Kansoille, kuninkaille ja Israelin kansalle – Mikä tekee kristinuskosta niin tärkeän?  

Monikulttuurinen ympäristömme muistuttaa Uuden testamentin aikaa, kirjoittaja Juan Castillo esittä.
Monikulttuurinen ympäristömme muistuttaa Uuden testamentin aikaa, kirjoittaja Juan Castillo esittä.

Juan Castillo 

 

(3.5.2023)

 

Apostolien teot 9:1–19 

Mikä teki kristillisyydestä vaarallista ja räjähtävää? Miksi ihmiset ymmärsivät evankeliumin helposti ensimmäisellä vuosisadalla? Miten viesti levisi niin nopeasti? Saulus Tarsolaisen tarina auttaa valaisemaan kaikkia edellä mainittuja kysymyksiä. 

Saulus oli fariseus ja kunnioitettava juutalainen. Hän oli myös nuori, täynnä energiaa ja mahdollisuuksia. Hän janosi totuutta ja uskoi vahvasti, että juutalaisuus oli ainoa oikea uskonto. Hän myös ajatteli oman kulttuurinsa olevan ainoa oikea kulttuuri. 

Toisin kuin nyt, ensimmäisellä vuosisadalla kulttuurin ja uskonnon erottaminen ei ollut mahdollista. Uskonto muovasi kulttuuria. Uskonnolliset säädökset vaikuttivat ihmisten syömiseen, vuorovaikutukseen, kaupankäyntiin, lasten kasvatukseen, avioliittoon ja elämäntapoihin kokonaisvaltaisesti.  

Sauluksen uskonto ja kulttuuri oli juutalaisuus. Hän oli fariseusten fariseus. Kun kristinuskon sanoma alkoi levitä ja kantautui Sauluksen korviin, hän ei hyväksynyt sitä vaan vastusti sitä koko voimallaan.  

Saulus kantoi ilolla Stefanoksen kivittäjien viittoja. Hän hyväksyi tämän kuoleman ja otti kristittyjen vainon henkilökohtaiseksi projektikseen. Hän matkusti Israelissa vangitakseen kristittyjä. Kun hän näki sanoman leviävän Israelin rajojen ulkopuolelle, hän lähestyi ylipappia ja pyysi lupaa matkustaa ulkomaille vangitakseen messiaanisia juutalaisia. Hän toisi heidät takaisin Israeliin kahleissa. 

 

Saulus, kulttuurinsa puhdistaja 

Sauluksen tehtävänä oli pitää maansa, kulttuurinsa ja uskontonsa turvassa ulkopuolisilta vaikutuksilta. Hän ei halunnut juutalaisuutensa tahriintuvan toisiin filosofioihin ja ideologioihin. Hän oli opiskellut tätä tehtävää varten.  

Kristinusko opettaa, että Jumalan rakkauden ja Jeesuksen Kristuksen työn kautta, hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta, kaikki häneen uskovat saavat ikuisen elämän eivätkä joudu kadotukseen. Stefanoksen puhe (Ap. t. 7) vihastutti tämän aikalaiset, koska hän julisti, ettei Herran temppeli ollut enää Salomon temppeli, sillä temppelin fyysiset rajat olivat rikkoutuneet. Esirippu oli repeytynyt. Jumala ei enää asunut ihmiskäsin tehdyissä rakenteissa. Ei ollut enää juutalaista eikä kreikkalaista, ei miestä eikä naista, ei vapaata eikä orjaa. Kaikki olivat nyt Jumalan rakkauden, Jeesuksen uhrin ja ylösnousemustoivon arvoisia. 

Saulus ei hyväksynyt tätä sanomaa. Hän oli kuullut sen monia kertoja, varmasti myös Stefanokselta. Silti hän päätti vainota niitä, jotka julistivat Messiaan tulleen pelastamaan maailman. Heidän mukaansa Messiaan tuoma pelastus ei kuulunut vain juutalaisille vaan myös muille kansoille ja kulttuureille. Sauluksen rakastamaa uskontoa ja kulttuuria uhkasi nyt häviäminen, sillä kristinusko levisi kulovalkean tavoin.  

Kun Saulus päätti ylittää Israelin rajat vainotakseen kristittyjä, hän kuitenkin kohtasi Jeesuksen. Saulus on Uudessa testamentissa yksi viimeisistä henkilöistä, jotka Jeesus kohtaa ylösnousemuksensa jälkeen. Kuten kaikki kohtaamiset Jeesuksen kanssa, myös tämä kohtaaminen tuo meille syvän ja vahvan sanoman. 

 

Jeesus muuttaa Sauluksen elämän 

Kun Jeesus kohtaa Sauluksen, hän kysyy: ”Miksi vainoat minua?” Usein tulkitsemme tämän kysymyksen kohdistuvan vain Saulukseen. Koska kysymyksen esittää Jeesus, haluan lähestyä tätä keskustelua näkökulmasta, joka liittyy evankeliumin ytimeen. Saulus suhtautui omaan kulttuuriinsa ylisuojelevasti. Voiko meillä joskus olla samankaltainen asenne erilaisuutta kohtaan? Onko meillä kulttuurisia tapoja, jotka hidastavat Jumalan työtä Suomessa? 

Jeesuksen kohtaaminen aiheutti Saulukselle fyysisen trauman: tämä sokeutui. Kolmeen päivään Saulus ei syönyt eikä juonut. Jeesus ilmestyi Ananiakselle kertoakseen, että tämän tuli mennä Sauluksen luo, joka jo rukoili Jeesusta. Ananias suhtautui Saulukseen kuin viholliseen. Hän ei halunnut kohdata tätä, koska tiesi kuka Tarsolainen oli. Jeesus selitti Ananiakselle, että Sauluksesta tulisi avaintekijä tunnustamaan Jeesuksen nimeä maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. Ananias ymmärsi miehen muuttuneen. Niinpä hän totteli – Jeesuksen käsky on rakastaa vihamiehiäkin.  

Saulus oli vihan, itsesuojelun, tekopyhyyden ja ennakkoluulojen sokaisema. Jeesus paransi monia sokeita, joille hän myös julisti syntien anteeksiantoa. Voimmekin nähdä selkeän yhteyden Saulin synnin ja sokeuden välillä. Saulus vihasi kristittyjä. Hänen sokeutensa edustaa hänen jyrkkyyttään ja haluaan säilyttää asiat ennallaan. Hänen ”oikeaoppisuutensa”, perinteensä ja kaikki hänen tekemänsä uhraukset ollakseen esimerkillinen juutalainen tekivät hänestä ennakkoluuloisen ja vihaavan miehen.  

Saulus kuitenkin kohtasi Jeesuksen. Ananiaksen asettaessa kätensä Sauluksen silmille julistaen Jeesuksen nimeä mies sai näkönsä takaisin. Hän myös täyttyi Pyhällä Hengellä. Hänen silmiltään putosivat suomut, ja hän oli vapaa synnistään. Hän ei ollut enää Jeesuksen vainooja vaan Jeesuksen opetuslapsi. 

 

Jumala niin rakasti maailmaa 

Saulus ymmärsi Jumalan rakkauden ja tunsi Jumalan armon. Hän oli ollut oman syntinsä sokeuttama, mutta kun hän kohtasi Jeesuksen, hänen elämänsä muuttui. Hän muutti nimensä Paavaliksi, koska pakanoiden oli helpompi tutustua häneen Paavalina. Jeesus kohtasi kulttuuriaan sokeasti rakastavan miehen ja muutti hänet kulttuurisensitiiviseksi, monikielisyyttään hyödyntäväksi evankeliumin julistajaksi.  

Saulus oli vihannut ja vainonnut kulttuuriaan muuttavia juutalaisia, mutta sai muuttuessaan uuden sanoman: Jumala rakastaa koko maailmaa. Hän oli ollut valmis vangitsemaan niitä, jotka julistivat Jumalan rakkautta pakanoille. Jeesuksen kohdattuaan Paavali vakuuttui, että Jumalan edessä ei ole enää juutalaista tai pakanaa, miestä tai naista, vaan olemme kaikki yhtä Kristuksessa.  

  

Ytimessä pelastus pakanoille 

Uuden testamentin ydin onkin inkarnoitunut Jumala, Jeesus Kristus, joka tulee maailmaan pelastamaan meidät synnistä ja sovittamaan meidät Isän kanssa Pyhän Hengen työn kautta. Näemme, kuinka tämä viesti tekee työtään Sauluksen elämässä. Hän piti itseään Jumalan palvelijana vainotessaan kristittyjä, mutta olikin oman syntinsä, vihansa ja ennakkoluulojensa vuoksi kadoksissa.  

Apostolien tekojen seuraavassa luvussa tämä viesti vahvistuu, kun Pietari menee samankaltaisen prosessin läpi (Ap. t. 10). Pietari näkee näyssä, kuinka Jumala tarjoaa hänelle syötäväksi kaikenlaisia eläimiä, joita juutalaisessa kulttuurissa oli pidetty epäpuhtaina. Hän kieltäytyy tästä tarjouksesta, kuten kuka tahansa hyvä juutalainen tekisi, mutta Jumala kehottaa Pietaria syömään ja sanoo jo puhdistaneensa kaiken. Näyn jälkeen Pietari saa kutsun pakanoilta. Vieraillessaan heidän luonaan Pietari saarnaa ja Pyhä Henki vuodatetaan ihmeellisellä tavalla tässä kohtaamisessa.  

 

Kristus sopii kaikkiin kulttuureihin 

Uusi testamentti on täynnä kertomuksia ja opetuksia, jotka ohjaavat monikulttuurisuuden keskellä navigoinnissa. Harmillisesti olemme lukeneet Raamattua monokulttuurisesta näkökulmasta vuosisatojen ajan. Nyt kun näemme maassamme ja seurakunnassamme enemmän maahanmuuttajia, voimme kuitenkin ymmärtää paremmin myös Uuden testamentin sosiaalista kontekstia ja sen soveltamista arkielämäämme.  

Saulin intohimoinen tarve suojella omaa kulttuuriaan ja omaa uskontoaan johti siihen, että hän näki muut ihmiset uhkana. Hän oli jopa valmis toivomaan omaa kulttuuriaan ja uskontoaan uhkaavien ihmisten kuolemaa. Saulin asenne oli syntinen.  

Valitettavasti samankaltaista asennetta on havaittavissa myös kristittyjen keskuudessa, kun kristityt unohtavat Jumalan rakastaneen koko maailmaa, ei vain yksittäistä maata ja kulttuuria. Seurakunnissamme on syrjintää ja häirintää, ja saatamme jopa pitää oikeutenamme puolustaa omaa kulttuuriamme ja perinnettämme muita kulttuureja vastaan, jotka mielestämme tulevat myrkyttämään oman historiamme. 

  

Uudessa testamentissa monikulttuurisuuden keskellä kulkeneet apostolit huomasivat, että Kristus sopii kaikkiin kulttuureihin. Kristus rakastaa kaikkia kansoja ja haluaa pelastaa kaikki. Ei ole yhtä pyhää ruokaa, joka edustaisi kaikkia kristittyjä. Ei ole yhtä ikonia, patsasta, temppeliä, kieltä tai kulttuuria, joka voisi julistaa suoraa yhteyttä Jumalaan. Jotkut opetuslapset ylistävät Jumalaa rumpujen ja tanssin kautta, toiset ylistävät hiljaisuudessa. Osa Jeesuksen seuraajista julistaa innokkaasti lavalta käsin, osa oppii toinen toisiltaan pienryhmäkokoontumisissa. 

  

Vihaaja oppi rakastamaan pakanoita 

Saulus halusi olla omassa voimassaan paras juutalainen. Jeesus teki Paavalista apostolin, joka tavoitti pakanat, heidän kuninkaansa ja myös Israelin kansan. Paavali saarnasi ja opetti niin lahjakkaasti, että Uusi testamentti muodostuu pitkälti hänen lukuisista kirjeistään. Hän oli juutalainen juutalaisille ja pakana pakanoille, hän tavoitti pakanat rohkeudella ja myötätunnolla. Hän oli todellinen Jeesuksen opetuslapsi.  

Paavali opetti juutalaisia rakastamaan pakanoita, ja hän opetti pakanoille, kuinka rakastaa juutalaisia. Hän ymmärsi, että kaikki ovat yhtä Kristuksessa. Mikä muutos Saulista Paavaliksi! Paavali tiesi, että ilman Vanhaa testamenttia, ilman kirjoituksia, kukaan ei voi ymmärtää evankeliumia. Samalla hän ymmärsi, etteivät yksi kulttuuri ja traditio tai laki riittäneet saavuttamaan maailmaa Jumalan rakkaudella. 

  

Ei yhtä oikeaa kulttuuria 

Uusi testamentti ei ohjaa meitä luomaan yhtä uutta kulttuuria, joka yhdistää kaikki vähentämällä muiden arvoa. Paavali ja Pietari eivät hyljänneet omaa juutalaista taustaansa, eivätkä he vaatineet pakanoita tulemaan juutalaisiksi. Kristus nousee Herrana kaikkien kulttuurien yläpuolelle ja antaa todellisen rauhan vallita erilaisten inhimillisten kulttuuristen muotojen keskellä.  

Kerran tulevaisuudessa on ihmisiä kaikista kansakunnista ja kaikista kielistä ylistämässä Jumalaa eläen harmoniassa keskenään – miten kaunis kuva taivaasta ja toivon lähde! Meillä on eskatologinen lupaus Kristuksessa. Siihen hetkeen asti meidän täytyy katua syntejämme ja antaa syrjinnän sekä ennakkoluulojen suomujen pudota silmiltämme voidaksemme saada näkömme takaisin, kuten Paavali sai. Evankeliumi ohjaa elämäämme, jotta saavutamme niin monta ihmistä kuin mahdollista, ettei yksikään hukkuisi. 

 

Kirjoittaja on teologi, pastori ja neljän lapsen isä. 

 

 

Ketä voit rakastaa yli rajojen? 

Kuinka elämämme ja seurakuntamme voisivat heijastaa evankeliumin totuutta kuten Paavali? Meidän täytyy hyväksyä, että Jumala puhdisti pakanat Pyhän Hengen kautta, ja kohdella samalla armolla niitä, jotka keskuudessamme ovat erilaisia kuin me itse.  

Elämämme ja seurakuntamme ovat nykyään monikulttuurisia, ja elämme monin tavoin samankaltaisessa tilanteessa kuin Uuden testamentin aikaan elettiin. Kun olemme ruokaostoksilla, kohtaamme monikulttuurisuutta. Kun tulemme jumalanpalvelukseen sunnuntaina, kohtaamme monikulttuurisuutta. Mikä on asenteemme sitä kohtaan? Näemmekö, mitä Pyhä Henki näkee?  

Kenties lähimmäisesi kuuluu heimoon, jota ei ole vielä kohdattu evankeliumilla. Ehkä sinä olet kuin Ananias, joka rukoili Saulin puolesta, jotta tämä voisi saavuttaa maailman evankeliumilla. Jumala puhuu sydämellesi anteeksiannosta ja rakkaudesta ja ohjaa sinua rakastamaan vieraista maista tulevia ihmisiä ympärilläsi. 

(JC) 

 

 

Pohdittavaksi:

 

  1. Millainen oli Sauluksen suhde erilaisuuteen ja miten Kristuksen kohtaaminen vaikutti häneen? 
  1. Kulttuurirajat ylittävä yhteys juutalaisten ja pakanoiden välillä on yksi Paavalin sanoman ydin. Kuinka voimme laittaa tämän periaatteen käytäntöön omassa elämässämme ja seurakunnassamme?


Teema
40/201

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan