Mistä hengellinen isyys on tehty?

Tuhlaajapoikavertauksen isä jää monesti poikaansa vähemmälle huomiolle, vaikka hän on koko kertomuksen päähenkilö. Tämä kahden pojan isä eli vertauksessa todeksi arvoja, jotka antavat mainion mallin siitä, mistä rakennusaineista kypsä hengellinen isyys muotoutuu.1

Vapauden ilmapiiri

Nuoremman pojan röyhkeä pyyntö perinnön jakamisesta isän vielä eläessä oli pitkän prosessin tulos, ei hetkellinen päähänpisto. Pojan sydämen hiljaa kovettuessa taloudelliset arvot ajoivat läheisten ihmissuhteiden ohi. Samalla poika antoi sydämessään tilaa haaveille siitä, mitä elämä voisi olla jossakin muualla. Pikkuhiljaa haaveet vaikuttivat tahtoon ja muotoutuivat suunnitelmaksi. Epäterve haaveilu on vaarallista.

Isällä oli periaatteessa kaksi mahdollisuutta reagoida poikansa pyyntöön: joko suostua siihen tai evätä se. Hänellä ei missään tapauksessa ollut juridista tai moraalista pakkoa jakaa pojilleen perintöä ennenaikaisesti. Siitä huolimatta hän valitsi vapauden kontrollin sijaan.

Isän on täytynyt tietää, mihin hänen tekemänsä päätös johtaisi. Saatuaan rahat poika matkustaisi kaukaiseen maahan. Henkinen etäisyys isästä saisi näin näkyvän muodon. Jokainen matkapäivä tulisi tarjoamaan pojalle mahdollisuuden palata takaisin tai mennä kauemmas. Isä tiesi, että poika valitsisi jälkimmäisen. Isä tiesi myös, että mitä kauemmas poika menisi, sitä enemmän hän toimisi kotinsa arvoja vastaan. Lopulta hänen moraalinsa luhistuisi väärin hankitun vaurauden alla.

Se, että Jeesus kertoi isän kaikesta tästä huolimatta suostuneen poikansa pyyntöön, osoittaa, että vapaus on Jumalan valtakunnassa luovuttamaton arvo. Jeesuksen seuraaminen voi perustua vain vastarakkaudesta kumpuavaan vapaaehtoisuuteen. Rakkaus kukoistaa vapauden kasvualustalla mutta kuihtuu pakon vaikutuksesta.

Kun kontrolli tai ryhmäpaine siirtävät uskovan ulkoisen käyttäytymisen kauas hänen sisäisestä todellisuudestaan, vaikutukset voivat olla vammauttavia. Siksi seurakunnassa tulee pyrkiä siihen, että uskovien ulkoinen ja sisäinen todellisuus seuraavat Jeesusta tasatahtiin. Tämä edellyttää vahvaa vapauden ilmapiiriä. Vapaudesta syntynyt Jeesuksen seuraaminen tuottaa syvää tyydytystä, ei vammauta. Kypsät hengelliset isät ymmärtävät tämän.

Kontrolli? Ei missään tapauksessa.
Manipulaatio? Kauhistus Jumalalle.
Ohjaus? Ehdottomasti kyllä.
Tilivelvollisuus? Oivallinen suoja.
Kuri? Joskus tarpeen.

Kontrollia ja kuria voi olla hankala erottaa toisistaan ulkonaisin kriteerein, mutta motivaatiotasolla ero on valovuosien mittainen. Kontrolli on vinoutunutta vallankäyttöä, jonka taustalta löytyy usein murrettu itsetunto ja siihen perustuva tarve luoda ympärilleen elämänhallinnan illuusio. Kurin perusmotivaationa on sen sijaan rakkaus ja halu auttaa ihmistä välttämään elämää tuhoavia karikoita.

Jos isä olisi sitonut tuhlaajapojan kontrollinsa alle, hän olisi rampauttanut tämän koko elämänkaaren. Vapauttaminen sisälsi mielettömän riskin mutta myös mahdollisuuden saada poika aikanaan takaisin aidosti muuttuneena.

Ehdoton rakkaus

Vieraalla maalla nuorempi poika tuhlasi kaiken, mitä oli isältään saanut. Puutteesta tuli hänelle jokapäiväinen seuralainen. Hän joutui kokemaan muukalaisuuden pahimmillaan. Ihmiset pitivät eläimistään parempaa huolta kuin hänestä. Kukaan ei ojentanut hänelle auttavaa kättä.

Vasta puutteeseen jouduttuaan tuhlaajapoika teki elämänsä toistaiseksi tärkeimmän matkan: hän meni itseensä. Tällä matkalla hän huomasi hävittäneensä muutakin kuin rahansa. Hän oli menettänyt moraalisen ryhtinsä, ystävänsä ja itsekunnioituksensa. Hän oli menettänyt suhteen isäänsä ja veljeensä.

Rehellinen tuokiokuva itsestä loi pohjaa paluupäätökselle ja sai nöyrtymään parannukseen. Päätös kypsyi isän hyvyyttä ja huolenpitoa muistellessa. Vahva muistikuva isän olemuksesta huokuvasta rakkaudesta antoi uskalluksen lähteä liikkeelle ja palata kotiin. Isän suoma vapaus alkoi kantaa hedelmää.

Kun tuhlaajapoika palasi kotiin, isä ei tehnyt tälle yhtään kysymystä. Isä tiesi, että poika oli nöyrtynyt ja hänen asenteensa oli muuttunut. Ehkä se näkyi pojan askelissa tai silmissä. Ehkä se näkyi vain siinä, että poika tuli takaisin.

Isällä oli määrätön kaipaus saada lapsensa kotiin. Isän syleily oli kutsu antautua rakkaudelle, joka ei tunne rajoja. Se oli sovinnon, anteeksiannon ja sisäisen paranemisen tapahtuma. Rakkaudella on voima muuttaa kuolema elämäksi. Rakkaus vaihtaa likaiset vaatteet juhlapukuun. Rakkaus kattaa pitopöydän nälkäisille. Hengellinen isä on kutsuttu heijastamaan ympärilleen Jumalan ehdotonta rakkautta. Pohjana tälle on itse vastaanotettu Jumalan rakkaus ja usko rakkauden eheyttävään voimaan.

Luja luottamus

Tuhlaajapojan kotiinpaluuseen liittyvä merkittävä yksityiskohta on isän palvelijoilleen osoittama kehotus panna sormus pojan sormeen. Kyseessä oli todennäköisesti sinettisormus, joka valtuutti pojan toimimaan isänsä nimissä ja hänen auktoriteetillaan.

Sormuksen antaminen pojalle oli voimakas luottamuksen osoitus ihmiselle, joka oli vielä varsin keskeneräinen ja haavoittuva. Isä tiesi, että poika voisi puhjeta kukoistukseen vain luottamuksen ilmapiirissä. Luottamus olisi pojan kasvun ja kypsymisen lannoite. Luottamus ruokkisi vastuunottoa ja luovuutta.

Hengellinen isä jakaa luottamusta mieluummin liian runsaasti kuin liian vähän. Hän ottaa riskejä auttaakseen mahdollisimman monia kasvuun Jeesuksen seuraamisessa. Hän tietää, että epäluottamus halvaannuttaa pahimmillaan koko seurakuntayhteisön.

Jotta luottamus olisi aitoa, myös valtuutuksen täytyy olla sitä. Likainen delegointi, jossa tehtäviä siirretään ilman päätösvaltaa, ei täytä valtuuttamisen tunnusmerkkejä.

Kypsä hengellinen isyys luo vapauden, rakkauden ja luottamuksen ilmapiiriä. Vain tässä ilmapiirissä Jeesuksen seuraajat voivat olla kaikkea sitä, mitä Jumala tarkoitti heidän olevan. Vain tämä ilmapiiri heijastaa Jeesuksen omaa olemusta ja nostaa hänet seurakuntaelämän todelliseksi keskipisteeksi.

Suorittamisesta suhteeseen

Vertauksen isällä oli myös toinen poika, joka raivostui, kun tuhlaajapojalle järjestettiin juhlat. Hänen palvelunsa perustui ansioajatteluun. Kuuliaisuudesta oli tullut hänelle läheisen isäsuhteen korvike. Hän suoritti elämää yhden hengen yleisölle, isälleen.

Ansioajattelu sotkee ihmissuhteet. Siksi vanhempi poika ei noussut hakemaan veljeään, kun tämä lähti pois. Siksi jäätynyt viha nousi pintaan, kun veli tuli takaisin. Siksi vanhempi veli ei kyennyt tunnistamaan isänsä hyvyyttä itseään kohtaan. Hän oli sisäisesti aivan yhtä etääntynyt isästään kuin nuorempikin veli. Etäisyys vain ilmeni eri tavalla.

Jäätyneen vihan näkyväksi tuleminen antoi isälle mahdollisuuden koskettaa vanhemman poikansa sydäntä. Toisten katseilta piilotettua, sisimpään upotettua ja pinnan alla pysyvää on hankala työstää. ”Kaikki, mikä on minun, on sinun” oli isältä vahva tunneviesti, jossa osallisuus kodin siunauksista ei perustunut suorituksiin vaan suhteeseen. Tärkeintä on olla lähellä. Nuoremmalle pojalle järjestetyt juhlat sisälsivät saman armollisen viestin. Ansiotonkin saa tulla lähelle.

Hengellinen isä tulee lähelle, päästää lähelle ja ohjaa lähelle. ”Etä-isyys” tuottaa etäisyyttä. Kypsä hengellinen isyys vapauttaa suorittamisen raskaista ikeistä elämään ja palvelemaan armosta ja läheisestä jumalasuhteesta käsin. Se ohjaa polttamaan hengelliset ansiolistat pyyteettömän rakkauden tulessa.

Perheen yhteys

Vertauksen isä kaipasi molempia poikiaan takaisin lähelleen. Paluu isän luo tarkoittaisi veljeksille myös paluuta perheyhteyteen ja niiden muurien murtumista, jotka erottivat heitä toisistaan.

Sielu karrella vanhempi veli kuunteli isäänsä, kun tämä rakensi hänelle sanoillaan siltaa tuhlaajaveljen luo. Tämä oli kadonnut jo ennen kuin lähti pois kotoa ja oli lähdettyään kuin kuollut ja haudattu. Löytymisen ja eloon heräämisen ihme voisi osaltaan sulattaa vanhemman veljen jäätynyttä vihaa.

Hengelliselle isälle seurakunnan sisäinen yhteys on ydinarvo. Yhteys on heijastumaa Jumalan omasta olemuksesta. Se luo ilmapiiriä, jossa ihmiset saavat levon ja Pyhä Henki viihtyy. Siksi hengellinen isä rakentaa siltoja ihmisten välille. ”Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus”2.

Viitteet:

1) Luuk. 15:11–32.
2) Joh. 13:35.


Pekka Havupalo







Kolmas veli


Tuhlaajapoikavertauksessa huomiota herättää se, että siitä puuttuu kolmas veli. Tämä ei olisi etääntynyt isästään paeten joko kapinaan tai suorittamiseen.

Kolmannen veljen sielussa mikään ei olisi mennyt rikki, ja siksi hän palvelisi iloiten sekä kykenisi ottamaan vastaan rakkautta ja rakastamaan. Hän ei vertailisi itseään veljiinsä arvottaen itsensä joko paremmaksi tai huonommaksi kuin he. Hän eläisi tasapainossa suhteessa isäänsä, veljiinsä ja itseensä.

Tällaista veljeä ei vertauksessa ole, koska sellaista ei löydy reaalimaailmasta. Jokainen ihminen on luonnostaan etääntynyt Jumalasta ja elää synnin ja miellyttämisen noidankehässä. Vain turvautuminen Jeesuksen persoonaan, kuolemaan ja ylösnousemukseen avaa pääsyn ulos tästä kehästä. Jeesuksen kautta ihminen astuu armon eheyttävään vaikutuspiiriin. Siellä sekä kapina että suorittaminen alkavat sulaa ja vähetä.

Jokaisessa Jeesuksen seuraajassa voi olla piirteitä vertauksen kaikista kolmesta henkilöstä: tuhlaajapojasta, suorittajapojasta ja rakastavasta isästä. Mitä enemmän ihmisessä on kapinoitsijaa tai suorittajaa, sitä enemmän hän tarvitsee armon aseistariisuvaa kohtaamista. Mitä enemmän hänessä on rakastavaa isää, sitä kokonaisvaltaisemmin hän on jo armoa kohdannut.

Kypsät hengelliset isät ovat kokeneet syvästi Jumalan armon. Siksi he kykenevät jakamaan armoa myös toisille.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan