Raamatullisuutta ja johdonmukaisuutta naisteologiaan
Teologi Sanna Urvas ottaa Ristin Voiton (RV 12) haastattelussa kantaa patriarkaalisen johtajuushierarkian puolesta. Urvas esittää ensin perustellusti, että helluntaiteologialle Raamattu, järki, kirkon traditio ja kokemus ovat olleet tärkeitä. Tämä voidaan rinnastaa varhaiskristillisiin opinmuodostusprosesseihin.
Urvaksen ajatukset naisteologiasta ovat kuitenkin kiistanalaisia. Hänen mukaansa helluntailaista naisteologista keskustelua vaivaa se, etteivät naisten kokemuksiin hengellisestä kutsusta liittyvät argumentit ja raamattuperustelut kohtaa. Tästä syntyy helposti käsitys, että kokemukselle on annettu liikaa valtaa, vaikka Raamattu ei tue naisjohtajuutta.
Väite on kuitenkin perusteeton, koska egalitaarisen eli tasa-arvoa korostavan johtajuusnäkemyksen puolesta voidaan esittää vakuuttavia raamatullisia argumentteja, jotka huomioivat tekstien historiallisen taustatilanteen ja vahvistavat naisten kokeman kutsun raamatullisuuden. Esimerkiksi se, että Paavalin työtovereina toimivat naisapostoli Junia ja naisdiakoni Foibe, asettaa kyseenalaisiksi tulkinnat, joiden mukaan naisen tulee vaieta ja työntekijöiksi voidaan valita vain miehiä.
Tasa-arvoa korostavat raamatulliset perusteet eivät edusta protestanttista liberaaliteologiaa, vaan niitä pitävät esillä monet helluntaiperinteeseen sitoutuvat maailmanluokan raamatuntutkijat ja teologit, joista ehkä tunnetuimpia ovat Gordon Fee ja Craig Keener. Myöhemmin tänä vuonna helluntailiikkeessä käytävässä naisteologisessa keskustelussa näitä argumentteja käsitellään perusteellisesti.
Sanna Urvaksen mukaan erityisesti paikallisseurakuntien vanhimmistojen ja pastoreiden tulisi ymmärtää johtajuusasia Raamatun valossa. Määrittelemättä kuitenkin jää, mitä raamatullisuus tarkoittaa.
Urvaksen mukaan hierarkkinen malli on Jumalan antama. Tilanne, jossa naisia ei valita vanhimmiksi, mutta heitä voidaan valita pastoreiksi, opettajiksi soluihin, lapsityöhön, nuorisotyöhön ja lähetystyöhön, on epäjohdonmukainen. Urvas kertoo itse toimivansa opettajana seurakuntansa valtuuttamana niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Teologikollegoina meitä kiinnostaa, miten Urvas perustelee näkemyksensä edellä mainittujen teologian neljän lähteen avulla. Entä mikä ero Urvaksen mukaan on pastorilla ja vanhimmalla? Ensiksi mainittuun tehtävään voidaan hänen mukaansa valita naisia, mutta jälkimmäiseen ei. Miten tämä on perusteltavissa Uuden testamentin valossa?
Tasa-arvoa korostava johtajuusnäkemys välttää keskustelun tehtävänimikkeiden ja -alueiden soveltuvuudesta. Paimenuus ja johtajuus ovat sukupuolesta riippumattomia ja perustuvat Jumalalta saatuun kutsuun. Seurakunta tarvitsee johtajikseen sekä miehiä että naisia, hengellisiä isiä ja äitejä. Raamatullinen näkemys tasa-arvosta ja johtajuudesta toteutuu parhaiten, kun sekä miesten että naisten kutsumukset otetaan huomioon johtajia valittaessa. Pastori-nimikettä tai vanhimman roolia ei nähdä sukupuoleen sidottuna, vaan ne kuvastavat seurakunnan paimenen ja johtajan ominaisuuksilla varustettua henkilöä, jonka seurakunta valtuuttaa tehtäväänsä. Jumala on tarkoittanut miehet ja naiset palvelemaan yhdessä tasavertaisina, toisiaan täydentäen ja vahvuuksillaan tukien.
Naisen alisteista asemaa on perusteltu kristillisen historian aikana mitä kummallisimmilla argumenteilla, jotka tulee arvioida uudelleen. Tasa-arvoinen johtajuusnäkemys ei pyri tekemään tyhjäksi sukupuolten välisiä eroja tai ajamaan sukupuolineutraalia ideologiaa – saati ujuttamaan liberaaliteologiaa helluntailiikkeeseen.
Mies ja nainen eroavat toisistaan monella tavalla, ja molemmilla on omat tarpeelliset vahvuutensa. Sukupuolten väliset erot eivät kuitenkaan lähtökohtaisesti johda erotteluun tehtävien välillä. Johtajuus ei ole sukupuolisidonnaista, vaan sekä miehellä että naisella on luontaisia ja erityisiä kykyjä johtamiseen. Nämä kyvyt tulevat yksilöllisesti esiin sekä perheessä että seurakunnassa. Seurakunnassa johtajuus perustuu Pyhän Hengen yksilölle antamaan kutsumukseen ja seurakunnan valtuutukseen.
Rakentavaa ja osapuolet huomioivaa keskustelua toivoen
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...