Mihin hyvä perustuu? - Jumalan käskyt ovat kaikkea muuta kuin satunnaisia määräyksiä

Keskiajan lopulla syntyi ajatus, jolla oli kauaskantoisia seurauksia. Se sai jalansijaa erityisesti protestanttisissa kirkoissa ja toi mukanaan näkemyksen, jolla oli osansa ateismin leviämisessä. Muun muassa kirjailija C. S. Lewis kritisoi tätä näkemystä. Hän viittaa aiheeseen kirjassaan Mietteitä psalmeista koskien samalla vanhaan filosofiseen pulmaan. Lewis ohjaa meitä kristillisen etiikan perusteisiin. Erimielisyydet moraalin alueella juontuvat usein juuri tältä piilossa olevalta perusteiden tasolta. 

Oikeanlainen jumalakuva on kaiken perusta, kirjoitti pastori A. W. Tozer. Hän jatkoi: ”Kun seurakunta vastaa väärin kysymykseen siitä, millainen Jumala on, turmeltuminen jatkuu tästä omalla painollaan.” Mielikuvilla on siis väliä. Samoilla linjoilla oli Lewis, jonka ajatuksiin pureudutaan seuraavaksi. 

 

      Jumala käskee jotain, koska se on hyvää.

 

Lewisin mukaan psalmit julistavat Jumalan antamien ohjeiden ja lakien olevan totta, oikeat ja totuus (Ps. 119:86, 142, 151, 160). Nykylukija voi miettiä, miten ihmeessä käskyt voivat olla ”totta”. 

Lewis avaa ajatteluaan seuraavasti: Ennen 1600-lukua ajateltiin, että elämässä tulisi vallita järjestys, joka jäljittelee jumalallista järjestystä. Jumalallisten käskyjen ajateltiin heijastavan todellisuutta. Psalmisti näki Jumalan käskyjen perustuvan ”kaiken olevaisen olemukseen ja Jumalanolemukseen”. Käskyt kertovat siis asioiden todellisesta laidasta ja päämäärästä. 

Lewis jatkaa: ”1700-luvulla oli hirveitä teologeja, joiden mielestä Jumala ei käskenyt tiettyjä asioita siksi, että ne olisivat oikein, vaan tietyt asiat ovat oikein, koska Jumala on niin käskenyt. –– Eräs sanoi jopa, että vaikka Jumala onkin käskenyt meitä rakastamaan häntä ja toisiamme, hän olisi aivan yhtä hyvin voinut käskeä meitä vihaamaan häntä ja toisiamme, ja viha olisi silloin oikein. –– Tällainen Jumala on itse asiassa pelkkä mielivaltainen tyranni. ––” 

”Juutalaiset eivät tietenkään pohdi tätä abstraktein ja filosofisin käsittein. Mutta he ottavat asiassa oikean kannan hetkeäkään harkitsematta ja täydellisesti, tajuten sen kirkkaammin kuin itse tajuavatkaan. Herran totteleminen on oikein, mutta sen lisäksi he tietävät, että Herra itse on oikeamielinen ja vanhurskas. Hän käskee tekemään oikein, koska hän rakastaa vanhurskautta. Hän käskee hyvään, koska se on hyvää, koska hän itse on hyvä̈. Siksi hänen laeissaan on ”emet”, totuus. Ne ovat ilman muuta päteviä, luotettavia kuin peruskallio; nehän nousevat Jumalan omasta olemuksesta ja ovat siksi yhtä vankkaa todellisuutta kuin luomakunta, jonka hän on tehnyt.” 

Lewis puhuu opista, joka tuo mukanaan tyrannimaisen jumalakuvan. Oppi kielsi juutalaisten ajatuksen, jonka mukaan Jumala käskee hyvää̈, koska se on hyvää̈ ja koska Hän on hyvä. 

Juutalaiset näkivät käskyjen antavan pääsyn totuuden äärelle ja nousevan Jumalan olemuksesta. 

 

Käsitys käskyistä vaikutti kuvaan Jumalasta. Jos Jumalan käskyt eivät perustu Jumalan ja luomakunnan olemukseen, tullaan omaksuneeksi kanta, jossa nähdään Jumalan määritelleen käskyt mielivaltaisen tahdon päätöksen perusteella. Tämä Lewisin vastustama kanta on nimeltään voluntarismi. Nimi tulee latinan tahtoa tarkoittavasta sanasta voluntas.

 

 

     Käskyt ovat kaikkea muuta kuin satunnaisia määräyksiä.

 

Lewis koski vanhaan euthyfronin dilemmaan eli pulmaan, jossa pitää valita kahden epätyydyttävän vaihtoehdon välillä. Sokrates ilmaisee tämän dilemman näin: ”Päättävätkö jumalat, mikä on hyvää, koska se on hyvää, vai onko se hyvää siksi, että jumalat päättävät niin?” 

1200-luvulle asti kristillinen näkemys oli kallistunut lähemmäs ensin mainittua kantaa. Jumala käskee jotain, koska se on hyvää. Sitten tuli muutos. 

 

Ensimmäisenä kristittynä ajattelijana Johannes Duns Scotus (1265–1308) yhdistetään

 

voluntaristiseen väitteeseen, että hyvä on hyvää, koska Jumala on päättänyt niin. Hän painotti, että on hyödytöntä etsiä syitä hänen käskyilleen. Lewis kritisoi tämän Scotuksen aloittaman mallin kannattajia. 

Dilemman voluntaristisen vastauksen ongelma on, että moraali näyttää satunnaiselta. Jumala voi muuttaa mieltään ja vaatia epäinhimillisiä asioita. Ehkä juuri tämä oli se jumalakuva, jonka modernit länsimaat kieltäytyivät hyväksymästä.

 

Tällainen näkemys kristittyjen julistamasta Jumalasta tulee joskus esille aikamme ateistien väitteissä. Se myös kuvastaa Islamin käsitystä Jumalasta. Joidenkin mukaan kalvinismin ajatus, että Jumala on ennaltamäärännyt toiset kadotukseen, heijastaa voluntarismin jumalakuvaa. 

Myös toinen vaihtoehto, eli ei-voluntaristinen vastaus vaikuttaa johtavan ongelmaan. Siinä Jumala alistuu jonkin itseään korkeamman säännöstön alle. Onko siis olemassa jokin oikean kriteeri ennen Jumalaa? Voluntaristinen näkemys tekee moraalista satunnaista, ja ei-voluntaristinen näkemys edellyttää jonkin sitovan Jumalaa. Mikä avuksi? 

 

Ei-voluntaristinen kanta pääsee pälkähästä Lewisin jo mainitsemalla tavalla, eli osoittamalla, että käskyt perustuvat Jumalan olemukseen. Moraalinen hyvä ei perustu johonkin Jumalan ulkopuoliseen kriteeriin, mutta ei myöskään hänen satunnaiseen tahdon päätökseensä tai satunnaisesti määrittelemiinsä käskyihin. Moraalinen hyvä ja käskyt perustuvat siihen, kuka Jumala on, eli Jumalan luontoon. Käskyissä on täten myös jokin logiikka, jota voi pyrkiä ymmärtämään. Käskyt liittyvät siihen, millainen Jumala ja luomakunta on. Jumalan käskyillä on syynsä, vaikkemme aina näistä syistä meinaa heti kiinni saadakaan. 

Kristinuskon mukaan Jumalan luonto näkyy siinä, millaiseksi hän on luonut maailman. Hänen käskynsä ovat kuin avain, jonka avulla luodun elämä loksahtaa uomaansa. 

Käskyt ovat kaikkea muuta kuin satunnaisia määräyksiä. Jumalan käskyjen noudattaminen sopii ihmisyyteen. Ne palvelevat elämää ja ihmisen hyvää. Ne nousevat Jumalan hyvästä olemuksesta. Niitä kunnioittaessamme kiinnitymme todellisuuden vankkaan ytimeen, kaiken hyvän lähteeseen, kolmiyhteiseen Jumalaan.

 

 

Jarkko Lindqvist

 

 

Teksti on julkaistu aiemmin Paimen Plus -lehdessä 1/2021.



Teema
51���52/2019

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan