Miksi seurakuntasi on olemassa? – Voimakkaiden seurakuntien perustuksena on selkeä identiteetti ja tavoitetietoisuus

Kaikkea seurakunnan toimintaa on tarkasteltava Uudesta testamentista ilmenevien tavoitteiden valossa ja otettava selvää, miten nämä tavoitteet voivat toteutua seurakunnassa tasapainoisesti, Jumalan tarkoittamalla tavalla, Rick Warren kirjoittaa.
Kaikkea seurakunnan toimintaa on tarkasteltava Uudesta testamentista ilmenevien tavoitteiden valossa ja otettava selvää, miten nämä tavoitteet voivat toteutua seurakunnassa tasapainoisesti, Jumalan tarkoittamalla tavalla, Rick Warren kirjoittaa.

Rick Warren 

Pauli Parkkinen avasi Länsirannan seurakunnan kirkkoneuvoston kuukausikokouksen täsmälleen klo 19. ”Meillä on tänään pitkä asialista, joten on parasta, että aloitamme heti”, Pauli totesi. ”Kuten tiedätte, meidän pitäisi tänään päättää yhteisestä toimintaohjelmasta tulevalle vuodelle. Ohjelma pitäisi esitellä seurakunnalle kahden viikon päästä.” 

Pauli toimi puheenjohtajana, ja häntä jännitti aika lailla. Vain vuotuisessa talousarviokokouksessa esiintyi enemmän erimielisyyttä ja väittelyä kuin tässä suunnittelukokouksessa. ”Kuka aloittaa?” Pauli tiedusteli. 

”Tämän pitäisi olla helppo juttu”, sanoi Usko Vanhala, joka oli ollut neuvoston jäsenenä 26 vuotta. ”Viime vuosi oli hyvä. Tehdään vain samalla tavalla kuin viime vuonna. Olen aina ollut sitä mieltä, että koeteltu ja hyväksi osoittautunut on parempi kuin kaikenlaiset uudenaikaiset ideat.”

 

 

     Seisahtuneisuus tulkitaan vakaudeksi.

 

”Minä en ole samaa mieltä”, sanoi Arvo Uutela. ”Ajat ovat muuttuneet, ja minusta olisi syytä uudelleen arvioida kaikki, mitä teemme. Jos jokin toimintamuoto on osoittautunut hyväksi ennen, ei se automaattisesti takaa, että se on hyvä vielä ensi vuonnakin. Minua kiinnostaisi kovasti aloittaa toinen jumalanpalvelus, joka olisi tyyliltään erilainen. Kaikkihan me tiedämme, miten Sarpatin seurakunta on lähtenyt kasvamaan sen jälkeen, kun siellä aloitettiin modernimpi jumalanpalvelus, jonka tarkoituksena on tavoittaa seurakuntatoiminnan ulkopuolella olevia.” 

”Niin no, jotkin seurakunnat eivät kaihda keinoja saadakseen salin täyteen”, vastasi Usko. ”Ne unohtavat, keitä varten seurakunta on olemassa: se on meitä uskovia varten! Meidän pitää olla erilaisia kuin maailma ja pysytellä siitä erillään. Meidän ei pidä myötäillä sitä, mitä maailma haluaa. Sellaisen ei pitäisi tulla kuuloonkaan Länsirannassa!” 

 

Kilpailua huomiosta 

Seuraavien kahden tunnin aikana oli seurakunnan toimintakalenteriin tarjolla monenlaisia kelvollisia tapahtumia ja ohjelmia. Kaisa Topakka vaati kiihkeästi, että seurakunnan olisi osallistuttava aktiivisemmin abortinvastustamiskampanjaan. Otso Mehevä kertoi, miten eräs miestyöhön keskittyvä järjestö oli muuttanut hänen elämänsä ja ehdotti miestyön huomattavaa laajentamista. 

Hellä Sulonen puhui erilaisten tukiryhmien tarpeellisuudesta. Kimmo Lukumies piti tutuksi tulleen puheensa kristillisen koulun perustamisen puolesta. Ja Jarmo Kukkaro kysyi tietysti jokaisen ehdotuksen kohdalla: ”Mitä se tulee maksamaan?” Kaikki ehdotukset olivat varteenotettavia. Vaikeutena tuntui vain olevan, ettei ollut mitään yleisiä arvioimisperusteita, joiden valossa neuvosto olisi voinut punnita ehdotuksia ja päättää, mitkä ehdotukset otettaisiin ohjelmaan. 

Lopulta Antti Suurpää pyysi puheenvuoroa. Hänen mielipidettään olikin jo ehditty odottaa. Aina kun tilanne lukkiutui seurakunnan suunnittelukokouksissa, kävi yleensä niin, että Antti piti lyhyen puheen ja enemmistä äänesti hänen ehdotuksensa puolesta. Eivät hänen ideansa olleet sen parempia kuin muidenkaan; itse asiassa hänen kanssaan oltiin monesti eri mieltä. Mutta hänen persoonallisuutensa vaikutus oli niin voimakas, että sillä hetkellä hänen ajatuksensa tuntuivat järkeviltä. 

Mitä tilanteessa sitten on vialla? Seurakunnassa on monia keskenään huomiosta kilpailevia tahoja. Seuraa ristiriitoja ja tilanne, jossa seurakunnan toimintaa vedetään samanaikaisesti usealle eri taholle. 

Jokaista seurakuntaa ohjaa jokin taustavoima, lähtökohta ja vakaumus. Sitä ei ehkä ole puettu sanoiksi, eivätkä läheskään kaikki ole kenties siitä tietoisia. Luultavimmin asiasta ei ole koskaan virallisesti äänestetty. Mutta silti tuo vaikutin on hyvin todellinen, ja se tuntuu koko seurakuntaelämässä. Mikä on sinun seurakuntasi toimintaa ohjaava voima? 

 

Perinnekeskeiset seurakunnat 

Perinnekeskeisessä seurakunnassa sanotaan usein: ”Meillä on aina tehty näin.” Perinnekeskeisen seurakunnan tavoitteena on yksinkertaisesti entisen säilyttäminen. Muutos nähdään lähes aina kielteisenä asiana, ja seisahtuneisuus tulkitaan vakaudeksi. 

Vanhemmissa seurakunnissa yhteisyyttä luovat yleensä säännöt, määräykset ja rituaalit, kun taas nuorempia seurakuntia sitoo yleensä tavoite- ja tehtävätietoisuus. Joissakin seurakunnissa perinteellä saattaa olla niin hallitseva asema, että kaikki muu, Jumalan tahtokin, jää sen jalkoihin. Ralph Neighbourin mukaan [kuolevan] seurakunnan seitsemän viimeistä sanaa kuuluvat: ”Meillä ei ole koskaan tehty sillä tavalla.” 

 

Persoonakeskeiset seurakunnat 

Persoonakeskeisessä seurakunnassa tärkein kysymys kuuluu: ”Mitä johtaja haluaa?” Jos pastori on palvellut seurakuntaa pitkään, on luultavaa, että hän on dominoiva persoona. Mutta jos seurakunnassa on ollut tapana vaihtaa pastoria muutaman vuoden välein, dominoiva persoona on luultavasti joku merkittävä maallikko. 

Persoonakeskeisen seurakunnan ongelmana on muun muassa se, että toimintaa säätelee enemmän seurakunnan johtajan tausta, tarpeet ja epävarmuuden syyt kuin Jumalan tahto tai seurakuntalaisten tarpeet. Lisäksi tällaisessa seurakunnassa kaikki seisahtuu, kun sitä dominoinut henkilö lähtee pois tai kuolee. 

 

Budjettikeskeiset seurakunnat 

Budjettikeskeisessä seurakunnassa päällimmäinen ajatus on, mitä kaikki tulee maksamaan. Mikään muu ei tunnu yhtä tärkeältä kuin raha-asiat. Kaikkein kiivainta keskustelua budjettikeskeisessä seurakunnassa käydään aina talousarviosta. Hyvä taloudenhoito ja maksuvalmius ovat olennaisia asioita seurakunnan terveyden kannalta, mutta raha-asiat eivät koskaan saisi päästä määräävään asemaan.

 

 

      Seurakunnalla on ylevämpi kutsumus.

 

Aina ensi pitäisi muistaa kysyä, mitä Jumala haluaa seurakunnan tekevän. Seurakuntien tavoitteena ei saa olla taloudellinen voitto. Tärkeimpänä kysymyksenä ei myöskään saa olla, miten paljon saimme säästöön, vaan moniko pelastui. Moni seurakunta, joka alkuaikoinaan on toiminut uskon varassa, on myöhemmin siirtynyt toimimaan talousarvion varassa. 

 

Toimintakeskeiset seurakunnat 

Seurakuntien liikkeellepanevana voimana on usein toiminta. Niissä pidetään pyhäkouluja, tehdään naistyötä, johdetaan kuoroja ja nuorisotyötä. Toimintakeskeisissä seurakunnissa kaikki voimavarat panostetaan seurakunnan eri työmuotojen tukemiseen ja ylläpitämiseen. 

Usein toimintakeskeisessä seurakunnassa käy huomaamatta niin, että tavoite siirtyy ihmisten uskon kasvusta pelkkään työpaikkojen täyttämiseen, ja tällöin työntekijöitä valitsevasta elimestä tulee seurakunnan tärkein ryhmä. Jos eri toimintamuotojen tulokset heikkenevät, työssä mukana olevat syyttävät itseään siitä, etteivät ole tehneet työtä tarpeeksi ahkerasti. Kukaan ei tule kysyneeksi, palveleeko jokin toimintamuoto yhä tarkoitustaan. 

 

Rakennuskeskeiset seurakunnat 

Winston Churchill on sanonut: ”Me muovaamme rakennukset, ja sitten ne muovaavat meidät.” Liian usein on sellainen hätä rakentaa kaunis kirkkorakennus, että rakentamiseen käytetään enemmän rahaa kuin seurakuntalaisilla on varaa. Talousarvion suurin menoerä onkin rakennuksen maksaminen ja ylläpito. Varoja, jotka tarvittaisiin toimintaan, on ohjattava lainanlyhennyksiin, ja seurakunnan varsinainen toiminta kärsii. Käy niin, että häntä heiluttaa koiraa. Toisaalta on seurakuntia, jotka päästävät kokoustilojen pienuuden rajoittamaan seurakunnan kasvua. Perinteikkäästä mutta tiloiltaan riittämättömästä rakennuksesta ei saa koskaan tulla tärkeämpää kuin ihmisten tavoittamisesta. 

 

Tapahtumakeskeiset seurakunnat 

Tapahtumakeskeisen seurakunnan toimintakalenterista saattaa saada vaikutelman, että tavoite on pitää seurakuntalaiset työn touhussa. Joka ilta tapahtuu jotakin. Heti yhden ison tapahtuman päätyttyä ryhdytään valmistelemaan seuraavaa. 

Tällaisissa seurakunnissa on runsaasti toimintaa, mutta työn tulokset eivät välttämättä ole kovinkaan runsaat. Seurakunnassa kyllä touhutaan kovasti mutta ilman selkeää tavoitetta. 

Jonkun olisi kysyttävä, mihin kullakin tapahtumalla pyritään. Tapahtumakeskeisessä seurakunnassa uskollisuuden ja kasvun ainoaksi mitaksi muodostuu paikallaolijoiden määrä. On syytä varoa suuntausta, jossa hengelliseen työhön osallistumisen sijasta uskovat osallistuvat lähinnä kokouksiin. 

 

Etsijäkeskeiset seurakunnat 

Pyrkiessään voittamaan uskosta osattomia Kristukselle ja pysyttelemään ajan hermolla jotkut seurakunnat ajautuvat tilanteeseen, jossa uskosta osattomien tarpeista tulee niiden liikkeellepaneva voima. Näissä seurakunnissa kysytään ennen muuta, mitä seurakuntayhteyttä vailla olevat haluavat. 

On toki nähtävä etsivien ihmisten tarpeet, kivut ja kiinnostuksen kohteet. On myös järkevää suunnitella evankelioivia tilaisuuksia, jotka keskittyvät heidän tarpeisiinsa, mutta emme saa sallia sitä tilannetta, että seurakunnan toiminta pyörii yksinomaan etsijöiden ympärillä. 

Jumalalla on seurakunnalleen suunnitelma, johon sisältyy evankelioiminen, mutta se ei saa syrjäyttää muita hänen suunnitelmaansa sisältyviä asioita. Etsijöiden huomion herättäminen on ensimmäinen askel opetuslapsiksi tekemisen prosessissa, mutta se ei saisi olla seurakunnan liikkeellepaneva voima. 

Liikeyritys saa kaikin mokomin olla markkinoiden ohjaama, mutta seurakunnalla on ylevämpi kutsumus. Viestintätapaa on muokattava omaan kulttuuriimme sopivaksi omaksumatta kuitenkaan siihen sisältyviä synnillisiä elementtejä tai antamatta periksi sen vaatimuksille. 

 

Raamatullinen malli – päämäärätietoiset seurakunnat 

Nyt tarvitaan seurakuntia, joita muiden voimien sijaan ohjaa päämäärätietoisuus. Päämäärätietoinen seurakunta on raamatullinen, terve vaihtoehto perinteisille organisaatio- ja toimintamalleille. 

Tässä mallissa on kaksi osaa. Ensinnäkin se edellyttää uutta näkökulmaa. Kaikkea seurakunnan toimintaa on tarkasteltava Uudesta testamentista ilmenevien tavoitteiden valossa ja otettava selvää, miten nämä tavoitteet voivat toteutua seurakunnassa tasapainoisesti, Jumalan tarkoittamalla tavalla. 

Toiseksi tämä ratkaisumalli edellyttää työtä seurakunnan tavoitteiden toteuttamiseksi. Tämän prosessin avulla seurakuntamme on kasvanut terveellä pohjalla. 

En kirjoita mistään norsunluutornista. Ideoitamme on kokeiltu kenttäolosuhteissa ja periaatteillamme on saavutettu hienoja tuloksia tuhansissa muissa seurakunnissa eri puolilla maailmaa. Riippumatta seurakunnan koosta tai kotipaikasta siitä tulee terveempi, voimakkaampi ja tehokkaampi, kun siellä toteutetaan päämäärätietoisen seurakunnan toimintaperiaatteita. 

Apostoli Paavali sanoo, että Jumala tulee tuomitsemaan kaiken, mitä rakennamme, sen kestävyyden perusteella.1 Paavali sanoo lisäksi, että kestävän rakentamisen salaisuutena on kestävälle perustukselle rakentaminen.2 Kun kaikkiin seurakunnan viiteen tavoitteeseen panostetaan tasapuolisesti, yhteistyö kehittyy terveeksi ja tasapainoiseksi. 

 

Miksi päämäärätietoisuus on niin tärkeää? 

Jokaisen seurakunnan lähtökohtana tulisi olla kysymys, miksi olemme olemassa. Ellei seurakunnassa tiedetä, miksi se on olemassa, sen toiminta on vailla perustusta, vailla motivaatiota ja suuntaa. Jos olet auttamassa uutta seurakuntaa pääsemään alkuun, ensimmäinen tehtäväsi on määritellä tavoite. On paljon helpompaa muurata oikeanlainen perustus heti seurakunnan toiminnan aluksi kuin alkaa laatia sitä uudelleen seurakunnan toimittua jo vuosia. 

Mutta jos palvelet sellaista seurakuntaa, jonka toiminta on urautunut tai hiipumassa tai jossa ollaan vain turhautuneita, tärkein tehtäväsi on määritellä tavoite uudelleen. Palauttakaa mieleenne näky siitä, mitä Jumala tahtoo tehdä seurakuntaperheessänne ja sen välityksellä. Tavoitetietoisuuden palaaminen elävöittää masentuneen seurakunnan nopeammin kuin mikään muu. 

Kun tutkin eri seurakuntia, yksi tärkeimmistä löydöistä oli, että kasvavilla ja terveillä seurakunnilla oli selkeä identiteetti. Ne ymmärtävät, miksi ne ovat olemassa, ja ne ovat määritelleet tavoitteensa yksityiskohtaisesti. Ne tietävät tarkoin, mitä Jumala on kutsunut ne tekemään. Onko omalla seurakunnallasi selkeä identiteetti? 

Jos keskivertoseurakuntalaiselta kysyy heidän oman seurakuntansa olemassaolon tarkoitusta, saa todella monenlaisia vastauksia. Useimmissa seurakunnissa ei vallitse yhteisymmärrystä tästä asiasta. 

Elleivät pastori ja seurakuntalaiset voi olla yhtä mieltä siitä, miksi seurakunta on olemassa, on väistämätöntä, että ristiriitoja ja eripuraa esiintyy kaikesta muustakin. 

Seurakuntia perustetaan monista syistä. Joskus syyt ovat huonoja: kilpailuhenkisyys, lahkohenkinen ylpeys, seurakunnan johtajan tarve saada julkisuutta tai jokin muu kelvoton syy. Ellei seurakunnan liikkeellepaneva voima ole raamatullinen, seurakunta ei voi koskaan olla niin terve tai kasvaa niin suureksi kuin Jumala on tarkoittanut. Vahvoja seurakuntia ei rakenneta toimintamuotojen, persoonallisuuksien tai temppujen varaan, vaan niiden perustuksena ovat Jumalan ikuiset aivoitukset. 

 

Teksti on toimitettu ja löytyy kokonaisuudessaan kirjoittajan kirjasta Päämäärätietoinen seurakunta (Aika Oy, 1999).  

 

Viitteet: 1) 1. Kor. 3:13–14. 2) 1. Kor. 3:10–11.

 



Teema
40/201

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan