Mukaudunko tämän maailman arvoihin?

Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock
Kristityt ovat kautta aikojen tasapainoilleet kahden suhtautumistavan välillä: tulisiko heidän ”erottautua maailmasta” vai sulautua ympäröivään kulttuuriin ja yhteiskuntaan.

Usein ensimmäistä, jopa täydelliseen eristäytymiseen johtanutta tulkintaa on perusteltu apostoli Paavalin kehotuksella olla mukautumatta maailman menoon.1 Tällöin on ajateltu, että mukautumista vältetään parhaiten, kun vietetään mahdollisimman vähän aikaa ei-kristittyjen kanssa eikä osallistuta seurakunnan ulkopuoliseen harrastustoimintaan tai yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Pesäeroa maailmasta on korostettu myös välttämällä yhteiskunnassa suosittuja hius-, pukeutumis- tai musiikkityylejä sekä televisiota ja muita kulttuurin välittämisen kanavia.

Eristäytymistaktiikka ei toimi

Edellä kuvattu kulttuurisen mukautumisen mahdollisimman laaja välttäminen ei saa kuitenkaan tukea Raamatusta. Kirjeessään korinttilaisille Paavali kertoo pyrkineensä päinvastoin luomaan kulttuurisia siltoja – olemaan ”kaikille kaikkea” – jotta evankeliumi olisi helpompi vastaanottaa.2 Myöskään eristäytymistä ei voi nähdä uuden liiton mukaiseksi toimintatavaksi; tärkein esikuvamme Jeesus seurusteli syntisten kanssa jopa siinä määrin, että närkästytti oman aikansa uskonnolliset johtajat. 3

Lisäksi eristäytymistaktiikka on tullut tiensä päähän hyvin käytännöllisestä syystä: länsimaissa tapahtuneen digitalisoitumisen ja globalisoitumisen seurauksena käytännössä kukaan ei pysty olemaan täysin erossa ympäröivästä kulttuurista ja yhteiskunnasta. Tässä tilanteessa onkin hyvä tutkia tarkemmin, mitä Paavali oikeastaan tarkoitti kehottaessaan Rooman seurakuntaa olemaan mukautumatta maailman menoon. Tarkoittiko hän eristäytymistä ja kulttuuristen tapojen välttämistä vai kenties jotakin muuta? Entä mitä voimme ymmärtää mukautumisen ja vastavirtaan kulkemisen jännitteestä Jeesuksen elämän ja opetusten perusteella?

Kutsu kokonaisvaltaiseen uudistumiseen

Paavalin ohjeiden ymmärtäminen edellyttää asiayhteyden selvittämistä. Roomalaiskirjettä voidaan pitää Paavalin teologian tärkeimpänä dokumenttina. Se on myös kirkkohistoriallisesti merkittävä teos muun muassa siksi, että uskonpuhdistaja Martti Luther teki kuuluisan löytönsä uskonvanhurskaudesta nimenomaan Roomalaiskirjeen kautta.

Kirjeen ydinsanoma onkin evankeliumi Kristuksesta. Roomalaiskirjeessä kerrotaan selvästi, että jokainen ihminen on tehnyt syntiä ja on ilman Jumalaa ”arvottomien ajatustensa vallassa”.4 Jeesuksen tähden jokaisella meistä on kuitenkin mahdollisuus elää toisin, kun annamme elämämme synnin sijaan Jumalan hallintavaltaan. Paavali kutsuukin uskovia hyvin kokonaisvaltaiseen uudistusprosessiin eli pyhitykseen: antamaan koko elämänsä pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluiseksi uhriksi.5

Tämän jälkeen hän kirjoittaa: ”Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.”6

Ulkonäkö voi pettää

Pyhityksen lähtökohtana on tietoisuus taipumuksestamme toimia synnillisen luontomme mukaan eli siten kuin useimmat ympärillämme olevassa maailmassa toimivat. Tätä taipumusta ei voi voittaa mitenkään muuten kuin antautumalla Jeesuksen Herruuden ja Pyhän Hengen hallinnan alle sekä pyrkimällä jatkuvaan mielen uudistumiseen. Vain siten pystymme elämään Jumalan tahdon mukaista elämää.

Paavalin mukaan avain uudistumiseen ei siis ole ensisijaisesti käyttäytymisen tai tapojen muutoksessa vaan ihmisen sisimmässä. Nimenomaan mielemme on altis ympäröivän yhteiskuntamme vaikutteille ja tarvitsee siksi jatkuvaa arviointia ja uudistusta.

Sydämemme on se lähde, josta käytöksemme ja toimintamme kumpuavat.7 Siksi myös Jeesus oli kiinnostunut ennen kaikkea ihmisen sisimmästä: motiiveista, arvoista ja asenteista. Tämä tulee ilmi muun muassa hänen kritiikissään oman aikansa uskonkiivailijoita, fariseuksia, kohtaan. Hän teroitti, että jopa ulkonaisesti hurskas käytös, kuten hengelliset harjoitukset, voi olla vastenmielistä Jumalalle, jos se on ristiriidassa sisimmän kanssa.8

Arvot sisimmän peilinä

Ihmisen sisäistä maailmaa ja valintoja ohjaavat arvot. Arvo määritellään Suomen kielen perussanakirjassa ”arvokkaaksi tai merkitseväksi asiaksi”. Arvoista puhuttaessa voidaan viitata joko yksilön, yhteisön, organisaation tai yhteiskunnan arvoihin.

Suomalainen arvoteoreetikko Erik Ahlman määrittelee arvot kulttuurin perustekijöiksi. Filosofi Max Scheler samaistaa arvot rakkauden kohteisiin. Hänen mukaansa ihmisen arvomaailman ydin on ordo amoris (’rakkauden sisäinen järjestys’). Arvoissa onkin kyse asioista, joita rakastamme ja pidämme tärkeinä.

Kuntoutustyön ammattilaiset Tommi Koivu ja Susanna Sandhu kehottavat kirjassaan  Elämisen arvoista (Päivä 2015) etsimään omia arvoja esimerkiksi seuraavilla kysymyksillä: Millainen on hyvä elämä? Mikä elämässä on minulle tärkeintä? Millaista elämää haluan elää? Mihin haluan käyttää aikaani?

Samalla Koivu ja Sandhu muistuttavat, että todelliset arvot eivät ole tavoitteita, toiveita tai tunteita, vaan ne näkyvät tekoina. Sanamme ja tekomme, kalenterimme ja rahankäyttömme paljastavat todelliset arvomme. Muuten kyse on vain ihanteista.

Jumalan oma matematiikka

Jumalan valtakunnan arvot – Jumalalle rakkaat ja arvokkaat asiat – ovat usein hyvin erilaisia kuin omamme.9 Erityisesti Uusi testamentti on täynnä ajatuksia, jotka näyttävät paradokseilta: elämänsä kadottava löytää elämän, viimeiset tulevat ensimmäisiksi, heikkous on vahvuutta.10 Kuuluisassa autuaaksijulistuksessaan Jeesus väittää ikionnellisiksi muun muassa murheellisia ja hengellisesti köyhiä.11

Myös Raamatun kirjoittajien esittämät tapahtumat kertovat jotakin ”Jumalan matematiikasta”, joka ei aina ole ihmisen logiikan mukaista. Jotkin yksityiskohdat saattavat vaikuttaa omaa aikaamme ajatellen hyvin vähäpätöisiltä: esimerkiksi köyhä leskivaimo, joka laittoi temppelin uhriarkkuun ”kaksi pientä lanttia”,12 ei ylittäisi nykyään uutiskynnystä. Kuitenkin hän teki Jumalan näkökulmasta jotain niin suurta, että kelpasi esimerkiksi opetuslapsille – ja meille jälkipolville.

Nämä esimerkit kertovat sellaisista Jumalan valtakunnan arvoista, jotka saattavat jäädä kristityltä huomaamatta helpommin kuin selkeästi tunnistettavissa olevat, käytökseen liittyvät synnit. Uskovan onkin syytä muistaa, että vaikkapa menestys ja suuruus määritellään Jumalan valtakunnassa aivan toisin kuin meidän valtakunnassamme.

Tee arvoinventaario

Kun siis lähdemme pohtimaan maailmaan ja sen arvoihin mukautumista, on tärkeää tuntea ensin Jumalan valtakunnan arvot. Kun opimme tuntemaan Raamattua ja sitä, ”mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä”13, meidän on helppo verrata siihen omia ja yhteiskuntamme arvoja.

Tällaisen arvoinventaarion voi aloittaa tutkimalla ympäröivässä kulttuurissa suosittuja arvoja esimerkiksi kysymällä: Mitä yhteiskunnassamme rakastetaan ja pidetään tärkeänä? Mistä uutisoidaan, mitä mainostetaan (eli mihin ihmisille rakkaisiin asioihin vedotaan), millaisia päivityksiä jaetaan sosiaalisessa mediassa? Mistä on korrektia puhua, mistä ei? Mitkä ajatukset ja mielipiteet ovat trendikkäitä, mitkä vanhanaikaisia tai kapeakatseisia?

Tutkiskelun jälkeen voi pysähtyä vertaamaan listaa esimerkiksi edellä mainittuihin raamatullisiin arvoihin. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia niissä on? Inventaarion viimeinen ja tärkein vaihe on esittää itselleen kysymys: Kumpaa listaa omat arvoni – siis ne tekoina ja valintoina ilmenevät – muistuttavat? Olenko mukautunut ”maailman menoon”?

Raamatussa ei kehoteta eristäytymään maailmasta vaan menemään sen keskelle ja tuomaan sinne Jumalan läsnäoloa ja hänen valtakuntansa arvoja. Meidän ei tarvitse pelätä maailman tarttuvan meihin, koska apostoli Johanneksen sanoin ”se, joka on meissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa” 14.

Kun Pyhä Henki saa hallita elämäämme, mielemme uudistuu niin, että voimme noudattaa Paavalin ohjetta: ”Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.” 15


Viitteet:
1) Room. 12:2.
2) 1. Kor. 9:20–22.
3) Matt. 9:11; Mark. 2:16; Luuk. 5:30.
4) Room. 3:23, 1:28.
5) Room. 12:1.
6) (Room. 12:2.)
7) Sananl. 4:23; Mark. 7:20–23; Luuk. 6:45.
8) Matt. 23:23–28.
9) Jes. 55:9.
10) mm. Matt. 10:39, 19:30; 2. Kor. 12:10.
11) Matt. 3–4.
12) Mark. 12:41–44; Luuk. 21:1–4.
13) (Room. 12:2.)
14) 1. Joh. 4:4.
15) Room. 12:21.


Elina Rautio

Kirjoittaja on Ristin Voiton toimittaja ja kasvatustieteen tohtori, joka harrastaa käytännöllistä teologiaa.







Mitä sinä rakastat?


Nyky-yhteiskunta muuttuu kiihtyvällä vauhdilla. Loppumattoman tietovirran äärellä oikean ja väärän, toden ja valheen, rakentavan ja tuhoavan erottamisesta on tullut entistä vaikeampaa. On aivan mahdotonta tehdä yleispätevää ”syntilistaa”, jota välttämällä yksilö tai seurakunta pysyisi oikealla tiellä. Siksi aikamme ihminen tarvitsee entistä enemmän kykyä arvioida itseään ja ympäristöään.

Viime aikoina on käyty keskusteltua älylaitteiden vaikutuksista vanhempien ja lapsen vuorovaikutukseen ja ylipäätään ihmissuhteisiin. Kristitty perheterapeutti Elli Meklin on puhunut jopa ”someorvoista”, jotka jäävät vaille vanhemman läsnäoloa, koska näiden huomion saavat taukoamattomat Facebookin, Instagrammin ja Snapchatin ilmoitukset.

”Kymmeniä ilmoituksia somemaailmasta ilmestyy älypuhelimen ruudulle tunnin sisällä. Vaikutus näyttää olevan äärimmäisen koukuttava. Moni ei edes huomaa omaa käytöstään ja kuvittelee olevansa läsnä lapselleen, mutta todellisuudessa viesti lapselle on hyvin selvä: ’Sinä et ole jakamattoman huomion arvoinen.’”, Meklin kirjoittaa Facebook-päivityksessään.

Hän näkee someriippuvuuden näyttäytyvän lapselle kännykän ja vanhemman välisenä rakkaussuhteena. ”Käytinkö sanaa rakkaus? Kyllä! Vain jollakin hyvin tärkeällä ja rakkaalla on oikeus olla lapsen ja vanhemman välissä niin paljon kuin kännykkä on.”

Mikäli arvot määritellään rakkauden kohteiksi, esimerkki kertoo sellaisista aikamme arvoista, joihin meillä on suuri vaara mukautua. Ilmiön taustalla voi nähdä esimerkiksi ”ajan hermolla olemisen” tai ”someyhteisöön kuulumisen” arvot.

Vai onko siinä pohjimmiltaan kyse jopa olemassaolon kokemuksesta, jota Meklin kuvaa seuraavasti: ”Oma olemassaolon kokemus alkaa yhä vahvemmin rakentua sille, että –– on mukana jatkuvassa some-virrassa. Siitä tulee –– mielihyvän ja merkityksellisyyden lähde, ja aivojen mielihyväkeskus saa palkintonsa.” Tällöin ilmiön takana saattaisivat vaikuttaa esimerkiksi ”merkityksellisyyden kokemisen” tai ”mielihyvän” arvot, joita on lähdetty hakemaan vääristä lähteistä – ja muiden tärkeiden arvojen kustannuksella.

Esimerkki kertookin yhden tärkeän lainalaisuuden: jos ihmisen henkiset perustarpeet, kuten rakastetuksi tulemisen ja elämän tarkoituksen kokemisen tarpeet, ovat täyttymättä, on suuri vaara mukautua sellaisiin arvoihin, jotka eivät tue Jumalan tahdon mukaista elämää.

Maailman menoon mukautumista onkin helpointa välttää noudattamalla Jeesuksen neuvoa ”pysyä hänen rakkaudessaan” (Joh. 15:9). Kun identiteettimme saa rakentua Kristuksen täytetyn työn ja hänen rakkautensa varaan, meidän ei tarvitse ostaa someyhteisön tai muiden meille tärkeiden viitekehysten rakkautta mukautumalla niiden arvoihin.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan