Ihmiset olisivat tulleet toimeen ilman kauneutta, mutta… Jumala loi musiikin

Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock
Vapaakristillisissä seurakunnissa keskustelu musiikista näyttää keskittyvän pitkälti kysymykseen musiikin roolista jumalanpalveluksessa. Esimerkiksi ylistys- ja julistusmusiikin keskinäisestä suhteesta debatoitaessa on kuitenkin hyvä muistaa, että musiikin teologiaa on pohdittu oikeastaan koko kristillisen historian ajan.

Jostakin syystä musiikki ja kauneus – niin Jumalan luomia asioita kuin ovatkin – eivät ole olleet helppoja asioita kristilliselle teologialle.

Kirkkoisän kipupiste

Kirkkoisä Augustinus (354–430) koki sävelistä johtuvan nautinnon ongelmallisena. Tunnustukset-teoksessaan hän pohtii sitä, että jos hän kuulee kauniita veisuja, nauttiiko hän enemmän sanasta vai sävelmästä.

Hänen ongelmansa oli, että laulujen kauneus johtaa hänen huomionsa pois laulujen teksteistä. Toisaalta hän tunnusti, että juuri musiikin välityksellä laulujen sanat valtaavat hänet. Tältä pohjalta hän linjasi, että musiikki oli hyväksyttävää niin kauan kuin se palveli tekstiä.

Myöhemmässä katolisessa perinteessä taide sen sijaan on yleensä nähty hyvänä. Taide osoittaa Luojaan, ja parhaimmillaan musiikki kukoistaa juuri jumalanpalveluksessa. Kauneuden tulisi kuitenkin olla yhteydessä Jumalan totuuteen, sillä muuten päädytään sellaiseen itsenäiseen kauneuteen, joka vie etäälle Jumalasta.

Uskonpuhdistaja Martti Luther suhtautui erittäin positiivisesti taiteeseen ja musiikkiin – jopa maalliseen sellaiseen. Hänelle musiikki oli osa Jumalan luomislahjaa, ei ihmisen aikaansaannosta. Isä lahjoittaa itsensä luomisessa, Poika lunastuksessa ja Pyhä Henki Sanassa ja sakramenteissa. Jumala on luonut musiikin, ja säveltäjä käyttää Jumalan luomaa musiikkia, jolloin ihminen jatkaa Jumalan toverina musiikin luomisessa ja toteuttaa hänelle uskottua kulttuuritehtävää. Lutherille musiikissa tärkeää oli sen terapeuttisuus.

”Rakastan musiikkia. En pidä kiihkoilijoista, jotka tuomitsevat sen. Sillä musiikki on Jumalan eikä ihmisten lahja, se tekee ihmiset iloisiksi. Se karkottaa paholaisen. Se aikaansaa viatonta iloa. Annan musiikille teologian jälkeen korkeimman sijan”, Luther totesi.

Lutherille musiikista nouseva nautinto itsessään oli hyvää, vaikka Perkele pyrkisi käyttämään sitä vääriin tarkoituksiin. Jumalan käytössä mitään ajallista aistimista ei kuitenkaan tarvitse kammoksua, Luther opetti.

Augustinuksen perintö

Lutherin reformoidut kollegat, uskonpuhdistajat Ulrich Zwingli ja Jean Calvin sen sijaan seurasivat ajattelussaan pitkälti Augustinusta: Zwingli kielsi kokonaan musiikin jumalanpalveluksissa ja Calvin salli pelkän yksiäänisen psalmilaulun. Zwinglin mukaan musiikkiin kuuluva esteettinen nautinto ei sovi kirkonmenoihin.

Augustinolaista perinnettä edustaa omalla tavallaan myös uskonpuhdistuksen jälkeinen pietistinen traditio, jossa kirkkomusiikilla ei ole mitään itseisarvoa. Musiikin ainoa merkitys on sen tehtävässä, jonka se täyttää hurskauselämässä. Kaikki uskovan rakentumista estävä hylättiin, eikä musiikkia nähty Jumalan luomislahjana. Musiikkia ja taidetta pidettiin pikemminkin jumalasuhteen kilpailijoina. Musiikin merkitys kaventui lähinnä erilaisten seurakunnallisten tilaisuuksien ”välipalaksi” ja juhlistajaksi.

Myöhemmistä uskonoppineista esimerkiksi 1900-luvun teologisiin suurnimiin lukeutuvan Karl Barthin musiikkikäsitystä leimasi voimakas esteettisyys. Hänelle musiikki oli itseisarvoista kaikkialla, missä sitä taidemusiikkina harjoitetaan. Barth pohti enemmän musiikkia yleensä ja pyrki välttämään musiikin ohjelmallistamista. Hyvin luthermaisesti hän piti musiikkia inhimillisen luovuuden puhtaimpana ja korkeimpana ilmenemismuotona, mistä syystä sille ei pidä asettaa ulkoisia – eettisiä tai viestinnällisiä – päämääriä.

Tämän ajan suomalaisessa herätyskristillisyydessä kuulee kaikuja kaikista edellä mainituista painotuksista, mutta erityisen vahva asema liikkeiden musiikin ajattelussa on pietistisellä perinnöllä: herätyskristittyinä meillä on jalo pyrkimys keskittyä kaikessa sielujen pelastukseen. Ajoittain tämä painotus muuttuu painostavaksi ja elämä jaotellaan hyvin tiukasti hyvään ja pahaan eli hengelliseen ja ei-hengelliseen.

Tällöin kaikki, millä ei ole suoraa hyötyä sielujen autuudelle, kuten kouluttautuminen, taide, harrastukset ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen, nähdään tarpeettomana tai jopa hengellisen työn vihollisena.

Myös ei-hengellinen musiikki nähdään turhana, sillä se ei rakenna ihmisiä. Klassisen musiikin kohdalla moni raapii päätään, sillä käyrätorvikonserton hengellisyyden arvioinnissa joutuu toteamaan, että ei se välttämättä ainakaan julistavaa musiikkia ole.

Taiteellinen Jumala

Ankarimmassa pietistisessä taideteologiassa on usein unohtunut, että Raamatussa itsessään taiteella on merkittävä rooli.

Ensinnäkin vaikka Raamatun kirjoittajien elinolosuhteet olivat karuja ja moni taisteli hengestään, kirjoittajat pukivat toivoaan ja Jumala-uskoaan juuri taiteeseen: runoihin, lauluihin ja esteettisyyteen.

Toiseksi Raamattu antaa meille vahvan ymmärryksen siitä, että Jumalan luontoon ja luomistyöhön kuuluu myös järjen ylittävä taiteellisuus ja luovuus. Maailmankaikkeudessa on paljon asioita, jotka eivät ole itsessään hyödyllisiä. Maailmankaikkeus on valtavan laaja, vaikka ihmiset asuvat yhden kierregalaksin sivuhaarassa. Jumala tuhlailee luomistyössään asioita, vaikka hän olisi voinut tehdä asiat taloudellisemmin.

Ihmiset olisivat tulleet toimeen ilman kauneutta ja auringonlaskuja, mutta Jumala valitsi luoda ne. Sama koskee vanhan liiton pyhäkkötelttaa ja temppeliä: niiden toteuttaminen olisi voinut olla paljon yksinkertaisempaa, mutta Jumala tahtoi tarjota ihmisille kokemuksen, joka voisi viestiä hänestä monella eri tasolla.

Kolmanneksi Raamattu itsessään on omalta osaltaan osoitus Jumalan esteettisyydestä ja taiteellisuudesta. Raamattu olisi yhtä hyvin voinut olla pelkkää asiatekstiä. Kuitenkin erityisesti Vanha testamentti sisältää paljon runoutta: esimerkiksi Psalmien kirja on kokonaan laulutekstejä.

Kohti kokonaisvaltaista katsantotapaa

Viime vuosina herätyskristillisessä taidekeskustelussa on ollut nähtävissä pientä murrosta, joka liittyy ihmiskäsityksen kokonaisvaltaistumiseen.

Samoin kuin kehitysyhteistyö ja diakonia tunnustetaan yhä laajemmin osaksi lähetystyötä ja evankeliointia, myös taiteella on alettu nähdä muutakin merkitystä kuin toimia alkusoittona evankelioinnille. Vaikka sielujen pelastus on tärkeintä, halutaan myös rakentaa ihmisille elämää, joka on inhimillistä. Meidän tulee olla kiinnostuneita sielujen pelastuksesta mutta myös ihmisestä kokonaisena.

Kuten amerikkalainen teologi-kirjailija Francis Schaeffer on huomauttanut: Jeesuksen herruuden tulisi saada hallita koko meidän elämäämme, ei vain kapeaa hengellistä sektoria. Eikä ratkaisu tähän pääsemiseksi aina ole kasvattaa hengellistä sektoria kaikenkattavaksi, vaan hahmottaa koko elämä kokonaisuutena, jota eletään Jumalan kunniaksi. Hengellinen vai ei-hengellinen -jaottelua parempi tapa lähestyä musiikkia onkin jakaa musiikki liturgiseen ja ei-liturgiseen eli sellaiseen, jota voidaan käyttää jumalanpalveluksessa, ja sellaiseen, jota ei voida. Kaikki musiikki ja taide ei välttämättä pääse oikeuksiinsa jumalanpalveluksessa vaikka voi muuten olla hyvin mielekästä. Raamattu itse tarjoaa materiaalia tähän pohtimiseen: esimerkiksi Laulujen laulu on rakkauden ja seksuaalisuuden ylistys, joka on todella ylistävä kuvaus eroottisesta rakkaudesta, mutta samalla sen lukeminen päiväkokouksessa voisi aiheuttaa poskien kuumotusta.

Taidetta, luovuutta ja ihmisyyttä on mahdollista toteuttaa monin hyvin tavoin, vaikka ne eivät aina löytäisi paikkaansa seurakunnan elämästä. Kaikki taide ja luovuus ovat lähtökohtaisen hyvää, mutta kuten kaikkea, myös taidetta voidaan käyttää vääriin tarkoituksiin. Kuitenkaan tässä ei ole mielekästä mennä niin pitkälle, että jokainen piirros tai sävellys, jossa ei ole etusijalla Jumalan ylistäminen, asetetaan kyseenalaiseksi.

Tilaa taiteilijan kutsumukselle

Suomalaisessa vapaakristillisyydessä taiteilijan rooli on jäänyt usein Augustinuksen ja pietismin hengessä sanoman kuvittajaksi tai säveltäjäksi. Taiteellista ammattia on myös vieroksuttu,sillä esimerkiksi muusikon on nähty olevan vähintään kyseenalaisten asioiden kanssa tekemisissä, soittaahan hän ”ei-hengellistä” musiikkia. Kun hänen ”pasuunansa ei anna selkeää ääntä”, hänen koko uskonsa aitous voidaan kyseenalaistaa. Tarvitsemme siis seurakunnissa taidekäsityksemme laajentamista.

Ehkä mielekkäin lähestymistapa olisi vapauttaa taiteilijat toteuttamaan sitä luovuutta, jonka Jumala heihin on asettanut. Luovuus on etsimistä, leikkimistä ja luomista. Taide ja luovuus ovat osa ihmistä samalla tavalla kuin leikki on osa lapsen elämää ja kauneudesta hullaantuminen osa kaikkea ihmisyyttä. Muusikot ja taiteilijat voivat omalta osaltaan osallistua seurakunnan yhteisten jumalanpalvelusten toteuttamiseen siinä missä muutkin, mutta heidän olisi hyvä saada toteuttaa omaa kutsumustaan myös seurakunnan ulkopuolella.

Luovuus, taide ja esteettisyydestä nauttiminen ovat osaltaan ehkä turhuutta, mutta ne ovat myös äärimmäisen keskeisiä asioita ihmisenä olemisessa. Toki voisimme olla seurakunnassa laulamatta, pukeutua aina vain yksivärisiin vaatteisiin ja syödä täysin maustamatonta ruokaa, mutta emmekö silloin menettäisi jotakin olennaista?


Tuomas Harri

Kommentti:

Kristillinen taide voi olla rumaakin

Kristillisessä taiteessa korostetaan usein kauneutta. Kuitenkin taiteen yksi tärkeä arvo on rehellisyys. Taiteen tulisi jollakin tavalla paljastaa olevaista. Se tarkoittaa asioiden kuvaamista ja esittämistä sillä tavalla, että se paljastaa jotakin uutta kuulijalle tai katsojalle. Sekä taiteen että teologian syvin tavoite on mahdollisimman lahjomaton totuuden etsiminen.

Inhimillinen elämä ei ole aina pelkästään kaunista, ja tämä koskee myös kristittyjä. Esimerkiksi sielunhoidossa on oleellista se, että oman elämän synkempiäkin sävyjä voidaan käsitellä rehellisesti. Samasta syystä rehellisyyteen pyrkivä taidekaan ei aina voi olla kaunista. Tässä mielessä kaikki kristillisiin teemoihin keskittyvä taide ei ole aina seurakunnan kannalta sisäsiistiä, vaikka sen tarkoituksena on osoittaa myös rumuuden kautta jotakin inhimillistä.

Ihmisyys on kaunista, mutta se pitää sisällään myös rikkinäisyyttä.

Tutkitusti etenkin monet nuoret aikuiset kokevat vetoa rehellisyyttä ja aitoutta korostaviin jumalanpalvelusyhteisöihin. Hengellisyys, joka tarjoaa vain onnellisuuskuplaa eikä anna sijaa ihmiselämän tummillekin sävyille, tarjoaa harvoin uskottavaa kasvupohjaa. Väitän, että rehellisyydessään rujo taide onnistuu tässä paremmin.

Tuomas Harri


Kirjallisuutta:
Schaeffer, Francis
, 2013. Taide ja Raamattu: Kaksi esseetä. Perussanoma.
Sariola, Yrjö, 1986. Jumalan kunniaksi ja mielen rakennukseksi: Musiikin teologian peruskysymyksiä. Sley-Kirjat.


Lukijalta
51���52/2019

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan