uskonnonvapauslaki (6.6.2003/453), varhaiskasvatuslaki (13.7.2018/540), perusopetuslaki (21.8.1998/628), lukiolaki (10.8.2018/714), varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä lukion opetussuunnitelman perusteet sekä lisäksi Opetushallituksen 12.1.2018 antamat ohjeet koskien uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusta ja uskonnollisten tilaisuuksien järjestämistä ammatillisessa koulutuksessa sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kasvatuksen linjaus 2015. Ammatillisessa koulutuksessa yhteistyötä ohjaavat eri ammattitutkintojen perusteet sekä lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma.

 

Opetushallituksen antaman ohjeen (2018) tarkoituksena on varmistaa sivistyksellisten ja uskonnon vapautta koskevien perusoikeuksien toteutuminen esi- ja perusopetuksessa, edistää suvaitsevaisuutta ja moniarvoisuutta sekä varmistaa, että opetus on oppilaita uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitouttamatonta. Opetuksen järjestäjät vastaavat opetuksen toteuttamisesta, juhlien sekä uskonnollisten tilaisuuksien ja toimitusten ja niille vaihtoehtoisen toiminnan järjestämisestä säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja koulun ulkopuoliset toimijat tuovat mukaan oman uskontonsa erityispiirteitä ja asiantuntijuutta.

 

Opetushallituksen antaman ohjeen (2018) mukaan uskonnolliset tilaisuudet ja toimitukset ovat uskonnon harjoittamista. Perustuslain 11 §:n 2 momentin mukaan uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Viimeksi mainitun perusteella oppilasta ei voida velvoittaa osallistumaan jumalanpalvelukseen, uskonnolliseen päivänavaukseen tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen tai toimitukseen. Vapaus olla osallistumatta uskonnolliseen tilaisuuteen ja toimitukseen on riippumaton yhdyskunnan jäsenyydestä. Näin ollen myöskään tiettyyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia ei voida velvoittaa osallistumaan asianomaisen uskonnollisen yhdyskunnan tai opetuksen järjestäjän itse järjestämiin uskonnollisiin tilaisuuksiin ja toimituksiin. Toisaalta perustuslain 11 §:n 2 momentin tarkoituksena ei ole estää muiden

positiivista uskonnon harjoittamisen vapautta.

 

Yksi keskeisimmistä toimijoista arvo- ja eettisten kysymysten ja uskonnon näkymisessä koulussa on luterilaisen kirkon rinnalla ollut vuosikymmenien ajan helluntaiseurakunnat ja sittemmin myös Helluntaikirkko sekä Helluntaiseurakuntien Koulupalvelu. Toiminta alkoi, kuten ajan tapaan kuului, 1970-luvulla hyvin vahvana sanajulistuksena ja evankelioimisena. Työ oli hyvin merkittävää ja tavoitti tuhansia ja tuhansia nuoria eri puolilla maata, erityisesti koulutyön pioneerin Samuli Sirenin työ helsinkiläisissä kouluissa lähetystyön elokuvien kautta oli merkittävää ja tärkeää tuon ajan nuorille. Joidenkin arvioiden mukaan hän esitti ja tavoitti filmeillään 300 000 nuorta.

 

Pian 1990-luvun alussa toiminta muuttui vastaamaan koulun keskeisiä tavoitteita ja kaikki toiminta tuki koulujen ja oppilaitosten toimintaa kristilliseltä ja uskonnollisesta perustalta erityisesti arvokasvatuksen alueella. Alun Koulupalvelulle loi Kiimingin koulutoimenjohtaja Osmo Rinkinen kokoamalla opettajia yhteisen asian äärelle 1970-luvun puolivälissä. Vähitellen työ organisoitui ja laajeni kattamaan koko maan. Samoin työmuodot lisääntyivät ja entistä enemmän mukaan tuli eri seurakuntien työntekijöitä. Useinkin suuresta innosta johtuen syntyi myös kitkaa koulujen kanssa.

 

Vuodesta 1989 aina viimevuosiin asti työn johtajan toimi Leevi Ahopelto. Mielelläni mainitsen myös 1990-luvulla toimineen Leo Lehmuksen, joka oli aktiivinen työn kehittäjä. He kaikki ja monet kymmenet alue- ja paikallistasolla toimineet koulutyöntekijät veivät helluntaiseurakuntien ja koulun välisen toiminnan sitten sille uralle, joka mahdollisti ja monipuolisti yhdyskunnan työn koulutoimessa. Toiminnan ja suunnan muutos merkitsi samalla myös sitä, että vähitellen helluntaiherätyksen toimintamahdollisuudet kouluissa paranivat ja erilaiset, pienet ja isot, skismat koulun ja herätyksen välillä vähenivät ja vähitellen poistuivat kokonaan niin, että tänä päivänä Koulupalvelu on toivottu ja tärkeä tuki kouluissa.

 

Tällä hetkellä, vuonna 2018, Helluntaiseurakunnan Koulupalvelu pyrkii oman määritelmänsä mukaan ”vastaamaan lasten ja nuorten kasvatuksellisiin haasteisiin. Sen tavoitteena on tukea koulujen uskonnonopetusta ja oppilaiden hyvinvointia, ehkäistä syrjäytymistä ja edistää monikulttuurista asennoitumista lasten ja nuorten keskuudessa.” Määritelmä vastaa hyvin sitä ajatusta, joka koulutoimella on koulun keskeisistä toiminnoista lasten ja nuorten hyväksi. 

 

Mielenkiintoinen haaste jo nyt mutta erityisesti tulevina vuosina on varhaiskasvatus ja katsomuskasvatus siellä. Mitä voisivat olla ne keinot ja menetelmät, joilla eri uskonnolliset toimijat löytävät paikkansa varhaiskasvatuksen muuttuneessa maailmassa. Kouluttaja ja varhaiskasvattaja Silja Lamminmäki-Vartia (2016) toteaa, että ”katsomuskasvatusta voidaan perustella myös lapsen oikeuksien ja katsomuskasvatuksen merkityksellisyyden kautta. YK:n lapsen oikeuksien julistus määrää, että lapsella on oikeus kieleen, kulttuuriin, henkiseen ja hengelliseen sekä moraaliseen kehitykseen sekä uskontoon ja kasvatukseen. Näiden asioiden tarpeellisuutta ei määritellä yhteiskunnasta tai aikuisista käsin vaan lapsesta käsin. Lapsen oikeus on tulla kuulluksi ja nähdyksi katsomuksellisten kysymystensä kanssa. Lapsen kysymykset voivat hämmentää aikuista eikä ole yhtä oikeaa tapaa käsitellä lapsen katsomuksellisia kysymyksiä. Katsomuskasvatus muotoutuu ryhmän mukaan ja sen on käsiteltävä sellaista maailmaa, mikä on merkityksellistä lapsen elämänpiirissä. Katsomuskasvatus ei ole indoktrinaatiota vaan se on lasta varten. Tämä edellyttää työntekijöiltä oman katsomuksen etäännyttämistä ja ammatillista otetta.”

 

Vaikka katsomuskasvatus varhaiskasvatuksessa tai koulussa ei ole indoktrinaatiota eli käännytystä uskontoon, niin kaiken työn syvimpänä tavoitteena on ja on oltava se, että lapselle ja nuorelle annetaan riittävästi eväitä, tietoja ja asenteita, oman katsomuksensa rakentamiseen. Se, mikä kunkin katsomus on tai tulee olemaan, ei kuitenkaan ole työtä tekevän tai siihen lähettäjän tavoite, vaan tavoite on, kuten Lamminmäki-Vartia toteaa, lapsen parhaaksi toimimista, tukemista ja auttamista elämässä.

 

Uskontokasvatuksessa tai nykyään useimmin katsomuskasvatuksessa on monia haasteita, joiden ratkaiseminen vaatii yhteistyötä eri kirkkojen ja uskonnollisten yhdyskuntien sekä varhaiskasvatuksen ja koulutoimen välillä. Aika, jolloin yksittäinen työntekijä lähti intoutuneena tekemään työtä kouluun oman vakaumuksensa mukaisella tavalla, on mennyttä aikaa. Myöskään yksittäisen yhdyskunnan toiminta koulussa kulkee vääjäämättä kohti loppua. Jo nyt ja tulevien vuosien aikana keskeinen toiminta on yhteinen, uskonto- ja kulttuurirajat ylittävä ekumeniaan ja uskontojen vuoropuheluun perustuva työ. Toiminnan perustana on toisaalta koulun ja toisaalta siellä olevien lasten ja nuorten sekä siellä työskentelevien aikuisten tarpeet. Kysymys on siis siitä, että kaikessa tekemisessä ensisijaisesti kunnioitetaan koulussa olevia ja siellä toimivia ja tuetaan omilla tuotteilla erityisesti lapsen ja nuoren kasvua ja mahdollisuutta rakentaa oma katsomuksensa ja elämänsä. Koulu ei ole kilpailun vaan yhdessä tekemisen paikka jokaisen hyödyksi ja eduksi. 

 

Yhteenvetona koulun ja uskonnollisen yhteisön välisestä toiminnasta sanoisin, että olemme suurten muutosten edessä, jotka vaikuttavat jo nyt ja entistä enemmän tulevaisuudessa kaikkeen toimintaan koulussa ja erityisesti yhteistoimintaan koulun ja sen ulkopuolisen toimijan välillä. Opetus ja kasvatus kouluissa on tämän vuosikymmenen aikana kaikilla asteilla varhaiskasvatuksesta lukio- ja ammatilliseen koulutukseen asti kokenut perustavanlaatuisia muutoksia niin tavoitteiden, sisältöjen kuin toiminnan osalta. Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden kautta kasvatus- ja opetustoimea on johdettu entistä enemmän lapsesta ja nuoresta lähtevään aikaisemman koulusta ja opettajasta lähteneen toiminnan sijaan. Opetuksen ja luokassa tapahtuvan opetuksen tilalle on tullut oppiminen ja yhdessä tekeminen. Samaan aikaan opettajan työ on muuttunut opettamisesta oppimisen ohjaamiseen ja tukemiseen.

 

Nämä muutokset merkitset myös voimakasta koko kouluyhteisön toimintakulttuurin muuttumista oppilas- ja opiskelijakeskeiseksi. Jatkossa ulkopuolisten toimijoiden laatuun, osaamiseen, sanomaan ja toimintaan tullaan kiinnittämään yhä enemmän huomiota yhteistyötä tehtäessä. Erityisen merkittäväksi nämä laatumääreet tulevat, kun yhteistyön kumppanina on uskonnollinen toimija. Ainoastaan koulun keskeiset tavoitteet ja toiminnan periaatteet hyväksyvällä uskonnollisella yhteisöllä voi olla mahdollisuus toimia koulussa. Kysymys on siis juuri edellä mainitsemistani tavoitteista, sisällöstä, laadusta ja tekijöistä sekä siitä, mitä koulu haluaa ja tarvitsee yhteistyökummanilta. Yhteistyössä jokaisen näistä neljästä elementistä täytyy olla kunnossa ja hiottuna viimeiseen asti.

 

Itse näen, että Helluntaikirkon ja helluntaiseurakuntien kaltaisilla toimijoilla on Koulupalvelun tai jonkin muun toiminnan kautta tärkeä osa suomalaisen koulutuksen ja kasvatuksen varmistamisessa. Koulu, oppilaat ja henkilökunta, tarvitsevat tukea ja osaamista arvo- ja eettisessä kasvatuksessa sekä tukea elämän eri tilanteissa. Tulevaisuus on tekijöissä ja osaajissa ei rakenteissa tai kaavamaisessa normien toteuttamisessa.

 

 

 

Pekka Iivonen

 

 

Kirjoittaja on rovasti ja opetusneuvos, joka toimii Opetushallituksessa.

 

 

 

 

Lähteet:

 

Demokratiakasvatusselvitys. 2011. Raportit ja selvitykset 2011:27. Opetushallitus.

Huttunen, H. 2018. Pohdintoja uskonnonopetuksen asemasta. Ortodoksinen Opettaja.

Lamminmäki-Vartia, S. 2016. Miksi Katsomuskasvatusta? Suomen Ekumeeninen Neuvosto. http://www.ekumenia.fi/sen_toimii/kasvatus_ja_ekumenia/vasu2017_toteutuuko_lapsen_oikeus_katsomukseen/miksi_katsomuskasvatusta/

Ohje perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon sekä esiopetuksen katsomuskasvatuksen järjestämisestä sekä uskonnollisista tilaisuuksista esi- ja perusopetuksessa. 2018. Opetushallitus 12.1.2018.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2016. Opetushallitus.

Tampereen helluntaiseurakunnan kotisivut. 2018. http://www.tamperehelluntai.fi/?sid=38

 



Opetus
51

Opetus10.4.2024 | Wosenu-Bacha Dandena


1800-luvun lopulta lähtien kristityt ympäri maailmaa ovat työskennelleet kristittyjen yhteyden puolesta. On pidetty kirkolliskokouksia ja muodostettu...
Opetus1.4.2024 | Samuel Tedder
En lakkaa ihmettelemästä sitä, että täältä pienestä maasta Pohjolassa – maailman näkökulmasta laidalta – Jumala on ihmeellisesti lähettänyt ihmisiä antamaan itsensä j...
Opetus27.3.2024 | Samuel Tedder


Juutalaisten pääsiäisjuhlan heprealainen nimi pesah tarkoittaa ohi kulkemista. Nimi tulee siitä, että pääsiäisyönä Jumalan lähettämä tuomion enkeli kulki Egyptin...
Opetus24.3.2023 | Janne Saarela
Pitkäperjantain murhe vaihtui kolmannen päivän aamuna hämmästykseen ja riemuun, kun Jeesuksen hauta löydettiin tyhjänä. On mahdollista listata kuusi vankkaa tosiasia...
Opetus13.3.2024 | Merja Hakala
Sitten Jeesus nousi vuorelle. Hän käski luokseen ne, jotka hän oli valinnut, ja he lähtivät hänen mukaansa. Nämä kaksitoista Jeesus kutsui olemaan kanssaan lähettääks...
OpetusDaniel Hug | 6.3.2024
Kuulemme usein kertomuksia siitä, kuinka ihmiset löytävät Jeesuksen ja heidän elämänsä muuttuu. Jotkut tulevat uskoon dramaattisesti ja näkyvästi, kuten esimerkiksi Juokse, p...
Opetus29.2.2024 | Onni Haapala
Kamelinkarvoihin pukeutunut ja villimehiläisten hunajaa ravinnokseen syönyt profeetta Johannes Kastaja kulki Jeesuksen edellä julistaen: Kääntykää, sillä taivasten va...
Opetus14.2.2024 | Maarit Eronen

Istuin sängylläni. Olin alkanut harjoitella Jumalan äänen kuuntelemista niin, että kirjoitin päiväkirjaani kysymyksiä. Sitten tarkoitukseni oli kuunnella ja kirj...
Opetus4.2.2023 | Anniina Jakonen
Raamattua voi hyvällä syyllä sanoa bestselleriksi ja klassikoksi, sillä se on maailman myydyin, levinnein, siteeratuin ja käännetyin kirja. Tilastojen mukaan koko R...
Opetus30.1.2024 | Gordon D. Fee, Douglas Stuart
Nuoruudessamme tutustuimme Raamattuun niin, että siitä luettiin vain yksittäisiä jakeita tai osia ja näin etsittiin Jumalalta ”päivän sanaa”. Ajatelt...
Opetus11.1.2024 | Christian Knorr


Millä tavalla miellämme Jeesuksen? On hyvä pysähtyä miettimään, mitä hän kertoi itsestään. Edellisessä osassa pureuduimme siihen, mitä tarkoittaa, että...
Opetus5.1.2023 | Christian Knorr, Friedhelm Holthuis


Raamatussa kuvataan useita ajanjaksoja, jolloin ihmiset joko ryhmänä tai yksilöinä erottautuivat keskittymään Jumalaan ja omistautumaan...
Opetus4.1.2023 | Juan ja Katja Castillo

Palstalla vastataan kerran kuussa lasten teologisiin kysymyksiin.



Miksi Jeesuksen piti kuolla? – Iisak, 8 v.
Miksi J...
Opetus20.12.2023 | Elina Rautio
Huoneessa kaikuu kimeä itku. Kippuralle koukistuneet jalat ja kädet heiluvat ilmassa, pikkuruinen suu hamuaa ruokaa. Vauvan olemus rauhoittuu, kun äiti kietoo lapsen...
Opetus5.12.2023 | Anssi Tiittanen


Raamatun yksi tärkeimmistä muutoskuvauksista on Israelin kansan muuttuminen erämaavaelluksen jälkimainingeissa muukalaisista omistajiksi.
Muukalaisuusidentite...
Opetus30.11.2023 | Gordon D. Fee, Douglas StuartTehdäänpä seuraavat asiat selviksi: Raamattu ei ole pelkästään jokin jumalallinen ohjekirja. Se ei ole kultakaivos lupauksista, joihin tulee uskoa, eikä se ol...
Opetus21.11.2023

Raamatun lehdillä profeetta Elia tupsahtaa näyttämölle ilman juuri minkäänlaista esittelyä. Tiedämme hänestä kuitenkin jotain hyvin tärkeää: Elia palvelee Israelin Jumalaa (engla...
Opetus15.11.2023 | Elina Rautio

Kuuntele opetuskirjoitukseen liittyvä lyhyt videoalustus tästä.



Varmasti jokainen uskova on kokenut elämässään vaiheita, joll...
Opetus7.11.2023 | Anniina Jakonen
Onnelliset, aina kuolemaan asti niin myötä- kuin vastoinkäymisissä kestävät avioliitot tuntuvat käyvän yhä harvinaisemmiksi. Myös muut lähi-ihmissuhteemme kokevat...
Opetus1.11.2023 | Onni Haapala
Te olette maailman valo. Ylhäällä vuorella oleva kaupunki ei voi olla kätkössä. Eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle vaan lampunjalkaan, ja niin se l...
Opetus1.11.2023 | Juan & Katja Castillo, Lari Launonen, Miika Tolonen


Miksi Jeesus loi kivun? – Lukas, 4 v.

Kipu on elimistön tapa hälyttää, että jokin on vikana. Ju...
Opetus26.10.2023 | Samuel Kuusela
Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, m...
Opetus20.10.2023 | Ville Anttila
Nämä ovat myös ne kaksi asiaa, joihin keskittymällä tullaan paremmin voivaksi yhteisöksi. Kaksisuuntainen rakkaus on siis sekä hedelmä että juuri.
...
Opetus13.10.2023 | Tanja Närhi
Jumalalla on missio tässä maailmassa, ja teologiassa sitä kutsutaan termillä missio Dei. Tämä Jumalan missio lävistää koko Raamatun, ja sen päämäärä on Kristuksen ris...
Opetus2.10.2023 | Martti Ahvenainen
Joskus sanotaan, ettei meidän tarvitse seurata aikoja vaan keskittyä pelkästään evankeliointiin. Aikojen seuraaminen ei kuitenkaan estä evankeliointia, päinvasto...
Opetus1.10.2023 | Juan ja Katja Castillo


Miten Jeesus voi olla niin ihmeellinen? – Beata, 7 v.

No niinpä, Beata! Jeesus on tyyppinä parasta, mitä meille ihmisille on annettu. J...
Opetus27.9.2023 | Tomi Kuosmanen
Viime kuukausina yhteiskunnallinen keskustelu on laittanut meidät ajattelemaan, mitä on erilaisuuden hyväksyminen ja mitä rasismilla tarkoitetaan. Moni meistä laitt...
Opetus16.9.2023 | Juhani Karvinen
Ihmisillä on yleensä jonkinlainen käsitys Jumalasta ja Jeesuksesta, mutta kun aletaan puhua Pyhästä Hengestä, he eivät yleensä ymmärrä, mistä on kysymys. Jotkut al...
Opetus6.9.2023 | Niilo Närhi
On vaikuttavaa lukea Jumalan sytyttämien lähetysihmisten maailman valloittamiseen tähtääviä sitaatteja. Yksi aikansa ihmisiä haastaneista oli Oswald J. Smith, joka peru...
Opetus5.9.2023 | Miika Tolonen, Lari Launonen


Miika ja Lari ovat isiä, raamattukoulun opettajia ja teologian tohtoreita (eli ovat opiskelleet paljon Raamattua). He vastaavat mielellään...
Opetus31.8.2023 | Tuula Palola
Päästyään luvattuun maahan Israelin ”kansa palveli Herraa Joosuan koko elinajan ja niiden vanhinten koko elinajan, jotka elivät vielä Joosuan jälkeen” (Tuom. 2:7)...
OpetusMarko Jauhiainen | 22.8.2023
Seurakuntayhteyden kannalta haitallisten ongelmien saralla oman osa-alueensa muodostavat tapaukset, joissa ihailtu, näennäisesti Jumalan vahvassa johdossa ja siunaukse...
OpetusSamuel Kuusela
Jumalan valtakunta on hyvin erilainen kuin maalliset valtakunnat. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epä...
OpetusOnni Haapala | 15.8.2023
Miltä tuntuukaan saada uudet silmälasit! Näemme jälleen kirkkaasti, sillä näön puutteet on huomattu tarkastuksessa ja parannuskeinoksi on tehty oikeanlaiset silmälasit. Väl...
OpetusMilka Peltomäki | 23.7.2023


IK-opiston opettajat väläyttivät mielenkiintoisimpia nostoja kursseiltaan Juhannuskonferenssin vieraille. Opiston Areenalla pääsi seuraamaan lyhyitä nä...
OpetusOnni Haapala | 21.7.2023
Kukin Paavalin kuvaama varustuksen osa saa hengellisen merkityksen; totuuden vyö, pelastuksen kypärä, hengen miekka, vanhurskauden haarniska, uskon kilpi ja alttiuden kengä...
Opetus18.7.2023 | Jon Dunn
Kun Jeesus Johanneksen evankeliumissa (luku 10) sanoi olevansa hyvä paimen, hän puhui aikansa uskonnollisille johtajille aiheesta, joka oli heille hyvin tuttu. Jeesuksen...
OpetusMartti Ahvenainen | 10.6.2023

Vesikaste kuuluu Kristuksen opin alkeisiin. Uudestisyntynyt kristitty tunnustautuu ja sitoutuu siinä uuteen elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Kasteen jälkeen häne...
OpetusDavid Koontz | 1.6.2023

Raamattukouluaikoina teimme säännöllisesti piloja toisillemme. Kerran löysin myslini seasta koiranruokaa. Pitkän salapoliisityön jälkeen sain syyllisen selville ja kesku...
OpetusKatja Castillo (10.5.2023)
Poikani, kuule isäsi neuvoja, älä väheksy äitisi opetusta, ne ovat seppele hiuksillasi, ketju kaulaasi koristamassa.1
Sananlaskujen kirjan ensimmäisestä luvussa...
OpetusTanja Närhi
Ihminen on kaikkina aikoina etsinyt elämäänsä johdatusta ja suuntaa valintoihinsa. Muinaisessa Mesopotamiassa tulevaisuutta ennustettiin uhrieläinten maksasta. Enteitä, tähtikartt...
OpetusHarri Kröger


(18.4.2023) Daavid, Iisain poika ja kuningas Salomon isä, syntyi ja kasvoi Betlehemissä, kunnes koitti aika astua Jumalan valmistamaan suunnitelmaan...
OpetusTanja Närhi
(11.4.2023) Jeesus antoi oppilailleen tehtävän viedä hyvä uutinen kaikille kansoille, mutta hän kielsi heitä lähtemästä liikkeelle, ennen kuin he olivat saaneet taivaasta voiman v...
OpetusTanja Närhi
Jeesus antoi oppilailleen tehtävän viedä hyvä uutinen kaikille kansoille, mutta hän kielsi heitä lähtemästä liikkeelle, ennen kuin he olivat saaneet taivaasta voiman varustukseksi...
OpetusMatti Kankaanniemi (29.3.2023)


Liikkeen vainoojasta sen aktiiviksi kääntynyt tarsolainen fariseus Saulus toteaa 50-luvun puolessavälissä Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta: ”Ol...
OpetusSara Saarela
Paavali kehottaa Galatalaiskirjeessä: ”Jos me Hengessä elämme, vaeltakaamme myös Hengessä” (5:25).1 Paavalille Pyhä Henki ei ole sivuseikka tai jonkinlainen lisä, vaan se on se t...
OpetusNiilo Närhi
(16.3.2023) Joosefin ja hänen perheensä vaiheisiin Ensimmäisen Mooseksen kirjan loppuosassa on käytetty peräti neljätoista lukua.1 Se viestittää, että kertomus sisältää jotain aja...
OpetusVille Kalaniemi


(7.3.2023) Nuori tai muuten ylivirittynyt usko voi nähdä paholaisia sielläkin, missä niitä ei välttämättä ole. Toisaalta monille Sielunvihollisen rooli on kutistunut j...
OpetusLassi Mäkinen
(1.3.2023) Jumala loi kaiken shalom-tilaan. Vallitsi täydellinen rauha, turva, hyvinvointi, terveys ja eheys. Syntiinlankeemuksessa tämä rikkoutui, ja yhä edelleen synti rikkoo...
OpetusSara Saarela
(22.02.2023) Maailmassamme on tarjolla monenlaisia kertomuksia siitä, keitä me olemme, mikä on elämän tarkoitus, miten maailma on tullut olemaan ja niin edelleen. Jeesuksen seura...
OpetusVille Kalaniemi
Kristikunnalla on paastoon liittyvä rikas hengellinen perintö. Paasto oli osa Mestarimme elämää. Se kuului tärkeänä osana ensimmäisten kristittyjen ja alkuseurakunnan elämänta...
OpetusEsko Matikainen
(2.2.2023) Apostoli Paavali kirjoittaa Jumalan salaisuudesta: ”Mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut, minkä Jumala on valmistanut niille,...
OpetusSara Saarela
Seurakunnissa kolmiyhteistä Jumalaa lähestytään usein Uuden testamentin, etenkin Jeesuksen, kautta. Tämä on hyvä tapa, koska Raamattu itse sanoo, että Poika Jumala näyttää Isä Ju...
OpetusElina Rautio
Kuka hän on, joka ajanlaskun sai alkamaan? Syrjittyjen viereen hän jäi istumaan. Kuka hän on, joka kertoi valtakunnasta, jossa jokainen on arvokas?
Nämä Iltan Kuka hän o...
OpetusRisto Huttunen
(30.12.2022) Tilaisuudessa, jossa tulin uskoon, koin suurta iloa, kun ymmärsin saaneeni suuren syntitaakkani anteeksi. Tuo ilo herätti minussa välittömästi halun antaa om...
OpetusAnniina Jakonen
Mitä tekoa me olemme? Miksi Jumala oli valmis näkemään ihmiskunnan puolesta niin suuren vaivan ja uhrauksen, että hän lähetti ainoan Poikansa kärsimään ja kuolemaan puolestamm...
OpetusLassi Mäkinen
The Passion of the Christ -elokuvan loppukohtauksessa Jeesuksen kuolinhetkellä taivaasta putoaa yksi pisara, kuin kyynel. Osuessaan maahan se saa maan järisemään ja te...
OpetusNina Kakriainen


Joskus uskoontulon yhteydessä voi olla helppoa ottaa vastaan Jeesus ja hänen anteeksiantonsa, mutta seurakunnan rooli jää ymmärtämättä. Siitäkin huolimatta, että Raama...
OpetusTomi Kuosmanen
Jos pappani Wiljam Kuosmanen olisi vuosikymmeniä sitten puhujamatkoillaan kehunut olevansa ylpeä vaimostaan, lapsistaan tai seurakunnastaan, palautevyöry olisi saattanut olla m...
OpetusSara Saarela


Jeesus käskee lähetyskäskyssä menemään kaikkialle maailmaan ja tekemään opetuslapsia. Juutalaisille opetuslapseus oli ilmiönä tuttu, olihan heidän keskuudessaan esimerkik...
OpetusJyrki Palmi


Kristityn elämässä on paljon kiusauksia ja koettelemuksia. Kiusauksia tulee joka päivä, ja ne voivat olla suuria tai pieniä, ulkoisia tai sisäisiä. Kiusaukset ovat melko y...
OpetusLari Launonen


Alkuvuodesta esikoispoikamme Huugo kuoli vajaan neljän vuoden iässä. Talven ajan toistuneet infektiot olivat tuhonneet valtaosan keuhkoista, jotka olivat harvi...
OpetusRon Mehl
Oletko koskaan kuullut kymmentä käskyä kuvattavan rakkauskirjeeksi, lempeän sydämelliseksi sanomaksi suoraan Jumalalta? Ehkä et. Kuitenkin olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että käsk...
OpetusJuhani Karvinen
Paavali kirjoittaa Herrasta Jeesuksesta: ”Joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodo...
OpetusJanne Saarela
Jesajan kirjan luvusta 40 eteenpäin kansalla on tuplaongelma. Ensimmäinen ongelma on maallinen: kansan pitäisi palata takaisin omaan maahansa. Jumalan vastaus tähän haaste...
OpetusJanne Saarela


Jesajan kirjan tärkeyttä Raamatussa on vaikea liioitella. Teologialtaan teos on Vanhan testamentin Mount Everest, eikä liene sattumaa, että Uudessa testamentissa ainoast...
OpetusAnniina Jakonen
Yhdysvalloissa tehtiin eläinkoe, jossa tutkittiin hiirten motivaatiota ja kestävyyttä eri olosuhteissa. Aluksi hiiret jaettiin kahteen ryhmään. Ensimmäisen ryhmän hiiret laite...
OpetusLeevi Launonen
Seurakunnan täti ihmettelee uskovia nuoria, jotka ovat laittaneet kasvoihinsa lävistyksiä ja käsivarsiinsa näyttäviä tatuointeja. Yläkoululainen kertoo kotona, että Setan edust...
OpetusMarko Halttunen
Habakukin tunnuslause näkyy myös apostoli Paavalin julistuksessa Roomalaiskirjeen ensimmäisessä luvussa: ”Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse...
OpetusRick Warren
Pauli Parkkinen avasi Länsirannan seurakunnan kirkkoneuvoston kuukausikokouksen täsmälleen klo 19. ”Meillä on tänään pitkä asialista, joten on parasta, että aloitamme heti”, Pauli...
OpetusMatti Niemelä Herätyskristillisenä liikkeenä helluntailaisuutta kutsutaan toisinaan kokemus- tai ratkaisukristillisyydeksi. Helluntailiikkeessä korostetaan omakohtaista us...
OpetusAnniina Jakonen
Vuorisaarnassaan Jeesus kehottaa omiaan kokoamaan aarteita taivaaseen.1 Raamattu muistuttaa myös sen arvioinnista, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaist...
OpetusDavid Petts
Pyhän Hengen saamisen merkitys näkyy korostetusti siinä, että Paavali kysyy välittömästi Efesokseen saavuttuaan sieltä löytämiltään opetuslapsilta: Saitteko Pyhän Hengen, kun tuli...
OpetusNiilo Närhi
Danielin kirja jakautuu kahteen osaan. Ensimmäiset kuusi lukua sisältävät enimmäkseen Danielin ja hänen kolmen toverinsa kokemuksia. Luvut 6–12 sisältävät apokalyptisia näkyjä ja...
OpetusKlaus Korhonen
Vanhan liiton aikana siunaamiseen liittyi usein profeetallinen ulottuvuus. Siunaaja lausui sanoja, jotka olivat merkityksellisiä siunattavan henkilön tai kokonaisen...
OpetusAri-Pekka Niemelä
Kuten olemme huomanneet, raha on välttämätön osa luomisjärjestykseen kuuluvan tehtävämme toteuttamista. Rahan avulla voimme luoda k...
OpetusNiilo Närhi
Danielin kirjan kertomukset pakkosiirtolaisiksi joutuneiden nuorten juutalaispoikien rohkeudesta ovat puhutelleet ja innoittaneet Herraan turvaavia säilyttämään uskollisuutensa Ju...
OpetusJuhani Karvinen
Ihmiskunnan kulttuuripiirit ovat täynnä erilaisia jumalia. Esimerkiksi hindulaisuudessa jumalia tiedetään olevan miljoonittain. Maailmassa on kuitenkin olemassa kolme yk...
OpetusValtter Luoto
Kun Jeesusta tultiin vangitsemaan Kidronin puron toisella puolella olevasta puutarhasta, missä hän juuri tuolloin oleskeli opetuslastensa kanssa, ei Jeesus paennut,...
OpetusJouko Ruohomäki
Rukous on uhraamisen ohella vanhin jumalanpalveluksen muoto. Rukous on edelleen olennainen osa sekä yksilöllistä että yhteisöllistä jumalan...
OpetusElina Rautio
Kirjailija ja kirjallisuuden tutkija C.S. Lewis kertoo teoksessaan Ilon yllättämä (Kirjapaja 2013) uskoontulostaan. Hän kuvaa prosessia Jumalan väsytystaisteluksi, jossa ”Suuri K...
OpetusPetri Mäkilä
Ennen vanhaan käytettiin paljon niin sanottuja mannalappuja, joissa oli jokin raamatunlause. Lappuja poimittiin niitä täynnä olleesta astiasta. Väheksymättä yhtään lukijan mahdol...
OpetusAnniina Jakonen
Muutaman viime vuoden aikana meille on tullut valitettavan tutuksi koko maailmaa koskettava uhka, jota tuskin kukaan olisi toivonut. Ympärillämme tuntuu olevan jatkuvaa levott...
OpetusMarko Halttunen
Hesekielin aikainen suurvalta Babylon kuningas Nebukadnessarin johdolla oli aloittanut aggressiivisen laajentumispolitiikkansa kohti länttä. Se oli tehnyt ensimmäisen hyökkäyk...
OpetusElina Rautio
”Uuvuttaa. Mikään ei innosta. Tunnen itseni tarpeettomaksi marionetiksi, jonka tekemisillä ei ole mitään vaikutusta muihin ihmisiin. Silti täytyy vain painaa eteenpäin, koska eva...
OpetusJanne Saarela
Pietaria ei tunnettu alun perin Pietarina, vaan hän sai syntymänimekseen tuon ajan suosituimman juutalaisen miehen nimen, Simon. Myöhemmin Jeesus antoi hänelle aramean...
OpetusRisto Kauppinen
Pelastus on uskosta1; pelastus on parannuksen kautta2; pelastus on tunnustuksen kautta3; pelastus on uudestisyntymisen ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta4; pelastus...
OpetusPekka Havupalo

Ne raamatulliset esimerkit paastosta, jotka ovat tutuimpia, tuntuvat nostavan paaston riman korkeuksiin, joihin on mahdotonta yltää. Jeesus oli syömättä neljäkymme...
OpetusNapoleon osoitti kerran Kiinan karttaa ja totesi: ”Siinä on nukkuva jättiläinen. Jos se joskus herää, sitä ei pysäytä mikään.” Näin on myös seurakunnan kohdalla.

Aktiivijäseniä
...
OpetusJoulun ja kaamoksen keskellä valot ilahduttavat ihmisten mieliä. Tunnelmaa ovat luomassa kuusen kynttilät, ikkunoissa ja talojen seinillä roikkuvat värivalot ja tietysti perinteiset kyn...
OpetusHalu tietää tulevaisuus on yleisinhimillinen. Esimerkiksi assyrialaiseen, noin vuodelta 2800 ekr. peräisin olevaan savitauluun on kaiverrettu sanat: ”Meidän maamme rappeutuu nä...
Opetus”Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan –– ”, laulaa Pekka Simojoki laulussaan Kahden maan kansalainen.
Laulun sanat kuvaavat hyvin kristity...
OpetusSydän.



Siellä se pompottaa hellittämättä sisällämme, päivin ja öin, ilman pieninta...
OpetusJumalanpalvelus on seurakuntaelämän keskus. Se ei ole vain yksi toimintamuoto toisten joukossa vaan pikemminkin sydän, josta virtaa uutta voimaa koko seurakunnan elämään. ...
OpetusIhminen tekee joka päivä tuhansia valintoja. Eri lähteiden mukaan päivittäisten päätösten määrä vaihtelee muutamasta tuhannesta aina 35 000:een saakka. Pelkästään ruokaa k...
OpetusUskova elää tässä ajassa katsellen kolmeen suuntaan – taaksepäin menneeseen, eteenpäin tulevaisuuteen ja näkymättömään maailmaan, jonka kautta Jumala hallitsee.

...
OpetusMies tuli uskoon herätyskokouksessa, jossa puhuja kehotti valvomaan lakkaamatta. Kolmen päivän päästä mies käveli saarnaajan juttusille ja sanoi, ettei hänestä olisi...
OpetusNykyisin ei taida olla kovinkaan muodikasta puhua uskoville vastoinkäymisten kestämisestä ja yleensä kestämisestä loppuun asti. Raamatussa...
OpetusJumalan Henki, Pyhä Henki, on ollut mukana kaikessa Jumalan toiminnassa. Luomistapahtumassa ”Jumalan henki liikkui vetten päällä”.1 Sen jälkeen lähti liikkeelle Jumalan luova sana.
I...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan