Miksei helluntaiseurakunnissa ole apostoleja?

Efesolaiskirjeessä ja 1. Korinttilaiskirjeessä Paavali näyttää puhuvan apostolin tehtävästä samantapaisena seurakunnallisena toimena ja kutsumuksena kuin evankelistan ja opettajan toimesta (Ef. 4:11; 1. Kor. 12:28). Miksi Suomen helluntaiseurakunnissa ei puhuta apostoleista – tai ei ainakaan käytetä tätä titteliä?

Kirjeissään Paavali todella luettelee armoituksia, jotka Jumala on antanut seurakuntaan.(1) Tekstistä käy ilmi, että kaikki nämä lahjattoimivat seurakunnan rakentumiseksi:evankelistan armoituksen saaneet voittavat sieluja Jeesukselle, paimenet hoitavat uskoon tulleiden laumaa, opettajat opettavat sen, mitä Jeesus käski seuraajiensa pitää, profeetat puhuvat
– usein saarnatessaan – sitä, mitä Pyhä Henki heille puhuttavaksi antaa, ja niin edelleen.

Kyse on siis ensisijaisesti armoituksista, jotka tunnistetaan ja joiden mukaisiin palvelutehtäviin henkilöt valtuutetaan – ei viroista sanan nykyaikaisessa merkityksessä.
Tämä koskee myös apostolina toimimista. Itse asiassa näyttää siltä, että alkuseurakunnissa vain vanhimmat ja diakonit asetettiin virkaansa; (2) muut palvelutehtävät olivat osa yleistä pappeutta. Paavali ei myöskään väitä, että jokaisessa seurakunnassa on oltava kaikkien luettelossa olevien lahjojen edustajia.

Erityisasemassa olleiden ensimmäisten kahdentoista apostolin ja Paavalin lisäksi  alkuseurakunnissa oli myös muita apostoleiksi kutsuttuja henkilöitä. (3) Näissä tapauksissa apostolin armoitukseen näyttää liittyneen vähintään seurakuntien perustamista pakanain keskuuteen mutta mahdollisesti myös niin sanotut apostolin tunnusteot.(4)

On totta, että helluntaiseurakunnissa Suomessa on vältetty apostoli-titteliä – todennäköisesti muun muassa siksi, että sanaa on käytetty lähinnä apostolinenmuodossa
raamatullisen opin ja uskonelämän määreenä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö apostolin armoitusta olisi esiintynyt. Tiedän Suomessakin julistajia, jotka ovat menneet täysin ”pimeälle” asuinalueelle ja synnyttäneet sinne seurakunnan voittamalla jäsenistä
pääosan itse Kristukselle.

Mielestäni heitä voi perustellusti kutsua apostoleiksi.

Jeesus ja opetuslapset kulkivat Galilean ja Jerusalemin väliä moneen kertaan. Varmaankin Genesaretinjärveltä pääsi Jerusalemiin useita reittejä pitkin, mutta oliko tuohon aikaan jokin pääreitti, jota yleensä käytettiin, ja mistä se kulki? Entä kuinka kauan tuon välin kulkeminen jalan vei ja missä ihmiset yöpyivät matkan aikana?

Galilean ja Juudean välistä matkaa kuljettiin pääasiassa Jordanin jokilaaksoa myöten, Jerikon kautta. Toinen, suorempi reitti kulki Samarian kautta, mutta samarialaisten
ja juutalaisten välisen vihamielisyyden tähden sitä käytettiin harvemmin. Muun muassa majapaikkojen löytäminen Samariasta oli juutalaiselle vaikeaa.

Pyhiinvaellusaikoina eli pääsiäis-, helluntai- ja lehtimajanjuhlille mentäessä matka tehtiin joukolla, jolloin yöpyminen onnistui taivasallakin, kun ryhmä antoi jäsenilleen turvaa. Muulloin yövyttiin matkan varren kylissä.

Linnuntietä Galilean ja Jerusalemin välinen etäisyys on vain noin 120–140 kilometriä. Kulkijat olivat meidän päiviemme ihmisiin
verrattuina yleisesti hyväkuntoisia, mutta silti matka kesti suuntaansa kymmenestä
päivästä kahteen viikkoon – varsinkin, kun samalla vierailtiin sukulaisissa.

Miten Raamatulla perustellaan se, että vanhimmiston jäsenyys on Suomen  helluntaiseurakunnissa käytännössä elinikäinen tehtävä, ellei henkilö vaihda paikkakuntaa? Entä voiko Raamatulla perustella sen, ettei jäsenyys voisi olla määräaikainen – kuten semonissa yhteisöissä on? Useissa elinikäistä vanhimmistojäsenyyttä vaalivissa liikkeissä jämähtäneet vanhimmistot tuntuvat olevan toiminnan kehittämisen esteenä – mikä ei varmaankaan ole Jumalan tahto.

Kumpaakaan ratkaisua eli vanhimmistojäsenyyden elinikäisyyttä tai määräaikaisuutta ei voi perustella yksiselitteisesti Raamatun sanalla. Asia ei ilmeisestikään ollut Raamatun kirjoitusaikana sellainen, että siitä olisi tarvinnut antaa yksityiskohtaisia ohjeita. Tietyt
raamatulliset periaatteet näyttävät kuitenkin tukevan elinikäisen vanhimmistojäsenyyden ensisijaisuutta.

Ensinnäkin alkuseurakunnan vanhimmistokäytäntö perustui osaltaan  vanhatestamentilliseen yhteiskunnalliseen hallintomalliin, jossa kaupungin vanhimmat
vastasivat muun muassa oikeuden jakamisesta ja muista tärkeistä periaatteellisista
toimista ikään kuin taustavoimana kansan normaalille elämälle. Tuolloinen kansanvanhimman luottamustoimi näyttäisi olleen pysyvä, ja ikä ja sen myötä kertynyt elämänviisaus ja harkintakyky olivat eduksi. Samaan tapaan  uusitestamentillisessa seurakunnassa yhteisön hyvinvointi ja Jumalan sanan opetus on vanhimpien vastuulla. Heidän tehtävänsä on paimentaa Herran seurakuntaa, tuoda poispoikenneet takaisin
ja toimia laumalle esikuvina. (5)

Toiseksi elinikäisen vanhimmuuden mallia tukee kielikuva seurakunnasta Jumalan perheenä, jossa kokeneita johtajia verrataan isiin. (6) Mikä olisi sellainen perhe, jossa isät vaihtuvat joka toinen vuosi?

Lopuksi on todettava, että seurakunnan vanhimmuus ei ole ensisijaisesti ikä- vaan armoitus- ja uskollisuuskysymys. Kysyjän mainitsema ”ukkoutuminen” on vakavasti
otettava vaara. Jumalan suosittelemia nuoria seurakuntalaisia, joiden elämässä näkyvät
vanhimman armoituksen merkit, olisi otettava vanhempien rinnalle oppimaan ennen kuin työelämä nielaisee heidät niin tiukasti oravanpyöräänsä, etteivät he koe seurakunnan vastuunalaisimpaan tehtävään riittävän enää aikaa ja energiaa.

Vanhimmistoissa tilaa uusille jäsenille pystytään luomaan erilaisilla kunniavanhin-ratkaisuilla, joissa iäkkäimpien vanhinten roolia ja vastuita on merkittävästi kevennetty.

Pauli Karppinen

Kirjoittaja on vieraileva raamatunopettaja.

Viitteet:
1) Room. 12:6–8; 1. Kor. 12:4–11, 28. 2) Ap. t. 6:1–6; 14:23; 1. Tim. 3:1–10; Tit. 1:5. 3) ks. Room. 16:7;
2. Kor. 11:5, 13; Ilm. 2:2. 4) 2. Kor. 12:12. 5) esim. Ap. t. 20:28; 1. Piet. 5:1–4. 6) ks. 1. Joh. 2:13–14.


Onko sinulla noussut Raamatun äärellä mieleen jokin kysymys, joka on jäänyt askarruttamaan?

 Lähetä kysymyksesi sähköpostitse osoitteella tai
kirjeessä osoitteella Aikamedia Oy / Ristin Voitto -lehti (Kysy Raamatusta), Kumitehtaankatu
5, 04260 Kerava. Kysy Raamatusta -palsta julkaistaan noin kerran kuukaudessa. Toimitus
pidättää oikeuden valita lähetetyistä kysymyksistä vastattavat. Vastaajina toimivat
tunnetut helluntailiikkeen raamatunopettajat.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan