Mistä hengellinen isyys on tehty?

Tuhlaajapoikavertauksen isä jää monesti poikaansa vähemmälle huomiolle, vaikka hän on koko kertomuksen päähenkilö. Tämä kahden pojan isä eli vertauksessa todeksi arvoja, jotka antavat mainion mallin siitä, mistä rakennusaineista kypsä hengellinen isyys muotoutuu.1

Vapauden ilmapiiri

Nuoremman pojan röyhkeä pyyntö perinnön jakamisesta isän vielä eläessä oli pitkän prosessin tulos, ei hetkellinen päähänpisto. Pojan sydämen hiljaa kovettuessa taloudelliset arvot ajoivat läheisten ihmissuhteiden ohi. Samalla poika antoi sydämessään tilaa haaveille siitä, mitä elämä voisi olla jossakin muualla. Pikkuhiljaa haaveet vaikuttivat tahtoon ja muotoutuivat suunnitelmaksi. Epäterve haaveilu on vaarallista.

Isällä oli periaatteessa kaksi mahdollisuutta reagoida poikansa pyyntöön: joko suostua siihen tai evätä se. Hänellä ei missään tapauksessa ollut juridista tai moraalista pakkoa jakaa pojilleen perintöä ennenaikaisesti. Siitä huolimatta hän valitsi vapauden kontrollin sijaan.

Isän on täytynyt tietää, mihin hänen tekemänsä päätös johtaisi. Saatuaan rahat poika matkustaisi kaukaiseen maahan. Henkinen etäisyys isästä saisi näin näkyvän muodon. Jokainen matkapäivä tulisi tarjoamaan pojalle mahdollisuuden palata takaisin tai mennä kauemmas. Isä tiesi, että poika valitsisi jälkimmäisen. Isä tiesi myös, että mitä kauemmas poika menisi, sitä enemmän hän toimisi kotinsa arvoja vastaan. Lopulta hänen moraalinsa luhistuisi väärin hankitun vaurauden alla.

Se, että Jeesus kertoi isän kaikesta tästä huolimatta suostuneen poikansa pyyntöön, osoittaa, että vapaus on Jumalan valtakunnassa luovuttamaton arvo. Jeesuksen seuraaminen voi perustua vain vastarakkaudesta kumpuavaan vapaaehtoisuuteen. Rakkaus kukoistaa vapauden kasvualustalla mutta kuihtuu pakon vaikutuksesta.

Kun kontrolli tai ryhmäpaine siirtävät uskovan ulkoisen käyttäytymisen kauas hänen sisäisestä todellisuudestaan, vaikutukset voivat olla vammauttavia. Siksi seurakunnassa tulee pyrkiä siihen, että uskovien ulkoinen ja sisäinen todellisuus seuraavat Jeesusta tasatahtiin. Tämä edellyttää vahvaa vapauden ilmapiiriä. Vapaudesta syntynyt Jeesuksen seuraaminen tuottaa syvää tyydytystä, ei vammauta. Kypsät hengelliset isät ymmärtävät tämän.

Kontrolli? Ei missään tapauksessa.
Manipulaatio? Kauhistus Jumalalle.
Ohjaus? Ehdottomasti kyllä.
Tilivelvollisuus? Oivallinen suoja.
Kuri? Joskus tarpeen.

Kontrollia ja kuria voi olla hankala erottaa toisistaan ulkonaisin kriteerein, mutta motivaatiotasolla ero on valovuosien mittainen. Kontrolli on vinoutunutta vallankäyttöä, jonka taustalta löytyy usein murrettu itsetunto ja siihen perustuva tarve luoda ympärilleen elämänhallinnan illuusio. Kurin perusmotivaationa on sen sijaan rakkaus ja halu auttaa ihmistä välttämään elämää tuhoavia karikoita.

Jos isä olisi sitonut tuhlaajapojan kontrollinsa alle, hän olisi rampauttanut tämän koko elämänkaaren. Vapauttaminen sisälsi mielettömän riskin mutta myös mahdollisuuden saada poika aikanaan takaisin aidosti muuttuneena.

Ehdoton rakkaus

Vieraalla maalla nuorempi poika tuhlasi kaiken, mitä oli isältään saanut. Puutteesta tuli hänelle jokapäiväinen seuralainen. Hän joutui kokemaan muukalaisuuden pahimmillaan. Ihmiset pitivät eläimistään parempaa huolta kuin hänestä. Kukaan ei ojentanut hänelle auttavaa kättä.

Vasta puutteeseen jouduttuaan tuhlaajapoika teki elämänsä toistaiseksi tärkeimmän matkan: hän meni itseensä. Tällä matkalla hän huomasi hävittäneensä muutakin kuin rahansa. Hän oli menettänyt moraalisen ryhtinsä, ystävänsä ja itsekunnioituksensa. Hän oli menettänyt suhteen isäänsä ja veljeensä.

Rehellinen tuokiokuva itsestä loi pohjaa paluupäätökselle ja sai nöyrtymään parannukseen. Päätös kypsyi isän hyvyyttä ja huolenpitoa muistellessa. Vahva muistikuva isän olemuksesta huokuvasta rakkaudesta antoi uskalluksen lähteä liikkeelle ja palata kotiin. Isän suoma vapaus alkoi kantaa hedelmää.

Kun tuhlaajapoika palasi kotiin, isä ei tehnyt tälle yhtään kysymystä. Isä tiesi, että poika oli nöyrtynyt ja hänen asenteensa oli muuttunut. Ehkä se näkyi pojan askelissa tai silmissä. Ehkä se näkyi vain siinä, että poika tuli takaisin.

Isällä oli määrätön kaipaus saada lapsensa kotiin. Isän syleily oli kutsu antautua rakkaudelle, joka ei tunne rajoja. Se oli sovinnon, anteeksiannon ja sisäisen paranemisen tapahtuma. Rakkaudella on voima muuttaa kuolema elämäksi. Rakkaus vaihtaa likaiset vaatteet juhlapukuun. Rakkaus kattaa pitopöydän nälkäisille. Hengellinen isä on kutsuttu heijastamaan ympärilleen Jumalan ehdotonta rakkautta. Pohjana tälle on itse vastaanotettu Jumalan rakkaus ja usko rakkauden eheyttävään voimaan.

Luja luottamus

Tuhlaajapojan kotiinpaluuseen liittyvä merkittävä yksityiskohta on isän palvelijoilleen osoittama kehotus panna sormus pojan sormeen. Kyseessä oli todennäköisesti sinettisormus, joka valtuutti pojan toimimaan isänsä nimissä ja hänen auktoriteetillaan.

Sormuksen antaminen pojalle oli voimakas luottamuksen osoitus ihmiselle, joka oli vielä varsin keskeneräinen ja haavoittuva. Isä tiesi, että poika voisi puhjeta kukoistukseen vain luottamuksen ilmapiirissä. Luottamus olisi pojan kasvun ja kypsymisen lannoite. Luottamus ruokkisi vastuunottoa ja luovuutta.

Hengellinen isä jakaa luottamusta mieluummin liian runsaasti kuin liian vähän. Hän ottaa riskejä auttaakseen mahdollisimman monia kasvuun Jeesuksen seuraamisessa. Hän tietää, että epäluottamus halvaannuttaa pahimmillaan koko seurakuntayhteisön.

Jotta luottamus olisi aitoa, myös valtuutuksen täytyy olla sitä. Likainen delegointi, jossa tehtäviä siirretään ilman päätösvaltaa, ei täytä valtuuttamisen tunnusmerkkejä.

Kypsä hengellinen isyys luo vapauden, rakkauden ja luottamuksen ilmapiiriä. Vain tässä ilmapiirissä Jeesuksen seuraajat voivat olla kaikkea sitä, mitä Jumala tarkoitti heidän olevan. Vain tämä ilmapiiri heijastaa Jeesuksen omaa olemusta ja nostaa hänet seurakuntaelämän todelliseksi keskipisteeksi.

Suorittamisesta suhteeseen

Vertauksen isällä oli myös toinen poika, joka raivostui, kun tuhlaajapojalle järjestettiin juhlat. Hänen palvelunsa perustui ansioajatteluun. Kuuliaisuudesta oli tullut hänelle läheisen isäsuhteen korvike. Hän suoritti elämää yhden hengen yleisölle, isälleen.

Ansioajattelu sotkee ihmissuhteet. Siksi vanhempi poika ei noussut hakemaan veljeään, kun tämä lähti pois. Siksi jäätynyt viha nousi pintaan, kun veli tuli takaisin. Siksi vanhempi veli ei kyennyt tunnistamaan isänsä hyvyyttä itseään kohtaan. Hän oli sisäisesti aivan yhtä etääntynyt isästään kuin nuorempikin veli. Etäisyys vain ilmeni eri tavalla.

Jäätyneen vihan näkyväksi tuleminen antoi isälle mahdollisuuden koskettaa vanhemman poikansa sydäntä. Toisten katseilta piilotettua, sisimpään upotettua ja pinnan alla pysyvää on hankala työstää. ”Kaikki, mikä on minun, on sinun” oli isältä vahva tunneviesti, jossa osallisuus kodin siunauksista ei perustunut suorituksiin vaan suhteeseen. Tärkeintä on olla lähellä. Nuoremmalle pojalle järjestetyt juhlat sisälsivät saman armollisen viestin. Ansiotonkin saa tulla lähelle.

Hengellinen isä tulee lähelle, päästää lähelle ja ohjaa lähelle. ”Etä-isyys” tuottaa etäisyyttä. Kypsä hengellinen isyys vapauttaa suorittamisen raskaista ikeistä elämään ja palvelemaan armosta ja läheisestä jumalasuhteesta käsin. Se ohjaa polttamaan hengelliset ansiolistat pyyteettömän rakkauden tulessa.

Perheen yhteys

Vertauksen isä kaipasi molempia poikiaan takaisin lähelleen. Paluu isän luo tarkoittaisi veljeksille myös paluuta perheyhteyteen ja niiden muurien murtumista, jotka erottivat heitä toisistaan.

Sielu karrella vanhempi veli kuunteli isäänsä, kun tämä rakensi hänelle sanoillaan siltaa tuhlaajaveljen luo. Tämä oli kadonnut jo ennen kuin lähti pois kotoa ja oli lähdettyään kuin kuollut ja haudattu. Löytymisen ja eloon heräämisen ihme voisi osaltaan sulattaa vanhemman veljen jäätynyttä vihaa.

Hengelliselle isälle seurakunnan sisäinen yhteys on ydinarvo. Yhteys on heijastumaa Jumalan omasta olemuksesta. Se luo ilmapiiriä, jossa ihmiset saavat levon ja Pyhä Henki viihtyy. Siksi hengellinen isä rakentaa siltoja ihmisten välille. ”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus”2.

Viitteet:

1) Luuk. 15:11–32.
2) Joh. 13:35.


Pekka Havupalo







Kolmas veli


Tuhlaajapoikavertauksessa huomiota herättää se, että siitä puuttuu kolmas veli. Tämä ei olisi etääntynyt isästään paeten joko kapinaan tai suorittamiseen.

Kolmannen veljen sielussa mikään ei olisi mennyt rikki, ja siksi hän palvelisi iloiten sekä kykenisi ottamaan vastaan rakkautta ja rakastamaan. Hän ei vertailisi itseään veljiinsä arvottaen itsensä joko paremmaksi tai huonommaksi kuin he. Hän eläisi tasapainossa suhteessa isäänsä, veljiinsä ja itseensä.

Tällaista veljeä ei vertauksessa ole, koska sellaista ei löydy reaalimaailmasta. Jokainen ihminen on luonnostaan etääntynyt Jumalasta ja elää synnin ja miellyttämisen noidankehässä. Vain turvautuminen Jeesuksen persoonaan, kuolemaan ja ylösnousemukseen avaa pääsyn ulos tästä kehästä. Jeesuksen kautta ihminen astuu armon eheyttävään vaikutuspiiriin. Siellä sekä kapina että suorittaminen alkavat sulaa ja vähetä.

Jokaisessa Jeesuksen seuraajassa voi olla piirteitä vertauksen kaikista kolmesta henkilöstä: tuhlaajapojasta, suorittajapojasta ja rakastavasta isästä. Mitä enemmän ihmisessä on kapinoitsijaa tai suorittajaa, sitä enemmän hän tarvitsee armon aseistariisuvaa kohtaamista. Mitä enemmän hänessä on rakastavaa isää, sitä kokonaisvaltaisemmin hän on jo armoa kohdannut.

Kypsät hengelliset isät ovat kokeneet syvästi Jumalan armon. Siksi he kykenevät jakamaan armoa myös toisille.

Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan